Goban-Klas Tomasz - Komunikowanie i media.pdf

(348 KB) Pobierz
13410741 UNPDF
Tomasz Goban-Klas
Komunikowanie i media
Cz³owiek, co stwierdzi³ ju¿ Arystoteles, jest istot¹ spo³eczn¹, wiêc, jak to wyrazi³
Staszic, “bez towarzystwa (spo³eczeñstwa) nawet pomyœleæ siê nie da”. Wspólne ¿ycie wymaga
przede wszystkim zdolnoœci wyra¿ania swych myœli i przekazywania ich pozosta³ym cz³onkom
spo³ecznoœci. Porozumiewanie siê z innymi ludŸmi jest podstawowym œrodkiem przekazywania
doœwiadczenia zbiorowego. W odró¿nieniu od zwierz¹t cz³owiek nabywa umiejêtnoœci
¿yciowych, nie tylko naœladuj¹c swych rodziców, ale przede wszystkim ich s³uchaj¹c. W
uzupe³nieniu dziedziczenia genetycznego ludzkie istoty wytworzy³y unikatowy mechanizm
dziedziczenia spo³ecznego. Dziêki niemu m³ode pokolenie korzysta z wiedzy wszystkich pokoleñ
wspó³czesnych i poprzednich Oprócz rodziców równie¿ pozostali ¿ywi i umarli cz³onkowie
spo³ecznoœci przekazuj¹ mu ujête w symbolicznej formie to, co przemyœleli, odczuwali, czynili.
W konsekwencji komunikowanie i wychowanie jest nieroz³¹czne – nie tylko dlatego, ¿e bez
komunikowania wychowanie jest niemo¿liwe, lecz tak¿e dlatego, ¿e im bardziej z³o¿ony i
wyspecjalizowany jest przedmiot wychowania, tym bardziej z³o¿one i wyspecjalizowane musi
byæ komunikowanie niezbêdne do jego zrozumienia.
Z kolei komunikowanie wymaga medium - naturalnego (biologicznego), jak gest czy
mowa, a niekiedy równie¿ sztucznego, jak pismo, druk, telefon, itd. Medium, w najogólniejszym
sensie, to instrument przenoszenia informacji w czasie lub przestrzeni. Mo¿e byæ tak prosty jak
zapis na kamieniu, albo tak skomplikowany jak system ³¹czy satelitarnych. W ka¿dym
przypadku, ich funkcja jest ta sama. Komunikator formu³uje przekaz i przekazuje go lub zapisuje
z pomoc¹ medium, a odbiorca w innym miejscu lub czasie rekonstruuje znaczenia tak aby
interpretowaæ przekaz. Zatem, komunikowanie medialne (zapoœredniczone) jest podobne
ka¿demu innemu ludzkiemu komunikowaniu. Jest to proces ³¹cz¹cy nadawców z odbiorcami
którzy podzielaj¹ pewnego rodxaju mówiony lub pisany jêzyk. W tym sensie, media (liczba
mnoga od medium) by³y w u¿yciu tak dawno, jak znana nam historia ludzkoœci. Jednak¿e, w
nowoczesnych czasach, nowo wynalezione media zmieni³y ogó³ ludzkich zdolnoœci podoboju
czasu i przestrzeni w tak wielkim stopniu, ¿e dokonuje siê nowoczesna “rewolucja
komunikacyjna”, równie g³êboka i istotna, jak ta która mia³a miejsce, gdy ludzkie istoty
opanowa³y umiejêtnoœæ mówienia.
Ppodstawowy proces który siê wydarza gdy ludzie komunikuj¹ siê z pomoc¹ mediów,
tak¿e masowych, to ludzkie komunikowanie oparte na jêzyku. Jêzyk zatem, i jego u¿ycie, jest
punktem startu dla zaczêcia analizy procesu komunikowania siê ludzi, a nastêpnie, jego
szczególnej formy, komunikowania masowego. Z tego powodu najpierw warto krótko rozwa¿yæ
jak odbywa siê komunikowanie bez mediów. To znaczy, co to s¹ podstawy komunikowania
twarz¹-w-twarz.
Proces ma szeœæ faz, które nastêpuj¹ w kolejnoœci:
1. Akt komunikowania rozpoczyna nadawca, który decyduje jaki przekazaæ komunikat (przekaz)
o okreœlonym zbiorze znaczeñ.
2. Nadawca koduje zamierzone znaczenia poprzez w³aœciwy dobór s³ów, gestów, itp. oraz ich
uk³adu (styl, gramatyka).
3. Komunikat jest nastêpnie wyemitowany - wypowiedziany lub pokazany, tak aby pokonaæ
przestrzeñ miêdzy nadawc¹ a odbiorc¹.
4. Odbiorca, czyli jednostka do której jest skierowany przekaz, zwraca uwagê i postrzega
komuniat jako zbiór o pewnym uk³adzie znaków.
5. Odbiorca nastêpnie odkodowuje komunkat konstruuj¹c w³asne interpretacje znaczeñ znaków.
6. W rezultacie interpretacji odbiorca jest pod pewnym wp³ywem komunikatu. Oznacza to, ¿e
komunikowanie ma na niego wp³yw.
2
Ten bazowy linearny model komunikowania bezpoœredniego oczywiœcioe upraszcza
sam proces, który w istocie jest transakcyjny, to cznaczy ka¿dy z uczestników równoczeœnie
Podstawowy linearny model ludzkiego komunikowania
wed³ug M. DeFleur i E. Dennis, Understanding Mass Communication . Princeton: Houghton
Mitffin Company, 1996, str. 9.
koduje i dekoduje znaczenia, s³ucha i odpowiada, jakkolwiek nie zawsze s³ownie Jedst tak¿e
zawsze relacyjny, gdy¿ opiera siê i tworzy specyficzn¹ relacjê miêdzy uczestnikami.
Komunikowanie bezpooœrednie by³o i pozostaje fundamentaln¹ form¹ komunikowania,
której inne media w istocie w ró¿norakli sposób s³u¿¹, choæ niekiedy i zastêpuj¹.
Komunikowanie – geneza terminu
Ma³y s³ownik jêzyka polskiego podaje, ¿e „komunikowaæ” oznacza „podaæ coœ do
wiadomoœci; przekazywaæ jak¹œ informacjê, zawiadomiæ o czymœ”, natomiast „komunikowaæ siê”
to „utrzymywaæ z kimœ kontakt, kontaktowaæ siê, porozumiewaæ siê, udzielaæ siê otoczeniu”.
1
„Komunikowanie” oraz „komunikowanie siê” mo¿na t³umaczyæ po polsku jako ³¹cznoœæ.
Poniewa¿ jednak angielski termin communication zyska³ prawo obywatelstwa w niemal
wszystkich krajach i jêzykach, lepiej go fonetycznie zaadaptowaæ do jêzyka polskiego jako
„komunikowanie”, a tylko w szczególnych przypadkach t³umaczyæ jako „komunikacja
spo³eczna” lub „komunikacja miêdzyludzka” (odpowiednik zwrotu „komunikowanie siê”). Przy
s³owie „komunikacja” jest konieczna przydawka „spo³eczna” (lub „miêdzyludzka”), aby unikn¹æ
odniesienia do transportu publicznego (komunikacja masowa). Zapewne na takie skojarzenie ma
wp³yw tradycja - dawniej, aby przes³aæ komunikaty (zakodowane przekazy), trzeba by³o je
transportowaæ - jak na przyk³ad listy - drog¹ pocztow¹. Dopiero bowiem od wynalazku telegrafu
mo¿na mówiæ o przesy³aniu, a nie o transportowaniu znaków.
Badanie komunikowania masowego — czyli porozumiewania siê realizowanego przy
pomocy œrodków masowego przekazu — mieœci siê w ramach du¿o obszerniejszej dziedziny
badañ: studiów nad komunikowaniem, zwanych za granic¹ niekiedy komunikologi¹ lub
komunikatyk¹, a najczêœciej communication science . Spoœród wielu definicji komunikowania
wybierzemy dwie:
1
Ma³y s³ownik jêzyka polskiego , pod redakcj¹ St. Skorupki, H. Auderskiej i Z. £empickiej. Warszawa: PWN, 1989.
13410741.001.png
3
· komunikowanie to proces przekazywania informacji, idei, emocji, umiejêtnoœci;
· komunikowanie to interakcja, spo³eczne oddzia³ywanie przy pomocy symboli.
Komunikowanie mo¿e przybieraæ ró¿ne formy, odbywaæ siê na ró¿nych szczeblach,
u¿ywaæ ró¿nych œrodków. Wspóln¹ cech¹ tych form jest zawsze istnienie przynajmniej dwóch
uczestników procesu, pe³ni¹cych odmienne role (nadawcy i odbiorcy), systemu znaków, który
obaj znaj¹ i do którego siê odwo³uj¹ (kod) oraz przekazu (czyli konkretnej realizacji jednej z
mo¿liwoœci, jakie daje kod). Zarówno kod (znaki i regu³y ich u¿ywania), jak i przekaz istniej¹
obiektywnie, to znaczy s¹ dostêpne intersubiektywnemu poznaniu. Uczestnicy mog¹ siê
wymieniaæ rolami, jak na przyk³ad w dialogu, ale w okreœlonym momencie czasowym s¹ oni
jednoznacznie wyznaczeni.
Media – œrodki i noœniki komunikowania
Termin „medium” bywa bardzo ró¿nie rozumiany i interpretowany. Wywodzi siê od
³aciñskiego s³owa „medium”, oznaczaj¹cego œrodek, poœrednik. St¹d, w XIX wieku mianem
„medium” okreœlano osoby, które dziêki rzekomo ponadnaturalnym zdolnoœciom komunikowa³y
siê z duchami zmar³ych. Wspó³czeœnie s³owo „media” najczêœciej wskazuje na prasê, radio i
telewizjê jako na œrodki przekazu publicznego szeroko upowszechnianych treœci. Jednak mo¿e
„medium” oznaczaæ te¿ coœ innego, na przyk³ad:
Jêzyk (w sensie jêzyka naturalnego), jako œrodek porozumiewania siê (medium)
spo³ecznoœci;
Znaki jêzykowe lub wszelkie systemy znaków (uogólnione pojêcie jêzyka na wszelkie
znaki, w tym s³owo mówione, gest, mimikê, obraz);
Kody , które s¹ oparte na konwencjach i pozwalaj¹ przekszta³caæ i konstruowaæ przekazy
jêzykowe i znakowe (np. alfabet, kod Morse'a, sygnalizacja wizualna);
Noœniki sygna³ów (jak pasma radiowe, wibracje powietrza, fale œwietlne, a tak¿e
materia³y, na których znaki zosta³y utrwalone, jak papier, taœma audiowideo, p³yta
kompaktowa, dyskietka);
Sieci transmisyjne – sieci telekomunikacyjne kablowe, radiowe, satelitarne, systemy
po³¹czonych komputerów, np. Internet;
Instrumenty pozwalaj¹ce na powielanie, transmisjê lub odbiór przekazu (prasa
drukarska, radiostacja, odbiornik radiowy czy telewizyjny, telefon, faks, komputer);
Instytucje, które tworz¹ i rozpowszechniaj¹ przekazy (np. prasa, agencje informacyjne,
radio, telewizja, dostawcy us³ug informacyjnych w Internecie).
Zadanie uporz¹dkowania terminologii odnosz¹cej siê do rodzajów mediów podj¹³ E. Sapir
(1931: 163), rozró¿niaj¹c: „pewne podstawowe techniki, albo procedury prymarne, które s¹ w
swej istocie komunikatywne, oraz pewne techniki wtórne, które u³atwiaj¹ proces
komunikowania.” Do pierwotnych procedur komunikowania zaliczy³ mowê oraz gestykulacjê
w najszerszym sensie. Wœród technik wtórnych (czyli mediów w sensie w³aœciwym) wyró¿ni³
trzy kategorie: przekszta³cenia mowy, symboliki dostosowane do specjalnych sytuacji oraz two-
rzenie fizycznych warunków u³atwiaj¹cych procesy komunikowania.
Media komunikacyjne ( communications media ) to ogó³ œrodków komunikowania: starsze
media, jak prasa, radio, telewizja, s¹ na ogó³ okreœlane jako media masowe, a media stosunkowo
nowe, jak telefon komórkowy czy komputer osobisty, s¹ nazywane mediami telematycznymi. Pod
koniec lat 1970-ych dwaj eksperci francuscy, Nora i Minc, wylansowali termin „telematyka”
( télématique ) dla po³¹czenia œrodków telekomunikacji i komputerów. Zbli¿ony sens ma zbitka
s³owna compunifications , pochodz¹ca od computer and communications (komputer i media).
Nowe terminy to tak¿e „inteligentne sieci” oraz IT czyli Information Technology , technika
informacyjna.
4
Kolejnym nowym terminem, równie¿ amerykañskiego pochodzenia, jest autostrada
informacyjna ( information highway ). Ma ona wprowadziæ spo³eczeñstwa w wiek informacji,
podobnie jak koleje i autostrady doprowadzi³y do wieku przemys³owego i postprzemys³owego.
Jazda na tych infostradach ma byæ dostêpna i równoprawna dla wszystkich u¿ytkowników,
jakikolwiek by³by ich cel, czy gospodarczy, czy publiczny, czy czysto rozrywkowy. Z uwagi na
dominacjê tej ostatniej funkcji, coraz czêœciej mówi siê o „telesektorze inforozrywkowym”, coraz
wa¿niejszej sferze gospodarczo-spo³ecznej nowego spo³eczeñstwa.
Modele procesu komunikowania
Aby zrozumieæ naturê telekomunikacji nale¿y pamiêtaæ, i¿ sama komunikacja miêdzyludzka jest
procesem wymiany informacji. Informacja jest zawartoœci¹ komunikacji (komunikowania). Mo¿e
byæ bardziej „informacyjna” (powiadamiaj¹ca) lub rozrywkowa. Pomocne w zrozumieniu
komunikowania jest rozwa¿enie elementarnych modeli, wskazuj¹cych na zasadnicze elementy
procesu.
Model przekazu informacji (Shannon, 1948)
Model skonstruowany przez matematyka Claude’a Shannona jest, jak dot¹d, najbardziej
wp³ywowy i dla wielu autorów pozostaje modelem wzorcowym. Model ten w swym pierwotnym
sformu³owaniu odnosi³ siê do transmisji sygna³ów w uk³adach technicznych (jak telefon czy
telegraf), bowiem pochodzi³ z prac autora w oœrodku badawczym Bell Telephone. Shannon
przedstawi³ swój model w nastêpuj¹cym schemacie (zob. rysunek 1.1.)
Rysunek 1.1. Model telekomunikacyjny Shannona (1948)
Proces rozpoczyna Ÿród³o informacji (Nadawca), tworz¹c przekaz. W nastêpnej fazie przekaz jest
przekszta³cony w sygna³ przez nadajnik. Ten sygna³ jest dostosowany do kana³u prowadz¹cego
do odbiornika , który z kolei rekonstruuje przekaz z odebranego sygna³u. I taki przekaz dociera
do adresata . Sygna³ jest podatny na zak³ócenia ( szum ).
Komunikacja w œwietle tego modelu mo¿e byæ podzielona na osiem elementów (Schramm,
1980):
1. �ród³o jest twórc¹ aktu komunikacji;
2. Przekaz jest treœci¹ komunikacji, informacj¹, która jest przekazywana;
3. Koder przetwarza informacjê w formê, która mo¿e byæ zakomunikowana, tak¿e w
postaci, która nie jest bezpoœrednio rozumiana przez ludzkie zmys³y;
4. Kana³ jest medium lub systemem transmisyjnym u¿ywanym dla przekazu komunikatu
z jednego miejsca do innego;
5. Dekoder odwraca proces kodowania;
6. Odbiorca jest adresatem komunikacji;
7. Sprzê¿enie zwrotne miêdzy Ÿród³em a odbiorc¹ mo¿e s³u¿yæ do regulacji przep³ywu
komunikacji;
8. Szum jest niepo¿¹danym zniekszta³ceniem, które mo¿e zak³ócaæ wymianê informacji.
Model Shannona, oprócz ca³kowicie nowego pojêcia szumu (czyli zak³óceñ w procesie
komunikowania) operuje tak¿e (wprawdzie pominiêtymi w rysunku 1.1, ale wa¿nymi) pojêciami
pojemnoœci i przepustowoœci kana³u oraz kodu. Ambicj¹ autora by³o stworzenie modelu na tyle
13410741.002.png
5
ogólnego, aby stanowi³ podstawê iloœciowej teorii informacji, stosuj¹cej siê do wszelkiej
wymiany informacji, tak miêdzy maszynami, jak i miêdzy ludŸmi. Ta ogólnoœæ musia³a jednak
zostaæ czymœ op³acona - Shannon uzyska³ j¹ rezygnuj¹c z w³¹czenia do modelu wszelkich
zmiennych semantycznych, psychologicznych i spo³ecznych. Odbiorca w jego modelu jest w
gruncie rzeczy jedynie pasywnym adresatem przekazywanych do niego sygna³ów, a ponadto jest
niejako mechanicznie „pod³¹czony” do Ÿród³a informacji. Jego reakcje s¹ z góry
zaprogramowane, czyli g³ównym problemem badawczym i praktycznym pozostaje wiernoœæ
przekazu sygna³ów, wiernoœæ sprowadzona do poziomu dok³adnoœci technicznej.
Ten model zosta³ wkrótce zaadaptowany bez wiêkszych zmian do analizy komunikowania
miêdzyludzkiego. Po prostu personifikacja nadajnika w nadawcê, a odbiornika w odbiorcê, by³a
g³ównym zabiegiem, jakiego ta adaptacja wymaga³a.
Model aktu perswazyjnego (Lasswell, 1948)
Analiza komunikowania miêdzyludzkiego wymaga odmiennego ujêcia procesu przekazywania
informacji. Najbardziej znanym i ci¹gle najczêœciej cytowanym w podrêcznikach teorii
komunikowania spo³ecznego pozostaje schemat amerykañskiego politologa i badacza
propagandy, Harolda Lasswella, z 1948 roku. Charakterystyczne, ¿e jego model powsta³ niemal
równoczeœnie, choæ niezale¿nie, z wy¿ej omawianym modelem matematyka Shannona, jest tak¿e
z nim w ogólnej strukturze zbie¿ny.
Lasswell ujmuje proces komunikowania jako akt z³o¿ony z piêciu zasadniczych sk³adników,
które wylicza w swej s³ynnej formule: „Kto mówi, Co, Jakim œrodkiem, Do kogo i Z jakim
skutkiem?” (1948). Graficznie ten model mo¿na uj¹æ w postaci przedstawionej na rysunku 1.2.
Rys. 1.2. Model analizy aktu komunikowania. Formu³a Lasswella (1948)
Model Lasswella najlepiej stosuje siê do tych form miêdzyludzkiego komunikowania, które maj¹
wyraŸnie instrumentalny charakter, czyli takich, w których nadawca stawia sobie jasno okreœlony
cel: zmian postaw lub zachowañ odbiorców. W tym sensie jest on dogodny dla badañ
ukierunkowanych na poznanie efektów komunikowania, zawiera bowiem ukryte pytanie: „Co
œrodki komunikowania robi¹ z ludŸmi?”
Dla modelu Lasswella modelem przedmiotowym mo¿e byæ gra w krêgle: gracz odpowiada
pojêciu nadawcy, kula - przekazowi (treœciom), tor - kana³owi, odbiorcy - krêglom, a iloœæ
przewróconych lub zachwianych krêgli - efektowi komunikowania. Istota procesu
komunikowania, tak jak gra w krêgle, polega na maksymalnej realizacji zamierzonych przez
nadawcê celów.
Podstawow¹ zalet¹ modelu Lasswella jest zwiêz³oœæ. Krótko ujmuje zasadnicze sk³adniki
ka¿dego procesu komunikowania, w tym te¿ sensie jest on nadal po¿yteczny i trudno sobie
wyobraziæ, aby wiedza o komunikowaniu mog³a siê kiedykolwiek bez niego obyæ. Ale zwiêz³oœæ
jest zarazem jego wad¹, gdy¿ formu³a jest w oczywisty sposób niekompletna. St¹d tak wielu
badaczy próbowa³o j¹ w ró¿noraki sposób uzupe³niæ. Np. Forsdale (1955) wprowadzi³ pytanie
„w jakiej sytuacji?”, Kafel (1966) doda³ „dlaczego?”
G³ówn¹ cech¹ modelu Lasswella, a zarazem podstawow¹ jego wad¹, jest linearnoœæ analizy,
odpowiadaj¹ca za³o¿onej jednokierunkowoœci oddzia³ywania. W tym te¿ sensie zawsze by³ on
uznawany raczej za model procesu komunikowania masowego, czyli za pomoc¹ prasy, radia czy
telewizji, a nie wszelkich pozosta³ych procesów komunikowania, jak rozmowa, telefonowanie,
13410741.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin