Zarządzanie kadrami.doc

(220 KB) Pobierz
Zarządzanie kadrami

5

 

 

 

 

 

 

 

ZARZĄDZANIE KADRAMI

 

 

 

 

 

SUM

1999/2000

Prof. dr hab. J. Misztal

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zarządzanie kadrami

 

Organizacja - grupa ludzi współpracujących ze sobą w sposób skoordynowany i uporządkowany dla osiągnięcia pewnego zestawu celów (np. zysk, obrona narodowa, społ. zadowolona).

 

Istota zarządzania - zestaw działań skierowany na zasoby organizacji i wykonywany z zamiarem osiągnięcia celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny.

 

zestaw działań (funkcja zarządzania)

-           planowanie i podejmowanie decyzji,

-           organizowanie,

-           przewodzenie (kierowanie ludźmi),

-           kontrolowanie.

zasoby organizacji

-           ludzkie,

-           finansowe,

-           rzeczowe,

-           informacje.

sposób sprawny - wykorzystanie zasobów mądrze i bez marnotrawstwa.

sposób skuteczny - uzyskanie powodzenia w działaniach.

 

Przewodzenie i kierowanie ludźmi:

Przewodzenie i kierowanie ludźmi - zespół procesów stosowanych w celu sprawienia, aby członkowie organizacji współpracowali ze sobą w interesie organizacji.

Procesy w kierowaniu:

-           motywowanie pracowników,

-           kierowanie działaniami ludzkimi,

-           wywieranie wpływu na innych,

-           zarządzanie procesami interpersonalnymi i grupowymi,

-           komunikowanie się w organizacji.

Kierowanie sobą:

Trzeba dobrze kierować sobą, aby móc robić to z innymi ludźmi skutecznie.

Co powinienem robić, aby skutecznie mówić do ludzi?

-           trzeba sprawić wrażenie człowieka pełnego entuzjazmu, być przekonywującym i mieć żywy język,

-           mieć styl swobodnej rozmowy,

-           intonacja głosu uzależniona od liczby słuchaczy i od tematu rozmowy.

Zasady mówienia:

-           kim jesteś - osobowość, wiedza na temat, doświadczenie, siła głosu, nie można być nieśmiałym, skromnym

-           jak mówisz - najlepszy sposób wykorzystania własnego głosu, przedstawienie siebie, materiału, rozmowę można ilustrować przykładami, należy się odprężyć, panowanie nad oddechem, kontakt wzrokowy, dobra postawa siedząca i stojąca.

-           co mówisz - wymaga stosowanego wyboru i uporządkowania materiału.

Przygotowanie wystąpienia, trzeba przed podjęciem pisania zadać sobie 5 pytań:

1.        co jest moim celem (dlaczego mówię),

2.        do kogo mówię, (trzeba jak najwięcej wiedzieć o słuchaczach, jaki poziom intelektualny reprezentują)

3.        gdzie będziesz mówić (wielkość, kształt i akustyka sali),

4.        o jakiej porze dnia będziesz mówić (pora dnia ma wpływ na układ twojego przemówienia),

5.        jak masz zorganizować przeznaczony dla siebie czas (45 minut to czas, w którym audytorium słucha tego, co się do niego mówi).

 

Jak przygotowuje wystąpienie w zależności od czasu?:

-           wstęp (4-8 minut),

-           wątek główny,

-           zakończenie.

2 tygodnie to najlepszy czas:

-           na dużym arkuszu piszę pojęcia, kluczowe wyrazy, nagłówki,

-           nie piszę całymi zdaniami (sprawdzam daty, liczby statystyczne),

-           pracuję od 15 do 20 minut przez 5,6 dni,

-           wycinam to co nie ma związku z tematem.

2 dni:

-           muszę zakończyć pracę w ciągu dnia, żeby nie popaść w panikę.

2 godziny:

-           nagłówki, notatki są najważniejsze (to nie jest koncert życzeń, to muszę być złote myśli, muszę nabrać dystansu, zrelaksować się).

Część główna:

-           czas 2, 3 h,

-           kluczowe pojęcia, wyrazy,

-           nie pisać całymi zdaniami,

-           sprawdzać daty, liczby, dane statystyczne,

-           wyciąć rzeczy nie związane z tematem,

-           ułożyć wg kolejności znaczenia – stosować zasadę greckiej retoryki – zaczynać od rzeczy ważnej i przechodzić do mniej ważnych rzeczy, dopiero na koniec przedstawić rzeczy najważniejsze (gwarantuje to zainteresowanie słuchaczy.

Wprowadzenie:

-           czas 4-8 min.,

-           nie korzystać z notatek, patrzeć na ludzi

-           2 części: wstęp ogólny, wprowadzenie do tematu,

-           przedstawić się, powiedzieć coś miłego wyrazić szacunek dla słuchaczy

Zakończenie:

-           podsumowanie wszystkich przedstawionych myśli; kończyć na sympatycznej minie; opowiedzieć na każde pytanie, które można zapisywać; przy wrogich pytaniach należy zachowywać spokój.

 

Kluczowe problemy (konspekt wzorcowy):

1.        wykorzystaj swoje możliwości.

-           panuj nad nerwami, eliminuj napięcia,

-           przekonuj własną osobowość,

-           stój / siedź we właściwej pozycji, utrzymuj wzrokowy kontakt ze słuchaczami.

2.        staranne przygotowanie,

-           zdanie sobie sprawy z celów,

-           poznaj audytorium,

-           wybieranie i uporządkowywanie materiałów,

-           ukształtowanie swojego wystąpienia,

-           mów wyraźnie i modeluj głos.

Składniki komunikowania się:

-           na słowa przypada 10%,

-           na głos przypada 35%,

-           na język ciała przypada 55%.

Umiejętność postępowania z ludźmi to zachowanie w bezpośrednich kontaktach, które pomaga w doprowadzeniu do pożytecznego skutku. Zachowanie to wszystko co mówisz i robisz, a jego znaczenie wynika z tego, że twoje zachowanie jest oczywiste dla każdego z kim się stykasz.

Problem zachowań wizualnych (pozawerbalnych) – obejmuje:

a.         wyraz twarzy,

b.        oczy,

c.         ruch rąk,

d.        ruchy nóg,

e.         postawa,

f.         przestrzeń, ukierunkowanie i odległość (jak siadasz w stosunku do drugiej osoby).

 

Elementy uzupełniające:

·          ubranie,

·          budowa ciała,

·          ogólny wygląd.

Ludzie na podstawie zachowań wizualnych wyrabiają sobie o nas zdanie. Odbywa się to podczas pierwszego spotkania. Pierwsze wrażenie jest bardzo trwałe i silne. Ludzie wyobrażenie o nas wyrabiają sobie na podstawie kilku kombinacji:

-           wyraz twarzy i ruch głowy,

-           gesty rąk i ramion,

-           reszty ciała.

 

Postrzeganie jako wyniosłego:

Twarz i głowa

-           wpatrywanie się w drugą osobę,

-           ironiczny uśmiech,

-           podniesienie brwi wskazujące na przesadne zdziwienie,

-           patrzenie z nad okularów.

Ręce i ramiona

-           wskazywanie palcem na drugą osobę,

-           walenie pięścią w stół,

-           pocieranie karku dłonią.

 

 

Ciało

-           stanie nad osobą, która siedzi,

-           chodzenie dookoła,

-           siedząc przechylasz się do tyłu z założonymi rękami za głowę.

Wrażenie uważnego

Twarz i głowa

-           gdy słuchasz drugiej osoby patrz na nią przez ¾ czasu,

-           pochyl głowę lekko w bok.

 

 

Ręce i ramiona

-           przyłóż dłoń do policzka,

-           powoli pogładź się po głowie lub uszczypnij się między oczami,

-           gdy nosisz okulary, zdejmij je i końce uchwytów lekko włóż do ust.

Ciało

-           gdy mówisz przechylaj się nieco do przodu,

-           gdy słuchasz pochylaj się nieco do tyłu,

-           nie poruszaj nogami.

 

Zachowania werbalne:

W bezpośrednim kontakcie możesz:

Ø        szukać pomysłów lub je przedstawiać,

Ø        rozbudowywać pomysły lub sprzeciwiać się,

Ø        popierać cudze zdanie lub wykazywać trudności,

Ø        szukać lub udzielać wyjaśnień i informacji.

Recepta na to, jak zachowywać się w stosunku do innych w sposób uczestniczący (lub bardziej dyrektywny, stawiając innym wyzwania).

Jak wpływać na zachowanie innych:

1.        szukanie pomysłów skutecznie pobudza (w 9 na 10 przypadków) drugą osobę do wysuwania propozycji; jest właściwe, gdy chcemy skorzystać z czyjegoś dorobku,

2.        wysuwanie pomysłów częściej wywołuje sprzeciw niż poparcie (czy wykazywanie trudności); w 4 na 10 przypadkach wykazywanie aktywności uzyskuje akceptację; skutecznym sposobem uzyskania poparcia jest rozbudowywanie cudzych pomysłów,

3.        w 7 na 10 przypadkach wyrażanie sprzeciwu wywołuje reakcję obronną; może pojawić się spirala sprzeciwu; popieranie cudzego zdania jest skutecznym sposobem zachęcania danej osoby do dalszej wypowiedzi (w 8 na 10 przypadkach skutecznie).

4.        wskazywanie trudności – zachowanie dość częste, lecz także ryzykowne, gdyż nie można przewidzieć zachowania danej osoby; szukanie wyjaśnień uzyskujemy w 9 na 10 przypadkach, ale możemy popaść w pętlę informacyjną (gdy ktoś ma dużą wiedzę i może opowiadać i opowiadać na dany temat).

Przywództwo – pewien proces, właściwości; jako proces polega na użyciu wp...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin