Sztuka tworzenia biznesplanu.txt

(9 KB) Pobierz
Nie pozw�l by inwestor Ci� omin��, czyli sztuka tworzenia biznesplanu
Pi�tek, 25 Wrzesie� 2009 21:26
Wiele os�b ma �wietne pomys�y na nowy produkt/us�ug� i cz�sto maj� nawet zarys planu dzia�ania. Nie maj� jednak solidnego biznesplanu. Gdy pojawia si� okazja na pozyskanie kapita�u z jakich� funduszy
lub od prywatnego inwestora, cz�sto marnuj� swoj� szans� w�a�nie przez �le sporz�dzony biznesplan.


Biznesplan to instrument do planowania strategicznego i kontroli, wykorzystywany zar�wno dla potrzeb wewn�trznych firmy, jak i dla organizacji zewn�trznych. Biznesplan przedstawia si� m.in. inwestorom i bankom
, gdy przedsi�biorcy staraj� si� pozyska� �r�d�a finansowania przedsi�wzi��. Mo�na powiedzie� w skr�cie, �e biznesplan to taki dokument, w kt�rym szczeg�owo opracowane s� cele oraz zadania, a wszelkie dzia�ania
uj�te s� w harmonogramie �redniookresowym. Opracowanie to zawiera r�wnie� analiz� otoczenia wewn�trznego i zewn�trznego.

Dlaczego biznesplan jest taki potrzebny? Odpowiedz jest prosta. Jest to dokument potrzebny zar�wno pracownikom, jak i organizacjom z zewn�trz. Ka�da firma, kt�ra chce osi�gn�� sukces, powinna mie� dobrze okre�lony plan dzia�ania i stara� si� go realizowa� bez pomijania �adnych element�w. Biznesplan mo�e by� w�a�nie takim narz�dziem sprawnej realizacji zada�, wyznaczaj�c ich kierunek i czas trwania. Maj�c taki instrument, jeste�my w stanie kontrolowa� nasz� sytuacj�, post�py oraz op�nienia, a co za tym idzie uczy� i si� wprowadza� korekt� do dzia�a�.

Ju� z powy�szego opisu wy�aniaj� si� podstawowe funkcje biznesplanu. Wi�kszo�� pozycji literatury fachowej podaje trzy g��wne:
- funkcj� planistyczn� � pozwala uszczeg�owi� misj� firmy i udoskonali� strategi�,
- funkcj� informacyjn� � s�u�y przede wszystkim dla inwestor�w i kredytodawc�w. Ze wzgl�du na t� funkcj�, biznesplan powinien by� przygotowany w spos�b rzetelny i kompleksowy.
- funkcj� kontroln� � na podstawie biznesplanu i analizy sytuacji bie��cej mo�emy wykry� odst�pstwa od planu, oceni� faktyczne wykonanie za�o�onych zada� oraz wprowadzi� poprawki do planu.

R�wnie� struktura biznesplanu jest jasno okre�lona. Sk�ada si� na ni� kilkana�cie pozycji. Za stron� tytu�ow� powinno si� znale�� streszczenie biznesplanu, kt�re ma przedstawi� zwi�z�� charakterystyk� przedsi�wzi�cia. Nast�pnie nale�y opisa� struktur� organizacji, kt�r� b�dzie odpowiedzialna za projekt (w tym miejscu mo�e znale�� si� kr�tka historia firmy, cele, konkurencyjno�� i inne). Kolejny etap to stworzenie charakterystyki kadry, kt�ra b�dzie mia�a wp�yw na kszta�towanie si� przedsi�wzi�cia i zadecyduje o jego sukcesie na rynku. Powinien znale�� tu si� opis kadry kierowniczej i personelu firmy � umiej�tno�ci, wykszta�cenie, system motywacji i premiowania. Kolejna faza to sporz�dzenie planu marketingowego (nale�y tu pami�ta� o analizie rynku, okre�leniu promocji, polityki cenowej i systemu dystrybucji). Wa�nym elementem jest opisanie planowanego zatrudnienia (przede wszystkim szacunkowe okre�lenie koszt�w wynagrodzenia i niezb�dnych szkole�), scharakteryzowanie kontrahent�w biznesowych oraz okre�lenie formy nawi�zywania wsp�pracy. Do tego elementu cz�sto dodaje si� informacj� o wyborze formy opodatkowania. Nast�pnie przechodzimy do jednego z najtrudniejszych etap�w, czyli wyznaczenia harmonogramu realizacji i spisania niezb�dnych czynno�ci przy za�o�eniu ich zale�no�ci i czasu trwania. Gdy harmonogram zostanie ju� skrupulatnie przygotowany, nale�y przeanalizowa� rynki zbytu oraz konkurencj�. Kolejnym rozdzia�em mo�e by� pr�ba uzasadnienia przedsi�wzi�cia i okre�lenia miejsca na rynku. Przedostatnim etapem jest sporz�dzenie planu finansowego, czyli inaczej rachunku zysk�w i strat oraz rachunku przep�yw�w pieni�nych (cash flow). Na koniec dokonujemy analizy wra�liwo�ci - czyli pr�bujemy okre�li� ryzyko niepowodzenia inwestycji.

Proces tworzenia biznesplanu, jest z�o�ony, zatem z g�ry obarczony ryzykiem wyst�pienia b��d�w. Najcz�stsze wynikaj� z niewiedzy przedsi�biorc�w. Pomijaj�c przypadki, w kt�rych brak jest istotnych cz�ci dokumentu, g��wnym problemem jest nieznajomo�� reali�w rynkowych. Niestety m�odym przedsi�biorcom brakuje wiadomo�ci na temat rzeczywistych mechanizm�w, kt�rymi kieruje si� rynek. Wiedza teoretyczna zdobyta na studiach i kursach cz�sto nie ma nic wsp�lnego z obecn� sytuacj�. W zwi�zku z tym, w biznesplanach przyjmowane s� nierealne za�o�enia oraz pomija si� wiele istotnych aspekt�w. Znane powszechnie powiedzenie: �reklama jest d�wigni� handlu�, rzadko jest powa�nie traktowane przez adept�w biznesu. Opracowanie planu promocji jest pomijane albo traktowane na zasadzie ��eby tylko by��.

Od czego zatem zacz��, aby nie odpa�� w przys�owiowych przedbiegach? Na pocz�tku na pewno powinni�my szczeg�owo dopracowa� plan dzia�ania. Nawet drobiazgi takie jak wst�pne szkice, notatki na kartce papieru, zapiski w kalendarzu mog� okaza� si� bardzo przydatne w kolejnych etapach przygotowania profesjonalnego biznesplanu.

Nie powinni�my robi� biznesplanu na kszta�t czyjego�, ju� przygotowanego. Powielanie biznesplanu nie jest mile widzian� praktyk�. Warto natomiast por�wna� nasze prace z innymi, sprawdzi� jakich element�w nam brakuje, a jakie trzeba rozwin��. �Ucz si� na b��dach, najlepiej tych cudzych� - ta maksyma �wietnie pasuje do procesu tworzenia biznesplanu, dokumentu kt�ry niejednokrotnie przes�dza o sukcesie lub pora�ce przedsi�wzi�cia. Biznesplan jest projektem, gdy� jego przygotowanie ma wiele element�w wsp�lnych z pierwszymi fazami procesu zarz�dzania projektami. Dlatego te�, znajomo�� tej trudnej dziedziny mo�e si� okaza� bardzo przydatna, szczeg�lnie w takich elementach jak: wyznaczanie cel�w, ustalanie harmonogramu, planowanie zasob�w czy analiza przedsi�wzi�cia.

Cz�sto przy tworzeniu biznesplanu zastanawiamy si� nad jego obszerno�ci� - �rozpisywa� si� czy raczej by�  konkretnym. Tutaj odpowied� jest jasna. Inwestorzy dostaj� w swoje r�ce cz�sto setki biznesplan�w miesi�cznie. Nie wczytuj� si� uwa�nie w ka�dy przys�any dokument, dlatego zwi�z�a forma jest bardzo wa�na. Cz�sto patrz� tylko na kilka pierwszych zda� i po nich oceniaj�, czy warto si� zag��bia� w dokument czy mo�e wyrzuci� go do kosza. Je�li biznesplan wydaje si� interesuj�cy, inwestorzy  analizuj� szczeg�ow� koncepcj� i kosztorys, je�eli i te cz�ci b�d� przygotowane profesjonalnie i na podstawie realnych za�o�e�, to biznesplan ma du�e szanse na przekonanie inwestora do wyboru w�a�nie naszego pomys�u.

Mo�emy si� zatem zastanawia�, co dla inwestora jest w projekcie najwa�niejsze? Czy tym kryterium s� tylko i wy��cznie przysz�e zyski? Odpowied� na to pytanie nie jest jednoznaczna. Oczywi�cie inwestor wnosz�cy sw�j kapita�
do jakiego� przedsi�wzi�cia liczy na okre�lon� stop� zwrotu z inwestycji, a co za tym idzie na zyski. M�odzi przedsi�biorcy bardzo cz�sto zani�aj� koszty, aby zyski by�y jak najwy�sze, a przez to przedsi�wzi�cie staje si� w ich odczuciu atrakcyjniejsze. Autorzy biznesplan�w staraj� si�  przede wszystkim pokaza� du�e papierowe zyski, zapominaj�c zupe�nie o bardzo istotnej kwestii p�ynno�ci finansowej przedsi�wzi�cia � stwierdza Ma�gorzata Grendysa, analityk finansowy Pressiton Finance. Celem ka�dej podejmowanej w biznesie dzia�alno�ci jest wygenerowanie zysk�w, niemniej jednak, aby podmiot m�g� funkcjonowa� konieczna jest zdolno�� do pokrywania swoich zobowi�za�
wp�ywami z nale�no�ci. Cz�sto zdarza si�, �e przedsi�wzi�cie na pocz�tku przynosi straty, ale je�li utrzymana jest p�ynno�� finansowa i rachunek ekonomiczny wskazuje na zasadno�� projektu, istnieje realna szansa sukcesu � t�umaczy Ma�gorzata Grendysa.

W takim razie, tworzy� samemu czy z pomoc�? To pytanie zadaje sobie wielu, brak jednak jednej uniwersalnej odpowiedzi, gdy� uwarunkowa� jest wiele. Przede wszystkim musimy zastanowi� si� nad w�asnymi kompetencjami czy umiej�tno�ciami w prowadzeniu przedsi�wzi�cia biznesowego. Je�li chcemy wej�� z innowacyjnym produktem, warto zastanowi� si�, czy wiemy jaki jest proces wprowadzania produktu od fazy projektowania, przez inkubacje, wdra�anie i dalsze zarz�dzanie nim. Je�li r�wnie� potrafimy zrobi� profesjonalne badanie rynku, konkurencji oraz w�asnych predyspozycji to jest du�a szansa, �e poradzimy sobie z napisaniem porz�dnego biznesplanu. Je�li jednak mamy w�tpliwo�ci, a chcemy by sporz�dzony dokument mia� si�� przebicia, powinni�my uda� si� do jednej z instytucji, kt�re si� tym zajmuj� kompleksowo. �Na co dzie� pomagamy w pozyskiwaniu inwestor�w dla start-up'�w i kwestia biznesplanu jest w tej sytuacji kluczowa. Je�li przedsi�biorca dysponuje dobrym biznesplanem, to mo�na powiedzie�, �e uczyni� pierwszy krok do udanej transakcji.� - wyja�nia Dawid Jarecki, mened�er Pressiton Finance. �Niestety nie maj�cy podstaw zarz�dzania innowatorzy, cz�sto przygotowuj� idealistyczne plany z za�o�eniami oderwanymi od rynkowej rzeczywisto�ci. Nie tylko pomijaj� r�ne bardzo wa�ne kwestie kosztowe i formalne, kt�re wp�ywaj� na harmonogram, ale r�wnie� pomijaj� promocj� licz�c, i� ich produkt jest tak wspania�y i niepowtarzalny, �e sam si� b�dzie sprzedawa�. Cz�sto r�wnie� nie doceniaj� konkurencji, substytut�w i si� zewn�trznych rz�dz�cych rynkiem.� podsumowuje Dawid Jarecki.

logo_pressitonfinanseMarta Zadrosz
Pressiton Polska Sp. z o.o.
www.pressiton.com/pl
Zgłoś jeśli naruszono regulamin