Dorota Klus – Stańska, Marzena Nowicka ,,Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej’’
Książka ma charakter krytyczny i jest szczegółową analizą podstawowych obszarów kształcenia na poziomie początkowym. Autorki bezpośrednio odnoszą się do praktyki szkolnej, skupiając się na edukacji polonistycznej i matematycznej.
EDUKACJA POLONISTYCZNA
Nauka czytania
Bezsensy:
Sensy:
Nauka pisania
Mówienie
EDUKACJA MATEMATYCZNA
INTEGRACJA TREŚCI
- Treści nauczania są zgodne z zainteresowaniami dzieci.
- Praca w małych grupach.
-Indywidualizacja nauczania z uwagi na potrzeby i możliwości dziecka.
- Pozorna łatwość produkowania materiałów edukacyjnych.
- Integracja treści musi znacznie szerzej czerpać z różnorodnych dziedzin wiedzy i nauki.
- Przy integracji treści celem jest przede wszystkim poznanie głównego zagadnienia, kompetencje przedmiotowe rozwijane są niejako ,,przy okazji’’. (???)
- Dopóki będziemy w szkole ,,omawiać temat’’ zamiast go badać i zgłębiać, dopóty będziemy integrować wyłącznie treść, ale nigdy wiedzę.
- Zbiurokratyzowanie wymogów awansu zawodowego nauczyciela.
- Mglistość reformatorskich intencji i rozstrzygnięć
- Zewnętrzne bariery niezależne od nauczyciela:
· Ubezwłasnowolnienie mentalne – nauczyciel jest niepewny swojej przyszłości i najbezpieczniej czuje się działając pod dyktando, zgodnie z wytyczonym schematem.
· Inercja metodyczna – rutynowe strategie działania szkoły, niezmienność, co prowadzi do rutynizacji działań nauczyciela.
· Rutynizacja działań na lekcji
· Mistyfikacja zmiany modelu nauczania – mimo, iż reforma sprzyja innowacjom, niezmienny charakter funkcjonowania nauczania początkowego odbiera nauczycielom szansę na szerzej rozumiane autorstwo zajęć.
· Infantylizacja doskonalenia nauczycieli wczesnej edukacji – w ramach podnoszenia kwalifikacji nauczyciele klas młodszych, zamiast rozwijać swoje rozumienie mechanizmów edukacyjnych, zachęcani są do uruchamiania zachowań dziecięcych.
ewusia76