19
Zakres konstytucyjnych regulacji spraw finansów publicznych
Konstytucja , w szczególności:
· Zakazuje zaciąganie zobowiązań [pożyczek, gwarancji, poręczeń] w wyniku których państwowy dług publiczny przekroczyłby 3/5 wartości rocznego produktu krajowego brutto;
· Przyznaje wyłącznie Radzie Ministrów inicjatywę ustawodawczą co do następujących ustaw z zakresu finansów publicznych: o budżecie państwa i jego zmianach, o zaciąganiu długu publicznego, o gwarancjach finansowych udzielanych przez państwo;
· Nakazuje Radzie Ministrów przedłożenie projektu ustawy budżetowej Sejmowi na 3 miesiące przed rozpoczęciem roku budżetowego. Termin ten może być niedotrzymany tylko w wyjątkowych przypadkach;
· Równocześnie z przedłożeniem przez Radę Ministrów projektu budżetu Sejmowi, Rada Polityki Pieniężnej ustala i przedkłada do wiadomości Sejmu roczne założenia polityki pieniężnej;
· Zakazuje zakładanie pokrywania deficytu budżetowego przez zaciąganie zobowiązania w centralnym banku państwa;
· Zakazuje ustalanie przez Sejm większego deficytu budżetowego niż przewidziany w projekcie ustawy budżetowej uchwalonej przez Radę Ministrów;
· Daje Prezydentowi prawo skrócenia kadencji Sejmu, jeśli w ciągu 4 miesięcy od dnia otrzymania projektu ustawy budżetowej Sejm nie przedstawi uchwalonej ustawy do podpisu Prezydenta;
· Nakazuje Prezydentowi podpisanie ustawy w ciągu 7 dni od daty jej otrzymania z Sejmu i pozostawia mu jedynie prawo do zwrócenia się do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie ustalenia zgodności ustawy budżetowej z Konstytucją;
· Jeśli ustawa budżetowa lub ustawa o prowizorium budżetowym [na okres krótszy niż rok] nie weszły w życie w dniu rozpoczęcia roku budżetowego, Rada Ministrów prowadzi gospodarkę finansową na podstawie przedłożonego projektu ustawy;
Sektor finansów publicznych
· organy władzy publicznej
· państwowe osoby prawne i inne państwowe jednostki organizacyjne nie objęte krajowym Rejestrem Sądowym.
Częścią sektora finansów publicznych nie są przedsiębiorstwa państwowe, banki państwowe ani spółki prawa handlowego .
Środki publiczne :
· dochody,
· przychody;
Dochody to przede wszystkim podatki i opłaty oraz dochody z usług świadczonych przez jednostki sektora finansów publicznych .
Przychody to przede wszystkim wpływy z zaciąganych kredytów, pożyczek, sprzedaży papierów wartościowych i wpływy z prywatyzacji.
Środki publiczne są:
· wydatkowane , to jest stanowią wydatek danego budżetu i
· rozchodowane, na spłaty kredytów , pożyczek, wykup wyemitowanych papierów wartościowych i pokrycie deficytu budżetowego
Sektor rządowy i samorządowy finansów publicznych
Na finanse publiczne składają się:
· Sektor rządowy
· Sektor samorządowy
Struktura sektora rządowego:
· Budżet państwa ,
· Jednostki organizacyjne sektora rządowego ( jednostki budżetowe, zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, środki specjalne)
· Fundusze celowe sektora rządowego (Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, Alimentacyjny, Gwarantowanych Świadczeń pracowniczych, Promocji Twórczości itp.)
Struktura sektora samorządowego:
· Gminy,
· Powiaty,
· Miasta na prawach powiatów,
· Województwa samorządowe,
· Jednostki organizacyjne sektora samorządowego (zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze, środki specjalne)
· Fundusze celowe gminne , powiatowe i wojewódzkie
Potrzeby pożyczkowe:
Deficyt sektora finansów publicznych stwarza potrzeby pożyczkowe tego sektora w celu sfinansowania:
- deficytu budżetowego;
- długu publicznego;
- wykonania operacji finansowych przeprowadzanych w związku z zaciągniętymi zobowiązaniami.
Łączne nominalne zadłużenie sektora finansów publicznych z tytułu
- wyemitowanych papierów wartościowych;
- zaciągniętych kredytów i pożyczek;
- przyjętych depozytów;
- wymagalnych ( zapadłych nie zapłaconych) zobowiązań jednostek budżetowych;
- wymagalnych ( przedstawionych do zapłaty) zobowiązań z tytułu udzielonych gwarancji i poręczeń,
to dług publiczny.
Dług publiczny sektora rządowego to dług Skarbu Państwa a dług publiczny sektora samorządowego to dług publiczny poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego, łącznie dług sektora rządowego i samorządowego to państwowy dług publiczny..
Źródłem pokrycia pożyczkowych potrzeb budżetu państwa i budżetów jednostek samorządowych są:
· Przychody ze sprzedaży skarbowych i komunalnych papierów wartościowych,
· Przychody z prywatyzacji;
· Przychody z tytułu kredytów i pożyczek.
Maksymalne kwoty przyrostu zadłużenia budżetu państwa z tytułu emisji papierów wartościowych, kredytów i pożyczek w kraju i za granicą ustala ustawa budżetowa.
Jednostki samorządu terytorialnego w związku z potrzebami pożyczkowymi mogą zaciągać kredyty, pożyczki i emitować papiery wartościowe:
¨ Na pokrycie niedoboru budżetu pod warunkiem, że podlegają spłaceniu lub wykupowi w tym samym roku w którym je zaciągnięto lub wyemitowano i z opinią izby rozrachunkowej co do możliwości spłaty;
¨ Na wydatki nie mające pokrycia w dochodach pod warunkiem, że koszty obsługi płatne są co najmniej raz do roku, dyskonto nie większe niż 5% ( przy danej oczekiwanej przez inwestorów stopie zwrotu z inwestycji, ogranicz to długość okresu na jaki można wyemitować papiery dyskontowe) , nie występuje kapitalizacja odsetek.
Ustawa budżetowa ustala dochody budżetu państwa [1. Podatkowe;2. Niepodatkowe;3. Zagraniczne], wydatki na kwotę nie większą niż... oraz deficyt na kwotę nie większą niż....
W budżetach jednostek sektora finansów publicznych:
¨ dochody to prognoza;
¨ wydatki i rozchody to nieprzekraczalny limit.
Dług publiczny
Regulacje w UE
ü Rządy państw członkowskich unikają nadmiernego deficytu.
ü Deficyt i dług publiczny odnosi się do całego sektora finansów publicznych [władze centralne, lokalne, regionalne, fundusze specjalne]
Dwa kryteria kwalifikacyjne do Europejskiej Unii Monetarnej [EMU] dotyczyły budżetu i długu publicznego:
§ Dopuszczalny dług publiczny to taki, którego relacja do PKB nie przekracza wartości bazowej, chyba że malejąc zbliża się do wartości bazowej;
wartość bazową ustalono na 60%.
§ Dopuszczalny deficyt budżetowy, to taki którego relacja do PKB nie przekracza wartości bazowej , chyba że malejąc zbliża się do niej;
wartość bazową ustalono na 3 %.
Polskie regulacje odnośnie państwowego długu publicznego.
Ustawa o finansach publicznych (w ślad za Konstytucją) obowiązująca od 1 stycznia 1999 roku ustala, że państwowy dług publiczny nie może przekroczyć 3/5 rocznego produktu krajowego brutto [PKB]. Minister finansów ogłasza w "Monitorze Polskim" państwowy dług publiczny i dług Skarbu Państwa i ich relacje do PKB w odniesieniu do roku budżetowego do 31 maja roku następnego a w odniesieniu do pierwszej połowy roku budżetowego do 30 września tego roku.
Państwowy dług publiczny / mld zł/
30.06.99
31.12.99
30.06.00
1
Dług skarbu państwa
256,4
264,4
279,5
2
Dług sektora samorządowego
-
9,6
10,3
3
Państwowy dług publiczny (1+2)
274,0
289,8
4
Udział państwowego długu publicznego w PKB za 1999r
44,4%
Jeśli ogłoszona relacja długu do PKB jest większa niż 50% ale nie większa niż 55%:
§ to w projekcie ustawy budżetowej relacja deficytu do dochodów budżetu państwa nie może być wyższa niż w roku w którym ogłoszono przekroczenie granicy 50%, jest to również górne ograniczenie relacji deficytu do dochodów w każdym budżecie sektora samorządowego,
§ Jeśli ogłoszona relacja jest większa niż 55% ale nie większa niż 60%:
§ To w projekcie ustawy budżetowej przyjmuje się taki poziom deficytu aby relacja długu Skarbu Państwa do PKB na koniec roku budżetowego, którego dotyczy projekt ustawy, była niższa od ogłoszonej ;
§ Rada Ministrów przedstawia Sejmowi program sanacyjny mający na celu obniżenie relacji długu publicznego do PKB
§ W każdym budżecie jednostki samorządu terytorialnego zmniejsza się górne ograniczenie relacji deficytu do dochodu współczynnikiem R= [0.6-(państwowy dług publiczny :PKB):0.05 .W rezultacie zastosowania korekty górnej granicy relacji deficytu do dochodów, dopuszczalny deficyt będzie malał do zera wraz ze zbliżaniem się do granicy 60% R=(0.6-0.6):0.05=0.
Jeśli ogłoszona relacja jest większa od 60% to:
§ Rada Ministrów w terminie miesiąca przedstawia Sejmowi projekt programu sanacyjnego mający na celu ograniczenie relacji poniżej 60%;
§ Projekty budżetów, sektora rządowego i samorządowego, na kolejny rok nie zawierają deficytu ( chyba, że jest on pokrywany z nadwyżek lat poprzednich).
Saldo pierwotne budżetu.
Dochody minus (wydatki pomniejszone o koszty obsługi długu)=saldo pierwotne budżetu.
Spłat rat kapitałowych i wykupu papierów wartościowych nie zalicza się do wydatków budżetowych; w wydatkach budżetu są wyłącznie koszty obsługi długu to znaczy odsetki, dyskonta i prowizje.
Spłaty rat kapitału i wykup papierów wartościowych są w rozchodach finansów publicznych a nie w budżecie a środki na te cele pochodzą z przychodów a nie dochodów budżetu.
Tak więc "saldo pierwotne" to różnica między dochodami i wydatkami danego okresu bez uwzględniania w tych wydatkach pozycji służących finansowaniu kosztów obsługi długu publicznego.
· Jeśli saldo pierwotne = zero, to
Dochody =wydatki minus koszty obsługi długu
· Jeśli saldo pierwotne jest większe od zera i równe kosztom obsługi długu, to dochody pozwalają pokryć wszystkie wydatki budżetu:
Dochody- wydatki + koszty obsługi długu=koszty obsługi długu
Dochody-wydatki=koszty obsługi długu-koszty obsługi długu=zero
Dochody=wydatki.
Budżet jest więc wtedy zrównoważony.
§ Dopiero wtedy gdy saldo pierwotne jest wyższe niż koszty obsługi długu w budżecie pojawiają się środki nie tylko na pokrycie kosztów obsługi długu ale i na spłaty długu publicznego. Dodatnie saldo pierwotne stanowi więc oszczędność budżetu , która może być wykorzystana na pokrycie kosztów obsługi długu a w przypadku gdy saldo jest wyższe niż te koszty na spłatę części kapitałowej długu publicznego. Jeśli założymy , że kurs waluty krajowej jest stały, to możliwość zmniejszenia długu publicznego pojawia się dopiero wtedy gdy saldo pierwotne jest większe od kosztów obsługi długu.
Saldo pierwotne w mld zł
1998
1999
2000
...
kasiulinka9