Wykład 7.rtf
(
41 KB
)
Pobierz
OKRES DORASTANIA I WCZESNA DOROSŁOŚĆ
Wykład 7.
OKRES DORASTANIA
I WCZESNA DOROSŁOŚĆ
Teoria S.Freuda rozwoju psychoseksualnego
1. Stadium oralne (0 - 1;6)
2. Stadium analne (1;6 - 3;0)
3. Stadium falliczne (3;0 - 5;0)
4. Okres latencji (6;0 - 11;0)
5. Stadium genitalne (okres dorastania)
PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA KONCEPCJI PSYCHOSPOŁECZNEGO ROZWOJU CZŁOWIEKA
1.
Zrozumienie człowieka jest możliwe, gdy bierze się pod uwagę trzy wzajemnie przenikające się procesy organizacji
:
- biologiczny proces organizacji narządów stanowiących organizm (
SOMA
)
;
- psychiczny proces
(
PSYCHE
)
organizujący indywidualne doświadczenie poprzez syntezę ego;
- „wspólnotowy proces organizacji kulturowej” wyrażający się we wzajemnej zależności osób -
(
ETHOS
)
.
2.
Rozwój psychoseksualny i społeczny toczy się według zasady EPIGENEZY
.
Epigeneza objaśnia, że każda część organizmu istnieje w określonej postaci, dopóki nie nadejdzie jej czas rozwoju, pozostając w relacjach z innymi częściami w taki sposób, że istnienie całego układu jest zależne od zachodzącego w określonej kolejności rozwoju każdej części składowej. Brak koordynacji rozwojowej w elementach układu może zagrażać całemu porządkowi rozwoju.
Ten sam wzór odnosi się do rozwoju psychospołecznego.
Epigenetyczne prawo rozwoju psychospołecznego
mówi, że dziecko kształtuje możliwości uczestnictwa w coraz szerszych kręgach społecznych, wchodzenia w relacje z coraz większą liczbą osób oraz przejmowania stosowanych przez nie przepisów społecznych. Kultura tworzy warunki do utrzymywania odpowiedniego tempa i następstwa etapów rozwoju, uwzględniając potrzeby jednostki oraz poziom prezentowanych przez nią możliwości.
3.
Każde ze stadiów charakteryzowane jest przez:
A)dialektykę czyli
centralny układ przeciwieństw;
B) zasięg
znaczących relacji społecznych
;
C) ukształtowanie się
podstawowych sił życiowych
;
D) występowanie
podstawowych patologii i wartości negatywnych
;
E) uwewnętrznione
pokrewne zasady porządku społecznego;
F) specyficzne dla danego okresu rozwojowego
rytualizacje wiążące
;
G) wynaturzenia rytualizacji czyli
rytualizmy.
TEORIA E.H. ERIKSONA ROZWOJU PSYCHOSPOŁECZNEGO
1. UFNOŚĆ / NIEUFNOŚĆ (0 - 1)
- poczucie bezpieczeństwa;
- optymizm;
- zaufanie do otoczenia (stałość osób zaspokajających potrzeby);
- zaufanie wobec siebie w radzeniu sobie z popędami i otoczeniem.
LUB
- lęk;
- podejrzliwość
- brak zaufania do otoczenia
WPŁYWY ZEWNĘTRZNE
SPRZYJAJĄCE POMYŚLNEMU ROZWIĄZANIU KONFLIKTU STADIUM 1:
- czuła troska matki i dbałość o potrzeby dziecka;
- relacje nacechowane stałością, zgodnością, ciągłością, konsekwencją.
2. AUTONOMIA / WSTYD I ZWĄTPIENIE (1 - 3)
- ufna samodzielność
- rozwój niezależności
- pokonywanie przeszkód.
LUB
- niechęć do kontaktu ze światem
- poczucie własnej małości
WPŁYWY ZEWNĘTRZNE SPRZYJAJĄCE ROZW
.:
- spójne doświadczenia;
- zachęcanie do ograniczeń
- określanie ograniczeń
- nie obarczanie winą
- nie zawstydzanie
3. INICJATYWA / POCZUCIE WINY (3 - 5)
- poznawanie otoczenia
- realizacja celów, planowanie
LUB
- poczucie winy z powodu agresji wobec innych
- poczucie winy na skutek porażek
- lęk przed karą
WPŁYWY ZEWNĘTRZNE
:
- spójne doświadczenia tolerancji
- zachęta
- wzmacnianie pozytywne
4. PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ / POCZUCIE NIŻSZOŚCI (6 - 11)
- zdobywanie wiedzy i umiejętności właściwych kulturze
- poczucie kompetencji i sukcesu
- poczucie porządku i reguł
LUB
- poczucie niższości
- brak wiary w sens pracowitości
WPŁYWY ZEWNĘTRZNE
:
- doświadczanie uznania i sukcesu
- spójność doświadczeń
5.
TOŻSAMOŚĆ / ROZPROSZONA TOŻSAMOŚĆ (POMIESZANIE RÓL)
(okres dorastania)
- stabilne i satysfakcjonujące poczucie stabilności
- poczucie odrębności
LUB
zagubienie siebie
WPŁYWY ZEWNĘTRZNE
:
- doświadczanie sukcesu osobistego i satysfakcji związanej ze społeczną akceptacją i uznaniem
SPOSOBY POSZUKIWANIA WŁASNEJ TOŻSAMOŚCI
1. Ciągłość istnienia (np. sprawdzanie niezawodności uczuć rodziców)
2. Próby zmieniania siebie (np. przez przejmowanie cudzego zachowania, zmianę stroju, fryzury, pisma)
3. Próby sprawdzania siebie (np. podejmowanie postanowień)
Wg Eriksona
na formowanie się tożsamości wpływają
:
1. Poczucie wewnętrznej ciągłości i identyczności;
2. Dostrzeganie tej identyczności i ciągłości przez osoby z otoczenia;
3. Potwierdzenie percepcji własnej osoby w kontaktach interpersonalnych dorastającego.
Warunki sprzyjające
kształtowaniu się tożsamości pomieszanej
:
- brak stałych wzorców
- brak stabilności w rodzinie
Charakterystyka
dorastania
ze względu na
inne
cechy stadium:
A)dialektyka:
tożsamość / rozproszenie tożsamości
B) zasięg znaczących relacji społecznych:
grupy rówieśnicze, zewnętrzne wzory przywódców
;
C) ukształtowanie się podstawowych
sił życiowych
:
wierność
- dziecięca ufność i dorosła wiara w liderów grup rówieśniczych;
D) występowanie podstawowych
patologii i wartości negatywnych
:
odrzucenie roli
, negatywny odpowiednik wierności - brak aktywności i walki o akceptowane społecznie ukształtowanie się tożsamości . Przejawy: brak wiary we własne siły, przeciwstawianie się >
tożsamość negatywna
czyli kombinacja nieakceptowanych społecznie, a akceptowanych przez jednostkę elementów tożsamości;
E) uwew
n
ę
trznione
pokrewne zasady porz
ą
dku spo
ł
ecznego
:
ideologiczna wizja świata;
F) specyficzne dla danego okresu rozwojowego
rytualizacje wi
ążą
ce
: ideologiczne;
G) wynaturzenia rytualizacji czyli
rytualizmy
: totalizm
CZAS MORATORIUM PSYCHOSPOŁECZNEGO
STATUSY TOŻSAMOŚCI JAMESA MARCII
- (nawiązanie do koncepcji kształtowania się tożsamości E.Eriksona):
TOŻSAMOŚĆ: skonstruowana przez jednostkę dynamiczna organizacja popędów, zdolności, przekonań i historii życia jednostki.
Na kształtowanie się tożsamości składają się dwa aspekty:
- KRYZYS: świadome podejmowanie decyzji, dokonywanie wyborów, refleksja nad wcześniejszymi wyborami i systemem wartości;
- ZOBOWIĄZANIE/ZAANGAŻOWANIE: efekt wyboru - przyjęcie na siebie określonej roli, przyjęcie określonego systemu przekonań, ideologii.
STOPIEŃ KRYZYSU
Wysoki
Niski
ZOBO
WIĄZA
NIE
Wysoki
Niski
d.c.
-
TOŻSAMOŚĆ OSIĄGNIĘTA
: kryzys zakończony, podjęte zobowiązanie - rola zawodowa i rodzinna;system wartości;
-
MORATORIUM
: kryzys trwa, brak zobowiązań;
-
TOŻSAMOŚĆ PRZEJĘTA
: brak kryzysu, akceptacja dotychczasowych zobowiązań;
-
TOŻSAMOŚĆ ROZPROSZONA
: brak kryzysu, nie podjęte zobowiązanie lub niepowodzenie w przyjęciu zobowiązania po kryzysie.
A teraz wkraczamy w okres wczesnej dorosłości
PRZEJAWY DOROSŁOŚCI (TURNER i HELMS)
•
Dobrze rozwinięty system wartości
•
Realistyczne pojęcie własnej osoby
•
Stabilność emocjonalna
•
Utrzymywanie satysfakcjonujących relacji społecznych
•
Zdolność dokonywania wglądu intelektualnego
•
Realistyczna ocena przyszłych celów
•
Pomyślne radzenie sobie z problemami życiowymi
•
&#...
Plik z chomika:
bioeco
Inne pliki z tego folderu:
Wykład 10.rtf
(17 KB)
Wykład 9.rtf
(42 KB)
Wykład 8.rtf
(31 KB)
Wykład 7.rtf
(41 KB)
Wykład 6.rtf
(29 KB)
Inne foldery tego chomika:
► PSYCHOLOGIA
biologiczne mechanizmy zachowania
Chwyty psychologiczne
Diagnoza
emocje i motywacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin