Projekt programu prozdrowotnego
„Żyję zdrowo”
Charakterystyka projektu:
Projekt przeznaczony jest dla uczniów SOSW nr 9 we Wrocławiu. W Ośrodku uczą się dzieci niepełnosprawne intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym. Przesłaniem misji naszego Ośrodka jest m. in.: wszechstronne wspieranie rozwoju dziecka niepełnosprawnego, przygotowanie do dorosłego uczestnictwa w życiu społecznym z poczuciem niezależności i sprawstwa na miarę indywidualnych możliwości każdej osoby, umożliwienie poznawania otaczającego świata, środowiska społeczno – przyrodniczego, kształtowanie umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach dnia codziennego. Bardzo często jest również i tak, że wyjazd na kolonię ze szkoły jest jedyną formą do spędzenia wakacji dla naszych dzieci.
Projekt dotyczy następujących modułów:
I. Jestem przyjacielem przyrody;
a. Las i jego mieszkańcy;
b. Znaczenie powietrza dla życia na ziemi;
c. Zagrożenia oraz ochrona przyrody i powietrza;
II. Dbam o swoje zdrowie;
a. Dbam o higienę i czystość;
b. Unikam uzależnień;
c. Aktywnie spędzam czas;
I. Jestem przyjacielem przyrody
Cel główny:
ü Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody;
ü Rozwijanie wrażliwości na zagrożenia środowiska;
ü Rozwijanie postawy aktywnego uczestnictwa w szanowaniu i ochronie środowiska;
Treści główne projektu
Przewidywane umiejętności dzieci
Dziecko:
Przykładowe procedury osiągania celów
Kręgi tematyczne
Treści do realizacji
1. Las i jego
Mieszkańcy
2. Znaczenie
powietrza dla życia
na ziemi;
3. Zagrożenia oraz ochrona przyrody i powietrza;
1. Wakacyjne spacery po lesie.
2. Dlaczego potrzebny jest nam las?
3. Po co las jest potrzebny zwierzętom?
4. Poznajemy leśne ssaki (sarna, lis);
5. Poznajemy leśne ptaki (dzięcioł);
6. Jak wygląda mech?
7. Szukamy w lesie paproci;
8. Drzewa iglaste w lesie (sosna, świerk);
9. Drzewa liściaste w lesie (dąb, brzoza);
· zauważa zmiany zachodzące w lesie w różnych porach roku;
· potrafi wymienić korzyści, jakie daje las dla człowieka (oczyszcza powietrze, dostarcza owoców, chroni glebę);
· potrafi wymienić korzyści, jakie daje las dla zwierzętom (schronienie);
· zna, opisuje, nazywa zwierzynę leśna;
· zna, nazywa, opisuje rośliny leśne;
· odróżnia drzewa iglaste od liściastych;
· wycieczki;
· obserwacje bezpośrednie;
· pogadanki kierowane;
· zabawy orientacyjno – ruchowe;
· oglądanie atlasów przyrodniczych;
· układanki, rozsypanki;
· konkursy;
·
10. Dlaczego ludzie nie mogliby żyć bez powietrza?
11. Co daje powietrze roślinom i zwierzętom?
· wie po co ludziom potrzebne jest powietrze;
· wie po co potrzebne jest powietrze innym organizmom żywym;
· wykorzystanie własnych doświadczeń;
· obserwacja;
· czytanie opowiadania;
· eksperyment: „Kwiaty bez powietrza”;
12. Dlaczego odpady i śmieci
zagrażają wodzie i
glebie?
13. Czym są kwaśne deszcze?
14. Palenie papierosów a czystość powietrza;
15. Dlaczego nie wolno wycinać lasów?
16. Dlaczego spaliny samochodowe zanieczyszczają powietrze?
17. Segregacja śmieci i odpadów;
18. ochrona środowiska a zmniejszenie opadów kwaśnych deszczy;
19. ograniczenie palenia tytoniu, jedną z form ochrony czystości powietrza;
20. sadzenie drzewek – „leśne szkółki”;
21. filtry samochodowe i ekologiczne paliwa;
· rozumie pojęcie ekologii;
· wiec, co zanieczyszcza środowisko;
· wie jakie czynności człowiek może podjąć, aby chronić środowisko;
· rozumie konieczność ochrony środowiska;
· obserwacja w czasie wycieczek;
· obserwacja w czasie doświadczeń;
· oglądanie czasopism, filmów, książek;
· działania praktyczne np. segregacja śmieci;
ü rozwijanie zdrowego oraz higienicznego stylu życia
1. Dbam i higienę i czystość;
2. Unikam
uzależnień;
3. Aktywnie
spędzam czas
wolny;
...
Toudulenna