Plan pracy wychowawczej w klasie II
Zadania i wybrane sposoby realizacji
Uwagi
Przestrzeganie i poszanowanie praw dziecka i ucznia
Wypełnianie obowiązków uczniowskich
Prawa i obowiązki ucznia:
· przypominanie praw i obowiązków ucznia zawartych w Statucie Szkoły, Konwencji o Prawach Dziecka, Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Regulaminie Ucznia oraz Przedmiotowym Systemie Oceniania dla klasy II,
· przypomnienie Regulaminu pracowni kształcenia zintegrowanego
· troska o wyniki w nauce – wdrażanie do systematycznej nauki, samooceny, odpowiedzialności za innych – pomoc koleżeńska.
Wdrażanie uczniów do różnorodnych form samorządności:
· przeprowadzenie wyborów do samorządu klasowego,
· zorganizowanie dyżurów klasowych i przypomnienie uczniom z obowiązków dyżurnego,
Dbałość o poszanowanie godności drugiego człowieka i przestrzeganie kultury osobistej i kultury języka:
· szacunek dla rodziców, ludzi starszych, osób niepełnosprawnych, nauczycieli i innych pracowników szkoły,
· przeciwstawianie się przemocy, agresji,
· tolerancja wobec innych,
· dbałość o kulturę języka i poprawność językową,
· stosowanie zwrotów grzecznościowych,
· przestrzeganie ładu, porządku w klasie i w szkole.
Poznawanie historii i kultury naszego regionu i kraju
Kształtowanie postaw patriotycznych – ważne rocznice:
· 1 września - wybuch II wojny światowej,
· 11 listopada – Narodowe Święto Niepodległości,
· 2 kwietnia - rocznica nadania szkole imienia
· 3 maja – uchwalenie Konstytucji 3 Maja.
Budzenie dumy narodowej poprzez poznawanie sławnych Polaków:
· Jana Pawła II,
· Mikołaja Kopernika,
· Józefa Piłsudskiego,
· Fryderyka Chopina,
· autorów literatury dziecięcej
Pamięć o ludziach walczących w obronie kraju:
· odwiedzanie miejsc pamięci narodowej – pomnik na cmentarzu w Lipowcu Kościelnym,
Rozwijanie szacunku do symboli i tradycji narodowych:
· zapoznanie uczniów z symbolami narodowymi – godło, flaga, hymn państwowy – przyjmowanie właściwej postawy podczas śpiewania lub słuchania hymnu; szacunek dla symboli narodowych,
· poznawanie herbów – Warszawy, Gdańska , Krakowa
Poznawanie tradycji i obyczajów naszego regionu:
· poznawanie zabytków znajdujących się w najbliższej okolicy,
· przybliżenie tradycji świątecznych,
Wspieranie rozwoju uczniów
Umożliwienie uczniom rozwijanie zainteresowań i uzdolnień:
· organizowanie konkursów i zachęcanie uczniów do udziału w konkursach,
· zachęcanie do udziału w zajęciach pozalekcyjnych,
· udział w inscenizacjach klasowych i uroczystościach szkolnych.
Zachęcanie uczniów do korzystania z biblioteki i informacji multimedialnej:
· organizowanie spotkań w bibliotece,
· wykorzystanie podczas zajęć prezentacji multimedialnych,
· prowadzenie zajęć z wykorzystaniem komputera, programów edukacyjnych.
Ukazywanie uczniom właściwych postaw i zachowań społecznych:
· poszukiwanie wzorów do naśladowania w literaturze dziecięcej i wśród znanych postaci,
· promowanie właściwych zachowań wśród uczniów.
Wspieranie uczniów mających trudności w nauce oraz ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:
· umożliwienie udziału w zajęciach wyrównawczych, kompensacyjno-korekcyjnych,
· organizowanie pomocy koleżeńskiej,
· aktywizowanie uczniów, stosowanie pochwał, otaczanie szczególną opieką.
Poznawanie tradycji szkolnych
Udział w uroczystościach szkolnych:
· Ślubowanie klasy pierwszej
· Dzień Edukacji Narodowej
· Narodowe Święto Niepodległości
· Andrzejkowe wróżby i zabawy
· Boże Narodzenie - Jasełka
· Choinka noworoczna – zabawa karnawałowa,
· Powitanie wiosny,
· Dzień Patrona,
· Dzień Matki,
· Dzień Dziecka i Dzień Sportu.
Przygotowywanie uroczystości i imprez klasowych:
· Mikołajki,
· Wigilia,
· Dzień Kobiet i Dzień Chłopca.
Wspieranie potrzebujących:
· udział w akcjach „Góra Grosza”.
Kształtowanie szacunku do tradycji i symboli szkolnych:
· zachowanie właściwej postawy podczas uroczystości,
· uczestniczenie w uroczystościach szkolnych w odświętnym stroju,
· nauka hymnu szkolnego,
· przypomnienie znaczenia sztandaru i postaci patrona szkoły –błogosławionego biskupa Leona Wetmańskiego.
Edukacja poprzez sport
Zachęcanie uczniów do uprawiania sportu oraz do dbania o właściwą formę i postawę ciała:
· zachęcanie do czynnego uprawiania różnych dyscyplin sportowych
· wymaganie właściwej postawy podczas siedzenia,
· stosowanie przerw śródlekcyjnych,
· udział dzieci w imprezach sportowych,
Edukacja ekologiczna i prozdrowotna
Kształtowanie kultury ekologicznej:
· udział w akcjach – Sprzątanie Świata, Dzień Ziemi.
· poznawanie sposobów ochrony środowiska,
· dbanie o środowisko,
· kształtowanie właściwego stosunku do zwierząt – dokarmianie zimą, zachowanie ostrożności wobec zwierząt.
· wycieczki tematyczne, przedmiotowe,
Kształtowanie nawyków związanych z higieną osobistą i właściwym odżywianiem:
· fluoryzacja
· dbałość o czystość ciała i odzieży,
· mycie rąk,
· przypominanie o właściwym korzystaniu z urządzeń sanitarnych,
· higiena i estetyka przygotowywania posiłków,
· wartość odżywcza warzyw i owoców,
· konieczność spożywania drugiego śniadania.
Zwracanie uwagi na ubieranie się stosownie do pory roku.
Spotkania z pielęgniarką szkolną:
Troska o bezpieczeństwo
Zapoznanie i przypominanie uczniom z zasad bezpieczeństwa:
· nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię i poruszania się po drogach na wsi i w mieście,
· przypominanie zasad zachowania się podczas zajęć lekcyjnych, przerw (na boisku i na korytarzu), podczas dni wolnych od zajęć,
· zachowanie się w sytuacjach zagrożenia życia lub zdrowia – przypominanie numerów telefonów alarmowych,
· &...
Gromiczek