ps_blok2_konspekt.pdf
(
244 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - ps_blok2_konspekt.doc
ps_blok2_konspekt.doc
23 lis 07 1
I
Blok2. Poznanie społeczne
literatura podstawowa: ROZDZIAŁ 2 w: Wieczorkowska, G. (2007). Kierowanie motywacją: rola
myśli i emocji. Warszawa: Wydawnictwa Instytutu Studiów Społecznych.
I.1
Pojęcia naturalne
I.2
Wpływ zawartości pamięci operacyjnej
I.2.1.A Badanie LICZBA SYTUACJI
I.2.1.B Badanie RADIO
I.3
Reprezentacje poznawcze
Budowa schematu poznawczego
I.3.1.A Badanie: ROZMOWA TELEFONICZNA
I.4
Modele umysłu
Ukryte teorie osobowości (Wojciszke s.113-115)
skalowanie wielowymiarowe jako przykład odtwarzania przestrzeni poznawczej
I.4.1 Uwzględnianie dynamiki
•
M1. Modele ściśle uporządkowane i sformalizowane.
•
M2. Model Kontrolowanego Pandemonium
I.4.2 Konstrukcyjny charakter pamięci
• Syndrom fałszywych wspomnień
• Efekt pewności wstecznej - Zjawisko „wiedziałem to wcześniej”
I.4.2.A Badanie WYDARZENIE HISTORYCZNE
I.5
Wpływ kontekstu
Wpływ kontekstu może mieć postać:
asymilacji lub kontrastu
I.5.1 Wpływ torowania
I.5.1.A Badanie TWARZE
I.5.1.B Badanie UPRZEJMOŚĆ
I.5.1.C Badania ZŁE CECHY- ŹLI LUDZIE
I.5.1.D Badanie STAROŚĆ
I.6
Cztery strategie formułowania sądów:
•
odtwarzania gotowych ocen,
•
przetwarzania heurystycznego (uproszczonego),
•
przetwarzania analitycznego (szczegółowego).
I.7
Efekty heurystycznego formułowania sądów
•
Efekt pierwszeństwa
•
Efekt zakotwiczenia
•
Efekt potwierdzania (konfirmacji)
•
przetwarzania zmotywowanego,
•
Efekt inercji
ps_blok2_konspekt.doc
23 lis 07 2
•
Efekt zbyt wczesnej aktywizacji (efekty pierwszeństwa + inercji)
I.7.1 Przykłady efektu pierwszeństwa:
I.7.1.A Badanie: OCENA UCZNIA
I.7.1.B Badanie:OCENA WYPRACOWAŃ
I.7.1.C Badanie:INTELIGENTNY – ZAZDROSNY
I.7.2 Przykłady efektu zakotwiczenia:
I.7.2.A BadanieWARTOŚĆ DOMU
I.7.2.B Badanie ONZ
I.7.3 Przykłady efektu potwierdzania:
I.7.3.A Badanie: TEST OSOBOWOŚCI
I.7.3.B Badanie: DIAGNOZA EKSTRAWERSJI
I.7.4 Przykłady efektu inercji:
I.7.4.A Badanie:DOBRYSTRAŻAK
I.7.5 Przykład efektu zbyt wcześniej aktywizacji:
I.7.5.A Badanie:ZAMAZANA FOTOGRAFIA
I.8
Procesy automatyczne i kontrolowane. Paradoksalne efekty kontroli mentalnej
I.8.1 Rola zasobów poznawczych
I.8.1.A Badanie:IGNOROWANIE 1 i 2
I.8.2 Kontrola mentalna
I.8.2.A Badanie:BIAŁE NIEDŹWIEDZIE
I.8.2.B Badanie: DEPRESYJNI 2
I.8.3 Efekt sprężyny
I.8.3.A Badanie STEREOTYP SKINA
I.9
Dwa typy połączeń miedzy elementami reprezentacji poznawczych
system holistyczny i analityczny
I.9.1.A Badanie:NIEUŚWIADOMIONE PODOBIEŃSTWO
I.9.2 Wpływ postaw jawnych i ukrytych na zachowanie. Rola zasobów poznawczych.
I.9.2.A
Badanie: CZEKOLADKI
Kilka dni przed badaniem właściwym uczestnicy wypełniali szereg kwestionariuszy, które m.in.
zawierały pytania dotyczące postaw. Oceniali owoce i czekoladki na 10-punktowej skali – od
„bardzo negatywne” do „bardzo pozytywne”. Badanie postaw utajonych odbyło się w standardowy
sposób opisany w rozdziale 2. tomu 1. Badanie właściwe zaczynało się od wręczenia koperty z
ps_blok2_konspekt.doc
23 lis 07 3
liczbą, którą uczestnicy mieli pamiętać przez cały czas badania. Dla połowy badanych była to
liczba jednocyfrowa, dla połowy ośmiocyfrowa. W wielu wcześniejszych badaniach wykazano, że
utrzymywanie w pamięci ośmiocyfrowej liczby powoduje ograniczenie zasobów poznawczych. W
kolejnej fazie zadaniem badanych był wybór 5 produktów spośród 20 przekąsek (10 owoców i 10
czekoladek). Zmienną zależną była liczba wybieranych czekoladek (od 0 do 5). Notowano także
czas podejmowania decyzji.
Grupy eksperymentalne nie różniły się średnimi w zakresie postaw jawnych, ukrytych, liczbą
wybranych czekoladek, ani czasem podejmowania decyzji. Różniły się jednak korelacjami między
postawami a zachowaniem.
W warunkach
nieograniczenia
zasobów poznawczych liczba wybranych czekoladek nie zależała
od postaw utajonych, ale zależała do postaw jawnych. Im bardziej negatywne były
postawy
jawne
, tym mniej wybierano czekoladek.
W warunkach
ograniczenia
zasobów poznawczych liczba wybranych czekoladek nie zależała od
postaw jawnych, ale zależała do postaw utajonych.
Im bardziej pozytywne były
postawy utajone,
tym więcej wybierano czekoladek.
Ilustracja uzyskanych efektów interakcyjnych przedstawiona jest w tabeli 4.1.
Tab.4.1.
Ilustracja efektów interakcyjnych uzyskanych w badaniu CZEKOLADKI
Liczba wybieranych czekoladek (na osi Y) w
zależności od
zasobów
poznawczych:
nieograniczonych
(obc_N)
vs ograniczonych
(obc_W)
oraz
postaw
jawnych
: pozytywnych (jawne_P) vs
negatywnych (jawne_N)
Liczba wybieranych czekoladek (na osi Y) w
zależności od
zasobów
poznawczych:
nieograniczonych
(obc_N)
vs
ograniczonych
(obc_W)
oraz postaw
utajonych
: pozytywnych
(utajone_P) vs negatywnych (jawne_N)
0,6
0,6
0,4
0,4
0,2
0,2
0
0
-0,2
obc_N
obc_W
-0,2
obc_N
obc_W
-0,4
-0,4
-0,6
-0,6
Jawne_N
Jawne_P
Utajone_N
Utajone_P
I.9.2.B
Badanie: CZIPSY
Badanie składało się z trzech (niezależnych w oczach uczestników) części:
pomiaru postaw jawnych i utajonych dotyczących chipsów ziemniaczanych,
oglądania budzącego zarówno pozytywne, jak i negatywne emocje filmu,
oceny smaku chipsów. Badani zostali losowo podzieleni na dwie grupy, które różniły się jedynie
instrukcją w części 2. Grupa 1
(obc_W)
proszona była o kontrolę ekspresji emocji – obserwujący
ich student nie mógł odgadnąć, jaki fragment filmu (zabawny czy straszny) oglądają. W wielu
badaniach pokazano, że wykonywanie takiego zadania powoduje ograniczenie zasobów
poznawczych. Grupa 2
(obc_N)
miała pozwalać sobie na ekspresję emocji – tak, jak to się dzieje
podczas oglądania filmu w kinie. Zasoby poznawcze nie były więc ograniczone. Zmienną zależną
była ilość zjedzonych chipsów podczas części trzeciej. Grupy nie różniły się istotnie ani
postawami jawnymi, ani ukrytymi. Grupa o ograniczonych zasobach zjadła trochę więcej chipsów
podczas ich oceny, różnica ta zmniejszyła się, gdy uwzględniono czas, który upłynął od
ostatniego posiłku. Tak jak w poprzednim badaniu stwierdzono interakcyjny wpływ typu postawy i
ograniczenia zasobów poznawczych na ilość zjedzonych chipsów.
W warunkach
nieograniczenia
zasobów poznawczych liczba zjedzonych chipsów nie zależała
od postaw utajonych, ale zależała do postaw jawnych. Im bardziej negatywne były
postawy
jawne
, tym więcej zjadano chipsów.
ps_blok2_konspekt.doc
23 lis 07 4
W warunkach
ograniczenia
zasobów poznawczych liczba zjedzonych chipsów nie zależała od
postaw jawnych, ale zależała do postaw utajonych. Im bardziej pozytywne były
postawy utajone,
tym więcej zjadano chipsów.
Ilustracja uzyskanych efektów interakcyjnych przedstawiona jest w tabeli 4.2.
Tab.4.2.
Ilustracja efektów interakcyjnych uzyskanych w badaniu CHIPSY
Ilość zjadanych chipsów (na osi Y) w zależności
od
zasobów
poznawczych:
nieograniczonych
(obc_N)
vs ograniczonych
(obc_W)
oraz
postaw
jawnych
: pozytywnych (jawne_P) vs
negatywnych (jawne_N)
Ilość zjadanych chipsów (na osi Y) w zależności
od
zasobów
poznawczych: nieograniczonych
(obc_N)
vs
ograniczonych
(obc_W)
oraz postaw
utajonych
: pozytywnych (utajone_P) vs
negatywnych (jawne_N)
0,6
1
0,1
0,5
obc_N
obc_W
0
-0,4
obc_N
obc_W
-0,5
-0,9
-1
Jawne_N
Jawne_P
Utajone_N
Utajone_P
I.9.2.C
Badanie: PIWO
Analogiczne wyniki uzyskano w kolejnym badaniu. Studentów lubiących imprezować zaproszono
do udziału w badaniu (płacono ok. $12), informując, że będą oceniać różne gatunki piwa.
Informowano ich, że badanie będzie składać się z czterech części: z kategoryzacji, części
rozrywkowej, testowania różnych piw, zadania na koncentrację. Ta ostatnia faza miała uzasadnić
ograniczenie spożycia alkoholu w fazie trzeciej. W fazie 1. badani, oprócz standardowego
pomiaru postaw jawnych i ukrytych, wypełniali kwestionariusz dotyczący samoograniczenia
spożycia alkoholu. Faza 2., polegająca na ograniczaniu lub nie zasobów poznawczych, miała taki
sam przebieg jak w badaniu CHIPSY. W fazie 3. badani otrzymywali dwie półlitrowe butelki piwa
z usuniętymi etykietami. Zadaniem badanych była ocena piwa z dwóch butelek na kilku skalach.
Mieli na to 15 minut i mogli przy tym wypić tyle piwa, ile chcieli. Nie wiedzieli, że piją piwo
bezalkoholowe.
Zmienną zależną była ilość wypitego piwa, która w warunkach
nieograniczonych zasobów
poznawczych
korelowała z wynikami w skali samoograniczenia i postawami jawnymi. W
warunkach
ograniczonych zasobów
ilość wypitego piwa można było przewidzieć jedynie na
podstawie postaw utajonych.
Podsumowując – w serii badań wykazano, że im bardziej negatywnie oceniamy słodycze, chipsy,
piwo, tym mniej chętnie po nie sięgamy. Ale jeżeli nasze zasoby poznawcze są ograniczone, to
najlepszym predyktorem zachowania są postawy ukryte, a nie jawne
. W przypadku konfliktu
między postawami jawnymi a ukrytymi (uważamy, że słodycze są złe, ale kojarzą mi się nam z
pozytywnymi odczuciami) obserwujemy różnice w zachowaniu w zależności od ilości zasobów
poznawczych. Jeżeli jesteśmy zmęczeni, spieszymy się itp., będziemy sięgać po słodycze,
odrzucając je w warunkach dla nas komfortowych.
II
Zmiana wartości obiektu pod wpływem kontaktu
ps_blok2_konspekt.doc
23 lis 07 5
II.1
Efekt ekspozycji : Bodźce wcześniej eksponowane są oceniane lepiej niż bodźce
nieznane
II.1.1.A
Przykład ZDJĘCIA
Ilustracją zasady, że lubimy to, co znajome, są oceny dwóch zdjęć badanych
osób. Jedno z nich przedstawiało ich odbicie w lustrze. Fotografie były oceniane przez samych
badanych i ich przyjaciół. Okazało się, że preferują oni zdjęcia zgodne z tym, co widzą na co
dzień. Badani wybierali fotografię swojego odbicia w lustrze, zaś przyjaciele, którzy nie oglądają
nas w lustrze, woleli „normalne” zdjęcie.
II.1.1.B
Przykład: POPULARNE NAZWISKO
Innym przykładem mogą być wybory, które odbyły się w 1990 roku w Seattle. Do wyborów
do Rady Miejskiej wystartowało dwóch kandydatów o nazwiskach różniących się stopniem
popularności: Callow i Johnson. Ten drugi zgłosił swoją kandydaturę, ale nie traktował wyborów
zbyt poważnie i nie prowadził kampanii. Na liście wyborczej pojawiły się zatem nazwiska dwóch
kandydatów nieznanych dla większości wyborców. Kandydat o nazwisku Johnson otrzymał 53%
głosów, bo – jak się później okazało – w samym mieście było 27 osób o tym samym imieniu i
nazwisku, wśród nich był też znany prezenter telewizyjny. W czasie warszawskich wyborów
samorządowych w 2006 roku pojawiły się plakaty bez zdjęcia z podpisem „Ania Dąbrowska” – na
plakatach wyborczych wykorzystywanie zdrobnień jest rzadko spotykane, dla wielu osób Ania
Dąbrowska to znana wokalistka promująca w tym samym czasie swoją nową płytę „Kilka historii
na ten sam temat". Okazało się, że faktyczna kandydatka Anna Dąbrowska (25 lat) skończyła
prawo, jest żoną wiceministra skarbu państwa, który wcześniej był radnym dzielnicy Śródmieście,
była na pierwszym miejscu na liście PiS. Podpisując się „Ania”, chciała prawdopodobnie
wykorzystać efekt ekspozycji związany z promocją płyty piosenkarki o tym samym imieniu i
nazwisku. Czyli na jej wyborczy wynik mogły nałożyć się dwa efekty – efekt ekspozycji i efekt
pierwszeństwa. Anna Dąbrowska otrzymała 1391 głosów (czwarte miejsce). Niestety nie
potrafimy policzyć, ile z tych głosów zawdzięcza obu efektom. Ale można też rozważać, na ile
reklama radnej Anny Dąbrowskiej wpłynęła na sprzedaż płyt wokalistki.
Wykazano, że aby efekt ekspozycji, wystąpił,
nie jest konieczna
nasza
świadomość faktu, że widzieliśmy dany bodziec.
Schemat typowego eksperymentu
wykazującego efekt ekspozycji składa się z dwóch
faz:
•
FAZA 1.
Badanym pokazuje się w czasie podprogowym, tzn. uniemożliwiającym
rozpoznanie, nowe dla nich bodźce, np. chińskie ideogramy, tureckie słowa, zdjęcia
nieznanych twarzy.
•
FAZA 2.
Badani oceniają stopień swoich pozytywnych reakcji wobec
prezentowanych w tradycyjny sposób obiektów, które stanowią
bodźce stare
(tzn.
prezentowane w fazie 1.) lub
bodźce nowe
(nieprezentowane wcześniej).
II.1.1.C
Badanie : CHIŃSKIE IDEOGRAMY
Faza 1. Prezentowane podprogowo ideogramy
Faza 2. Przedstawiane normalnie ideogramy:
• Prezentowane wcześniej podprogowo podobały się bardziej niż nieprezentowane
wcześniej, chociaż badani nie rozpoznawali, co widzieli wcześniej
II.1.1.D Badanie POWTARZANIE [Monahan, Murphy, Zajonc, 2001]
Plik z chomika:
bioeco
Inne pliki z tego folderu:
ps_blok3_konspekt.pdf
(449 KB)
ps_blok2a_konspekt.pdf
(267 KB)
ps_blok2_konspekt.pdf
(244 KB)
ps_blok1_konspekt.pdf
(168 KB)
Inne foldery tego chomika:
► PSYCHOLOGIA
biologiczne mechanizmy zachowania
Chwyty psychologiczne
Diagnoza
emocje i motywacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin