Koncepcja świadomości Antonio Damasio.pdf
(
213 KB
)
Pobierz
dw_koncepcja_swiadomosci_wg_Damasio
1
Tytuł:
Koncepcja
ś
wiadomo
ś
ci Antonio Damasio przedstawiona w ksi
ąŜ
ce
The Feeling of what
happens: body emotion in making of consciousness
1
Autor:
Dawid Wiener
Źródło:
http://www.kognitywistyka.net
/
mjkasperski@kognitywistyka.net
Data publikacji:
01 XI 2001
0.
Tytuł ksi
ąŜ
ki portugalskiego neurologa sugeruje,
Ŝ
e jej głównym tematem jest problematyka
ś
wiadomo
ś
ci. Jednak
Ŝ
e lektura przekonuje,
Ŝ
e obraca si
ę
ona przede wszystkim wokół
problematyki neurobiologicznych podstaw Ja [
self
], a zagadnienia wi
ą
zane zwykle z
problemem
ś
wiadomo
ś
ci np. pytania o
qualia
, s
ą
w niej potraktowane tylko zdawkowo.
Damasio wykracza w tej ksi
ąŜ
ce daleko poza to, co le
Ŝ
y w obszarze jego kompetencji jako
neurobiologa. Jego propozycja adresowana jest do wszystkich zainteresowanych problemem
ś
wiadomo
ś
ci. Maj
ą
c zatem na wzgl
ę
dzie rozmaite kompetencje oraz ró
Ŝ
ne stopnie
przygotowania potencjalnych czytelników formułuje swoje stanowisko mo
Ŝ
liwie
najprzyst
ę
pniej. Cen
ą
, jak
ą
za to płaci jest:
• wielokrotne powtarzanie tych samych tez;
• rezygnacja z wyspecjalizowanego j
ę
zyka na rzecz pogl
ą
dowej prezentacji głównych
idei ksi
ąŜ
ki;
• przyznanie wyj
ą
tkowego statusu empirycznym ustaleniom neurobiologów, tzn.
uznanie,
Ŝ
e wyniki uzyskane przez neurobiologów przy badaniu czynno
ś
ci mózgu
towarzysz
ą
cych okre
ś
lonemu procesowi poznawczemu s
ą
równoznaczne z
ostatecznym wyja
ś
nieniem procesu.
Do zasadniczych zalet ksi
ąŜ
ki nale
Ŝą
natomiast:
• oryginalna koncepcja neurobiologicznych podstaw Ja (subiektywno
ś
ci) i wskazanie
na niezbywalny charakter tego aspektu
ś
wiadomo
ś
ci;
• hipoteza stanowi
ą
ca podstaw
ę
dla wyja
ś
nienia subiektywnej natury
ś
wiadomo
ś
ci.
M. Kasperski: Jest to referat wygłoszony na Sympozjum Kognitywnym 2000: Subiektywno
ść
a
Ś
wiadomo
ść
(Obrzycko, 4-6 V 2000). Warto tutaj podkre
ś
li
ć
fakt,
Ŝ
e ksi
ąŜ
ka A. Damasio, do której odwołuje si
ę
autor
referatu, ukazała si
ę
w tym samym roku w polskim tłumaczeniu:
Tajemnica
ś
wiadomo
ś
ci
(Rebis, 2000). Z tego
wzgl
ę
du, obok propozycji D. Wienera, podaj
ę
tłumaczenie bardziej kontrowersyjnych poj
ęć
za polskim
tłumaczeniem – s
ą
to przypisy oznaczone gwiazdk
ą
.
D. WIENER,
Koncepcja
ś
wiadomo
ś
ci Antonio Damasio...
1
2
1. Podstawy teoretyczne
A. Odró
Ŝ
nienie dwóch aspektów zwi
ą
zanych ze
ś
wiadomo
ś
ci
ą
Damasio wyró
Ŝ
nia dwa aspekty
ś
wiadomo
ś
ci. Pierwszy z nich zwi
ą
zany jest z procesami
tworzenia przez mózg wzorów umysłowych [
mental patterns
*
], czyli obrazów przedmiotu
[
images of objects
], gdzie poprzez przedmiot [
object
] rozumie si
ę
tak ró
Ŝ
norodne kategorie
obiektów jak: osoba, miejsce, melodia, ból z
ę
ba, stan rozkoszy,
etc
., a poprzez obraz [
image
]
– wzór umysłowy [
mental pattern
], jaki powstaje w dowolnej modalno
ś
ci zmysłowej, np.:
przedstawienie (obraz) d
ź
wi
ę
kowy, wzrokowy, dotykowy, stanu błogo
ś
ci,
etc
.
Takie przedstawienia (obrazy) przenosz
ą
, wg Damasio, nie tylko wła
ś
ciwo
ś
ci fizyczne
przedmiotów, ale zawieraj
ą
równie
Ŝ
nasz
ą
pozytywn
ą
lub negatywn
ą
reakcj
ę
wzgl
ę
dem
tych
Ŝ
e przedmiotów, plany jakie mo
Ŝ
emy dla nich formułowa
ć
oraz sie
ć
relacji pomi
ę
dzy tym
przedmiotem a innymi. Reasumuj
ą
c: jest to problem „jak tworzy si
ę
, mówi
ą
c metaforycznie,
„film-w-mózgu”?” [
how we get a movie-in-the-brain
**
]. Drugi aspekt zwi
ą
zany jest za
ś
ze
sposobem w jaki mózg wytwarza, paralelnie z tworzeniem mentalnych form, poczucie Ja w
akcie poznawania [
a sense of self in the act of knowing
***
]. Jest to główny temat ksi
ąŜ
ki.
Damasio rozumie to jako jednoczesne posiadanie „filmu-w-mózgu” i jego ogl
ą
danie, a
zarazem uczestniczenie w tym filmie. Uwa
Ŝ
a on,
Ŝ
e mo
Ŝ
liwe jest pojawienie si
ę
posiadacza i
widza „filmu” w samym filmie [
generating the appearance of an owner and observer for the
movie within the movie
]. Implikuje to zarazem,
Ŝ
e rozdzielenie dwóch aspektów
ś
wiadomo
ś
ci
jest zabiegiem cokolwiek sztucznym i posiada wymiar przede wszystkim heurystyczny, co
zreszt
ą
Damasio dostrzega, nazywaj
ą
c utrzymywanie tego podziału rodzajem „intelektualnej
higieny”. Synonimem dla obrazu przedmiotu jest wzór umysłowy [
mental pattern
], który jest
jednak czym
ś
zupełnie odmiennym od neuronalnego wzoru [
neural pattern
], dla którego
synonimem jest mapa [
map
****
]. Ró
Ŝ
nica pomi
ę
dzy nimi jest zasadnicza, gdy
Ŝ
obraz
przedmiotu czy wzór umysłowy jest dost
ę
pny tylko i wył
ą
cznie z perspektywy
pierwszoosobowej, natomiast odpowiada im, dost
ę
pny w badaniu naukowym z perspektywy
trzecioosobowej, neuronalny wzór, czy mapa, np. w postaci aktywno
ś
ci okre
ś
lonego obszaru
mózgu, co daje si
ę
zarejestrowa
ć
w tomografii pozytronowej. Terminem odnosz
ą
cym si
ę
zarówno do mentalnej, jak i neuronalnej mapy, jest reprezentacja, która jest spójnym
wzorcem odniesionym do czego
ś
[„
pattern that is consistently related to something
”], czy to
b
ę
dzie wzór umysłowy, czy te
Ŝ
spójny zestaw neuronalnych aktywno
ś
ci w okre
ś
lonym
obszarze mózgu, czyli wzór neuronalny. Poniewa
Ŝ
reprezentacja zawsze co
ś
reprezentuje, od
razu pojawia si
ę
problem korespondencji pomi
ę
dzy reprezentantem a obiektem
reprezentowanym. Damasio, jak sam przyznaje, nie dysponuje koncepcj
ą
obja
ś
niaj
ą
c
ą
mechanizm powstawania adekwatnych reprezentacji. Przyjmuje tylko,
Ŝ
e istniej
ą
zasady
okre
ś
laj
ą
ce zale
Ŝ
no
ś
ci pomi
ę
dzy przedmiotem w
ś
wiecie, pobudzaniem fotoreceptorów na
siatkówce, map
ą
neuronaln
ą
i wreszcie obrazem tego przedmiotu. Przekonany jest,
Ŝ
e istnieje
sie
ć
korespondencji pomi
ę
dzy fizycznymi własno
ś
ciami przedmiotów, a typami reakcji
organizmu, wedle których wewn
ę
trznie wytworzony obraz jest skonstruowany. Nie ma
jednak prostego transferu przedmiotów pomi
ę
dzy
ś
wiatem a naszym mózgiem. Mo
Ŝ
na zatem
powiedzie
ć
,
Ŝ
e organizm twórczo odtwarza przedmioty, według pewnych
zaimplementowanych gatunkowo reguł i osobniczo zmiennych dyspozycji, a reprezentacja
*
W tłumaczeniu Maciej Karpi
ń
skiego:
wzorce umysłowe
,
obrazy
.
**
W tłumaczeniu M. Karpi
ń
skiego:
neuronowe wzorce (mapy)
,
obrazy
.
D. WIENER,
Koncepcja
ś
wiadomo
ś
ci Antonio Damasio...
W tłumaczeniu M. Karpi
ń
skiego:
film (kino) w mózgu
.
***
W tłumaczeniu M. Karpi
ń
skiego:
mózg a tworzenie wiedzy
.
****
3
jest zawsze jego własnym, cho
ć
nie dowolnym, konstruktem (który czasami mo
Ŝ
e by
ć
zupełnie chybiony).
B. Niezb
ę
dno
ść
stabilnego punktu odniesienia dla wytworzenia Ja
Damasio jest przekonany,
Ŝ
e koniecznym warunkiem dla utworzenia Ja jest jego wzgl
ę
dna (tj.
zmieniaj
ą
ca si
ę
tak wolno,
Ŝ
e praktycznie niezauwa
Ŝ
alnie) stabilno
ść
w czasie trwania
Ŝ
ycia
osobniczego;
Ŝ
e niezb
ę
dny jest biegun odniesienia. Có
Ŝ
miałoby stanowi
ć
ow
ą
w miar
ę
stabiln
ą
podstaw
ę
dla Ja? Damasio odpowiada,
Ŝ
e ciało, a precyzyjniej – wci
ąŜ
odtwarzaj
ą
ce
si
ę
reprezentacje owego ciała. Gdyby osobnik nie posiadał wci
ąŜ
odtwarzaj
ą
cych si
ę
reprezentacji ciała, nie miałby stabilnego Ja i nie mógł uchwyci
ć
własnej to
Ŝ
samo
ś
ci. Ciało
jednak
Ŝ
e rozumiane jest tu troch
ę
szerzej: to nie tylko powłoka cielesna, ale równie
Ŝ
wszystkie trzewia i „wewn
ę
trzne
ś
rodowisko” organizmu (procesy, które w nim zachodz
ą
) –
mo
Ŝ
na zbiorczo je nazwa
ć
organizmem, za
ś
cało
ść
wci
ąŜ
odtwarzaj
ą
cych si
ę
reprezentacji
organizmu okre
ś
la Damasio jako proto-Ja [
proto-self
]. Z neurobiologicznego punktu widzenia
zaanga
Ŝ
owane w tworzenie proto-Ja s
ą
nast
ę
puj
ą
ce struktury mózgu (id
ą
c od dołu, tj. pnia
mózgu):
1. Niektóre j
ą
dra pnia mózgu. Zlokalizowane grzbietowo i przy
ś
rodkowo: j
ą
dra istoty
szarej okołowodoci
ą
gowej [
periaqueductal gray
], j
ą
dra przyramienne [
parabrachial
nucleus
], j
ą
dra acetycholinowe oraz monoamiminowane, zlokalizowane w obszarze
pola najdalszego [
area postrema
], wszystkie powy
Ŝ
ej wej
ś
cia do pnia mózgu nerwu
trójdzielnego (i znajduj
ą
cego si
ę
tam j
ą
dra). J
ą
dra te jako pierwsze (wg Damasio)
mapuj
ą
stan organizmu. Ponadto, zgodnie z powszechnie przyj
ę
tymi pogl
ą
dami:
odbieraj
ą
bod
ź
ce bólowe, reguluj
ą
sen, bior
ą
udział w procesach uwagi i
pami
ę
ciowych oraz uczestnicz
ą
w regulacji pracy serca, płuc, jelit.
2. Podwzgórze (cz
ęść
mi
ę
dzymózgowia) oraz j
ą
dra podstawy przodomózgowia. Funkcja
analogiczna jak wy
Ŝ
ej, dodatkowo regulacja procesów hormonalnych. Efektem jest
kompleksowa regulacja procesów homeostazy organizmu.
3. Kora wyspy, drugorz
ę
dowa kora somatosensoryczna (S2) oraz przy
ś
rodkowa kora
ciemieniowa powy
Ŝ
ej płata spoidła mózgu [
splenium corpori callosi
]. Funkcj
ą
jest
mapowanie stanu organizmu na najwy
Ŝ
szym pi
ę
trze układu nerwowego i
przekazywanie tego
Ŝ
obrazu do innych układów korowych, np. pami
ę
ciowych.
Obecna jest asymetria funkcjonalna, gdy
Ŝ
podstawowa dla tworzenia proto-Ja byłaby
prawa półkula.
Wida
ć
zatem, i
Ŝ
w uj
ę
ciu Damasio proto-Ja jest efektem aktywno
ś
ci praktycznie na ka
Ŝ
dym
poziomie osi nerwowej. Poziomy owe pełni
ą
ró
Ŝ
ne funkcje i s
ą
zhierarchizowane ze wzgl
ę
du
na ich istotno
ść
. Przykładowo: wykluczenie poziomu pnia mózgu automatycznie wyklucza
powstawanie
ś
wiadomo
ś
ci, za
ś
wył
ą
czenie poziomu korowego powoduje wył
ą
czenie
nieprawidłowo
ś
ci proto-Ja.
C. Pocz
ą
tek
ś
wiadomo
ś
ci oraz Ja: relacja pomi
ę
dzy przedmiotem a zmienionym przez
ten przedmiot stanem organizmu (proto-Ja)
Tworzenie si
ę
ś
wiadomo
ś
ci i zarazem podstaw
ś
wiadomego Ja miałoby by
ć
dwuetapowe i
zaanga
Ŝ
owane byłyby w ten proces zarówno mapowany przedmiot oraz samo proto-Ja.
Proces odbywałby si
ę
nast
ę
puj
ą
co:
D. WIENER,
Koncepcja
ś
wiadomo
ś
ci Antonio Damasio...
4
1. Mapowany jest stan organizmu jako proto-Ja w czasie
t
1
.
2. Mapowany jest w(z) jakiejkolwiek modalno
ś
ci zmysłowej przedmiot
X
w czasie
t
2
,
obecny w otoczeniu lub przypominany, co powoduje zmian
ę
wyj
ś
ciowego stanu
proto-Ja.
3. Mapowana jest zmiana w proto-Ja w czasie
t
3
.
W punktach 1-3 powstaj
ą
pierwszorz
ę
dowe mapy [
first-order maps
*
].
4. Drugorz
ę
dowa mapa [
second-order map
**
] procesów z punktów 1-3 stanowi podstaw
ę
dla wytworzenia obrazu drugorz
ę
dowej relacji pomi
ę
dzy przedmiotem
X
, a proto-Ja
zmienionym przez przedmiot
X
. Powstaj
ą
ce w tym procesie „poczucie, (
Ŝ
e wiemy)
Ŝ
e
co
ś
si
ę
dzieje” [
the feeling of knowing of what happens
***
] tworzy zarazem Ja
podstawowe [
core self
****
], b
ę
d
ą
ce przej
ś
ciowym protagonist
ą
pierwotnej
ś
wiadomo
ś
ci, któr
ą
nazywa Damasio
ś
wiadomo
ś
ci
ą
podstawow
ą
[
core
consciousness
*****
].
5. Obraz tej drugorz
ę
dowej mapy umo
Ŝ
liwia, bezpo
ś
rednio lub po
ś
rednio, oddziaływanie
na wiele innych procesów, np. wzmocnienie obrazu przedmiotu
X
(rys. 2). Na tak
wzmocniony obraz przedmiotu kierowana jest uwaga, co umo
Ŝ
liwia reagowanie
odpowiednim zachowaniem.
Cało
ść
mo
Ŝ
na przeanalizowa
ć
na rys. 1.
Czas
Mapa
obiektu
X
t
2
t
1
Tworzenie mapy drugorz
ę
dowej
t
3
Tworzenie mapy drugorz
ę
dowej
Mapa proto-Ja
wyj
ś
ciowa
(niezmieniona)
Mapa proto-Ja
zmieniona przez obiekt
X
Rysunek 1. Realizacja procesów tworzenia si
ę
ś
wiadomo
ś
ci podstawowej.
W tłumaczeniu M. Karpi
ń
skiego:
mapy pierwszego poziomu
.
**
W tłumaczeniu M. Karpi
ń
skiego:
mapy drugiego poziomu
.
***
W tłumaczeniu M. Karpi
ń
skiego: ‘
poczucie,
Ŝ
e si
ę
wie
’.
****
W tłumaczeniu M. Karpi
ń
skiego:
ja w akcie ‘poczucia,
Ŝ
e si
ę
wie’
.
*****
W tłumaczeniu M. Karpi
ń
skiego:
ś
wiadomo
ść
rdzenna
.
D. WIENER,
Koncepcja
ś
wiadomo
ś
ci Antonio Damasio...
*
5
Mapa
obiektu
X
,
wzmocniona
Wzmacnianie (uwydatnienie)
Obraz mapy drugorz
ę
dowej
t
1
-
t
2
-
Rysunek 2. Wzmocnienie obrazu przedmiotu
X
.
Pierwociny
ś
wiadomo
ś
ci s
ą
zatem pozawerbalnym zdaniem sobie sprawy z tego co si
ę
dzieje
w danym interwale czasowym wewn
ą
trz organizmu i dookoła niego – co oddziaływuje na
organizm oraz co si
ę
dzieje z nim samym, wszystko spowodowane jednym przedmiotem (w
powy
Ŝ
szym rozumieniu), nast
ę
pnym przedmiotem i nast
ę
pnym, i... tak bez ko
ń
ca. W takim
ś
wietle problem intencjonalno
ś
ci, czyli z grubsza mówi
ą
c faktu,
Ŝ
e nasze mentalne stany
prawie zawsze s
ą
o czym
ś
, przestaje by
ć
poniek
ą
d problemem, gdy
Ŝ
w gruncie rzeczy, a
Ŝ
eby
powstała
ś
wiadomo
ść
(w uj
ę
ciu Damasio), innej mo
Ŝ
liwo
ś
ci nie ma:
ś
wiadomo
ść
zawsze
byłaby „opowie
ś
ci
ą
o...”, a
aboutness
jest konstytutywn
ą
własno
ś
ci
ą
. Problem mo
Ŝ
na wr
ę
cz
odwróci
ć
, pytaj
ą
c: jak mo
Ŝ
liwe s
ą
ś
wiadome stany intencjonalne?
2
.
W tak rozumianym
procesie nie ma równie
Ŝ
miejsca na
homunculusa
, bowiem Ja podstawowe jest nie
interpretatorem tego, co si
ę
dzieje, ale pozaj
ę
zykowym, wci
ąŜ
odtwarzaj
ą
cym si
ę
rezultatem
owego działania, b
ę
d
ą
cy tylko jednym z elementów samej „opowie
ś
ci”
3
.
Zaanga
Ŝ
owane byłyby w ten proces nast
ę
puj
ą
ce struktury mózgu:
1. Kora zakr
ę
tu obr
ę
czy (
gyrus cinguli
), b
ę
d
ą
ca cz
ęś
ci
ą
układu limbicznego. Obszar ten
posiada bardzo liczne poł
ą
czenia z praktycznie wszystkimi obszarami mózgu, pełni
ą
ce
tak
Ŝ
e, co od dawna wiadomo, wa
Ŝ
n
ą
rol
ę
w procesach emocjonalnych, np. poczucia
bólu (od stopnia aktywno
ś
ci tego obszaru zale
Ŝ
y subiektywne odczuwanie bólu),
inicjowaniu
ś
wiadomej aktywno
ś
ci motorycznej
4
i jest zaanga
Ŝ
owany w procesy
nat
ęŜ
enia uwagi. Damasio sugeruje zatem,
Ŝ
e ze wzgl
ę
du na powy
Ŝ
sze funkcje
(oczywi
ś
cie to nie jest wyczerpuj
ą
ca lista) oraz argumenty z neurobiologii: centralne i
przy
ś
rodkowe poło
Ŝ
enie, liczne obszary cytoarchitektoniczne (pola 7, 19, 23-25, 29-
31 wg Brodmanna), masywne poł
ą
czenia wej
ś
ciowe z obszarami
somatosensorycznymi (mo
Ŝ
liwo
ść
całkowitego zmapowania organizmu) oraz
informacje, bezpo
ś
rednio lub po
ś
rednio (np. przez podwzgórze), praktycznie od
wszystkich kanałów sensorycznych, byłaby kora obr
ę
czy bardzo dobrym kandydatem
na miejsce do tworzenia drugorz
ę
dowych map i tym samym generowania
ś
wiadomo
ś
ci podstawowej.
2. Wzgórki górne blaszki czworaczej (
superior colliculi
). Za ich rol
ą
w tworzeniu
drugorz
ę
dowych map miałoby
ś
wiadczy
ć
: bezpo
ś
rednie poł
ą
czenie (górne warstwy) z
siatkówk
ą
oka, informacje z kory wzrokowej (dolne warstwy), informacje od układu
słuchowego poprzez wzgórki dolne, masywne informacje somatosensoryczne od
ró
Ŝ
nych j
ą
der pnia mózgu. By
ć
mo
Ŝ
e jedna z warstw wzgórków górnych mogłaby
2
Damasio ilustuje to cytatem z wiersza T. S. Eliota:
Dry Salvages: You are the music while the musci last
. (W
polskim tłumaczeniu odpowiednio: Pisz
ą
c w
Four Quartes
, o „muzyce, któr
ą
słyszymy tak gł
ę
boko,
Ŝ
e nie
słyszymy jej wcale” i mówi
ą
c: „jeste
ś
my muzyk
ą
, kiedy muzyka trwa”, T. S. Eliot mógł mie
ć
na my
ś
li wła
ś
nie
proces, który tu przedstawiłem (Damasio, ss. 185-186). Przyp. M. Kasperski).
4
Tam wła
ś
nie na „siedzib
ę
” ludzkiej woli wskazuje w ostatnim rozdziale
Zdumawiaj
ą
cej hipotezy
, F. Crick.
D. WIENER,
Koncepcja
ś
wiadomo
ś
ci Antonio Damasio...
Problem jednak pozostaje, cho
ć
zostaje przerzucony na inny poziom, tj. mo
Ŝ
liwa jest drugorz
ę
dna relacja
pomi
ę
dzy organizmem a przedmiotem.
3
Plik z chomika:
metody11
Inne pliki z tego folderu:
Koncepcja świadomości Antonio Damasio.pdf
(213 KB)
Antonio Damasio.pdf
(1270 KB)
Elektrotechnika - Kompendium Wiedzy.pdf
(6798 KB)
Programuje w Delphi i C++ Builder - II czesc.pdf
(808 KB)
Programuje w Delphi i C++ Builder - I czesc.pdf
(1867 KB)
Inne foldery tego chomika:
■ Alfa Synchro Theta
■ B.T.Spalding Nauki Mistrzów
■ E.Tolle Nowa Ziemia
◄Tygodniowy Video Kurs Photoshop
364 THE MAYA OF ETERNAL TIME - 2012 AND BEYOND - MAJOWIE WIECZNEGO CZASU - 2012 I POZA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin