Przykladowe_pytania_2009.pdf
(
30 KB
)
Pobierz
(Microsoft Word - Przyk\263adowe pytania_2009.doc)
UWAGA: to s
Ģ
przykładowe pytania z poprzednich lat. Niektóre z nich mog
Ģ
nie w pełni
korespondowa
ę
z tre
Ļ
ci
Ģ
wykładu w bie
ŇĢ
cym roku (cho
ę
na wszystkie z nich mo
Ň
na znale
Ņę
odpowied
Ņ
w lekturze, lub zagadnienia których dotycz
Ģ
były przynajmniej marginalnie
poruszone na wykładzie)
Tworzenie reprezentacji kategorialnych umo
Ň
liwia
a)
Redukcj
ħ
nadmiarowej (redundantnej) informacji
b)
Wnioskowanie o cechach niedost
ħ
pnych percepcyjnie
c)
Jednolit
Ģ
reakcj
ħ
na znacznie ró
Ň
ni
Ģ
ce si
ħ
elementy przynale
ŇĢ
ce do tej samej
kategorii
d)
Wszystkie powy
Ň
sze odpowiedzi s
Ģ
poprawne
Według hipotezy relatywizmu j
ħ
zykowego:
a)
w j
ħ
zyku mo
Ň
na wyrazi
ę
wszystko, a wi
ħ
c nie mo
Ň
na doszukiwa
ę
si
ħ
w nim warto
Ļ
ci
absolutnych
c)
struktura j
ħ
zyka współwyznacza kategorie poznania
d)
nasze my
Ļ
lenie jest całkowicie zdeterminowane przez j
ħ
zyk, którym mówimy
Efekt histerezy wyst
ħ
puje gdy:
a.
na wiosn
ħ
ludzie jeszcze nosz
Ģ
puchowe kurtki przy 10°C a na jesieni dopiero przy 6°C
c.
na wiosn
ħ
ludzie nosz
Ģ
puchowe kurtki przy 6°C i na jesieni te
Ň
przy 6°C
d.
w
Ň
adnym z powy
Ň
szych przykładów
Cech
ħ
pami
ħ
ci polegaj
Ģ
c
Ģ
na tym,
Ň
e dan
Ģ
informacj
ħ
mo
Ň
na wydoby
ę
na podstawie jakiego
Ļ
jej
fragmentu nazywa si
ħ
:
a.
adresowaniem przez tre
Ļę
c.
globalizmem
d.
równoczesno
Ļ
ci
Ģ
Jednym z dowodów na to,
Ň
e bod
Ņ
ce wzrokowe mog
Ģ
by
ę
przetwarzane przez dwa ró
Ň
ne systemy jest
to,
Ň
e:
a)
Osoby cierpi
Ģ
ce na ataksj
ħ
optyczn
Ģ
cierpi
Ģ
tak
Ň
e na agnozj
ħ
wzrokow
Ģ
kształtu
b)
W zadaniach, w których wykorzystuje si
ħ
złudzenia wzrokowe bł
ħ
dy szacowania nie koreluj
Ģ
z reakcjami motorycznymi
d)
Wszystkie powy
Ň
sze odpowiedzi
Ļ
wiadcz
Ģ
o istnieniu dwóch systemów przetwarzania
informacji wzrokowej
Je
Ň
eli celem badania neuropoznawczego jest dokładne okre
Ļ
lenie lokalizacji struktur mózgowych aktywnych w
trakcie wykonywania danego zadania poznawczego, to dobr
Ģ
metod
Ģ
badania jest________, natomiast
Ň
eby
okre
Ļ
li
ę
czasowy przebieg procesu lepiej u
Ň
y
ę
______
a)
Funkcjonalny rezonans magnetyczny fMRI / tomografia pozytronowa PET
b)
Pomiar potencjałów wywołanych ERP / funkcjonalny rezonans magnetyczny fMRI
c)
tomografia pozytronowa PET / metoda podwójnej dysocjacji
d)
Funkcjonalny rezonans magnetyczny fMRI / pomiar potencjałów wywołanych ERP
b)
niektóre j
ħ
zyki lepiej opisuj
Ģ
rzeczywisto
Ļę
ni
Ň
inne
b.
na wiosn
ħ
ludzie jeszcze nosz
Ģ
puchowe kurtki przy 6°C a na jesieni ju
Ň
przy 10°C
b.
lokalizmem
c)
Pacjenci z agnozj
Ģ
wzrokow
Ģ
mog
Ģ
si
ħ
ga
ę
po przedmioty, ale nie potrafi
Ģ
nimi manipulowa
ę
.
W teorii dwóch systemów wzrokowych Normana (system brzuszny i system grzbietowy) zasadniczy podział
funkcji tych systemów dotyczy
a)
Procesów lokalizacji przestrzennej i procesu analizy cech i identyfikacji przedmiotu
b)
Procesu analizy cech i procesu integracji cech
c)
Pod
Ļ
wiadomych i
Ļ
wiadomych procesów spostrzegania
d)
Procesów intencjonalnych i procesów mimowolnych w spostrzeganiu
„Naiwne teorie”
a)
to okre
Ļ
lenie teorii poznawczych sprzed powstania paradygmatu przetwarzania informacji
b)
to specyficzne dla autyzmu zaburzenia procesów poznawczych
c)
systemy przekona
ı
dzi
ħ
ki którym reprezentacje kategorii oparte s
Ģ
o spójne systemy cech
d)
to okre
Ļ
lenie wewn
ħ
trznej reprezentacji tez naukowych u studentów i uczniów we wczesnym okresie
edukacji
W artykule „Systemy polimorficzne” U. Neisser sugeruje równoczesne funkcjonowanie w umy
Ļ
le trzech
systemów przetwarzania informacji dochodz
Ģ
cej ze
Ļ
rodowiska. S
Ģ
to:
a)
Spostrzeganie bezpo
Ļ
rednie, rozpoznawanie obiektów i spostrzeganie interpersonalne
b)
Percepcja, reprezentacja, my
Ļ
lenie
c)
Percepcja, pami
ħę
, podejmowanie decyzji
d)
Spostrzeganie bezpo
Ļ
rednie, spostrzeganie interpersonalne, system reakcji warunkowych
Efekt „coctail-party” polega na
a)
Pogorszeniu uwagi pod wpływem alkoholu
b)
Pogorszeniem uwagi w warunkach nadmiaru informacji
c)
Wyczuleniu na istotne informacje (np. własne imi
ħ
) w tle głównego strumienia informacji
d)
Przyspieszenia reakcji na istotne informacje (np. własne imi
ħ
) w głównym strumieniu
W percepcji obiektu wykorzystywana jest informacja statyczna (np. _________ ) oraz kinematyczna
(np._________)
a)
rozkład intensywno
Ļ
ci
Ļ
wiatła/intensywno
Ļę
barwy
b)
intensywno
Ļę
barwy/ukierunkowanie kraw
ħ
dzi
c)
rozkład intensywno
Ļ
ci
Ļ
wiatła/paralaksa ruchowa
d)
wra
Ň
enia dotykowe/ prototyp obiektu
Wybierz ten zestaw składników systemu pami
ħ
ci roboczej, który trafnie przypisuje je do modelu Baddeleya i
Hitcha (oznaczone liter
Ģ
B) oraz do modelu Cowana (oznaczone liter
Ģ
C) – uwaga:
Ň
adna z list nie jest
wyczerpuj
Ģ
ca
a) p
ħ
tla fonologiczna (C), centralny system wykonawczy (B), uwaga wzrokowa (B i C)
b) szkicownik wzrokowo-przestrzenny (B), hipokamp (C), magazyn wzorców działania (B i C)
c) centralny system wykonawczy (B i C), szkicownik wzrokowo-przestrzenny (B), p
ħ
tla fonologiczna (B)
d) pami
ħę
ikoniczna (B), pami
ħę
echoiczna (B), ognisko uwagi (C)
Zgodnie z teori
Ģ
trzech poziomów reprezentacji poj
ħ
ciowych E. Rosch
a) poziom podrz
ħ
dny obejmuje najbardziej ogólne poj
ħ
cia
b) poj
ħ
cia z poziomu nadrz
ħ
dnego opisane s
Ģ
na du
Ň
ej liczbie cech
c) poziom nadrz
ħ
dny i podrz
ħ
dny s
Ģ
wcze
Ļ
niejsze rozwojowo ni
Ň
poziom podstawowy
d) identyfikacja desygnatów poj
ħ
cia na poziomie podstawowym nast
ħ
puje szybciej ni
Ň
na dwóch pozostałych
poziomach
e)
Plik z chomika:
bioeco
Inne pliki z tego folderu:
Wyklad_1_2009.ppt
(119 KB)
wyklad112_2009.ppt
(256 KB)
wyklad14_2009.ppt
(219 KB)
Wyklad13_2009.ppt
(868 KB)
Wyklad11_2009.ppt
(215 KB)
Inne foldery tego chomika:
► PSYCHOLOGIA
biologiczne mechanizmy zachowania
Chwyty psychologiczne
Diagnoza
emocje i motywacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin