Prezentuj Broń 2011-03.pdf

(2187 KB) Pobierz
679666566 UNPDF
By armia
rosła w siłę strona 7
www.polska-zbrojna.pl
Jaśmin, i wszystko
jasne strona 10
Pianino
w kabinie strona 15
NR 3/2011
magazyn techni ki mi li tarneJ
Żel minoodporny
strona 20
Gwiazda
z Etroniki
strona 23
strona 4
Rozmowa z RomaNEm kRaińskim
o budowie w Polsce francuskich
okrętów podwodnych i remoncie
kobbenów
Pomysł Na ŻołNiERza
PRzyszłości
strona 13
679666566.040.png 679666566.041.png 679666566.042.png 679666566.043.png 679666566.001.png 679666566.002.png 679666566.003.png 679666566.004.png 679666566.005.png 679666566.006.png 679666566.007.png 679666566.008.png 679666566.009.png 679666566.010.png 679666566.011.png 679666566.012.png 679666566.013.png 679666566.014.png 679666566.015.png 679666566.016.png 679666566.017.png 679666566.018.png 679666566.019.png 679666566.020.png 679666566.021.png 679666566.022.png
679666566.023.png 679666566.024.png
spis treści spis treści
spis treści
4 |
Uwierz w okręt
rozmowa z ROmANEm KRAiŃSKim
By armia rosła w siłę
rozmowa ze SłAwOmiREm KUłAKOwSKim
z kogo się śmiejemy?
7 |
10 |
Jaśmin, i wszystko jasne
KRZYSZTOF wiLEwSKi
Pomysł na żołnierza
przyszłości
włODZimiERZ KALETA
Pianino w kabinie
ARTUR gOłAwSKi
Żel minoodporny
ADAm PRZYBYł
Radiowy posterunek
ARTUR gOłAwSKi
Gwiazda z Etroniki
JACEK SASiN
Modernizacja 2011
mAREK JAgODA
E merytowany indyjski generał, omawiając na konferencji
w Warszawie plan transformacji tamtejszych jednostek pan-
cernych, zapowiedział modernizację około tysiąca T-55, które
mają w swoim arsenale indyjskie siły zbrojne. Wzbudziło to we-
sołość wielu obecnych na sali osób. Nasza armia przesiadła się
z T-55 na T-72 pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku,
stąd owe ironiczne uśmiechy. Słuchając jednak dalej referatu in-
dyjskiego generała, trudno było cokolwiek zarzucić jego argu-
mentacji. Warto ponieść koszty modernizacji T-55, by jeszcze
przez dekadę mieć do dyspozycji czołgi zdolne do realizacji sta-
wianych przed nimi zadań. A poza tym nie ma się co śmiać, bo
Indie, w przeciwieństwie do nas, od ponad 20 lat rozwijają swój
czołg podstawowy Arjun i chcą modernizować nowoczesne wozy
T-90. Trudno więc indyjskiemu ministerstwu zarzucić, że nie ma
pomysłu na swoje siły pancerne. To raczej nam go zabrakło, gdy
ładnych parę lat temu resort obrony podejmował decyzje
o dalszym losie PT-91. Jestem pewien, że polski przemysł obron-
ny, a szczególnie firmy zajmujące się optoelektroniką, stworzył-
by takiej klasy pakiet modernizacyjny dla PT-91, i w konsekwen-
cji dla T-72, że Bumar miałby dziś na koncie nie jeden azjatycki
kontrakt, lecz znacznie więcej.
13 |
15 |
20 |
22 |
23 |
25 |
26 |
Od pomysłu do przemysłu
LESłAw TUREK
28 |
Artyleryjski przełom
JACEK BiLSKi
Moździerz niszczyciel
mARCiN BEDYŃSKi
29 |
KRZYSZTOF WILEWSKI
Aneta Wiśniewska,
tel.: +4822 684 52 13, CA MON 845 213;
polska-zbrojna@zbrojni.pl
Michał Nita, Tomasz Otłowski, Marek
Przybylik, Henryk Suchar, Andrzej Szenajch,
Piotr Wołejko;
Zdjęcie
na okładce
KRZYSZTOF
WILEWSKI
KIEROWNICY DZIAŁÓW
Anna Dąbrowska, Andrzej Fąfara,
ppłk Artur Goławski, Małgorzata
Schwarzgruber, Maciej Szopa,
Tadeusz Wróbel
tel.: +4822 684 03 55, CA MON 840 355;
FOTOREPORTER
Jarosław Wiśniewski,
tel.: +4822 684 52 29, CA MON 845 229;
DYREKTOR WOJSKOWEGO INSTYTUTU
WYDAWNICZEGO
REDAKTOR NACZELNY
Marek Sarjusz-Wolski,
tel.: +4822 684 53 65, 684 56 85,
faks: 684 55 03; CA MON 845 365,
845 685, faks: 845 503;
sekretariat@zbrojni.pl
Al. Jerozolimskie 97,
00-909 Warszawa
DZIAŁ GRAFICZNY
Marcin Dmowski (kierownik),
Paweł Kępka, Monika Siemaszko,
Andrzej Witkowski;
tel.: +4822 684 51 70, CA MON 845 170;
PUBLICYŚCI
WARSZAWA: Piotr Bernabiuk,
Paulina Glińska, Krzysztof Kowalczyk,
ppłk Cezary Klukowski, Marek Pielach,
tel.: +4822 684 52 44, CA MON 845 244;
tel.: +4822 684 52 29, CA MON 845 229;
BYDGOSZCZ: Krzysztof Wilewski,
tel.: +4852 378 52 00, CA MON 415 200;
GDYNIA: Tomasz Gos,
tel.: +4858 626 24 13, CA MON 262 413;
KRAKÓW: Magdalena Kowalska-Sendek,
Jacek Szustakowski,
tel.: +4812 455 17 80, CA MON 131 780;
WROCŁAW: Bogusław Politowski,
tel.: +4871 765 38 53, CA MON 653 853;
OPRACOWANIE STYLISTYCZNE
Renata Gromska (kierownik),
Małgorzata Mielcarz,
Aleksandra Ogłoza;
tel.: +4822 684 55 02, CA MON 845 502;
REDAKTOR PROWADZąCY
Krzysztof Wilewski
KOLPORTAŻ I REKLAMACJE
TOPLOGISTIC
ul. Skarbka z Gór 118/22
03-287 Warszawa,
tel.: +4862 761 75 79,
faks: +4822 301 86 61;
biuro@toplogistic.pl
ZASTĘPCA DYREKTORA
WOJSKOWEGO INSTYTUTU
WYDAWNICZEGO
SEKRETARZ REDAKCJI
„POLSKI ZBROJNEJ”
Wojciech Kiss-Orski,
tel.: +4822 684 02 22, CA MON 840 222;
wko@zbrojni.pl
BIURO REKLAMY I MARKETINGU
Adam Niemczak (kierownik),
Anita Kwaterowska (tłumacz),
Małgorzata Szustkowska, Elżbieta Toczek,
tel. +4822 684 53 87,
684 51 80, 684 55 03,
faks: +4822 CA MON 845 387;
reklama@zbrojni.pl
DRUK
Drukarnia Omeko, 30-390 Kraków,
ul. Zawiła 65d, www.omeko.pl
Numer zamknięto: 06.06.2011 r.
REDAKTORZY PROWADZąCY
Katarzyna Pietraszek,
tel.: +4822 684 02 27, CA MON 840 227;
Joanna Rochowicz,
tel.: +4822 684 52 30, CA MON 845 230;
WSPÓŁPRACOWNICY
Robert Czulda, Andrzej Garlicki, Janusz
Grochowski, Paweł Henski, Mariusz Janicki,
Dominik Jankowski, Andrzej Jonas, Marcin
Kaczmarski, Włodzimierz Kaleta,
Włodzimierz Kalicki, Zdzisław Kryger,
Treść zamieszczanych materiałów nie zawsze odzwierciedla stanowisko redakcji. Tekstów niezamówionych redakcja nie zwraca.
Zastrzega sobie prawo do skrótów. Egzemplarze tygodnika w wojskowej dystrybucji wewnętrznej są bezpłatne. Informacje: CA MON 840 400
POLSKA ZBROJNA | PREZENTUJ BROŃ NR 3/2011 3
WYWIAD
PREZENTACJE
HISTORIA
679666566.025.png 679666566.026.png 679666566.027.png 679666566.028.png 679666566.029.png 679666566.030.png 679666566.031.png 679666566.032.png 679666566.033.png 679666566.034.png 679666566.035.png 679666566.036.png
wywiad
wywiad
wywiad
w okręt
PREZENTUJ BROŃ: Czy w Stoczni Mary-
narki Wojennej można dzisiaj zbudować
okręt podwodny?
ROMAN KRAIŃSKI: Tak.
nych będziemy w dużej mierze opierać się na
doświadczeniach Francuzów.
czesnych technologii budowy jednostki, a także
wspólne jej serwisowanie i remontowanie, które
przeprowadzano by w Gdyni.
PREZENTUJ BROŃ: To na pewno się przy-
da. Wasza stocznia jednak nie ma chyba zbyt
nowoczesnego sprzętu do produkcji?
ROMAN KRAIŃSKI: Nie wydaje mi się, by
Stocznia Marynarki Wojennej była bardziej za-
cofana technologicznie od stoczni w Malezji
czy w Indiach.
PREZENTUJ BROŃ: Ta pozytywna odpo-
wiedź może wywołać u wielu osób ironiczny
uśmiech...
ROMAN KRAIŃSKI: W Polsce poza
U-Bootami, które Niemcy budowali w Gdań-
sku, nikt nigdy nie konstruował okrętów pod-
wodnych. Ale Chile, Brazylia Malezja czy In-
die również nie mają doświadczenia w tej dzie-
dzinie, a przecież od kilku lat powstają tam jed-
nostki typu Scorpène. Państwa te budują okręty
podwodne we współpracy z francuskim koncer-
nem DCNS, z którym Stocznia MW podpisała
niedawno porozumienie o współpracy. Oznacza
ono, że w wypadku budowy jednostek podwod-
PREZENTUJ BROŃ: A budowa?
ROMAN KRAIŃSKI : Szkielet okrętu, czyli
elementy kadłuba mocnego, powstawałby we
Francji. Ten etap trwałby dwa lata. W tym cza-
sie Francuzi wykonaliby ze specjalnego stopu
stali pierścienie o średnicy około sześciu me-
trów, a poddostawcy – elementy i mechanizmy
okrętu. Następnie byłyby one transportowane
do naszej stoczni i przez kolejne trzy lata wypo-
sażalibyśmy w nie okręt oraz dokonywalibyśmy
integracji urządzeń i mechanizmów. Na końcu
jednostkę obudowywano by kadłubem lekkim.
PREZENTUJ BROŃ: Załóżmy, że Inspek-
torat Uzbrojenia ogłasza przetarg na budo-
wę jednostki podwodnej i wygrywa go
SMW. Jaki byłby dalszy ciąg tej historii?
ROMAN KRAIŃSKI: Gdyby były to dwie
jednostki typu Scorpène, to mamy pracę na
osiem lat. Jeden okręt buduje się pięć lat. Fran-
cuzi deklarują udostępnienie nam bardzo nowo-
PREZENTUJ BROŃ: Pięć lat na budowę
jednego okrętu? Wydaje się, że to długo.
4
POLSKA ZBROJNA | PREZENTUJ BROŃ NR 3/2011
Uwierz
z RomaNEm kRaińskim
o budowie w Polsce francuskich
okrętów podwodnych i remoncie
kobbenów rozmawia tomasz gos
679666566.037.png
wywiad wywiad
wywiad
ROMAN KRAIŃSKI: Budowa takiej jed-
nostki to skomplikowana technologia. Trzeba
zamówić w hucie specjalną stal do kadłuba. Nie
wiem, jak długo czeka się na nią we Francji, ale
u nas czas realizacji takiego zamówienia mógł-
by trwać nawet pół roku. Samo wyposażanie
jednostki jest bardzo żmudną i skomplikowaną
pracą. Na okręcie typu Scorpène jest 9 kilome-
trów różnego rodzaju rurocią-
gów i ponad 40 kilometrów
kabli.
kompozytów całego koncernu. Weszlibyśmy
tym samym w sieć handlową potentata, a więc
bylibyśmy podwykonawcą budowy innych jed-
nostek oraz wykonawcą tych, których budowa
we Francji ze względu na koszty byłaby nie-
opłacalna. To ważne dla naszej przyszłości.
PREZENTUJ BROŃ: W styczniu i lutym
2011 roku Stocznia Marynarki Wojennej
miała problem z wypłatą wynagrodzeń dla
swoich pracowników...
ROMAN KRAIŃSKI: W marcu też nie wy-
płaciliśmy całego wynagrodzenia. Pracownicy
dostali tylko po tysiąc złotych. Resztę wypłaci-
my na początku kwietnia. Wpadliśmy w kłopo-
ty płatnicze. Aby ich uniknąć w przyszłości, ko-
nieczne jest przeprowadzenie restrukturyzacji.
Ten proces trwa od momentu objęcia przeze
mnie stanowiska prezesa stoczni. Musimy dojść
do takiego momentu, w którym zaczniemy
osiągać zyski, a na razie przynosimy straty.
65 procent naszych kosztów to wynagrodzenia.
I tu przede wszystkim należy szukać oszczęd-
ności. Będziemy zwalniać około 300–400 osób.
Jeśli nie zaczniemy przynosić zysków, zostanie-
my zlikwidowani. Myślę, że mamy szansę
wyjść na prostą.
Dodam, że DCNS do 2000 roku było małym,
źle funkcjonującym budżetowym zakładem bu-
dującym okręty. Dziesięć lat temu nastąpiła ko-
mercjalizacja tego przedsiębiorstwa. Także
Stocznia Marynarki Wojennej została skomer-
cjalizowana, ale różnica między nami a DCNS
polega na tym, że u Francuzów pojawił się pry-
watny inwestor – firma Thales. U nas takiego
nie było. Dzisiaj DCNS jest przedsiębiorstwem,
które ma 2,4 miliarda euro obrotów rocznie. Ma
już zamówienia do 2030 roku o łącznej warto-
ści 10 miliardów euro. Zatrudnia 12 tysięcy lu-
dzi w sześciu stoczniach.
Na prace
badawczo-
-rozwojowe
powinniśmy
wydawać
około 500–600
milionów
złotych
PREZENTUJ BROŃ: Czy Stocznia Mary-
narki Wojennej będzie
budowała okręty także dla
innych krajów?
ROMAN KRAIŃSKI: Na-
szym atutem jest między inny-
mi to, że w odróżnieniu od
Chile, Brazylii, Malezji czy
Indii leżymy blisko Francji.
W przyszłości może to mieć
istotne znaczenie jeśli chodzi
o zlecenia na budowę okrętów
dla innych państw.
Francuzi budują okręty bar-
dzo drogo. Aby wygrać mię-
dzynarodowy przetarg, muszą
wykonywać je taniej. Mogą
więc część prac przeprowa-
dzać u nas, gdzie siła robocza
jest tańsza.
PREZENTUJ BROŃ: Od
dawna stocznia prowadzi
z DCNS rozmowy w sprawie
możliwości budowy w Polsce
Scorpène’ów?
ROMAN KRAIŃSKI: Fran-
cuzi przyjeżdżają do nas od
roku średnio co dwa–trzy ty-
godnie. Początkowo tylko au-
dytowali polską stocznię, póź-
niej zapraszali naszych pra-
cowników do siebie, by zoba-
czyli, jak u nich buduje się
okręty. W trakcie tych spotkań
dokonaliśmy podziału zadań,
który musiałby nastąpić przy
budowie jednostki podwodnej. O tym podziale
mówiłem już wcześniej, ale istotne jest również
to, że my wysyłalibyśmy dosyć dużą grupę lu-
dzi na przeszkolenie do Francji już w czasie
pierwszego etapu budowy.
PREZENTUJ BROŃ: Kto obecnie remon-
tuje Kobbeny? Stocznia Marynarki Wojen-
nej czy Stocznia Remontowa „Nauta”?
ROMAN KRAIŃSKI: Jesienią ubiegłego ro-
ku ogłoszono przetarg na remont ORP „Sokół”.
Jego koszt oceniliśmy na blisko 9 milionów zło-
tych. Poniżej tej kwoty remont byłby już dla
stoczni nieopłacalny. Okazało się jednak, że ce-
na wyjściowa w przetargu wyniosła zaledwie
6 milionów złotych, dlatego nie przystąpiliśmy
do niego. Uważaliśmy, że remont za taką kwotę
jest nierealny. Na dodatek Stocznia Północna ze
Stocznią „Nauta” tak się licytowały, że przetarg
skończył się na kwocie niewiele wyższej niż
4,5 miliona złotych. Wygrała go Nauta.
PREZENTUJ BROŃ: A to oznacza, że pol-
scy stoczniowcy nabieraliby doświadczenia
także przy budowie kadłuba okrętu pod-
wodnego?
ROMAN KRAIŃSKI: Właśnie. Francuzi
i Rosjanie jako jedyni na świecie wykonują
okręty zarówno o napędzie atomowym, jak
i konwencjonalnym. Niemcy budują jedynie
okręty konwencjonalne, a Anglicy i Ameryka-
nie – tylko atomowe. Francuzi mogą wykorzy-
stać doświadczenia zdobyte przy budowie okrę-
tów atomowych do wykonania okrętów kon-
wencjonalnych.
PREZENTUJ BROŃ: Czy porozumienie
z francuskim koncernem to szansa na zwięk-
szenie przychodów?
ROMAN KRAIŃSKI: Dzięki porozumieniu
z Francuzami wejdziemy na zupełnie inną pół-
kę technologiczną. To, że nie jesteśmy obecnie
nowoczesną stocznią, wynika między innymi
z asortymentu jednostek, które remontujemy.
Mówiąc oględnie, nie jest on najnowszy w sen-
sie technologii. Mam nadzieję, że to się wkrótce
zmieni. Poza tym, polonizując ofertę koncernu
DCNS, unikniemy eksportu miejsc pracy za
granicę, co jest bardzo istotne.
PREZENTUJ BROŃ: Czy kwota remontu
wzrosła?
ROMAN KRAIŃSKI: Z powodu prac dodat-
kowych kwota ta wzrosła, ale szczegółów nie
znam.
n
PREZENTUJ BROŃ: Jaki jest koszt budo-
wy okrętu typu Scorpène?
ROMAN KRAIŃSKI: Około 600 milionów
euro. To kwota szacunkowa.
WizyTÓWka
PREZENTUJ BROŃ: A co z pozostałymi
Kobbenami?
ROMAN KRAIŃSKI: Kiedy ogłoszono prze-
targ na remont pozostałych trzech Kobbenów,
doszliśmy z Nautą do wniosku, że wystartuje-
my wspólnie. Stocznia Północna nie przystąpiła
do przetargu. W efekcie remont tych jednostek
został zlecony drogą negocjacji, a nie przetargu
elektronicznego. Zadania podzieliliśmy na pół.
Nauta wykonuje prace ogólnookrętowe, a my te
bardziej związane z wojskowością.
ROMAN KRAIńSKI
PREZENTUJ BROŃ: Czy porozumienie
z DCNS oznacza dla Was również możliwość
budowy innych typów okrętów?
ROMAN KRAIŃSKI: Francuzi deklarują do-
starczenie nam nowoczesnych technologii do
wybudowania niszczycieli min typu Kormoran.
Będzie to technologia kompozytowa. DCNS
planuje też przeniesienie do Polski centrum
Doktor nauk ekonomicznych. Był między inny-
mi wiceprezesem zarządu międzynarodowego
Centrum Szkolenia Energetyki, a także wicepreze-
sem zarządu Stoczni gdańskiej. Zajmował się
branżą medyczną, był zastępcą prezesa zarządu
firmy med-invest oraz prezesem zarządu metal in-
vestment. wykładał zarządzanie strategiczne
w wyższej Szkole Bankowej w gdańsku. n
POLSKA ZBROJNA | PREZENTUJ BROŃ NR 3/2011 5
P rezes zarządu Stoczni marynarki wojennej.
679666566.038.png 679666566.039.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin