STOSUNKI ZEWNĘTRZNE UE Ewa Skrzydło Tefelska.doc

(77 KB) Pobierz

Stosunki zewnętrzne UE Ewa Skrzydło – Tefelska [w:] „Prawo Unii Europejskiej. Zagadnienia sytemowe” J. Barcz

 

 

 

1.     Stosunku zewnętrzne w I filarze

1.1.       Prawnomiędzynarodowa osobowość prawna WE

Osobowość prawno międzynarodowa WE wynika z art. 281 TWE, art. 184 TEWEA i art. 6 ust.2 TEWWiS.

Potwierdzona przez ETS: Wspólnota ma własną osobowość prawną, zdolność prawną i zdolność reprezentacji w płaszczyźnie mn..

Charakter funkcjonalny osobowości – ograniczona przez zakres kompetencji powierzonych WE, a także przez cele organizacji określone w traktatach założycielskich ® pogłębiania procesów integracyjnych = rozszerzanie zakresu podmiotowości

UE jako podmiot prawa mn.:

®    Zdolność traktatowa;

®    prawo legacji bierne i czynne (przyjmowanie i wysyłanie przedstawicieli)

®    możliwość stosowania środków represji o charakterze ekonom.

®    Kontrola umów mn. zawieranych przez państwa członkowskie

®    UE ponosi odpowiedzialność mn.

®    Możliwość dochodzenia roszczeń odszkodowawczych

®    Prawo uczestnictwa w rozstrzyganiu sporów mn.

Art. 300 TWE – procedura zawierania umów

 

1.2.       Reprezentacja UE w SM

Reprezentacja przed TA: tzw. „Trójka” – zasiadający w Radzie przedstawiciel państwa aktualnie sprawującego Prezydencję; pastwa, które zakończyło prezydencję i państwa które będzie je w następnej kolejności sprawować

 

Po TA: funkcję reprezentacji wobec państw trzecich sprawują łącznie: Urząd Przewodniczącego (Prezydencja), Wysoki Komisarz do Spraw WPZiB okaz KE.

 

Funkcje w zakresie reprezentacji zew:

a.       Rada

§         wszczynanie rokowań i zawieranie umów mn;

§         powołuje specjalne komitetu z którymi kontaktuje się KE

b.      Komisja Europejska

§         utrzymywanie bieżących stosunków;

§         realizacja prawa legacji (samodzielnie bądź wspólnie z państwami członkowskimi);

§         z upoważnienia Rady negocjacje z państwami trzecimi w sprawie zawarcie umowy;

§         zasięganie opinii ETS co do zgodności zamierzonej umowy z prawem wspólnotowym

c.       Parlament

§         utrzymuje stosunki z parlamentami państw z poza UE;

§         ustanawianie stałych delegacji międzyparlamentarnych, których przewodniczący tworzą Konferencję Przewodniczących Delegacji;

§         wspólne komisje parlamentarne z państwami stowarzyszonymi i prowadzącymi negocjacje o członkowstwo;

§         powinien być informowany o każdej decyzji dotyczącej stosowania umowy;

§         szczególe uprawnienia przy zawieraniu umów kreujących szczególne procedury współpracy, umów, których zawarcie pociąga ze sobą zmianę aktu instytucjonalnego, umów mające szczególne skutki finansowe i umów akcesyjnych

 

1.3.       Zdolność uczestniczenia w organizacjach mn.

WE mają prawo do uczestnictwa w organizacjach mn. W większość organizacji WE jako obserwator, rzadko uczestniczą w ich pracach w charakterze członka; członek:

- FAO

- Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (IBRD)

- WTO

- organizacje rybołówcze

Członkostwo wyłączne – gdy przedmiot działalności organizacji mieści się w obszarze wyłącznych kompetencji WE, w tej organizacji tylko WE może uczestniczyć ze statusem członkowskim® sukcesja funkcjonalna

Członkowstwo kumulatywne - przedmiot działalności organizacji należy do obszaru kompetencji konkurencyjnej, członkiem organizacji może być zarówno WE jak i poszczególne państwa

 

1.4.       Czynne i bierne prawo legacji

Zdolność przyjmowania i wysyłania przedstawicieli dyplomatycznych

Państwo członkowskie, na terytorium którego znajduje się siedziba WE, przyzna misjom państw trzecich akredytowanych przy WE zwyczajowe przywileje i immunitety dyplomatyczne – pośrednie potwierdzenie prawa legacji

 

Wykonując czynne prawo legacji KE działa na rzecz UE i WE jednocześnie.

 

Zakres uprawnień szefów delegacji KE – mogą tylko przekazywać info, sami nie decydują; nie mogą występować w sprawach WSPZiB ani negocjować umów mn; nie można ich porównać do ambasadorów

 

1.5.       Zdolność procesowa WE przed międzynarodowymi organami powołanymi do rozstrzygania sporów oraz zdolność ponoszenia odpowiedzialności prawnej – przed sądami

ETS potwierdził zdolność WE bycia stroną w sporach i ponoszenia odpowiedzialności z tytułu niewykonania umowy międzynarodowej.

Spory zew. Z udziałem UE rozstrzyga nie ETS tylko specjalne organy powołane  na mocy przepisów tych traktatów

 

1.6.       Prawo korzystania z przywilejów i immunitetów mn.

Przywileje mają charakter funkcjonalny – dotyczą urzędników i innego personelu wyłącznie w ramach ich działania w zakresie wykonywania obowiązków zawodowych w interesie WE

Charakter względny gdy sąd krajowy prowadzi postępowanie w sprawie naruszenia prawa wspólnotowego, instytucje WE muszą udzielić pomocy np. udzielając dokumentów czy upoważniając urzędników do stawania przed sądami krajowymi

 

Przywileje i immunitety WE:

§         Nietykalność lokali i budynków

§         Wyłączenie aktywów i majątku WE spod przymusowego postępowania administracyjnego lub sądowego

§         Nietykalność archiwów

§         Immunitet fiskalny w zakresie podatków bezpośrednich przysługujący aktywom, dochodom i innym dobrom należącym do WE

§         Immunitet celny

§         Traktowanie należne misjom dyplomatycznym w zakresie transferu dokumentów i oficjalnej komunikacji

§         Prawo swobodnego poruszania się członków i agencji instytucji po terytorium WE na podstawie dokumentów wydanych przez przewodniczących danej instytucji 

 

1.7.       Kontrola umów mn. zawieranych samodzielnie przez państwa członkowskie

WE wykonują rzeczywistą kontrolę

Powstanie WE i przystąpienie państw do Wspólnoty nie naruszyło mn. praw i obowiązków państw – zobowiązanie do usunięcie sprzeczności jeżeli występują

 

Zasada lojalności – obowiązek nie przyjmowania w drodze umownej zobowiązań sprzecznych z ich obowiązkami wynikającymi z przynależności do WE (UE)

 

Skutki prawne umów mn. z państwami trzecimi:

I na poziomie prawa mn.

O obowiązywaniu umów mn. decydują zasady PMP; prawo wspólnotowe zastosowanie tylko gdy odsyła do niego prawo mn.

II na poziomie WE

O skutkach umowy decyduje prawo wspólnotowe; określa na ile SA one źródłem prawa wspólnotowego i na jakich warunkach umowa może stac się prawem wspólnotowym

III na poziomie poszczególnych państw członkowskich

Decyduje prawo krajowe; zasada, że sądy krajowe Muszą przestrzegać prawo wspólnotowe

 

ETS nie może decydować o ważności umowy mn. Może odmówić stosowania umowy ważnie zawartej z tego powodu, że nie jest przygotowany do jej stosowania, lub umowa ta łąmie zasady prawa WE. Może to doprowadzić do odpowiedzialności prawno międzynarodowej WE w przypadku odmowy jej wykonania. 

 

 

 

 

2.     Stosunki zewnętrzne w II filarze

 

§         Główną rolę spełnia tu Rada Europejska. Kompetencje: określanie zasad i ogólnych wytycznych wspólnej polityki; decydowanie o wspólnych strategiach

§         Urząd Przewodniczącego (Prezydencja) – reprezentuje UE w sprawach WPZiB (wspomagany przez Wysokiego Przedstawiciela do Spraw WPZiB); konsultuje z PE główne zamierzenia w ramach realizacji polit. II filaru i informuje PE o ewolucji WPZiB

§         Wysoki Przedstawiciel do Spraw WPZiB – prowadzenie dialogu Polit. z podmiotami trzecimi w imieniu Rady i z upoważnienia Urzędu Przewodniczącego

§         Komitet Polityczny – dyrektorzy Polit. w ministerstwach SZ państw członkowskich; obserwowanie rozwoju sytuacji mn.; udzielanie pomocy Radzie w określaniu głównych kierunków Polit. poprzez wydawanie opinii; nadzorowanie wykonania przez członków zadań w zakresie WPZiB

§         Jednostka Planowania Polityki i Wczesnego Ostrzegania w Sekretariacie Generalnym Rady – funkcja informacyjna; nadzorowanie i analizowanie postępów WPZiB, badanie sytuacji mn w celu dostarczenia ocen, identyfikacja zadań, ostrzeganie o zagrożeniach, formułowanie opcji dotyczących wspólnej polityki pod kierunkiem Urzędu Przewodniczącego

§         Mała funkcja KE – włączana w reprezentację zag. UE i wykonywanie decyzji przyjętych w ramach II filaru; brak inicjatywy prawodawczej, uprawnień negocjacyjnych

§         Mała funkcja PE – informowany jest o postępie WPZiB oraz konsultowany przez Urząd Przewodniczącego w zakresie głównych zamierzeń w ramach II filaru; coroczna debata o postępie zakresu urzeczywistnia WPZiB.

 

Realizacja WPZiB odbywa się przy dużej liczbie organów, co może wywołać wątpliwości i spory kto w istocie ma prawo do reprezentowania UE w II filarze.

 

 

 

 

3.     Stosunki zewnętrzne w III filarze

 

Ø      Doniosła rola Radu Europejskiej

Ø      Rada UE:

- Ustanawianie konwencji między państwami członkowskimi

- zachęcanie do współpracy za pośrednictwem Europolu

- określanie warunków i akcji trans granicznych

- upoważnianie państw do ustanawiania ściślejszej współpracy

- wszczynanie rokowań i zawieranie umów mn. w obszarze III filaru

Funkcja forum informacji i konsultacji praw członkowskich

 

 

 

4.     Kompetencje do zawierania umów międzynarodowych

 

4.1.       Kompetencje do zawierania umów w I filarze

Przez długi czas kompetencje do zawierania umów z podmiotami trzecimi pozostawała nie uregulowana – w jakim zakresie państwa członkowskie przekazały WE regulacje stosunków traktatowych?

Stanowiska dotyczące zakresu kompetencji domniemanych:

I.                    Stanowisko państw członkowskich – WE mają tylko tyle władzy w stosunkach traktatowych, ile wynika wyraźnie z traktatów założycielskich

II.                 Paralelizm – prawodawcza kompetencja zew. WE powinna korespondować z wewnętrzną; WE mają kompetencje domniemana w każdej sprawie mieszczącej się w zakresie działania WE, nawet jeżeli traktaty założycielskie im ich wyraźnie nie przyznały

 

Kazus ERTA – orzeczenie ETS stwierdza, że zakres wewnętrznych kompetencji prawodawczych WE pozostaje w ścisłym związku z kompetencjami zewnętrznym (paralelizm); nie wystarcza samo potencjalne uprawnienie do stanowienia prawa pochodnego wewnętrz WE, konieczna jest realizacja tej kompetencji poprzez wydanie aktu prawnego w oparciu o kompetencję wew.  ® rozszerzenie zakresu kompetencji WE w SM;

 

Kolejne orzeczenie ETS mówi, że: dopóki WE nie wykonują swoich uprawnień w danym zakresie, państwa członkowskie zachowują swoje uprawnienia w stosunkach traktatowych z państwami trzecimi i że samo istnienie kompetencji wew. automatycznie powoduje powstanie analogicznej kompetencji w stosunkach zew.

 

Następne orzeczenie ETS: Przyznanie WE kompetencji w celu realizacji określonego celu w stosunkach wew. upoważnia ją równocześnie do zawierania umów mn. w miejsce państw członkowskich w celu realizacji tego zadania

 

ETS przyjął, że środki które może podjąć Rada obejmują również umowy mn., a zatem przyznaje WE automatycznie kompetencję prawodawczą w stosunkach zew.

 

W chwili obecnej WE posiadają prawo do zawierania umów mn. we wszystkich dziedzinach mieszczących się w zakresie ich działania. – tryumf doktryny paralelizmu. Akty prawne zawarte na tej zasadzie (kompetencja zew. pochodząca od kompetencji wew.) mają taką samą wartość co akty wewnętrzne, w stosunku do których kompetencja zew. jest analogiczną.

 

4.2.       Rodzaje zewnętrznych kompetencji WE

Kompetencje zewnętrzne o charakterze wyłącznym i konkurencyjnym, bądź nie mieszczącym się w kompetencjach WE.

Gdy dochodzi do zawarcia umowy, której kompetencja WE nie jest wyłączna, możr zostać ona podpisany tylko wtedy, gdy obok WE jej sygnatariuszami są państwa członkowskie. – umowa mieszana. Wchodzą one w życie dopiero po notyfikowaniu KE przez wszystkie państwa, że nabrały one mocy prawnej w zgodzie z prawem wew.

 

 

4.3.       Zmiany wynikające z Traktatu Amsterdamskiego dot. zawierania umów mn.

- procedury zawierania umów mn.

- kompetencje WE do zawierania umów handlowych

Rada może podjąć środki zmierzające do liberalizacji świadczenia usług poprzez umożliwienie przekraczania granic przez osoby i przedsiębiorstwa pochodzące z państw trzecich. Rada uzyskała możliwość rozszerzenia kompetencji WE na działania podejmowane w ramach WTO, których wcześniej nie obejmowała. 

 

4.4.       Kompetencje do zawierania umów w II i III filarze

Umowy międzynarodowe w obszarach II i III filaru mogą być zawierane jedynie w imieniu państw członkowskich. Możliwość działania w ramach UE w celu podpisania dokumentu mn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.     Procedura zawierania umów mn. przez WE

 

 

5.1.       Ogólne procedury zawierania umów

Ø      RE upoważnia KE do rozpoczęcia koniecznych negocjacji. KE jest wspierana przez komitety wyznaczone w tym celu przez Radę. KE działa w ramach dyrektyw wydanych przez RE kwalifikowaną większością głosów.

Ø      Traktaty nie przewidują udziału PE w rokowaniach ALE wg Regulaminu PE winien być w pełni informowany o zaleceniach zawartych w mandacie negocjacyjnym udzielonym KE. Przyjęcie tekstu odbywa się za jednomyślną zgodą stron rokowań.

Ø      Przyjęcie tekstu umowy aktualnie negocjowanej – większość 2/3 obecnych i głosujących

Ø  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin