"Niczego nie nauczył się w szkole ten,kto codziennie nie przezwyciężyłjakiejś trudności" PROGRAM ZAJĘĆ GRAFOMOTORYCZNYCHpt."KALIGRAFEK"OPRACOWAŁA:mgr Wiesława Rausch
WSTĘP Wielu wybitnych pedagogów uważa, że " dziecko dojrzałe do podjęcia nauki, to dziecko, które z zaciekawieniem i zadowoleniem myśli o nowych obowiązkach szkolnych. Odznacza się ufną postawą wobec otaczającego społeczeństwa zarówno dorosłego jak i rówieśników, ufa swoim możliwościom, jest samodzielne, zaradne i wrażliwe. Wypowiada się pełnymi zdaniami w sposób zrozumiały dla otoczenia, a także poprawny pod względem gramatycznym i dźwiękowym, posiada zatem kompetencję językową. Ponadto jest dobrze przygotowane do podjęcia nauki czytania i pisania." Jednak w każdej klasie na wstępnym etapie edukacji istnieje grupa kilku uczniów, którzy mają problemy z pisaniem: nie przestrzegają właściwego kierunku kreślenia i łączenia liter, nie mieszczą się w liniaturze, ich litery są niekształtne, pochylone w różnych kierunkach. Dodatkowo dzieci te cechuje nieumiejętność kontrolowania napięcia mięśniowego rąk - zbyt mocno lub zbyt słabo naciskają na długopis, ołówek czy kredkę. Nie ulega wątpliwości, że dzieciom tym należy pomóc w przezwyciężeniu trudności, inaczej złe przyzwyczajenia przekształcą się w nawyk, a dzieci te po drodze napotkają wiele upokorzeń i zniechęcą się do pisania. Aby temu zapobiec zrodziła się potrzeba napisania programu zajęć grafomotorycznych dla dzieci z zaburzeniami manualnymi pt. "Kaligrafek".I. Cele programu.1. Cel nadrzędny:Usprawnienie i koordynowanie zaburzeń funkcji percepcyjno - motorycznych uczniów.2. Cele szczegółowe to:stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka, wyrównywanie dysharmonii rozwojowych, usprawnianie koordynacji wzrokowo - ruchowej, rozwijanie sprawności manualnej, zwalnianie napięć mięśniowych i likwidowanie ruchów zbędnych. wyrabianie płynności i precyzji ruchów, wyrabianie umiejętności prawidłowego posługiwania się narzędziem piszącym, kształcenie wrażliwości estetycznej, wzmacnianie cech osobowości, rozbudzanie zainteresowań, wyrabianie właściwej motywacji do nauki.II. Przewidywane osiągnięcia uczniów. Uczeń potrafi:Przyjmować prawidłową pozycję ciała podczas pisania. Właściwie trzymać przybór do pisania. Posiadać rozwiniętą orientację przestrzenną, rozpoznawać kierunki. Przestrzegać właściwego kierunku kreślenia i łączenia liter. Prawidłowo rozmieszczać litery w liniaturze oraz tekst na stronie. Poprawnie i starannie przepisywać podany tekst. Wyrabiać sobie nawyk stałej kontroli estetyki pisania. III. Metody pracy. Aby osiągnąć założone cele należy pamiętać o odpowiednim doborze metod. Wiodącymi metodami pracy na zajęciach grafomotorycznych będą metody odtwórcze. Wykorzystane zostaną ćwiczenia rozmachowe całej ręki, ćwiczenia wyrabiające koordynację wzrokowo- ruchową i sprawność nadgarstka, dłoni i palców. Do ćwiczeń tych zostaną wykorzystane zabawy konstrukcyjne, ćwiczenia manualne i techniki plastyczne: malowanie, rysowanie, wycinanie, wydzieranie, kalkowanie, stemplowanie, technika origamii. Kolejnym etapem osiągnięcia w/w celów będzie początkowo kreślenie linii nieregularnych przecinających się i nie przecinających bez ograniczenia powierzchni linią potem linii prostych: pionowych, poziomych i ukośnych, następnie odwzorowywanie znaków literopodobnych i zgodnie z zasadą stopniowania trudności kolejno wyrazów, zdań, krótkich tekstów oraz przepisywanie tekstu drukowanego.IV. Charakterystyka programu. Aby przygotować dzieci do nauki pisania należy stosować wiele ćwiczeń, a podczas ich stosowania przestrzegać zasadę stopniowania trudności. Ćwiczenia należy prowadzić systematycznie wykorzystując każdą nadającą się do tego okazję. Wiele takich okazji jest w czasie realizacji zadań z edukacji plastycznej, technicznej, polonistycznej i motoryczno - ruchowej. Program realizowany będzie w ciągu całego roku szkolnego w ilości jednego zajęcia tygodniowo. Dodatkowo dwa razy w miesiącu z wybraną grupa dzieci na zajęciach wyrównawczych. Program zajęć grafomotorycznych pt. "Kaligrafek" zapewnia osiągnięcie celów edukacyjnych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych. (Rozporządzenie MEN z dnia 15 lutego 1999r. Dz. U nr.14 z dnia 23 lutego 1999r)V. Tematyka zajęć - rodzaje ćwiczeń.1. Ćwiczenia rozwijające ogólną sprawność ruchową realizowane podczas zajęć gimnastyczno- sportowych Rozwijanie orientacji przestrzennej z uwzględnieniem kierunków. Usprawnianie ogólnej koordynacji ruchów i kontroli nad własnymi ruchami. Eliminowanie ruchów zbędnych i uzyskiwanie ruchów celowych. Usprawnianie czynności samoobsługowych. Przykłady: - zabawy bieżne, omijanie przeszkód, slalomy, podskoki, skoki, przeskoki, zeskoki, skłony, czworakowanie - ćwiczenia równoważne - ćwiczenia rąk : krążenia, wymachy, rzuty, chwyty, odbijanie, toczenie, podnoszenie - rozbieranie się i ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików 2. Ćwiczenia rozwijające sprawność manualną realizowane podczas zajęć technicznych, plastycznych i muzycznych Ćwiczenia manualne - nawlekanie koralików, przewlekanie tasiemek przez różne otwory, - zbieranie drobnych elementów dwoma palcami jak pęsetą, - szycie ściegiem fastrygowym na papierze z zaznaczonymi punktami, - owijanie skakanki na dłoń poprzez jej obroty na nadgarstku, - cięcie nożyczkami po śladzie bez narysowania linii, - sprawne ruchy palcami np. naśladowanie gry na fortepianie, odgłosy deszczu. Zabawy konstrukcyjne i układanki - układanki magnetyczne, z patyczków, wełny, tasiemki, wyginanie drutu, przybijanki wg wzoru. Zajęcia plastyczne - modelowanie w plastelinie, masie solnej, - malowanie: palcami, pędzlem linii prostych: poziomych, pionowych, ukośnych, spiralnych, zamalowywanie dowolnej przestrzeni, dużych płaszczyzn, - rysowanie kredą, węglem, - łączenie wyznaczonych punktów linią ciągłą najpierw kropek, a potem zaplanowanego przedmiotu, - odwzorowywanie przez kalkę techniczną figur, ich zamalowywanie - wycinanie: wycinanki z papieru i innych materiałów, tworzenie kompozycji, - rozcinanie papieru po narysowanych liniach poziomych, pionowych, krzywych, - wydzieranie, - stemplowanie, - techniki origamii3. Ćwiczenia grafomotoryczne realizowane na zajęciach polonistycznych.Prawidłowa pozycja przy pisaniu, poprawne ułożenie ręki i trzymanie przyboru. Pisanie znaków literopodobnych w liniaturze. Elementy pisma- analiza liter i ich kierunku kreślenia. Łączenie liter w sposób naturalny. Grupy liter według podobieństwa. Litery małe oparte na owalach: a, b, c, d, g, p, o, ó, u. Litery z węzełkiem: ą, e, ę, f, g, j, y. Łączenie kilku liter opartych na owalu. Pisanie po śladzie. Pisanie grup liter bez odrywania ręki. Kształtne pisanie gryp liter małych i wielkich. Utrwalenie właściwych sposobów łączenia liter. Pisanie całych wyrazów po śladach. Pisanie sylab i wyrazów ruchem całościowym ( bez odrywania ręki). Pisanie zdań z uwzględnieniem właściwych odległości między wyrazami. Prawidłowe rozmieszczenie tekstu na stronie. Przepisywanie tekstu drukowanego. Ćwiczenia w kształtnym i płynnym pisaniu własnych rymowanek. Poznanie różnych rodzajów pisma. Pisanie liter ozdobnych. Kaligraficzne przepisywanie tekstów. JESTEM MISTRZEM KALIGRAFII- podsumowanie pracy.VI. Literatura:Bogdanowicz M. " Metoda dobrego startu w pracy z dziećmi od 5- 10 lat" Dmochowska M. "Zanim dziecko zacznie pisać" Malendowicz J. "O trudnej sztuce czytania i pisania" Rocławski B. " Kreślę i łączę litery" Szurmiak M. "Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu Skibińska H. "Praca korekcyjno- kompensacyjna z trudnościami w pisaniu" Tymichowa H. "Ćwiczenia rozwijające sprawność ruchową ręki i koordynację wzrokowo- ruchową
Toudulenna