Współczesne stosunki ekonomiczne.doc

(79 KB) Pobierz
WSPÓŁCZESNE STOSUNKI EKONOMICZNE

WSPÓŁCZESNE  STOSUNKI  EKONOMICZNE                           

Dr  J. MATYSIEWICZ

 

WYKŁAD I                                                                                                                              16.11.2003

 

Zaliczenie              -              Test wielokrotnego wyboru

Literatura              -              Zarządzanie strategiczne – Fabiański , Rokita

                                          Brak 1 konkretnej pozycji. Będą ksera do odbicia.

 

Nauki ekonomiczne i społeczne jak również upadki systemów politycznych, alianse państwowe, mają decydujący wpływ na rozwój danego społeczeństwa.

I.              Trendy

  1. Tendencje – nieciągłość rozwoju (P. Drucker – ...na podstawie tego, co było nie możemy przewidzieć tego, co będzie...).
  2. Energia              - kwestią jest jej pozyskiwanie (ropa – Irak)
  3. Gospodarka              - kryzys, protekcjonizm

II.              Globalne trendy ekonomiczne – powodują zmianę stosunków z otoczeniem.

GLOBALNE TRENDY EKONOMICZNE

 

pod trendy

 

Globalizacja rynku

 

Konkurencja

 

Nowe technologie

 

Des industrializacja tradycyjnych potęg przemysłowych

 

Główne obszary działalności gospodarczej – Ameryka, Europa Zachodnia, Japonia – wypracowały;

1.      decentralizacje i rynkowy charakter gospodarki, mechanizm rynkowy, dominacja własności prywatnej, swoboda zawierania umów.

2.      minimalizacje inflacji, dobra kondycje pieniądza.

3.      permanentny proces restrukturyzacji gospodarki, preferowany obszar gdzie rentowność jest większa, wycofywanie się z obszarów o mniejszej rentowności.

4.      następuje zmniejszenie kosztów siły roboczej, spadek zatrudnienia w ramach produkcji przemysłowej a wzrost zatrudnienia w sferze usług (liczy się władza)

5.      wzrost znaczenia technologii przetwarzania informacji (ułatwia między innymi,koordynacje i kontrolę).

6.      Globelizacja – powstawanie ponad narodowych rynków pracy.

Koncepcja globelizacji rynku

-          wspólny rynek (świat jako jeden wspólny rynek),

-          standaryzacja  (podobne standardy jakości),

-          uniwersalne potrzeby (zbliżone wymogi odbiorców).

Standaryzacja miała się stać elementem przywództwa, droga do maksymalnego obniżenia kosztów.

NOWE  PODEJSCIE  DO  ZAGADNIENIA  GLOBELIZACJI  RYNKU.

1.      wzrost handlu światowego odbywa się o zróżnicowanie cen a to z kolei odbywa się przez synergię (łączenie 2 – 3 elementów) różnorodności i zniesienie bariery w polityce światowej.

2.      Kształcenie menadżerów, odpowiadających za zarządzanie w przedsiębiorstwie w myśl globalnych działań lokalnych.

3.      Efektywne wykorzystywanie szans – wiąże się z analizą otoczenia.

4.      Podkreśla znaczenie narodowych kultur działalności gospodarczej.

 

CZYNNIKI  SPRZYJAJĄCE  GLOBELIZACJI  PRZEDSIĘBIORSTW

 

1.      Związane z nabywcami – zbliżony popyt na te same produkty (istnieje w skali międzynarodowej)

2.      Handel  i dystrybucja – koncentracja sieci handlowej i struktury handlu firmy (handlowe stosują podobne struktury marketingowe)

3.      Promocja              -              nowe technologie, intern et, wszystko, co wiąże się z przekazywaniem nowych technologii (dotrzeć do jak największej liczby osób)

4.      Procesy innowacyjne              - czas życia produktu wymusza wprowadzanie nowych produktów.

5.      Konkurencja              - wymusza stosowanie innowacji by nie wypaść z rynku.

 

JAK POSTRZEGA SIĘ PRZYSZŁOŚC GLOBELIZACJI

1.      Wzrost znaczenia strategii globalnej – polegającej na ujednoliceniu potrzeb nabywców w różnych krajach, przy jednoczesnym ich różnicowaniu na poszczególnych rynkach.

2.      Wykorzystywanie pozytywnych skutków efektów skali działania, nowe metody wytwarzania powodują wzrost elastyczności produkcji.

Co utrudnia?

-          protekcjonizm,

-          ograniczoność spadku kosztów transportu w wyniku wprowadzenia innowacji.

 

INTERNACJONALIZACJA PRZEDSIEBIORSTW

 





Korzyści globelizacji

Duże

 

 

 

Strategia globalna

Geocentryczna

Rynki zbloko

Wane

 

Strategia

                      Dualna

 

 

 

Małe

Strategia międzynarodowa

 

Etnocentryczna

Współczes

ne stadium

Umiędzynarodowione

 

 

Strategia międzynarodowa

Policentryczna

 

Małe

duże

KORZYŚCI DZIAŁAŃ LOKALNYCH

 

Dominujący sposób dojścia do strategii globelizacji

-          firm japońskich

-          firm europejskich i amerykańskich

 

Korzyści;

1.      efekt skali produkcji

2.      ekonomizacja zakresu działania związana z przywództwem jakościowym, zachowaniem odpowiednich standardów jakościowych

Rozpoczęcia działalności w swoim macierzystym kraju, a potem dbałość o rynek krajowy, staranie się o transakcje na rynku zagranicznym (by na nim zaistnieć)

-          etnocentryczna strategia w ograniczony sposób uwzględnia cechy rynków zagranicznych. Przedsiębiorstwo szuka luk rynkowych, poprzez

a)      obniżenie kosztów

b)     różnicowanie produktów.

3.      Strategia międzynarodowa zakłada, że produkt funkcjonuje na wielu regionalnych rynkach, w kontekście międzynarodowym otwiera swoje filie, niezależne od filii macierzystej, dostosowuje się do specyfiki rynku, na którym działa, często filie są zakładane na zasadzie współpracy z już istniejącymi.

4.      Strategia geocentryczna – poprawić konkurencyjność przedsiebiorstwa na rynku międzynarodowym, tworzy się jednolity system dla całego przedsiębiorstwa. Strategią dominującą jest strategia lidera kosztowego.

5.      Strategia dualna (mieszana) – jest strategia pośrednią, uzależnioną od warunków, na których działa przedsiębiorstwo.

 

RÓŻNE DROGI GLOBELIZACJI PRODUKTU

 

 

Fazy cyklu życia

Stopień globelizacji

Lokalne

Miedzynarodowe

Globalne













Wprowadzenie

 

 

3

 











Wzrost

 

1

 

2

 



Nasycenie

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin