PLANOWANIE__PRACY__Z__UCZNIAMI.pdf
(
100 KB
)
Pobierz
PLANOWANIE PRACY Z UCZNIAMI CEN !!!!
PLANOWANIE PRACY Z UCZNIAMI
Z NIEPEŁNOSPRAWNO
CI
INTELEKTUALN
Podstawowym elementem wła
ciwego planowania i efektywnej pracy z
dzieckiem z niepełnosprawno
ci
intelektualn
jest niew
tpliwie jego wnikliwe
poznanie. Proces ten zawiera kilka elementów, tj.:
a) przeprowadzenie bada
diagnostycznych w Poradni Psychologiczno-
Pedagogicznej,
b) diagnoz
wspomagaj
c
dokonan
przez pedagoga specjalnego,
c) systematyczn
obserwacj
ucznia w toku nauki.
Wynikiem diagnozy dokonanej w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej jest
tzw. orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dokument ten jest
wystawiany za zgod
opiekunów prawnych dziecka, którzy decyduj
równie
, czy
zostanie on przekazany do wiadomo
ci szkoły. Zawiera on wyniki bada
psychologicznych okre
laj
cych poziom rozwoju umysłowego z okre
leniem
rodzaju dysfunkcji oraz bada
pedagogicznych diagnozuj
cych poziom rozwoju
poszczególnych umiej
tno
ci szkolnych. Specjali
ci formułuj
równie
ogólne
zalecenia do pracy z dzieckiem
.
Wyposa
ony w te informacje pedagog specjalny pogł
bia swoj
wiedz
o
uczniu poprzez poznanie jego
rodowiska rodzinnego (przydatne mo
e by
opracowanie ankiety dla rodziców lub opiekunów). Znajomo
sytuacji dziecka w
rodzinie pozwala nauczycielowi oceni
, do jakiego stopnia mo
e liczy
na
współprac
z rodzicami. Jest to zasadniczy warunek powodzenia pracy z
dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie. W warunkach organizacyjnych pracy
szkoły nauczyciel nie mo
e po
wi
ci
ka
demu uczniowi zbyt wiele czasu. Mimo
wszelkich stara
i zaanga
owania z jego strony niezb
dne jest kontynuowanie
pracy przez rodziców w domu (realizacja wszelkiego typu
wicze
utrwalaj
cych i
usprawniaj
cych według wskazówek pedagoga). Nale
y zwróci
na ten fakt uwag
rodziców, którzy decyduj
o ucz
szczaniu swojego dziecka do klasy integracyjnej.
Bardzo cz
sto bowiem zdarza si
,
e nie zdaj
sobie z tego sprawy, jak wielka jest
ich odpowiedzialno
w tym zakresie. Nie cz
sto taka współpraca z rodzicami
przebiega prawidłowo. Wi
e si
to najcz
ciej z nieprawidłowym
funkcjonowaniem rodziny spowodowanym bardzo ró
nymi czynnikami
(zapracowanie rodziców, brak wiedzy czy w skrajnych przypadkach patologie
społeczne).
Nast
pnym krokiem nauczyciela jest własne uzupełnienie diagnozy w trakcie
odpowiednio dobranych
wicze
i zabaw poprzez ocen
poziomu sprawno
ci
poszczególnych funkcji rozwojowych i umiej
tno
ci m.in.:
-lateralizacji,
-orientacji w schemacie własnego ciała i w przestrzeni,
-tempa mechanicznego uczenia si
,
-spostrzegawczo
ci,
-my
lenia logicznego i wnioskowania,
-koncentracji uwagi,
-pami
ci wzrokowej,
-percepcji wzrokowej,
-koordynacji wzrokowo-ruchowej,
-sprawno
ci manualnej i grafomotorycznej,
-pami
ci słuchowej,
-analizy słuchowej,
-syntezy słuchowej,
-słuchu fonematycznego, pami
ci fonologicznej, sprawno
ci aparatu,
artykulacyjnego i wymowy (konsultacja z logoped
),
-zasobu słownictwa,
-rozumienia podstawowych polece
,
-znajomo
ci liter i techniki czytania,
-poj
cia liczby i umiej
tno
ci liczenia,
-poziomu samodzielno
ci i samoobsługi.
Uzyskanie wszystkich tych informacji pozwala na wła
ciwe postawienie
celów oraz na okre
lenie pozycji wyj
ciowej, z jakiej dane dziecko rozpoczyna
swój pierwszy lub kolejny etap edukacji. Etap trudny i mozolny z uwagi na
znaczne ograniczenia w postaci ró
nego rodzaju zaburze
. W obliczu tylu
utrudnie
najwa
niejszym elementem jest intensyfikacja działa
rewalidacyjnych.
Nale
y przede wszystkim zadba
o to by zapewni
dziecku szanse na mo
liwie
najgł
bsze usprawnienie wszystkich zaburzonych funkcji. Jest to zadanie
długofalowe, wymagaj
ce udziału specjalistów (logopedii, gimnastyki
korekcyjnej, terapii pedagogicznej itp.)
Ka
de dziecko musi by
traktowane indywidualnie zarówno pod wzgl
dem
diagnostycznym jak i realizacji zada
w nauczaniu. Kto ma do
wiadczenia w pracy
z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu lekkim, potwierdzi
stwierdzenie,
e ka
de z tych dzieci jest inne nawet mimo podobnego poziomu
sprawno
ci umysłowej. Indywidualizacja jest wi
c podstawow
zasad
stosowan
w pracy z tymi uczniami, która le
y u podstaw tworzenia planów pracy (rozkładów
materiału)
Obecnie funkcjonuje wiele programów nauczania, a wybór odpowiedniego
le
y w gestii nauczyciela. Przed podj
ciem decyzji o wyborze programu, w
sytuacji, gdy do klasy ucz
szcza ucze
z niepełnosprawno
ci
intelektualn
, nale
y
dokona
wnikliwej analizy zawartych w nim tre
ci programowych pod k
tem
mo
liwo
ci modyfikacji, dostosowania do mo
liwo
ci takiego dziecka. W
ród
wielu programów, z jakimi mo
na si
spotka
, pojawiły si
ju
takie, które
zawieraj
interesuj
ce modyfikacje oraz posiadaj
opracowane odpowiednie
podr
czniki i karty pracy.
Po dokonaniu wyboru programu nauczania oraz przeprowadzeniu wszelkich
działa
diagnostycznych mo
na przyst
pi
do tworzenia indywidualnych planów
pracy. Plany takie opracowuje si
raz w miesi
cu, co daje nauczycielowi
wspomagaj
cemu mo
liwo
dostosowania tre
ci nauczania do tempa pracy
dziecka. Umo
liwia te
lepszy dobór metod pracy oraz szybk
reakcj
na zmiany
ró
nych czynników wpływaj
cych na efektywno
nauczania.
Jednym z wa
niejszych spraw dotycz
cych planowania pracy z uczniami z
niepełnosprawno
ci
intelektualn
jest ró
nicowanie, które gwarantuje dost
pno
programu nauczania uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Ró
nicowaniu podlegaj
takie aspekty, jak:
a)
tre
– praca uczniów nad ró
nymi aspektami tego samego zagadnienia
(jeden z uczniów koncentruje si
na analizie tre
ci, inny za
pracuje nad
poprawno
ci
wymowy),
b)
zainteresowanie – dobranie zada
do
ródeł motywacji uczniów oraz ich
dotychczasowych do
wiadcze
,
c)
poziom – praca uczniów nad podobnymi zadaniami na ró
nych poziomach,
które odzwierciedlaj
ich poprzednie osi
gni
cia,
d)
dost
p – przedstawianie uczniom materiału ró
nymi kanałami, tzn.
słuchowym, wzrokowym, dotykowym,
e)
struktura – przedstawianie zada
w postaci małych, rozwojowo
uporz
dkowanych etapów lub przekazywanie wiedzy zintegrowanej,
f)
sekwencja – udost
pnianie uczniom materiału o ró
nym stopniu
uporz
dkowania wewn
trznego,
g)
tempo – przerabianie przez uczniów materiału w ró
nym tempie i
zach
canie ich do okre
lenia własnego preferowanego tempa pracy,
h)
reakcja – reagowanie przez uczniów w zró
nicowany sposób na podobne
zadania,
i)
czas personelu dydaktycznego – umo
liwienie uczniom ró
nego rodzaju
wsparcia przez personel dydaktyczny (robienie pauz, doradztwo),
j)
styl nauczania – zapewnianie uczniom mo
liwo
ci do
wiadczania całego
zakresu podej
do nauczania (prezentacje w klasie, praca w terenie,
dyskusje),
k)
styl uczenia si
– dawanie uczniom okazji do reagowania wówczas, gdy
wykorzystuje si
ró
ne sposoby nauczania (bierne słuchanie, aktywne
uczestniczenie w poszukiwaniach),
l)
grupowanie – oferowanie odpowiedniej mieszanki indywidualnych
do
wiadcze
w zakresie uczenia si
w parach, w grupach, w całej klasie i
całej szkole.
Efektywne planowanie, które uwzgl
dnia zró
nicowanie, zale
y oczywi
cie
od dokładnej oceny poprzednich osi
gni
uczniów, przemy
lanej diagnozy
przyszłych potrzeb w zakresie uczenia si
i precyzyjnego okre
lenia celów. Nie
wszystkie aspekty ró
nicowania s
przywoływane i uwzgl
dniane na ka
dej lekcji,
gdy
nie s
one traktowane przez pedagogów specjalnych jako lista kontrolna
nakazów, lecz zakres mo
liwo
ci wykorzystywany w procesie nauczania-uczenia
si
. Ka
dy nauczyciel bowiem sam okre
la, kiedy pragnie sam kontrolowa
ró
nicowanie, a kiedy chce ułatwi
uczniowi kierowanie własn
nauk
.
Poszczególne zaj
cia i przedmioty poddaj
si
ró
nym formom zró
nicowania,
zgodnie z celami programu i grup
uczniów, której dotycz
.
Z pewno
ci
warto przyswoi
sobie niektóre z tych pomysłów. Stanowi
one
pomoc w planowaniu konkretnych lekcji w klasie integracyjnej, gdzie
dostosowywanie zada
do ró
nych zainteresowa
, potrzeb, zdolno
ci,
do
wiadcze
i dotychczasowych osi
gni
uczniów okazuje si
by
celem
nadrz
dnym.
Opracowała: Anna Kasicka-Kłos
Bibliografia:
R. Byers, R. Rose,
Jak zaplanowa
prac
z dzie
mi o specjalnych potrzebach
edukacyjnych
, Wyd. APS, Warszawa 2002.
G. Tkaczyk, T. Serafin (red.),
Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształc
cych
uczniów z upo
ledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach
ogólnodost
pnych i integracyjnych
, MEN, W-wa 2001.
Plik z chomika:
ewusia76
Inne pliki z tego folderu:
Biblioterapia w kształceniu i.doc
(104 KB)
Kontrakt uczeń terapeuta.doc
(25 KB)
cwiczenia_dysfunkcje(1).pdf
(115 KB)
Konspekt zajęć z terapii pedagogicznej.doc
(23 KB)
Edith Lecourt - Muzykoterapia jak wykorzystać siłę dźwięków (skan książki).rar
(87194 KB)
Inne foldery tego chomika:
✹PEDAGOGIKA - ebooki
✹PEDAGOGIKA opiekuńczo-wychowawcza
✹PEDAGOGIKA SPECJALNA ✹
Arteterapia
autyzm
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin