Konrad Walenrod.doc

(56 KB) Pobierz
W roku 1825 Adam Mickiewicz opuścił Odessę na polecenie władz carskich i udał się do Moskwy, gdzie miał podjąć pracę w kancelarii księcia Golicyna

W  roku  1825  Adam Mickiewicz opuścił Odessę na polecenie władz carskich i udał  się do Moskwy, gdzie miał podjąć pracę w kancelarii księcia Golicyna. W   tym   czasie  powrócił  poeta  do  pomysłu  podjętego  już  w  Odessie, dotyczącego  napisania  powieści  z  dziejów krzyżackich. Praca nad utworem trwała  stosunkowo długo,  ostatecznie  utwór  ukazał  się  w  1828 roku w Petersburgu  i wkrótce został przedrukowany w Krakowie. Cenzura carska mimo pewnych  zastrzeżeń nie spostrzegła istniejącej w utworze podwójnej treści. Poeta  umieścił  akcję  utworu  w  XIV  wieku,  ale  był to tylko tak zwany kostium  historyczny,  służący  do zmylenia cenzury. Rzeczywistym bohaterem utworu  było  współczesne Mickiewiczowi, walczące z caratem młode pokolenie patriotów polskich.

 

Głównym  bohaterem  utworu jest Litwin, który w dzieciństwie został porwany przez  Krzyżaków,  natomiast  ojciec,  matka  i  rodzeństwo zginęli podczas najazdu.  Dziecku Krzyżacy nadali imię i nazwisko Walter Alf, mały chłopiec stał  się  wkrótce  ulubieńcem  mistrza  krzyżackiego,  Winrycha.  W  zamku krzyżackim  znajdował  się  również litewski wajdelota (wędrowny pieśniarz) Halban,  służący  Krzyżakom  jako tłumacz. To on właśnie uświadomił chłopcu kim  właściwie  jest,  śpiewał  mu litewskie pieśni, opowiadał o ojczyźnie.

Walter  wielokrotnie  chciał powrócić do ojczyzny, ale Halban tłumaczył mu, że  jeszcze  nie  nadeszła  odpowiednia  pora  -  Alf  miał najpierw poznać wszelkie  arkana  sztuki rycerskiej, wszelkie tajemnice wroga. Kiedy Walter wziął  udział  w  walce,  od  razu  -  wraz  z  Halbanem - dał się wziąć do niewoli.  Przybył  do  Kowna  wraz z innymi krzyżackimi jeńcami, ale książę Kiejstut  dał  wiarę opowieściom Waltera Alfa i Halbana. Pozostał na dworze księcia,  uczył  Litwinów  nowoczesnych  metod  walki, wkrótce też pojął za

żonę  córkę księcia, Aldonę. Młodzi kochali się, ale Waltera dręczyła wciąż sytuacja  ukochanej  ojczyzny,  która  była ustawicznie zagrożona. Krzyżacy napadali  wciąż  na poszczególne miasta, zajęli kolejno Kowno i Kiejdany, a Litwini  chronili  się w lasach i górach. Tak więc Walter "Szczęścia w domu nie  znalazł, bo go nie było w ojczyźnie". Zrozumiał też, że Litwini nie są w  stanie  pokonać  wroga  w  otwartej  walce.  Jako średniowieczny rycerz, ceniący  nade  wszystko honor, wzdragał się przed zdradliwymi i podstępnymi

metodami walki, wiedział jednak, że nie ma innego sposobu:

 

     "Jeden sposób, Aldono, jeden pozostał Litwinom:

      Skruszyć potęgę Zakonu: mnie ten sposób wiadomy -

      Lecz nie pytaj, dla Boga ! Stokroć przeklęta godzina,

      W której, od wrogów zmuszony, chwycę się tego sposobu".

 

Po  dramatycznym  pożegnaniu  z  żoną  Aldoną,  po  całonocnej  naradzie  z Kiejstutem  Walter  wraz  z  Halbanem  opuszcza Litwę. Wkrótce jako giermek Konrada  Wallenroda  udaje  się  do  Palestyny. Konrad ginie w tajemniczych okolicznościach,  a  Walter Alf podszywa się pod tę postać, przyjmuje śluby

zakonne,  walczy  dzielnie  w  Hiszpanii,  a  następnie po śmierci Winrycha zostaje  wybrany  mistrzem  Zakonu.  Wówczas  przychodzi pora na realizację śmiałych   planów  Konrada.  Rządzi  Zakonem  nieudolnie,  Krzyżacy  często przegrywają,   wydaje   się,   jakby   Litwini  znali  wszelkie  posunięcia Krzyżaków.  Halban, towarzyszący wciąż bohaterowi namawia go, aby wreszcie przystąpił  do  decydującej  walki,  która  przyniosłaby Zakonowi całkowitą klęskę.  Konrad  wreszcie  decyduje  się,  prowadzi  Krzyżaków  do walki, w

której  ponoszą oni druzgocącą klęskę. Niestety Konrad został zdemaskowany, podsłuchano  bowiem  jego  rozmowy z tajemniczą pustelnicą, którą w istocie żona  Aldona.  Wówczas  bohater,  aby  uniknąć  krzyżackiego  sądu popełnia samobójstwo, co powoduje także śmierć jego żony, Aldony.

 

O  Konradzie  Wallenrodzie  mówi  się zawsze jako o bohaterze tragicznym. W istocie  tragiczne  było  jego  życie począwszy od porwania w dzieciństwie, poprzez  młodość  spędzoną wśród wrogów. Bohater ma też poświęcić szczęście osobiste  swoje  i Aldony, aby ratować ukochaną ojczyznę, będąc u celu musi

popełnić  samobójstwo.  Najistotniejszym  jednak  źródłem tragizmu bohatera jest  konieczność  wstąpienia  na  drogę  podstępu i zdrady. Ta konieczność rodzi  u niego głęboki konflikt wewnętrzny, wyciska nieodwracalne piętno na jego psychice.

 

Konrad  Wallenrod  posiada  również  typowe  cechy bohatera romantycznego - jest  samotny,  wyrasta  ponad otoczenie, przeżywa romantyczną miłość, jest skłócony  z samym sobą. Od nazwiska bohatera powstał termin "wallenrodyzm". Jest  to  postawa bohatera, który pod pozorami wiernej służby knuje okrutną zemstę  na znienawidzonym wrogu, chociaż ta zdradliwa metoda walki wywołuje u  niego  głęboki konflikt wewnętrzny. Bohater tego typu poświęca szczęście osobiste  dla  dobra  ojczyzny,  jest  żarliwym  patriotą, ale jednocześnie

bohaterem  prawdziwie  tragicznym.  Bohaterowie  innych utworów Mickiewicza także  będą  wielkimi  patriotami,  a głównym problemem polskiej literatury romantycznej staje się zagadnienie walki narodowowyzwoleńczej.

 

 

Omawiając  dzieje  Konrada  Wallenroda należy wspomnieć również o balladzie "Alpuhara",  którą  sam  bohater  śpiewa  na  zamku  krzyżackim, a w której przedstawione  zostały  dzieje  Almanzora, analogicznie do dziejów Konrada. Almanzor  był  wodzem Maurów, plemion muzułmańskich w Hiszpanii, walczących

w  XV  wieku  przeciwko  wojskom  króla  Ferdynanda  Katolickiego. Maurowie zostali  pokonani i wyparci nawet z Grenady, miasta, które sami założyli po podbiciu  Hiszpanii  w  711 roku. Almanzor nie mogąc pogodzić się z klęską, postanowił   poświęcić   swe   życie,   aby   dokonać  okrutnej  zemsty  na

znienawidzonym   wrogu.   W   tym  celu  przedziera  się  przez  stanowiska nieprzyjaciela  i  udaje się do Grenady, gdzie panuje epidemia dżumy. Kiedy już  jest  pewny,  że  został zarażony dżumą, przybywa do obozu Hiszpanów w rzekomo  przyjacielskich  zamiarach. Twierdzi, że pogodził się z klęską, że chce  uznać  zwierzchnictwo  króla  hiszpańskiego,  a nawet przyjąć religię chrześcijańską.  Hiszpanie,  doceniając  odwagę  Almanzora witają się z nim serdecznie,  obejmują  go  i  całują. Wtedy Almanzor, osiągnąwszy swój cel,

oznajmia przerażonym Hiszpanom straszliwą prawdę:

 

     "Jam was oszukał, wracam z Grenady,

      Ja wam zarazę przyniosłem,

      Pocałowaniami wszczepiłem w duszę

      Jad, co was będzie pożerać,

      Pójdźcie i patrzcie na me katusze:

      Wy tak musicie umierać !".

 

Tak  więc  Almanzor stał się dla Konrada wzorem do naśladowania, Walter Alf także  wybrał  drogę  podstępu  i  zdrady, aby doprowadzić wroga do klęski, także musiał w tym celu poświęcić życie.

 

"Konrad   Wallenrod"  to  powieść  poetycka,  jeden  z  najpopularniejszych gatunków  literackich epoki romantyzmu. Jest to romantyczna odmiana poematu epickiego.  Narracja powieści poetyckiej łączy elementy epickie, liryczne i dramatyczne,  które  nadają  opowiadaniu  charakter  subiektywny.  Narrator niejednokrotnie  zwraca się sam do siebie, wyraża własne uczucia, komentuje i  ocenia  poczynania bohaterów, stara się wytworzyć nastrój niesamowitości i  grozy.  Fragmenty  fabuły  nie są ze sobą powiązane, co stwarza celowe i

zamierzone  niejasności.  Narrator  nie  liczy  się z następstwem czasowym, zakłóca  układ  chronologiczny wydarzeń, które najczęściej rozgrywają się w środowisku egzotycznym - orientalnym lub historycznym.

 

Utwór  Mickiewicza  spełnia  te wymogi - fabuła jest fragmentaryczna, akcja rozgrywa   się   w   środowisku   historycznym.  Do  elementów  lirycznych, przenikających  formę  epicką,  można zaliczyć "Pieśń Wajdeloty" – elementy dramatyczne  odnajdujemy w rozmowach Konrada z Pustelnicą Aldoną. W utworze

dochodzi  nie tylko do zatarcia granic między epiką, liryką i dramatem, ale także  do  pomieszania  gatunków  literackich,  ponieważ  w obrębie poematu epickiego  odnajdujemy  balladę  "Alpuharę"  mogącą stanowić odrębny utwór, gdyż  przedstawiana  w  nim  akcja  nie  łączy  się  z  wydarzeniami samego

dramatu.  Na uwagę zasługuje też zastosowanie w "Pieśni Wajdeloty" polskiej odmiany  greckiego  heksametru,  którego niedościgły wzór możemy odnaleźć w "Iliadzie"   i   "Odysei".   W   "Pieśni"   najczęściej   spotykamy   wersy piętnastozgłoskowe  z  akcentem  na  trzeciej, szóstej, ósmej, jedenastej i czternastej  sylabie.  Zastosowanie  heksametru - antycznej miary wersowej, stosowanej  w największych epopejach starożytności podnosiło wartość epicką poematu,  bohaterskie  dzieje  Konrada i jego żony Aldony stawiało na równi

ze  zmaganiami mitycznych bohaterów przedstawionych w "Iliadzie". Pozostałe części  utworu  mają  wersy  o  różnej  długości z wyraźną przewagą wiersza jedenastozgłoskowego.

 

"Konrad   Wallenrod"   był   utworem   kontrowersyjnym,   szczególnie   dla współczesnych  Mickiewiczowi  czytelników  ze  względu  na  postać głównego bohatera,  który  działał na drodze podstępu i zdrady. Dziś postać głównego bohatera  jest dla nas wzorem prawdziwego patriotyzmu, wzruszają nas też do głębi jego tragiczne dzieje zakończone samobójczą śmiercią.

 

 

 

© Copyright by Marcin Radoń

 

 

 

 

 

 

 

Rola pieśni i poezji w życiu narodu na podstawie "Konrada Wallenroda"

 

 

 

Konrad  Wallenrod  jako  dziecko  wychowywał  się  wśród  Krzyżaków.  Stary pieśniarz  Halban  wzniecał  w  nim  miłość do  Litwy,  za  pomocą  pieśni przybliżał  mu  obraz  ojczyzny  i  wzbudzał  patriotyczne  uczucia.  Pieśń wajdeloty  zawierała  w  sobie prawdy o dziejach narodu litewskiego i życiu Konrada  -  przechowała  te  informacje  dla  innych  pokoleń. Konrad będąc konturem  krzyżackim  wahał  się  i zwlekał przed dokonaniem zdradzieckiego czynu.  Pieśń  -  ballada  "Alpuhara"  o  poświęceniu arabskiego wojownika, który  udając  poddaństwo  i  przyjaźń,  pozarażał wrogów dżumą zawierała wzorzec  dla Konrada Wallenroda i stała się motorem postępowania wzniecając uczucie  nienawiści  do  wroga.  Po  śmierci  Konrada Halban pozostaje, aby

głosić potomnym jego czyny.

 

- poezja narodowa spełnia rolę nauczyciela, który uczy miłości ojczyzny,

   budzi i utrwala uczucie patriotyzmu;

- podobnie jak poezja trytejska budzi nienawiść do wroga ojczyzny i

   pragnienie walki w jej obronie, mobilizuje ludzi do działania na rzecz

kraju, nawet do poświęcenia siebie;

- pieśń zawiera wzorce postępowania i zachowań, które mogą się przyjąć w

   młodym pokoleniu;

- poezja zawiera prawdę o dziejach narodu, przechowuje i utrwala jego

   historię, przekazuje ją młodszym potomkom;

- poezja organizuje więź, łączność między starszym a młodszym pokoleniem

   narodu - stanowi siłę scalającą naród, stanowiącą o jego istnieniu.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin