Projekt programu prozdrowotnego.doc

(58 KB) Pobierz
Projekt programu prozdrowotnego

Projekt programu prozdrowotnego

 

 

Żyję zdrowo”

 

Charakterystyka projektu:

 

Projekt przeznaczony jest dla uczniów SOSW nr 9 we Wrocławiu. W Ośrodku uczą się dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym. Przesłaniem misji naszego Ośrodka jest m. in.: wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka niepełnosprawnego, przygotowanie do dorosłego uczestnictwa w życiu społecznym z poczuciem niezależności i sprawstwa na miarę indywidualnych możliwości każdej osoby, umożliwienie poznawania otaczającego świata, środowiska społeczno – przyrodniczego, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach dnia codziennego. Bardzo często jest również i tak, że wyjazd na kolonię ze szkoły jest jedyną formą do spędzenia wakacji dla naszych dzieci.

Głównym założeniem tego projektu jest rozwijanie u dzieci zainteresowań prozdrowotnych, ekologicznych, czyli ułatwienie nabywania oraz poszerzania podstawowych umiejętności dbania o zdrowie i bezpieczeństwo - przewidywania oraz unikania zagrożeń, radzenia sobie w niebezpiecznych sytuacjach. Projekt służy promocji zdrowia i popularyzacji zdrowego trybu życia. Odnosi się do zdrowia jako "wartości", do której zawsze należy dążyć i o którą należy zabiegać – wartości bardzo ważnej zwłaszcza dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie.  Wyjazd na kolonię jest doskonałym miejscem do promocji zdrowia i ekologii dla naszych uczniów.

 

Projekt dotyczy następujących modułów:

 

I.                   Jestem przyjacielem przyrody;

a.      Las i jego mieszkańcy;

b.     Znaczenie powietrza dla życia na ziemi;

c.      Zagrożenia oraz ochrona przyrody i powietrza;

II.                Dbam o swoje zdrowie;

a.      Dbam o higienę i czystość;

b.     Unikam uzależnień;

c.      Aktywnie spędzam czas;

 

 

 

I. Jestem przyjacielem przyrody

 

Cel główny:

 

ü       Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody;

ü       Rozwijanie wrażliwości na zagrożenia środowiska;

ü       Rozwijanie postawy aktywnego uczestnictwa w szanowaniu i ochronie środowiska;

 

Treści główne projektu

Przewidywane umiejętności dzieci

Dziecko:

Przykładowe procedury osiągania celów

Kręgi tematyczne

Treści do realizacji

1. Las i jego    

   Mieszkańcy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Znaczenie 

  powietrza dla życia

  na ziemi;

 

 

 

 

3.  Zagrożenia oraz ochrona przyrody i powietrza;

 

 

1.      Wakacyjne spacery po lesie.

2.      Dlaczego potrzebny jest nam las?

3.      Po co las jest potrzebny zwierzętom?

4.      Poznajemy leśne ssaki (sarna, lis);

5.      Poznajemy leśne ptaki (dzięcioł);

6.      Jak wygląda mech?

7.      Szukamy w lesie paproci;

8.      Drzewa iglaste w lesie (sosna, świerk);

9.      Drzewa liściaste w lesie (dąb, brzoza);

 

 

·      zauważa zmiany zachodzące w lesie w różnych porach roku;

·      potrafi wymienić korzyści, jakie daje las dla człowieka (oczyszcza powietrze, dostarcza owoców, chroni glebę);

·      potrafi wymienić korzyści, jakie daje las dla zwierzętom (schronienie);

·      zna, opisuje, nazywa zwierzynę leśna;

·      zna, nazywa, opisuje rośliny leśne;

·      odróżnia drzewa iglaste od liściastych;

·     wycieczki;

·     obserwacje bezpośrednie;

·     pogadanki kierowane;

·     zabawy orientacyjno – ruchowe;

·     oglądanie atlasów przyrodniczych;

·     układanki, rozsypanki;

·     konkursy;

·      

10.     Dlaczego ludzie nie mogliby żyć bez powietrza?

11.     Co daje powietrze roślinom i zwierzętom?

 

·     wie po co ludziom potrzebne jest powietrze;

·     wie po co potrzebne jest powietrze innym organizmom żywym;

 

·     wykorzystanie własnych doświadczeń;

·     obserwacja;

·     czytanie opowiadania;

·     eksperyment: „Kwiaty bez powietrza”;

12.    Dlaczego odpady i śmieci

        zagrażają wodzie i    

        glebie?

13.    Czym są kwaśne deszcze?

14.    Palenie papierosów a czystość powietrza;

15.    Dlaczego nie wolno wycinać lasów?

16.    Dlaczego spaliny samochodowe zanieczyszczają powietrze?

17.    Segregacja śmieci i odpadów;

18.    ochrona środowiska a zmniejszenie opadów kwaśnych deszczy;

19.    ograniczenie palenia tytoniu, jedną z form ochrony czystości powietrza;

20.    sadzenie drzewek – „leśne szkółki”;

21.    filtry samochodowe i ekologiczne paliwa;

·     rozumie pojęcie ekologii;

·     wiec, co zanieczyszcza środowisko;

·     wie jakie czynności człowiek może podjąć, aby chronić środowisko;

·     rozumie konieczność ochrony środowiska;

·         obserwacja w czasie wycieczek;

·         obserwacja w czasie doświadczeń;

·         oglądanie czasopism, filmów, książek;

·         działania praktyczne np. segregacja śmieci;

 

 

II. Dbam o swoje zdrowie;

 

Cel główny:

 

ü       rozwijanie zdrowego oraz higienicznego  stylu życia

 

Treści główne projektu

Przewidywane umiejętności dzieci

Dziecko:

Przykładowe procedury osiągania celów

Kręgi tematyczne

Treści do realizacji

1.   Dbam i higienę i czystość;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.   Unikam

     uzależnień;

 

 

 

 

 

 

 

 

3.   Aktywnie

    spędzam czas 

    wolny;

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin