Przykladowe_pytania_2009.pdf

(30 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Przyk\263adowe pytania_2009.doc)
UWAGA: to s Ģ przykładowe pytania z poprzednich lat. Niektóre z nich mog Ģ nie w pełni
korespondowa ę z tre Ļ ci Ģ wykładu w bie ŇĢ cym roku (cho ę na wszystkie z nich mo Ň na znale Ņę
odpowied Ņ w lekturze, lub zagadnienia których dotycz Ģ były przynajmniej marginalnie
poruszone na wykładzie)
Tworzenie reprezentacji kategorialnych umo Ň liwia
a)
Redukcj ħ nadmiarowej (redundantnej) informacji
b)
Wnioskowanie o cechach niedost ħ pnych percepcyjnie
c)
Jednolit Ģ reakcj ħ na znacznie ró Ň ni Ģ ce si ħ elementy przynale ŇĢ ce do tej samej
kategorii
d)
Wszystkie powy Ň sze odpowiedzi s Ģ poprawne
Według hipotezy relatywizmu j ħ zykowego:
a)
w j ħ zyku mo Ň na wyrazi ę wszystko, a wi ħ c nie mo Ň na doszukiwa ę si ħ w nim warto Ļ ci
absolutnych
c)
struktura j ħ zyka współwyznacza kategorie poznania
d)
nasze my Ļ lenie jest całkowicie zdeterminowane przez j ħ zyk, którym mówimy
Efekt histerezy wyst ħ puje gdy:
a.
na wiosn ħ ludzie jeszcze nosz Ģ puchowe kurtki przy 10°C a na jesieni dopiero przy 6°C
c.
na wiosn ħ ludzie nosz Ģ puchowe kurtki przy 6°C i na jesieni te Ň przy 6°C
d.
w Ň adnym z powy Ň szych przykładów
Cech ħ pami ħ ci polegaj Ģ c Ģ na tym, Ň e dan Ģ informacj ħ mo Ň na wydoby ę na podstawie jakiego Ļ jej
fragmentu nazywa si ħ :
a.
adresowaniem przez tre Ļę
c.
globalizmem
d.
równoczesno Ļ ci Ģ
Jednym z dowodów na to, Ň e bod Ņ ce wzrokowe mog Ģ by ę przetwarzane przez dwa ró Ň ne systemy jest
to, Ň e:
a)
Osoby cierpi Ģ ce na ataksj ħ optyczn Ģ cierpi Ģ tak Ň e na agnozj ħ wzrokow Ģ kształtu
b)
W zadaniach, w których wykorzystuje si ħ złudzenia wzrokowe bł ħ dy szacowania nie koreluj Ģ
z reakcjami motorycznymi
d)
Wszystkie powy Ň sze odpowiedzi Ļ wiadcz Ģ o istnieniu dwóch systemów przetwarzania
informacji wzrokowej
Je Ň eli celem badania neuropoznawczego jest dokładne okre Ļ lenie lokalizacji struktur mózgowych aktywnych w
trakcie wykonywania danego zadania poznawczego, to dobr Ģ metod Ģ badania jest________, natomiast Ň eby
okre Ļ li ę czasowy przebieg procesu lepiej u Ň y ę ______
a)
Funkcjonalny rezonans magnetyczny fMRI / tomografia pozytronowa PET
b)
Pomiar potencjałów wywołanych ERP / funkcjonalny rezonans magnetyczny fMRI
c)
tomografia pozytronowa PET / metoda podwójnej dysocjacji
d)
Funkcjonalny rezonans magnetyczny fMRI / pomiar potencjałów wywołanych ERP
b)
niektóre j ħ zyki lepiej opisuj Ģ rzeczywisto Ļę ni Ň inne
b.
na wiosn ħ ludzie jeszcze nosz Ģ puchowe kurtki przy 6°C a na jesieni ju Ň przy 10°C
b.
lokalizmem
c)
Pacjenci z agnozj Ģ wzrokow Ģ mog Ģ si ħ ga ę po przedmioty, ale nie potrafi Ģ nimi manipulowa ę .
W teorii dwóch systemów wzrokowych Normana (system brzuszny i system grzbietowy) zasadniczy podział
funkcji tych systemów dotyczy
a)
Procesów lokalizacji przestrzennej i procesu analizy cech i identyfikacji przedmiotu
b)
Procesu analizy cech i procesu integracji cech
c)
Pod Ļ wiadomych i Ļ wiadomych procesów spostrzegania
d)
Procesów intencjonalnych i procesów mimowolnych w spostrzeganiu
„Naiwne teorie”
a)
to okre Ļ lenie teorii poznawczych sprzed powstania paradygmatu przetwarzania informacji
b)
to specyficzne dla autyzmu zaburzenia procesów poznawczych
c)
systemy przekona ı dzi ħ ki którym reprezentacje kategorii oparte s Ģ o spójne systemy cech
d)
to okre Ļ lenie wewn ħ trznej reprezentacji tez naukowych u studentów i uczniów we wczesnym okresie
edukacji
W artykule „Systemy polimorficzne” U. Neisser sugeruje równoczesne funkcjonowanie w umy Ļ le trzech
systemów przetwarzania informacji dochodz Ģ cej ze Ļ rodowiska. S Ģ to:
a)
Spostrzeganie bezpo Ļ rednie, rozpoznawanie obiektów i spostrzeganie interpersonalne
b)
Percepcja, reprezentacja, my Ļ lenie
c)
Percepcja, pami ħę , podejmowanie decyzji
d)
Spostrzeganie bezpo Ļ rednie, spostrzeganie interpersonalne, system reakcji warunkowych
Efekt „coctail-party” polega na
a)
Pogorszeniu uwagi pod wpływem alkoholu
b)
Pogorszeniem uwagi w warunkach nadmiaru informacji
c)
Wyczuleniu na istotne informacje (np. własne imi ħ ) w tle głównego strumienia informacji
d)
Przyspieszenia reakcji na istotne informacje (np. własne imi ħ ) w głównym strumieniu
W percepcji obiektu wykorzystywana jest informacja statyczna (np. _________ ) oraz kinematyczna
(np._________)
a)
rozkład intensywno Ļ ci Ļ wiatła/intensywno Ļę barwy
b)
intensywno Ļę barwy/ukierunkowanie kraw ħ dzi
c)
rozkład intensywno Ļ ci Ļ wiatła/paralaksa ruchowa
d)
wra Ň enia dotykowe/ prototyp obiektu
Wybierz ten zestaw składników systemu pami ħ ci roboczej, który trafnie przypisuje je do modelu Baddeleya i
Hitcha (oznaczone liter Ģ B) oraz do modelu Cowana (oznaczone liter Ģ C) – uwaga: Ň adna z list nie jest
wyczerpuj Ģ ca
a) p ħ tla fonologiczna (C), centralny system wykonawczy (B), uwaga wzrokowa (B i C)
b) szkicownik wzrokowo-przestrzenny (B), hipokamp (C), magazyn wzorców działania (B i C)
c) centralny system wykonawczy (B i C), szkicownik wzrokowo-przestrzenny (B), p ħ tla fonologiczna (B)
d) pami ħę ikoniczna (B), pami ħę echoiczna (B), ognisko uwagi (C)
Zgodnie z teori Ģ trzech poziomów reprezentacji poj ħ ciowych E. Rosch
a) poziom podrz ħ dny obejmuje najbardziej ogólne poj ħ cia
b) poj ħ cia z poziomu nadrz ħ dnego opisane s Ģ na du Ň ej liczbie cech
c) poziom nadrz ħ dny i podrz ħ dny s Ģ wcze Ļ niejsze rozwojowo ni Ň poziom podstawowy
d) identyfikacja desygnatów poj ħ cia na poziomie podstawowym nast ħ puje szybciej ni Ň na dwóch pozostałych
poziomach
e)
Zgłoś jeśli naruszono regulamin