Temat zajęć: Uwrażliwianie zmysłu dotyku i słuchu - kontakt dłoni z materiałami sypkimi - zabawy - grochem, kaszą, fasolą, ryżem.Przedmiot: Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie w stopniu głębokimData: 10 luty 2009r.Prowadzący zajęcia: mgr Ewa PrzybylskaForma organizacyjna: 1 jednostka lekcyjnaCele ogólne:- Uwrażliwianie zmysłu dotyku na kontakt dłoni z materiałami sypkimi,- Uwrażliwianie zmysłu słuchu na dźwięki pochodzące z otoczenia,- Kształtowanie naśladownictwa ruchowego,- Nauka celowego działania,- Kształtowanie poczucia własnej sprawczości,- Rozwój komunikacji,Cele operacyjne:- Uczeń dostrzega różnicę kształtu i wielkości poszczególnych materiałów,- Koncentruje uwagę na celowym działaniu,Uczeń ma świadomość własnego ciała,- Uczeń potrafi nawiązać kontakt z drugą osobą,- Uczeń ma poczucie czasu i rytmu.Środki dydaktyczne: materiały sypkie (groch, fasola, ryż, kasza), butelka z fasolą, oliwka, woda ciepła, zimna, magnetofon, płyta CD z Programem Aktywności M.Ch. Knill’ów, ceratka, miski, klej, karton, papierowe ręczniki.Przebieg zajęć:1. Powitanie.2. Zachęcanie do aktywności ruchowej (spacer po sali przy asekuracji nauczyciela).3. Program Wprowadzający M. CH. Knill’ów:Przebieg: ćwiczenia wykonujemy z uczniem według instrukcji nagranej na płycie z muzyką. W kolejności:KołysanieWymachiwanie rękomaPocieranie dłoniKlaskanieGłaskanie głowyGłaskanie brzuchaRelaksacja4. Rozłożenie ceratki na podłodze,5. Masaż dłoni przy użyciu oliwki,6. Wytarcie dłoni w papierowy ręcznik,7. Potrząsanie butelką z fasolą jako znak rozpoznawczy zajęć z wykorzystaniem materiałów sypkich,8. Zanurzanie dłoni raz w ciepłej, raz w zimnej wodzie – uwrażliwienie dłoni,9. Zapoznanie ucznia z przyniesionymi przez nauczyciela materiałami sypkimi (wzrok, dotyk),10. Zanurzanie dłoni w pojemnikach z poszczególnymi materiałami sypkimi,11. Przesypywanie z pojemnika do pojemnika – rozwijanie wrażliwości słuchowej ucznia,12. Rozsypywanie materiałów w celu dostarczenia wrażeń słuchowych,13. Mieszanie materiałów ze sobą,14. Sypanie materiałów na karton pokryty klejem – kierowanie dłoni ucznia,15. Wyeksponowanie pracy na tablicy korkowej. 16. Zakończenie zajęć i pożegnanie.
Toudulenna