Jean Vanier- każda osoba jest historią świętą(1).doc

(1076 KB) Pobierz

 

Jean Vanier

 

 

 

 

 

Każda osoba jest historią świętą

 

 

 

Przełożyli Katarzyna i Piotr Wierzchosławscy

 

Wydawnictwo „W drodze" Poznań 1999

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI

PRZEDMOWA              5

I.              MURY              13

Mur między silnymi i słabymi              18

Mur strachu wokół śmierci              20

Mury więzień              21

Mury wokół obozów uchodźców              23

Mury między ludami, rasami i narodami              24

Jerozolima — miasto Boga i miasto murów nienawiści              26

Mury między bogatymi i biednymi              29

Mur rywalizacji: być najlepszym              32

Lęk przed innością              37

Mury, które chronią              38

 

II.              KOMUNIA I ZRANIENIE              41

1. Pragnienie komunii              43

Komunia, hojność, współpraca              45

Eryk              47

Komunikacja: język miłości              49

Wzajemna komunia — darem wolności              52

Wzajemna komunia wpisana w czas                            53

Wzajemna komunia i słabość                            55

Owoce wzajemnej komunii                            56

2. Narodziny zranienia                            59

Różne źródła zranienia serca                            62

Miłość zaborcza                            66

Miłość oparta na kłamstwie                            67

Strach przed miłością                            68

Być najlepszym                            70

Mur wewnętrzny                            71

Mur, moralność, wybory                            73

Ukryty świat podświadomości po drugiej stronie muru                            75

 

 

3. Trudności we wzajemnej więzi                            77

Osąd, który dzieli                            79

Strach przed otwarciem naszych serc                            81

Lęk przed ubogim, który krzyczy                            84

Więź, która jest przyczyną lęku                            86

Strach przed wrogiem                            88

Oczekiwania, które uniemożliwiają komunię                            90

 

III. ETAPY ŻYCIA              .. 93

1. Dzieciństwo — wiek zawierzenia              .. 95

Dziecko, istota pełna ufności              . 95

Dziecko potrzebuje wychowania              . 98

Wychowanie przez jedność małżonków              102

Wiara w rozwój dziecka              104

2. Wiek dojrzewania, wiek poszukiwania, wiek hojności, wiek ideału……………………………………………………...107

Przyjaciele              109

Ideał …………………………………….  ………………...…..110

Prawo i przewodnik duchowy…………………………...……. 113

Piękno i słabość młodego człowieka ……………………..…….. 114

3. Dorosłość: wiek zakorzenienia, płodności i odpowiedzialności ..…… 117

Znaleźć swoją ziemię ……………..…………………………….. 117

Płodność i produktywność..                    120

Płodność każdej ludzkiej więzi              122

Autorytet i odpowiedzialność              125

Pracować dla sprawiedliwości              130

Sprawowanie władzy — szkołą dojrzewania              132

Dorosły — odkrycie błędu i poczucia winy              134

4. Starość: wiek radości i wyrzeczeń              138

Starość              138

Smutek i żałoba              139

Ku moim własnym czasom żałoby              147

Koniec życia              148

Starość i agonia                            150

Śmierć              152

 

IV.              ROZWÓJ I WZROST CZŁOWIEKA              155

Wzrastanie              158

Ziarno, które wzrasta              161

Determinizm i brak determinizmu we wzroście człowieka              162

Sens życia              .164

Każda osoba ma swoją tajemnicę i swoje przeznaczenie……... 166

Aby wzrastać, trzeba zaakceptować siebie……………………..... 168

Znaleźć ziemię i dobry pokarm              169

Istoty powołane do komunii, współdziałania i kompetencji…..171

Być odprężonym i w dobrej formie …………………………….. 174

Towarzyszenie   …………………………………………….…... 176

Kryzys…………………………………………………………… 181

Przycinanie gałęzi…………………………………………..…… 185

Stać się samym sobą……………………………………………... 188

Żyć w naszej nowoczesnej kulturze              191

 

 

V.                 ŚRODOWISKO I OTOCZENIE CZŁOWIEKA              195

Osoba i społeczeństwo              200

Niebezpieczeństwo: grupa przyjaciół, rodzina i wspólnota

skupione na sobie              203

Wspólnota ludzka: spotkania interpersonalne              206

Radości i bóle dzielonego życia              …...210

Dokonać przejścia              …...213

Przyjęcie inności              …..214

Rola osoby słabej jako czynnika wprowadzającego jedność

we wspólnocie              ..217

Wspólnota miejscem integracji seksualności              219

Ciało wspólnotowe, miejsce kultury i świętowania              222

Każdy potrzebuje wspólnoty              226

 

VI. WYBIERAĆ POKÓJ              229

Uwewnętrznienie              239

Szukanie tego, który jest pokorny, mały i inny              244

Być uzdrowionym przez ubogiego              247

Być dyspozycyjnym              253

Wewnętrzne przemienienie              254

Przyjęcie wroga              257

Czy to co niemożliwe może stać się możliwe?              261

Rozwiązywanie konfliktów              266

Czynienie wymówek              270

Non-violence              271

Rozwiązywanie konfliktów w wymiarze politycznym              274

Z gwiazd prosto w błoto              276

 

PODZIĘKOWANIA              283

 

 

 

 

 

                   PRZEDMOWA

 

 

 

Od ponad trzydziestu lat żyję we wspólnocie Arki z ludźmi do­tkniętymi upośledzeniem umysłowym. Wcześniej byłem oficerem marynarki wojennej i profesorem filozofii. Moja przygoda z Arką rozpoczęła siew 1963 roku, kiedy ojciec Thomas Philippe, dominika­nin, zaprosił mnie do Trosly-Breuil, niewielkiego miasteczka niedale­ko Compiegne, sto kilometrów na północ od Paryża, abym poznał jego nowych przyjaciół, osoby z upośledzeniem umysłowym, żyjące w pry­watnym ośrodku, którego był kapelanem. Jechałem tam z pewnymi oporami, a nawet lękiem, by spotkać ludzi słabych i kruchych, okale­czonych z powodu wypadku lub choroby, z pewnością jeszcze bar­dziej okaleczonych przez pogardę i odrzucenie. Wizyta ta głęboko mnie wzruszyła. Wszyscy oni wydawali się spragnieni przyjaźni i uczucia. Każdy okazywał mi swoje przywiązanie, pytając słowem lub spojrze­niem: „Czy kochasz mnie? Czy chcesz stać się moim przyjacielem?"

Każdy z nich zadawał mi pytanie także swoim obolałym, zranio­nym ciałem: „Dlaczego? Dlaczego jestem właśnie taki? Dlaczego moi rodzice mnie nie chcą? Dlaczego nie jestem taki, jak moi bracia i moje siostry?"

W ten oto sposób wkroczyłem w zupełnie nieznany mi dotąd świat cierpienia. Poruszony tymi pytaniami, zacząłem odwiedzać szpitale psychiatryczne, ośrodki i domy opieki. Spotkałem się także z rodzi­cami osób z upośledzeniem umysłowym. Stopniowo odkrywałem

5

ogrom ich cierpienia oraz olbrzymi rozmiar i skalę tego problemu. W tamtym czasie w salach szpitali psychiatrycznych były setki ludzi kręcących się w kółko, ospałych, o twarzach wyrażających rozpacz, które jednak rozjaśniały się w chwili, gdy ktoś spojrzał na nich jak na osobę. To doświadczenie zmieniło całe moje życie.

W przytułku niedaleko Paryża spotkałem dwóch mężczyzn z upośledzeniem umysłowym, Raphaela i Philippe'a. Niewielki wzro­stem Raphael przeszedł zapalenie opon mózgowych. Sprawiło ono, że stał się spastyczny i jego ciało cierpiało na brak równowagi. Philippe mógł mówić, ale po przebytym zapaleniu mózgu miał spa­raliżowaną nogę i jedno ramię. Obaj po śmierci rodziców zostali umieszczeni w tym schronisku. Nikt jednak nie zapytał ich wtedy o zdanie. Kupiwszy mały, podniszczony domek w miasteczku Trosly i otrzymawszy wszystkie niezbędne zezwolenia od władz lokal­nych, zaprosiłem Raphaela i Philippe'a, by zarnieszkali  razem ze mną.

W ten właśnie sposób zaczęła się przygoda Arki[1]

Mieszkaliśmy razem. Wszystko robiliśmy wspóln...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin