klucz_pr_wl.pdf
(
53 KB
)
Pobierz
PR_wł
Egzamin
maturalny
maj 2010
JĘZYK WŁOSKI
POZIOM ROZSZERZONY
KLUCZ PUNKTOWANIA
ODPOWIEDZI
ZADANIA OTWARTE
Zadanie 1.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Przykładowe
poprawne
odpowiedzi
(0,5 pkt)
1.1.
per
1.2.
da
Reagowanie
językowe
1.3.
Zdający poprawnie stosuje środki językowe, adekwatnie
do sytuacji komunikacyjnej (IV. 2 c)
al
1.4.
per
1.5.
di
1.6.
del
Zadanie 2.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Przykładowe
poprawne
odpowiedzi
(0,5 pkt
2.1.
conoscenza
Przetwarzanie
tekstu
2.2.
Zdający stosuje zmiany struktur leksykalno-
gramatycznych (V. 2 b)
sarei
partito/partirò/partivo
2.3.
disordinata/
in disordine
2.4.
malattia
Zadanie 3.
W zadaniu oceniana jest treść (5 punktów), kompozycja (4 punkty), bogactwo językowe (5 punktów) oraz
poprawność językowa (4 punkty).
Kryteria oceniania wypowiedzi pisemnej przedstawione są szczegółowo w Informatorze maturalnym od 2008
roku.
Zdający mógł zredagować wypowiedź na jeden z trzech zaproponowanych w zadaniu tematów. Ocena pod
względem kryterium treści jest powiązana z tematem, pozostałe kryteria (kompozycja, bogactwo językowe oraz
poprawność językowa) są identyczne, niezaleŜnie od tematu wybranego przez zdającego.
Strona 2 z 6
Kryterium treŚci:
Temat 1.
1.
Codziennie w prasie, radiu i telewizji spotykamy się z róŜnorodną reklamą. Wyraź w formie
rozprawki
własną opinię na temat wpływu reklamy na Ŝycie współczesnego człowieka, uwzględniając dobre i złe strony
tego zjawiska.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
Zdający tworzy tekst w
postaci dłuŜszej
wypowiedzi pisemnej
uwzględniającej
przedstawianie i
uzasadnianie opinii
własnych i innych osób
(III. 2 d)
Wymagamy pracy, w której zdający:
-
formułuje wypowiedź zgodną z tematem,
tj. przedstawia wady i zalety wpływu reklam na
człowieka
TREŚĆ
0 – 5
-
prawidłowo formułuje tezę adekwatną do tematu
-
omawia temat, trafnie dobierając argumenty
za i przeciw
-
dokonuje podsumowania tematu.
Temat 2.
Napisz
recenzjĘ
przeczytanej ksiąŜki polskiego autora, która Twoim zdaniem ciekawie przedstawia jakąś epokę
historyczną.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuŜszej
wypowiedzi pisemnej
uwzględniającej
przedstawianie i
uzasadnianie opinii
własnych i innych osób
(III. 2d)
Wymagamy pracy, w której zdający:
-
formułuje wypowiedź zgodną z tematem, tj.
recenzuje ksiąŜkę polskiego autora, w której
przedstawiona jest dowolna epoka historyczna
TREŚĆ
-
podaje pełną informację o recenzowanej ksiąŜce
0 – 5
-
podaje krótką informację o zawartości ksiąŜki
-
dokonuje pełnej wieloaspektowej oceny
-
poleca bądź odradza, wskazując na walory/wady
recenzowanej pozycji.
Temat 3.
Napisz
opowiadanie
o zabawnym wydarzeniu, które miało miejsce podczas Twojej pracy wakacyjnej
i zakończyło się szybkim awansem.
Kryterium
Standard
Ocenianie
Punktacja
TREŚĆ
Zdający tworzy tekst
w postaci dłuŜszej
wypowiedzi pisemnej
uwzględniającej
relacjonowanie
wydarzeń
(III. 2 b)
Wymagamy pracy, w której zdający:
– formułuje wypowiedź zgodną z tematem,
tj. relacjonuje zabawne wydarzenie związane z
otrzymaniem niespodziewanego awansu w trakcie
pracy wakacyjnej
– określa czas, miejsce wydarzeń i bohaterów
– logicznie odtwarza wydarzenia prowadzące
do wydarzenia głównego
– szczegółowo przedstawia wydarzenie główne
– przekonująco opisuje reakcje ludzi lub/i przedstawi
wnioski i konsekwencje wydarzenia.
0 – 5
Strona 3 z 6
Pozostałe kryteria:
Oceniając pracę pod względem kompozycji, bierzemy pod
uwagę następujące podkryteria:
-
tworzenie wypowiedzi w pełni spójnej, harmonijnej,
podporządkowanej wyraźnej myśli przewodniej
Zdający
wypowiada się
w określonej
formie z
zachowaniem
podanego limitu
słów
(III. 2 f)
-
uwzględnienie wszystkich części pracy (wstęp,
rozwinięcie, zakończenie) z zachowaniem właściwych
proporcji między nimi
KOMPOZYCJA
-
zachowanie pełnej konsekwencji w układzie
graficznym pracy
0 – 4
-
zachowanie objętości pracy w granicach określonych
w poleceniu (200-250 słów).
Jeśli praca liczy więcej niŜ 300 słów, zdający otrzymuję
0 punktów w kryterium kompozycji niezaleŜnie od stopnia
realizacji poszczególnych podkryteriów.
Zdający zna
róŜnorodne
struktury
leksykalno-
gramatyczne
umoŜliwiające
formułowanie
wypowiedzi
(I. 1)
Oceniając pracę pod względem bogactwa językowego,
bierzemy pod uwagę
następujące podkryteria:
-
stosowanie urozmaiconego słownictwa i frazeologii
na poziomie rozszerzonym
-
stosowanie urozmaiconych struktur składniowych
na poziomie rozszerzonym
BOGACTWO
JĘZYKOWE
-
zachowanie jednorodnego stylu, adekwatnego
do treści i formy.
0 – 5
Jeśli praca liczy mniej niŜ 100 słów, zdający otrzymuje 0
punktów w kryterium bogactwa językowego, niezaleŜnie od
jakości języka.
POPRAWNOŚĆ
JĘZYKOWA
Zdający
poprawnie stosuje
środki
leksykalno-
gramatyczne,
adekwatnie do ich
funkcji
(III. 2 e)
Oceniając pracę pod względem poprawności językowej
obliczamy procent błędów w wypowiedzi zdającego.
4 pkt – błędy stanowiące od 0 do 5% liczby wszystkich
wyrazów
3 pkt – błędy stanowiące powyŜej 5%, nie więcej jednak
niŜ 10% liczby wszystkich wyrazów
2 pkt – błędy stanowiące powyŜej 10%, nie więcej jednak
niŜ 15% liczby wszystkich wyrazów
1 pkt – błędy stanowiące powyŜej 15%, nie więcej jednak
niŜ 20% liczby wszystkich wyrazów
0 pkt – błędy stanowiące powyŜej 20% wszystkich
wyrazów
Jeśli praca liczy mniej niŜ 100 słów, zdający otrzymuje
0 punktów w kryterium poprawności językowej, niezaleŜnie
od liczby błędów w pracy.
0 – 4
Strona 4 z 6
ZADANIA ZAMKNIĘTE
Zadanie 4.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedŹ
(1 pkt)
4.1.
V
4.2.
Zdający stwierdza, czy tekst zawiera określone informacje
(II. 1 c)
F
Rozumienie
ze słuchu
4.3.
F
4.4.
F
4.5.
V
Zadanie 5.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedŹ
(1 pkt)
5.1.
D
5.2.
A
Rozumienie
ze słuchu
5.3.
Zdający określa główną myśl tekstu (II. 1 a)
B
5.4.
G
5.5.
F
Zadanie 6.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedŹ
(1 pkt)
6.1.
A
6.2.
D
Rozumienie
ze słuchu
6.3.
Zdający selekcjonuje informacje (II. 1 d)
A
6.4.
C
6.5.
B
Zadanie 7.
Obszar
standardów
Jednostka
testu
Standard
Poprawna
odpowiedŹ
(1 pkt)
7.1.
D
Rozumienie
tekstu czytanego
7.2.
E
Zdający rozpoznaje związki między poszczególnymi
częściami tekstu (II. 2 f)
7.3.
G
7.4.
C
7.5.
A
Strona 5 z 6
Plik z chomika:
odb_86
Inne pliki z tego folderu:
klucz_pr_wl.pdf
(53 KB)
wloski_pri.pdf
(455 KB)
wloski_prii.pdf
(459 KB)
wloski_transkrypcja_pr.pdf
(128 KB)
Inne foldery tego chomika:
arkusze maturalne
matura 2002
matura 2006
matura 2007
matura 2008
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin