Adobe_Photoshop_podstawy.pdf

(489 KB) Pobierz
Microsoft Word - ADOBE PHOTOSHOP.doc
Adobe Photoshop – podstawy obsługi
ADOBE PHOTOSHOP: INTERFEJS I OKNO DOKUMENTU
Podstawy obsługi Photoshopa nie różnią się zbytnio od obsługi każdego innego programu: za pomocą kursora
docieramy do potrzebnych funkcji i opcji programu.
Po wybraniu określonego narzędzia kursor zmienia swój wygląd, dzięki czemu wiemy czym w danej chwili się
posługujemy. Także drobne szczegóły w wyglądzie kursora mają niekiedy istotne znaczenie:
znak PLUS obok kursora oznacza sumowanie efektów, na przykład dodawanie kolejnych obszarów do
istniejącego już zaznaczenia lub nanoszenie punktów informacyjnych za pomocą Kroplomierza -
czynności te wymagają przytrzymania przycisku Shift na klawiaturze i kliknięcia kursorem myszy;
znak MINUS oznacza ujmowanie, na przykład redukowanie zaznaczenia o wskazany obszar - czynność
ta wymaga przytrzymania przycisku Alt na klawiaturze i kliknięcia kursorem myszy;
znak x oznacza, że uzyskamy część wspólną zaznaczenia i obszaru aktualnie zaznaczanego - w tym
celu przytrzymujemy Shift oraz Alt i klikamy kursorem;
gdy pracujemy Kroplomierzem znak NOŻYCE oznacza możliwość usunięcia obiektów typu Punkty
kontrolne, o których informacje widoczne są w palecie Widok-Info - należy przytrzymać Shift i Alt, aż
kursor zamieni się w nożyce, a potem kliknąć w dany punkt kontrolny;
podczas posługiwania się narzędziem do zaznaczania, symbol NOŻYCE sugeruje, że nastąpi usunięcie
pikseli z jednego obszaru i przeniesienie ich we wskazany - w tym celu posługujemy się przyciskiem
Ctrl (uwaga, operacja ta przebiega w granicach jednej warstwy, nowe piksele nie tylko zostaną
brutalnie wyrwane z jednego miejsca, ale równie brutalnie zasłonią piksele ze wskazanego obszaru).
Dodatkowo za pomocą kursora możemy przemieszczać okna obrazów oraz palety. Wystarczy kliknąć w pasek
tytułu okna i przytrzymując wciśnięty przycisk, przeciągnąć okno w dowolne miejsce. Owe, wspomniane
dowolne miejsce, może być czymś innym, aniżeli jedynie abstrakcja bez pokrycia, powstała wskutek brawury
niniejszego opisu, bowiem w prawym górnym rogu okna Photoshopa znajduje się tak zwana studnia palet.
Wprawdzie nie możemy przeciągnąć tam okna zdjęcia, ale bez trudu przeciągniemy tam dowolną paletę, co
spowoduje jej ukrycie. W każdej chwili możemy kliknąć w pasek z tytułem danej palety, co spowoduje jej
tymczasowe wyświetlenie - paleta zniknie po naszym powrocie do pracy. Istnieje także możliwość przywrócenia
palety do służby, to znaczy do obowiązku stałego pobytu na posterunku - w tym celu wystarczy wyciągnąć ją ze
studni i umieścić w wybranym miejscu.
I oto zapoznaliśmy się z dwiema podstawowymi cechami pracy w programie Photoshop: praca kursorem -
metodą przeciągnij-i-upuść. Oczywiście im bardziej zaawansowanych operacji dokonujemy, tym bardziej
pożyteczna okazuje się znajomość skrótów klawiszowych, a przynajmniej podstawowych konsekwencji użycia
klawiszy Shift, Alt, Ctrl. Bez ich pomocy konieczne byłoby każdorazowe dokonywanie zmian ustawień w pasku
opcji narzędzia - o ile kilkukrotna zmiana nic nie kosztuje, o tyle w kontekście kilkugodzinnej pracy, możliwość
użycia owych klawiszowych wspomagaczy okazuje się zbawienna, pochłania mniej czasu i redukuje wysiłek,
włożony w obsługę programu.
Pora, by zapoznać się z kluczowymi elementami interfejsu programu. Ilustracja prezentuje ich standardowy
rozkład, który można przywołać poprzez użycie Okno - Obszar roboczy - Wyzeruj położenie palet.
 
35027680.006.png
Na początku sięgamy do paska menu, który zawiera szereg pogrupowanych list poleceń. Aby wyzerować
położenie palet zmuszeni jesteśmy sięgnąć do menu Okno. Z listy, które się wyświetli wybieramy Obszar
roboczy, a następnie wskazujemy polecenie Wyzeruj położenie palet. Wskutek przeprowadzonych czynności
uzyskaliśmy położenie palet identyczne z tym, które widać na ilustracji.
Wracając natomiast do kwestii paska menu: każda z opcji oznaczona jest małą, czarną strzałką (co oznacza, że
dostępna jest dalsza lista poleceń) lub wielokropkiem (co jest równoznaczne z faktem, że polecenie zostanie
wykonane natychmiast, czyli użytkownikowi natychmiast zostanie udostępnione stosowne okno dialogowe).
Jeżeli obok polecenia nie znajduje się ani wielokropek, ani strzałka, bezzwłocznie żądana operacja będzie
wykonana. Przykładem natychmiastowo wykonywanego polecenia jest Obrazek - Dopasuj - Usuń kolor.
Warto też powiedzieć kilka słów na temat pozostałych elementów. Pasek opcji, który znajduje się na ogół
bezpośrednio pod paskiem menu, umożliwia dobór rozmaitych parametrów dla bieżącego narzędzia. Jeżeli
zatem posługujemy się na przykład Gumką, to właśnie przy pomocy paska opcji, możemy ustalić takie
parametry jak Krycie, czy Przepływ tego narzędzia. Pasek opcji może zostać ukryty, wystarczy kliknąć Okno -
Opcje.
Kolejnym istotnym elementem są oczywiście palety, które tym różnią się od palety malarskiej, że zamiast farb,
posiadają szereg różnych opcji. Niewątpliwie na miano najważniejszych zasługują Paleta warstw oraz Paleta
historii.
Paleta warstw jest przydatna podczas niemal każdej bardziej zaawansowanej obróbki zdjęć i absolutnie
niezbędna przy tworzeniu choćby kilkuwarstwowych fotomontaży. Przy jej pomocy jesteśmy w stanie na
przykład powielać i usuwać warstwy, dodawać nowe warstwy, zmieniać tak zwany tryb ewolucji warstwy (czyli
najprościej mówiąc: sposób w jaki dana warstwa oddziałuje na warstwy położone niżej). Rzecz jasna ten krótki
opis nie wyczerpał jej potencjału, warto dobrze się zapoznać z jej możliwościami, ponieważ jest to z całą
pewnością paleta kluczowa.
Paleta warstw
Paleta historii to przede wszystkim rozbudowane narzędzie, które powstało na drodze ewolucji funkcji Cofnij.
Jak wiadomo funkcja ta powodowała cofnięcie ostatniej czynności (ewentualnie kilku z nich, gdy użyto funkcji
kilkukrotnie). Różnica polega na tym, że Historia nazywa każdą z czynności, jak również umożliwia podgląd
35027680.007.png 35027680.008.png
obrazu na jednym z wcześniejszych etapów pracy, po czym powrót do etapu bieżącego. Jednocześnie Historia
daje możliwość tworzenia tak zwanych Zdjęć, czyli ujęć obrazu w korelacji z zapisem wykonanych czynności.
Można to wykorzystać na przykład podczas pracy narzędziem Pędzel historii, co sprzyja uzyskiwaniu twórczych
efektów. Kwestia ta jest skomplikowana, ale została czytelnie i dokładnie omówiona chociażby w filmach
instruktażowych PhotoSZAŁ Multimedialny kurs.
Paleta historii
Przykładem palety, która nie jest wprawdzie kluczowa, ale również przydatna, może być Nawigator , dostępny
z poziomu menu Okno. Posługując się suwakiem lub przemieszczając czerwony prostokąt na tle bieżącego
zdjęcia, możemy w łatwy i wygodny sposób kontrolować aktualne powiększenie i widok. Dwie ikony na
przeciwległych skrajach paska, powodują skokowe pomniejszanie lub powiększenie widoku obrazu. Nawigator
jest na ogół niedoceniany, a bywa całkiem przydatny, zwłaszcza dla początkujących, którzy nie znają skrótów
klawiszowych, umożliwiających manipulowanie wielkością podglądu zdjęcia.
Nawigator
Natomiast paletą, z której twórcy Photoshopa mogą być szczególnie dumni z całą pewnością jest paleta zadań .
Photoshop umożliwia automatyzowanie pracy, o czym dość obszernie opowiadałem tutaj. Paleta ta umożliwia
tworzenie, katalogowanie i używanie zadań, czyli swoistych algorytmów kolejno następujących po sobie
czynności, które automatycznie wykonuje program. Na przykład możemy przygotować zadania, które po
jednym kliknięciu myszy zmienią wielkość i rozdzielczość danego zdjęcia, czy naniosą na nie nasz podpis.
Paleta zadań
Oczywiście można wymieniać również inne palety, ale tych kilka przykładów powinno wystarczyć, aby pojąć rolę
palet i przyjąć do wiadomości fakt, iż ich wielość nie jest bynajmniej wadą programu, a niebywałą zaletą,
ponieważ radykalnie zwiększa jego potencjał. Wprawdzie początkowo Photoshop przytłacza liczbą funkcji, ale
szybko okazuje się, że właśnie to stanowi o jego przewadze nad innymi programami, które często wydają się
wręcz ubogie. W konsekwencji przesiadka z tak rozbudowanego i potężnego narzędzia na program o mniejszym
potencjale, jawi się jako bolesne uwstecznianie. Na tym między innymi polega zresztą pułapka 30-dniowych,
bezpłatnych wersji programu, udostępnianych przez firmę Adobe - Photoshop olśniewa i szybko uzależnia.
Elementem interfejsu o szczególnym znaczeniu jest Pasek narzędzi, który umożliwia łatwy dostęp do narzędzi
programu. Sporo z nich opisano tutaj. Jeżeli obok ikony narzędzia znajduje się mały trójkącik, oznacza to, że
35027680.001.png 35027680.002.png 35027680.003.png
niejako pod nim znajdują się inne narzędzia, podobne. Wystarczy najechać kursorem myszy nad daną ikonę i
przytrzymać wciśnięty przycisk myszy. Otworzy się lista narzędzi, spośród których kliknięciem można wybrać
właściwe.
Pasek stanu dostarcza natomiast rozmaitych informacji, które możemy sortować wedle własnych potrzeb. W
tym celu wystarczy kliknąć w mały trójkącik i wybrać jedną z wyświetlonych opcji:
wielkość, profil, rozmiar dokumentu,
wielkość magazynów,
wydajność programu,
czasochłonność wykonywanych operacji,
informacje o bieżącym narzędziu.
Pasek stanu można wywołać poprzez użycie Okno - Pasek stanu.
Pasek tytułowy okna jest bezcennym błyskawicznym źródłem informacji o tytule danego zdjęcia, powiększeniu
wyrażonym w procentach, trybie w jakim przebiega praca, warstwie na której aktualnie się znajdujemy.
Najbardziej oczywistą funkcją paska tytułowego jest jednak możliwość przemieszczania okna po pulpicie
programu. Natomiast dwukrotne kliknięcie w pasek tytułu powoduje zmaksymalizowanie okna, czyli
rozszerzenie jego obszaru na całą wielkość obszaru roboczego - pozwala to na przesłonięcie okien pozostałych
dokumentów i skupienie się wyłącznie na aktualnie edytowanym obrazie.
Jak widać, znajomość interfejsu skutkuje w istocie umiejętnościami, których brak utrudnia i niepotrzebnie
wydłuża obsługę programu. Wiedza na ten temat popłaca zatem na każdym kroku zwiększoną wydajnością
pracy.
OTWIERANIE I OBRÓT ZDJĘCIA W ADOBE PHOTOSHOP
Istnieje kilka sposób na otworzenie zdjęcia w programie Photoshop:
możemy przeciągnąć ikonę pliku zdjęcia nad przestrzeń roboczą programu;
możemy użyć polecenia Plik - Otwórz, wskazać odpowiednik plik i nacisnąć Enter na klawiaturze;
możemy posłużyć się zaimplementowaną przeglądarką plików, wywoływaną poleceniem Plik -
Przeglądaj.
Bez względu na to jak kadrowaliśmy podczas wykonywania zdjęcia, zapisany na matrycy obraz wyświetli się na
monitorze w ten sam sposób - poziomo, chyba że aparat wyposażony jest w funkcję automatycznego obracania
obrazu.
Aby obrócić zdjęcie wybieramy jedną z opcji w menu
Obrazek - Obróć obszar roboczy - Obróć...
Photoshop umożliwia także obrót więcej niż jednego zdjęcia jednocześnie. W tym celu należy posłużyć się
przeglądarką, tam zaznaczyć wybrane pliki i użyć ikony obrotu zdjęcia w postaci "zagiętej strzałki". Zależnie od
wersji programu operacja ta przeprowadzana będzie nieco inaczej.
Obrót zdjęcia w Adobe Photoshop 7
Obrót zdjęcia w Adobe Photoshop CS
TWORZENIE I ZAPISYWANIE OBRAZU
Aby stworzyć nowy dokument należy posłużyć się poleceniem Plik - Nowy. Otworzy się okno, w którym możemy
wybrać wartości dla podstawowych parametrów tworzonego dokumentu.
Warto mieć na uwadze, że dopóki nie zapiszemy utworzonego w ten sposób obrazka, będzie się on znajdywał
wyłącznie w pamięci roboczej komputera. W razie awarii dane o pliku zostaną utracone. Dlatego po wstępnej
edycji obrazu warto zapisać efekt swojej pracy.
35027680.004.png 35027680.005.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin