WYKŁAD I 16.11.2003
Zaliczenie - Test wielokrotnego wyboru
Literatura - Zarządzanie strategiczne – Fabiański , Rokita
Brak 1 konkretnej pozycji. Będą ksera do odbicia.
Nauki ekonomiczne i społeczne jak również upadki systemów politycznych, alianse państwowe, mają decydujący wpływ na rozwój danego społeczeństwa.
pod trendy
Globalizacja rynku
Konkurencja
Nowe technologie
Des industrializacja tradycyjnych potęg przemysłowych
Główne obszary działalności gospodarczej – Ameryka, Europa Zachodnia, Japonia – wypracowały;
1. decentralizacje i rynkowy charakter gospodarki, mechanizm rynkowy, dominacja własności prywatnej, swoboda zawierania umów.
2. minimalizacje inflacji, dobra kondycje pieniądza.
3. permanentny proces restrukturyzacji gospodarki, preferowany obszar gdzie rentowność jest większa, wycofywanie się z obszarów o mniejszej rentowności.
4. następuje zmniejszenie kosztów siły roboczej, spadek zatrudnienia w ramach produkcji przemysłowej a wzrost zatrudnienia w sferze usług (liczy się władza)
5. wzrost znaczenia technologii przetwarzania informacji (ułatwia między innymi,koordynacje i kontrolę).
6. Globelizacja – powstawanie ponad narodowych rynków pracy.
- wspólny rynek (świat jako jeden wspólny rynek),
- standaryzacja (podobne standardy jakości),
- uniwersalne potrzeby (zbliżone wymogi odbiorców).
Standaryzacja miała się stać elementem przywództwa, droga do maksymalnego obniżenia kosztów.
1. wzrost handlu światowego odbywa się o zróżnicowanie cen a to z kolei odbywa się przez synergię (łączenie 2 – 3 elementów) różnorodności i zniesienie bariery w polityce światowej.
2. Kształcenie menadżerów, odpowiadających za zarządzanie w przedsiębiorstwie w myśl globalnych działań lokalnych.
3. Efektywne wykorzystywanie szans – wiąże się z analizą otoczenia.
4. Podkreśla znaczenie narodowych kultur działalności gospodarczej.
CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE GLOBELIZACJI PRZEDSIĘBIORSTW
1. Związane z nabywcami – zbliżony popyt na te same produkty (istnieje w skali międzynarodowej)
2. Handel i dystrybucja – koncentracja sieci handlowej i struktury handlu firmy (handlowe stosują podobne struktury marketingowe)
3. Promocja - nowe technologie, intern et, wszystko, co wiąże się z przekazywaniem nowych technologii (dotrzeć do jak największej liczby osób)
4. Procesy innowacyjne - czas życia produktu wymusza wprowadzanie nowych produktów.
5. Konkurencja - wymusza stosowanie innowacji by nie wypaść z rynku.
JAK POSTRZEGA SIĘ PRZYSZŁOŚC GLOBELIZACJI
1. Wzrost znaczenia strategii globalnej – polegającej na ujednoliceniu potrzeb nabywców w różnych krajach, przy jednoczesnym ich różnicowaniu na poszczególnych rynkach.
2. Wykorzystywanie pozytywnych skutków efektów skali działania, nowe metody wytwarzania powodują wzrost elastyczności produkcji.
Co utrudnia?
- protekcjonizm,
- ograniczoność spadku kosztów transportu w wyniku wprowadzenia innowacji.
Korzyści globelizacji
Duże
Strategia globalna
Geocentryczna
Rynki zbloko
Wane
Strategia
Dualna
Małe
Strategia międzynarodowa
Etnocentryczna
Współczes
ne stadium
Umiędzynarodowione
Policentryczna
duże
KORZYŚCI DZIAŁAŃ LOKALNYCH
Dominujący sposób dojścia do strategii globelizacji
- firm japońskich
- firm europejskich i amerykańskich
Korzyści;
1. efekt skali produkcji
2. ekonomizacja zakresu działania związana z przywództwem jakościowym, zachowaniem odpowiednich standardów jakościowych
Rozpoczęcia działalności w swoim macierzystym kraju, a potem dbałość o rynek krajowy, staranie się o transakcje na rynku zagranicznym (by na nim zaistnieć)
- etnocentryczna strategia w ograniczony sposób uwzględnia cechy rynków zagranicznych. Przedsiębiorstwo szuka luk rynkowych, poprzez
a) obniżenie kosztów
b) różnicowanie produktów.
3. Strategia międzynarodowa zakłada, że produkt funkcjonuje na wielu regionalnych rynkach, w kontekście międzynarodowym otwiera swoje filie, niezależne od filii macierzystej, dostosowuje się do specyfiki rynku, na którym działa, często filie są zakładane na zasadzie współpracy z już istniejącymi.
4. Strategia geocentryczna – poprawić konkurencyjność przedsiebiorstwa na rynku międzynarodowym, tworzy się jednolity system dla całego przedsiębiorstwa. Strategią dominującą jest strategia lidera kosztowego.
5. Strategia dualna (mieszana) – jest strategia pośrednią, uzależnioną od warunków, na których działa przedsiębiorstwo.
RÓŻNE DROGI GLOBELIZACJI PRODUKTU
Fazy cyklu życia
Stopień globelizacji
Lokalne
Miedzynarodowe
Globalne
Wprowadzenie
3
Wzrost
1
2
Nasycenie
majestic444