Mały badacz. Kształtowanie umiejętności mierzenia..doc

(41 KB) Pobierz
Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak i mgr Wiesława Kozub

Opracowała: mgr Krystyna Wnęczak  i mgr Wiesława Kozub

 

„ Projekt i raz…i dwa…”  dla dzieci 6 letnich do programu

Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej  i Ewy Zielińskiej „Dziecięca matematyka”

 

TEMAT: Mały badacz

ZAGADNIENIE: Długość: kształtowanie umiejętności mierzenia i pomaganie dzieciom w  uświadomieniu sobie stałości długości.

 

„Jak się  czujesz? – zabawa integracyjna

CEL: nazywanie swoich uczuć, wytworzenie miłej atmosfery

Dzieci kolejno zwracają się do dzieci siedzących w kręgu. (piosenka nr 7 cz. I „W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy: Ja wśród innych” oprac. Marta Bogdanowicz).

Dzień dobry  Aniu, witamy cię                            2x

Jak się dziś czujesz, pytamy cię?               2x

Wywołane dziecko wyraża swoje samopoczucie mimiką i gestem

 

„W prawo i w lewo” – zabawa orientacyjno porządkowa

CEL: ćwiczenia w określaniu kierunków : w prawo i w lewo

W rytm muzyki dzieci przekazują sobie klocek w koło  z prawej ręki do prawej ręki kolegi, przerwa w muzyce oznacza zmianę kierunku ruchu. Następnie zmiana rąk

 

Praczki” –  zabawa ruchowa ze śpiewem 

CEL: doskonalenie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni

Śpiewamy piosenkę  z równoczesnym wykonywaniem określonych czynności. (piosenka nr 45 cz. II. „W co się bawić dziećmi. Piosenki i zabawy: Ciało i przestrzeń” oprac. Marta Bogdanowicz)

Tu lewą mam rączkę, tu prawą rączkę mam                            /dzieci pokazują ręce

Jak praczki pracują pokażę ja wam                                          

Tak piorą tak piorą przez cały długi dzień   2 x                            /zaciskają dłonie w pięści i

                                                                                         pocierają ręką o rękę

..........Wieszają , wieszają przez cały długi dzień   2x              /podnoszą ręce do góry  .........Prasują , prasują przez cały długi dzień   2x              /dłoń zwijają w pięść i poruszają

                                                                                                ręką w poziomie ..........Składają , składają  przez cały długi dzień  2x              /wykonują ruchy naśladujące

                                                                                              składanie bielizny

.........Tańcują , tańcują przez cały wolny dzień  2 x              /tańczą

 

Wielkie badanie zabawa w eksperymentowanie

CEL: wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania w zakresie ustalania stałości długości

Dzieci w parach otrzymują po 3 paski papieru

1. sprawdzają czy są takie same, jeżeli nie to przycinają

2. układają pierwszy pasek, pod nim drugi złożony w harmonijkę

3. sprawdzają czy zmieniła się długość paska

4. układają trzeci pasek pod pierwszym, pasek zwinięty w rulon

5. sprawdzają czy zmieniła się długość

6. po wykonaniu każdego zadania dzielą się spostrzeżeniami i uwagami

 

Czy coś się zmieniło? zabawa w eksperymentowanie

CEL: wdrażanie dzieci do realizowania zadań zgodnie z poleceniami, przedstawianie wniosków z obserwacji

Dzieci w parach otrzymują po 2 sznurki,  patyczki tej samej wielkości

1. dzieci porównują sznurki, rozkładają na dywanie, jeżeli są nierówne przycinają

2. jeden sznurek pozostawiają prosty drugi zwijają w kłębek, porównują czy coś się zmieniło w ich długości

3. wybierają patyczki tej samej długości  np. 5 i układają prostą ścieżkę, końce patyczków muszą się stykać , pod nią układają taką samą ścieżkę jak już ułożona

4. potem drugą ścieżkę trochę skręcają, dzieci zauważają różnicę i wyrażają swoje wątpliwości: Czy zmieniła się długość ścieżki?

 

„Ważny wyraz” – zabawa artykulacyjna

CEL:  rozwijanie słuchu fonematycznego, zwrócenie uwagi na prawidłowa wymowę głosek

Z koszyka dziecko wybiera jeden obrazek, przedstawia go dzieciom opisując jego

wygląd, używa informacji nie podając nazwy tego przedmiotu. Dziecko, które odgadnie prowadzi dalej zabawę. Odgadnięty wyraz głoskujemy, dzielimy na sylaby

Ćwiczenia grafomotoryczne

CEL: doskonalenie motoryki małej, rozwijanie koncentracji uwagi

Każde dziecko otrzymuje kartę, uzupełnia szlaczek z elementów literopodobnych lub karta nr II14

(„Przygotowanie do nauki pisania. Ćwiczenia grafomotoryczne według Hany Tymichowej. Przewodnik metodyczny dla rodziców i nauczycieli” oprac. Marta Bogdanowicz).

 

POMOCE:

·         piosenki

·         paski papieru, sznurek, patyczki

·         obrazki

·         karty pracy

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin