05. Dynamika punktu materialnego II.pdf
(
278 KB
)
Pobierz
Wyk³ad 5
Z. Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Wykład 5
5. Dynamika punktu materialnego II
5.1 Siły kontaktowe i tarcie
5.1.1 Siły kontaktowe
Gdy dwa ciała są dociskane do siebie to występują między nimi
siły kontaktowe
.
Źródłem tych sił jest odpychanie pomiędzy atomami. Przy dostatecznie małej odległości
występuje przekrywanie chmur elektronowych i ich odpychanie rosnące wraz z maleją-
cą odległością. To jest siła elektromagnetyczna i może być bardzo duża w porównanie
z siłami grawitacyjnymi.
Jeżeli siła ciężkości pcha blok w dół siłą
F
g
to powstaje druga siła - siła kontaktowa
F
1
. Siła wypadkowa
F
wyp
= 0. We wszystkich przypadkach stosowania drugiej zasady
dynamiki Newtona jest bardzo istotne, żeby obliczyć
siłę wypadkową
.
Przykład 1
Rozważmy dwa klocki
m
1
i
m
2
na gładkiej powierzchni. Do klocka
m
1
przyłożo-
no siłę
F
. Czy siła
F
jest przenoszona poprzez klocek 1 na klocek 2? Gdyby tak było to
zgodnie z trzecią zasadą dynamiki Newtona klocek 2 działałby na klocek 1 siłą równą i
przeciwnie skierowaną. Wtedy
F
wyp
równałaby się zero!!!!, czyli, że nie można by było
poruszyć ciała 1 bez względu na to jak duża jest siła
F
.
F
m
1
m
2
-F
k
F
k
Zasada Newtona nie mówi, że siła
F
jest przenoszona przez klocek 1 na klocek 2;
po-
winno się przyjąć siłę kontaktową F
k
o dowolnej wartości
. Ogólnie: powinno się stoso-
wać drugą zasadę dynamiki
oddzielnie do każdego ciała
.
Dla klocka 1 otrzymujemy wtedy
F
-
F
k
=
m
1
a
Dla klocka 2
F
k
=
m
2
a
Stąd przyspieszenie
a
=
F
/(
m
1
+
m
2
)
Zauważmy, że ten wynik można otrzymać gdy traktujemy te dwa klocki jak jedną masę
m
=
m
1
+
m
2
.
5.1.2 Tarcie
Siły kontaktowe, o których mówiliśmy są normalne (prostopadłe) do powierzchni.
Istnieje jednak składowa siły kontaktowej leżąca w płaszczyźnie powierzchni. Jeżeli
ciało pchniemy wzdłuż stołu to po pewnym czasie ciało to zatrzyma się. Z drugiej zasa-
dy dynamiki wiemy, że jeżeli ciało porusza się z przyspieszeniem to musi działać siła.
Taką siłę nazywamy siłą
tarcia
.
5-1
Z. Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Rozważmy np. klocek, do którego przykładamy "małą" siłę
F
tak, że klocek nie po-
rusza się. Oznacza to, że sile
F
przeciwstawia się siła tarcia
T
. Mamy więc:
T
= -
F
.
Zwiększamy stopniowo siłę
F
aż klocek zaczyna się poruszać. Im gładsza powierzchnia
tym szybciej to nastąpi. Oznacza to, że siła tarcia zmienia się od wartości zero do pew-
nej wartości krytycznej w miarę wzrostu siły
F
. Oznaczmy tę krytyczną siłę
T
s
(s-statyczna). To jest
maksymalna
siła tarcia statycznego
.
T
s
(dla pary powierzchni suchych) spełnia dwa prawa empiryczne:
•
Jest w przybliżeniu niezależna od powierzchni zetknięcia
(w szerokim zakresie),
•
Jest proporcjonalna do siły normalnej
(prostopadłej)
z jaką jedna powierzchnia na-
ciska na drugą
.
Stosunek siły
T
s
do nacisku
F
N
nazywamy
współczynnikiem tarcia statycznego
µ
s
µ
=
T
s
(5.1)
s
F
N
Uwaga: Mówimy tylko o wartościach tych sił bo są one do siebie prostopadłe. Jeżeli
F
jest większe od
T
s
to klocek poruszy się, ale będzie istniała siła tarcia
T
k
(k - kinetycz-
na) przeciwstawiająca się ruchowi.
Siła
T
k
spełnia trzy prawa empiryczne:
•
Jest w przybliżeniu niezależna od powierzchni zetknięcia
(w szerokim zakresie),
•
Jest proporcjonalna do siły normalnej
(prostopadłej)
z jaką jedna powierzchnia na-
ciska na drugą
,
•
Nie zależy od prędkości względnej poruszania się powierzchni
.
Istnieje odpowiedni
współczynnik tarcia kinetycznego
µ
k
µ
=
T
k
(5.2)
k
F
N
Dla większości materiałów µ
k
jest nieco mniejszy od µ
s
. Np. µ
k
≈ 1 dla opon na jezdni
betonowej.
Tarcie jest bardzo złożonym zjawiskiem i wyjaśnienie go wymaga znajomości od-
działywań atomów na powierzchni. Nie będziemy się tym zajmować. Ograniczmy się
do zauważenia, że tarcie odgrywa bardzo istotną rolę w życiu codziennym. W samo-
chodzie np. na pokonanie siły tarcia zużywa się około 20% mocy silnika. Tarcie powo-
duje zużywanie poruszających się części maszyn. Staramy się je zwalczać. Z drugiej
strony bez tarcia nie moglibyśmy chodzić, jeździć samochodami, trzymać ołówka, kre-
dy, czy też nimi pisać.
5.2 Siły bezwładności
We wstępie wyszczególnione zostały cztery rodzaje sił występujących w przyrodzie.
Wszystkie te siły nazywamy
siłami rzeczywistymi
, ponieważ możemy je zawsze zwią-
zać z jakimś konkretnym ciałem, możemy podać ich pochodzenie. Czy to samo może-
my powiedzieć np. o takich siłach jakich działania "doznajemy" np. przy przyspiesza-
niu, hamowaniu czy zakręcaniu samochodu?
5-2
Z. Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Przykład 2
Dwaj obserwatorzy opisują ruch kulki w sytuacji pokazanej na rysunku poniżej.
Jeden z obserwatorów znajduje się w wózku a drugi stoi na Ziemi. Wózek początkowo
porusza się ze stałą prędkością po linii prostej (rys. 1), następnie hamuje ze stałym
opóźnieniem
a
(rys. 2). Między kulką a wózkiem nie ma tarcia.
(1)
v
k
=0, F=0
(2)
F
1
=-ma
v
- a
a
v
k
=const, F=0
v
k
=const, F=0
Gdy wózek jedzie ze stałą prędkością to obydwaj obserwatorzy stwierdzają zgodnie na
podstawie pierwszej zasady dynamiki, że na kulkę nie działa żadna siła. Zwróćmy uwa-
gę, że obserwatorzy znajdują się w inercjalnych układach odniesienia. Sytuacja zmienia
się gdy wózek zaczyna hamować (rys. 2). Obserwator związany z Ziemią dalej twierdzi,
że kulka porusza się ze stałą prędkością, a tylko podłoga wózka przesuwa się pod nim.
Natomiast obserwator w wózku stwierdza, że kulka zaczyna się poruszać się z przyspie-
szeniem –
a
w stronę przedniej ściany wózka. Dochodzi do wniosku, że na kulkę o ma-
sie
m
k
zaczęła działać siła
F
1
= -
m
k
a
ale nie może wskazać żadnego ciała, będącego źródłem tej siły. Mówiliśmy już, że dru-
ga zasada dynamiki jest słuszna tylko w inercjalnym układzie odniesienia. Zauważmy,
że obserwator w wózku znajduje się teraz w układzie nieinercjalnym. Widać, że jest w
błędzie; nie istnieje rzeczywista siła
F
1
. Jest to tak zwana
pozorna siła bezwładności
.
Powstaje więc pytanie jak postępować gdy musimy rozwiązać problem w układzie
nieinercjalnym. W tym celu rozpatrzmy dalszy ruch kulki. Gdy dotrze ona do przedniej
ścianki to wówczas według obserwatora na Ziemi (układ inercjalny) będzie poruszać się
z przyspieszeniem
a
(takim jak wózek) bo działa na nią siła
F
s
sprężystości przedniej
ściany wózka równa
F
s
= m
k
a
Natomiast obserwator w wózku stwierdza, że kulka przestała się poruszać; spoczywa
względem niego. Jego zdaniem siła sprężystości ściany
F
s
równoważy siłę
F
1
, tak że
siła wypadkowa jest równa zeru i kulka nie porusza się
F
s
+
F
1
= 0
co po podstawieniu za
F
1
= -
m
k
a
daje
5-3
Z. Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki
F
s
=
m
k
a
Okazuje się, że wynik otrzymany przez obserwatora w układzie nieinercjalnym jest taki
sam jak dla obserwatora związanego z Ziemią ale pod warunkiem uwzględnienia
sił po-
zornych
. Siły te "znikają" jeśli rozpatrujemy ruch z punktu widzenia układu inercjalne-
go. Wprowadzenie ich pozwala po prostu na stosowanie mechaniki klasycznej do opisu
zdarzeń w układach poruszających się z przyspieszeniem. W takim układzie uwzględ-
niamy, że na każde ciało działa siła wprost proporcjonalna do masy tego ciała, do przy-
spieszenia układu
a
i jest skierowana przeciwnie do
a
.
Przykład 3
Winda porusza się ruchem jednostajnie zmiennym. Czas spadania ciała puszczonego
swobodnie w tej windzie, na drodze od sufitu do podłogi, jest o 25% większy niż w
windzie stojącej. Obliczyć przyspieszenie windy. Dane jest przyspieszenie ziemskie
g
.
Rozwiązujemy zadanie w układzie inercjalnym i nieinercjalnym tzn. obserwator w jed-
nym przypadku znajduje się na zewnątrz windy, a w drugim jest pasażerem tej windy.
H
h
W przypadku pierwszym obserwator "widzi" (mierzy), że ciało przebywa dłuższą drogę
gdy winda jest w ruchu.
Dla windy stojącej
gt
H
=
2
1
2
Dla windy w ruchu
H
=
h
gt
2
2
2
oraz
at
h
=
2
2
2
przy czym
t =
5
t
2
4
1
Rozwiązanie tego układu równań daje wynik
a
=
9
g
25
5-4
+
Z. Kąkol-Notatki do Wykładu z Fizyki
Drugi obserwator za każdym razem widzi, że ciało przebywa tę samą drogę
H
od sufitu
do podłogi ale w różnych czasach. Wniosek: w obu przypadkach jest różne przyspie-
szenie. Obserwator wprowadza do obliczeń dodatkową siłę nadającą przyspieszenie –
a
.
Odpowiednie równania wyglądają teraz:
Dla windy stojącej
gt
H
=
2
1
2
Dla windy w ruchu
H
=
(
g
−
a
)
t
2
2
2
Uwzględniając, że
t
=
2
5
t
1
9
= .
otrzymujemy
a
25
g
Tak więc
uwzględnienie sił bezwładności jest konieczne jeżeli chcemy stosować zasady
dynamiki w układach nieinercjalnych
.
W takim układzie uwzględniamy, że na każde ciało działa siła wprost proporcjonalna do
masy tego ciała, do przyspieszenia układu a i jest skierowana przeciwnie do
a
.
Inny przykład stanowią układy nieinercjalne poruszające się ruchem obrotowym.
Np. obserwator w satelicie krążącym wokół Ziemi obserwując ciało spoczywające w
tym satelicie stwierdza, że siła wypadkowa działająca na ten obiekt jest równa zeru.
Musi więc istnieć, według niego, siła która równoważy siłę grawitacji (dośrodkową).
Siłę tę nazywamy
siłą odśrodkową
i jest to
siła pozorna
.
Na zakończenie rozpatrzmy ruch postępowy ciała w obracającym się układzie od-
niesienia. Przykładem może być człowiek poruszający się po linii prostej (radialnie) od
środka do brzegu karuzeli obracającej się z prędkością kątową ω. Na rysunku poniżej
pokazana jest zmiana prędkości człowieka.
v
s
v
r
v
s
A'
v
r
∆
v
r
r+
∆
r
A
v
r
∆θ
r
v
r
∆θ
ω
Linia (promień) wzdłuż której porusza się człowiek zmienia swój kierunek (karuzela
obraca się) o kąt ∆θ w czasie ∆
t
, człowiek zmienia swoje położenie z punktu A do A'.
Obliczymy teraz zmianę jego prędkości radialnej
v
r
i stycznej
v
s
. Prędkość radialna
zmienia swój kierunek.
5-5
4
Plik z chomika:
lukasz236
Inne pliki z tego folderu:
34. Fale i czastki.pdf
(321 KB)
06. Ciazenie powszechne (grawitacja).pdf
(307 KB)
05. Dynamika punktu materialnego II.pdf
(278 KB)
04. Dynamika punktu materialnego.pdf
(222 KB)
03. Ruch na plaszczyznie.pdf
(276 KB)
Inne foldery tego chomika:
۞SPRAWDZIANY I ODPOWIEDZI DO KLASY 2 i 3 GIMNAZJUM۞
Chemia
elektronika(1)
Geofrafia
Hackowanie Google
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin