Księga uśmiechu część 4 strony 76 - 87.pdf

(364 KB) Pobierz
313378281 UNPDF
3. Urz¹dzenie przedstawienia z wykorzystaniem kukie³ek, samodzielne szkico-
wanie i wykonywanie dekoracji. Mo¿na zaprosiæ rodziców lub kolegów i ko-
le¿anki z innych grup.
Pomoce: wykonane w parach kukie³ki, parawan, szkicowniki, o³ówki.
Scenariusz sytuacji edukacyjnych nr 4.2
Temat: Latanie na dywanie
Cele:
rozwijanie myœlenia twórczego
kszta³cenie umiejêtnoœci tworzenia radosnej atmosfery w grupie.
Œrodki dydaktyczne:
chusta
gazety
kredki
zeszyt 4 s. 31.
Dzia³ania z grup¹:
1. Zabawa integracyjna „Powitaj jak najwiêcej oczu”
Dzieci stoj¹ w kole i witaj¹ siê ka¿de z ka¿dym, spogl¹daj¹c sobie w oczy.
2. Podró¿e dywanem
Dzieci siadaj¹ na chuœcie-dywanie, a na sygna³ nauczyciela schodz¹ z chusty
i ilustruj¹ ruchem i gestem: – L¹dujemy:
– w £odzi – p³ywamy ³ódk¹
– w Koninie – poruszamy siê jak konie
– w Rakowie – chodzimy do ty³u
– w Kotkowie – robimy koci grzbiet
– w Kwadratowie – wszyscy witamy siê, pokazuj¹c kwadrat
– w Trójk¹towie – robimy czapki z gazety w kszta³cie trójk¹ta
– w Rykowie – ryczymy g³oœno i cicho
– w Ko³owie – chodzimy, trzymaj¹c siê za rêce w ma³ych kó³kach, i mówimy
„Chodzimy w ko³o, jest nam weso³o”.
3. Zabawa „Spadochron”
Nauczyciel mówi: Lataj¹cy dywan popsu³ siê, musimy l¹dowaæ ze spadochro-
nem. Podnosimy gwa³townie chustê do góry, puszczamy jej brzegi i wbiegamy
pod chustê.
76
313378281.012.png 313378281.013.png 313378281.014.png
4. Æwiczenie twórcze „burza mózgów”
Dzieci wypowiadaj¹ siê „w rundce”: Co by by³o, gdyby nasze dywany lata³y?
5. Wykonanie karty z zeszytu 4 s. 31
Dzieci ozdabiaj¹ dywan: obrysowuj¹ figury geometryczne wed³ug podanego
kodu kolorystycznego i dorysowuj¹ frêdzle.
Scenariusz sytuacji edukacyjnych nr 4.3
Temat: Skarb
rozwijanie poczucia przynale¿noœci do grupy poprzez tworzenie wspólnego
dzie³a.
Œrodki dydaktyczne:
wiersz Doroty Krawczyñskiej „Skarb”
du¿e kartony
niekonwencjonalny przedmiot albo jakiœ fragment wiêkszej ca³oœci
zeszyt 4 s. 32.
Dzia³ania z grup¹:
1. Wprowadzenie do tematu – czytanie wiersza
Skarb
Ma³e, szklane serduszko,
Muszelka, a w niej szum morza.
Suszony p³atek kwiatuszka
I z³oty k³osek zbo¿a.
Kamyk, co srebrzy siê w s³oñcu,
Têczowy pancerzyk ¿uka,
Patyczek g³adki na koñcu
I zegar, co kiedyœ kuka³.
77
Cele:
rozwijanie myœlenia twórczego
ró¿ne przedmioty codziennego u¿ytku
313378281.015.png 313378281.001.png 313378281.002.png
To wszystko s¹ moje skarby,
Nie chcê ich zapomnienia.
A teraz wezmê farby,
I namalujê wspomnienia.
2. Æwiczenie w rozpoznawaniu przedmiotów za pomoc¹ zmys³u dotyku
„Skrzynia skarbów”
W du¿ym pudle znajduj¹ siê przedmioty znane dzieciom, np. szczoteczka do
zêbów, kubek, serwetka papierowa, klocek itp. Dzieci z zamkniêtymi oczami
wk³adaj¹ rêce do pud³a, odgaduj¹ nazwê i przeznaczenie trzymanego przed-
miotu. W pudle jest jeden przedmiot, którego nazwy prawdopodobnie nikt nie
odgadnie.
3. Zabawa „Co to jest”
Nauczyciel wyjmuje z pud³a niekonwencjonalny przedmiot, a dzieci podaj¹ go
sobie, próbuj¹c wymyœliæ dla niego zastosowanie.
4. Wymyœlamy historiê o tym przedmiocie
W drugiej „rundce” dzieci próbuj¹ kontynuowaæ wypowiedzi poprzedników,
wymyœlaj¹c dalszy ci¹g historii o przedmiocie. Opowiadan¹ historiê nauczyciel
mo¿e spisaæ i na koniec odczytaæ dzieciom.
5. Praca plastyczna „Dorysuj coœ do wybranego przedmiotu”
Dzieci spaceruj¹ po sali i ka¿de znajduje dla siebie jakiœ drobny przedmiot.
Nauczyciel rozdaje kartony, na których dzieci k³ad¹ wybrany przedmiot i wkom-
ponowuj¹ go w rysunek na dowolny temat.
6. Wykonanie karty z zeszytu 4 s. 32
Dzieci odszukuj¹ ukryty wyraz, odszyfrowuj¹ go i naklejaj¹ litery w odpowied-
nich miejscach; czytaj¹ globalnie wyraz „pude³ko”.
Scenariusz sytuacji edukacyjnych nr 4.4
Temat: Papier
Cele:
rozwijanie aktywnoœci twórczej
poznawanie cech papieru oraz mo¿liwoœci jego wykorzystania
rozwijanie wyobraŸni i poczucia rytmu
doskonalenie umiejêtnoœci grania na instrumentach alternatywnych.
78
313378281.003.png 313378281.004.png 313378281.005.png
Œrodki dydaktyczne:
tektura dla ka¿dego dziecka
papier g³adki do pisania
rolka kolorowego papieru toaletowego
akompaniament do piosenki Kapuœciana piosenka, CD1 AKOMPANIAMENTY
kredki
zeszyt 4 s. 33.
Dzia³ania z grup¹:
1. Zabawa integracyjna „Iskierka”
Dzieci ustawione w kole przekazuj¹ sobie uœcisk d³oni.
2. Æwiczenie twórcze „tysi¹c definicji”
Dzieci wypowiadaj¹ siê „w rundce”: Co to jest papier?
3. Æwiczenie badawcze: poznawanie rodzajów i w³aœciwoœci papieru
Dzieci wyjmuj¹ z du¿ego pud³a ró¿ne rodzaje papieru – bibu³a, tektura, karton,
papier toaletowy, rêcznik papierowy, papier czerpany – dotykaj¹, w¹chaj¹, ogl¹-
daj¹, nazywaj¹.
4. Æwiczenie twórcze „lista atrybutów”
Dzieci szukaj¹ ró¿nych okreœleñ, koñcz¹c zdanie: Papier jest...
5. Æwiczenie twórcze „burza mózgów”
Dzieci odpowiadaj¹ na pytanie: Co jest na œwiecie z papieru?
6. Zabawy z papierem
Dzieci wykorzystuj¹ ró¿ne rodzaje papieru do zabaw i dzia³añ, tj.:
– tekturki – sk³adanie tekturki na pó³, pisanie imienia i ozdabianie
– bibu³a – formowanie du¿ej iloœci kuleczek z bibu³y
– papier bia³y – sk³adanie „piek³a-nieba”
– papier toaletowy – rozk³adamy rolkê w ró¿nych kszta³tach na ziemi, tworz¹c
labirynt: krête drogi – dzieci przechodz¹ po labiryncie.
7. Zabawa z chust¹ animacyjn¹
Dzieci podrzucaj¹ na chuœcie kulki z bibu³y lub z gazet.
8. Wykonanie karty z zeszytu 4 s. 33
Dzieci koloruj¹ litery, z których powsta³ ludzik, i odszukuj¹ je w szeregu na
dole strony; czytaj¹ globalnie wyraz „litery”.
9. Zabawa twórcza „Papierowa orkiestra”, CD1 akompaniament do piosenki
Kapuœciana piosenka
79
bibu³a
313378281.006.png 313378281.007.png 313378281.008.png
Improwizowanie na instrumentach alternatywnych – wykorzystanie ró¿nego
rodzaju papierów i papierowych opakowañ: bêbny z pude³ek, na których gramy
pa³eczkami od bêbenków lub dzwonków, akordeony ze zgniatanych tekturek,
gazet i torebek, tr¹bki z kartek, talerze-torebki, które nadmuchujemy i w odpo-
wiednim czasie w trakcie utworu przebijamy.
Scenariusz sytuacji edukacyjnych nr 4.5
Temat: Kto mieszka w bloku
Cele:
rozwijanie twórczego myœlenia
utrwalenie liczebników porz¹dkowych
poznanie atrybutów ró¿nych zawodów
kszta³cenie umiejêtnoœci asertywnego zachowania w æwiczeniu twórczym.
Œrodki dydaktyczne:
wiersz W³odzimierza Scis³owskiego „Winda”
symboliczna dziurka od klucza wyciêta w kartonie
lizaki cyfrowe 0, 1, 2, 3, 4, 5
zeszyt z wycinankami (wyciskanka s. 7)
6 pude³ek kartonowych i rekwizyty symbolizuj¹ce ró¿ne zawody
zeszyt 4 s. 34.
Dzia³ania z grup¹:
1. Zabawa integracyjna „Imiê i gest”
Dzieci kolejno wchodz¹ do œrodka ko³a i podczas wypowiadania swojego imie-
nia wykonuj¹ gest, który powtarza reszta grupy.
2. S³uchanie wiersza
Winda
Stoi winda na parterze,
kogo znowu dziœ zabierze?
Ju¿ ruszy³a, cicho sunie
na stalowej liny strunie.
80
313378281.009.png 313378281.010.png 313378281.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin