Praca licencjacka i magisterska na studium historii - Benon Miśkiewicz.txt

(16 KB) Pobierz
PRACA LICENCJACKA I MAGISTERSKA
NA STUDIUM HISTORII
BENON MI�KIEWICZ


W�r�d wielu zmian w szkolnictwie wy�szym, coraz szerzej przyjmuje si� zar�wno
w uczelniach pa�stwowych, jak i niepa�stwowych system kszta�cenia licencjackiego.
Obecnie obowi�zuj�ce ustawodawstwo przyjmuje dwa rodzaje kszta�cenia na kierun-
kach humanistycznych w wy�szych uczelniach: na poziomie licencjackim i magister-
skim. R�ni� si� one programami i d�ugo�ci� odbywanych studi�w. Licencjat trwa
3 lata, natomiast studia magisterskie, najmniej 4 lata, przewa�nie 4,5 lub 5 lat a dla os�b
posiadaj�cych dyplom licencjata co najmniej p�tora roku. Obydwa te tytu�y, otrzymy-
wane na zako�czenie studi�w ustawy o szko�ach wy�szych nazywaj� tytu�ami zawodo-
wymi  . Nie wskazuj� natomiast r�nic, jakie wi��� si� z zakresem przygotowania zawo-
dowego, podczas tych studi�w. Daj� one wszak�e inny zas�b wiedzy teoretycznej
i przygotowania praktycznego. Zale�y on przede wszystkim od programu studi�w, kt�-
ry si�� rzeczy w wymiarze 4 - 5 letnim musi by� bogatszy w stosunku do trzyletniego.
Nie jest jednak moim celem zajmowanie si� tym problemem. Pragn� zastanowi� si� je-
dynie nad rol� i zakresem prac licencjackich i magisterskich, kt�re stanowi� uwie�cze-
nie studi�w, a zarazem mog� obrazowa� stopie� przygotowania zawodowego. Dla
przedstawienia r�nicy, jaka istnieje pomi�dzy prac� licencjack� a magistersk�, pos�u��
si� przyk�adem studi�w historycznych, kt�ry mo�na tak�e odnosi� do innych nauk hu-
manistycznych.
Dotychczasowe do�wiadczenia dydaktyczne, w zakresie kierowania pracami magis-
terskimi, a ostatnio tak�e prowadzeniem prac os�b, kt�re posiadaj� ju� licencjaty i uzu-
pe�niaj� wykszta�cenie, wskazuje, �e istnieje potrzeba przedyskutowania charakteru
i zakresu tre�ci pracy licencjackiej. Przegl�daj�c takie rozprawy stwierdzam, �e niekt�-
re z nich odpowiadaj� poziomem pracom magisterskim, inne natomiast przedstawiaj�
 Ustawa z 12 wrze�nia 1 990 o szkolnictwie wy�szym, Dziennik Ustaw z dnia 27 wrze�nia 1990,
art. 4, ust. 4; Ustawa z 26 czerwca 1997 o wy�szych szko�ach zawodowych, Dziennik Ustaw z 13
sierpnia 1997, ort. 6 , ust. 1 oraz ort. 78, ust. 1.
300 
r�nego rodzaju "referaty", mo�e prace seminaryjne, polegaj�ce g��wnie na streszcze-
niach literatury. S�dz�, �e wynika to z braku �wiadomo�ci, czego winni�my wymaga�
od pracy licencjackiej, w por�wnaniu z rozpraw� magistersk�.
Na wst�pie trzeba wyja�ni�, �e od tych prac nie mo�na wymaga� opracowa� nauko-
wych. Zar�wno licencjat, jak magisterium jest zako�czeniem procesu dydaktycznego
szko�y wy�szej. Prace te powinny zatem pokazywa� wiadomo�ci, kt�re wynosi absol-
went z uczelni. Przede wszystkim powinien wykaza� umiej�tno�� pos�ugiwania si� lite-
ratur� przedmiotu i �r�d�ami. Nale�y tu opanowa� sposoby zbierania podstaw ba-
dawczych (literatury i �r�de�), pos�ugiwanie si� bibliografiami, tworzenia kartoteki
materia��w badawczych (rozpisywanie tzw. fiszek), selekcj� zebranego materia�u, jego
grupowanie czy porz�dkowanie wed�ug wytypowanych zagadnie�, przeprowadzenie
krytyki i oceny materia�u badawczego i prowadzenie dyskusji naukowej. Umiej�tno�ci
te b�dzie rozszerza�o nauczenie si� interpretacji i wyja�niania przyczynowego uwarun-
kowania fakt�w w dziejach. Nabycie wszystkich wymienionych czynno�ci zapewniaj�
studia historyczne, a w szczeg�lno�ci takie przedmioty, jak: wprowadzenie do bada�
historycznych, metodologia historii, nauki pomocnicze historii i inne, a przede wszyst-
kim �wiczenia, proseminaria i seminaria. Wobec zr�nicowania program�w studi�w na
poszczeg�lnych uczelniach, mo�na tutaj tylko przyk�adowo zwr�ci� uwag� na okre�lo-
ne przedmioty.
Zar�wno praca licencjacka, jak magisterska posiadaj� charakter dydaktyczny i war-
to�� ich nale�y mierzy� stopniem opanowania samodzielnego przygotowywania prac
naukowych. Je�eli wykraczaj� poza te ramy, rozwi�zuj�c okre�lony problem badawczy,
trzeba je odpowiednio wyr�ni�.
Studia licencjackie, jak i magisterskie przygotowuj� do pracy zawodowej. Roz-
prawy, kt�re je ko�cz� mo�na od strony tre�ci dostosowywa� do ewentualnych,
w przysz�o�ci, wykonywanych zawod�w: nauczyciela, dziennikarza, bibliotekarza,
archiwisty, pracownika kultury i innych. W�wczas b�d� lepiej przygotowywa�y do
praktyki zawodu.
Przyj�� nale�y, �e nie mo�na wszystkich tych wymog�w adresowa� zar�wno do pra-
cy licencjackiej, jak i magisterskiej. Na czym wi�c b�d� polega�y r�nice pomi�dzy
nimi? Odpowiadaj�c na to pytanie nie wolno zapomina�, �e zar�wno studia licencjac-
kie, jak i magisterskie maj� przygotowywa� do wykonywania zawodu. Nie s�dz�, aby
by�o do przyj�cia twierdzenie, �e licencjat przygotowuje gorzej, ni� studia magisterskie.
Rozwi�zania tej kwestii mo�na poszukiwa� w jako�ci tego przygotowania.
Studia zawodowe - licencjackie, poza przekazaniem okre�lonej wiedzy (w�szej i
w stosunku do studi�w magisterskich), powinny zapewni� absolwentowi mo�liwo��
wykonywania zawodu - co jest r�wnoznaczne z nauczeniem umiej�tno�ci korzysta-
nia z literatury przedmiotu oraz r�nego rodzaju pomocy naukowych. Daje to mo�li-
wo�� nie tylko przygotowywania si�, przyk�adowo do prowadzenia lekcji, wyk�ad�w,
wyst�pie� w dyskusji czy pogadanek, ale r�wnocze�nie s�u�y dokszta�caniu si�. W ta-
kim uj�ciu studia licencjackie, obejmowa�yby wszystkie czynno�ci ��cz�ce si� z korzy-
staniem ze stale narastaj�cej wiedzy. Metodycznie ogranicza�yby si� do etapu, zwanego
w historiografii przygotowawczym czy wst�pnym (heurystyka).
301
Natomiast studium magisterskie, poza przygotowywaniem do korzystania z dorobku
danej dziedziny nauki, rozszerza wiadomo�ci o wskazanie sposob�w rekonstrukcji pro-
cesu dziejowego, odczytywania i interpretacji �r�del oraz tworzenia obrazu dziej�w.
Poszerza�oby wiedz� licencjata o zagadnienia sk�adaj�ce si� na tzw. wy�szy etap czyn-
no�ci badawczych historyka - hermeneutyk�.
Propozycja ta, jest zapewne dyskusyjna, gdy� nie przyswaja licencjatowi pe�nego
obrazu czynno�ci badawczych historyka, ograniczaj�c go do pracy z literatur� przed-
miotu. Ale czy trzyletnie studia daj� mo�liwo�� nauczenia czego� wi�cej? Sprawy ana-
lizy i interpretacji �r�de�, b�d� si� przewija�y podczas r�nych zaj��, jednak ograni-
czaj�c si� do najog�lniejszych wiadomo�ci.
Rozszerzenie ich daj� magisterskie studia uzupe�niaj�ce, wprowadzone dla licen-
cjat�w.
Konsekwencj� takiego stanowiska jest wyra�ne rozr�nienie pomi�dzy prac� licen-
cjack� a magistersk�. Pierwsza zosta�a zaw�ona do odtwarzania tematu na podstawie
literatury (historiografii). Druga rozszerza podstawy badawcze o materia�y �r�d�owe
i ich konfrontacj� ze stanem bada�.
Chcia�bym zatem zaproponowa�, aby praca licencjacka ogranicza�a si� do studi�w
nad literatur� przedmiotu. Oznacza to, �e pisz�cy by�by zobowi�zany do przedstawienia
tematu wykorzystuj�c dotychczasowy dorobek literatury. Musia�by zebra� wszystkie
publikacje na podj�ty problem, usystematyzowa� wyst�puj�ce w nich pogl�dy, podda�
je krytycznej analizie, w wyniku kt�rej uzyskaliby�my wiadomo�ci na temat stopnia
zbadania podj�tych zagadnie�. Praca mo�e r�wnie� wytycza� kierunki dalszych po-
trzebnych bada�. W pracy takiej, pisz�cy nie ma obowi�zku zbierania i wykorzystywa-
nia �r�de�.
Praca magisterska polega�aby natomiast na wykorzystaniu literatury oraz zebraniu
�r�de� i przeprowadzeniu analizy, wjakim stopniu dotychczasowy dorobek, na okre�lony
temat, wyczerpuje podstawy badawcze i czy prawid�owo interpretuje dost�pne materia�y.
Tak widzia�bym r�nic� pomi�dzy prac� licencjack� a magistersk� z metodycznego
punktu widzenia.
Mo�na zastanowi� si� tak�e nad ich odmienno�ci� w zakresie tematyki badawczej.
Dla prac licencjackich mo�na sugerowa� dobieranie w�szych temat�w, ale takich, kt�-
re by�y przedmiotem zainteresowa� w literaturze. Chodzi o nie stwarzanie trudno�ci
z powodu braku odpowiedniej literatury dla napisania pracy. Do decyzji prowadz�cego
prac� nale�y okre�lenie, w jakim stopniu .i jakie publikacje powinien wykorzysta�
pisz�cy.
Najlepszym zakresem tematycznym dla pracy licencjackiej mo�e by� okre�lone
wydarzenie jednostkowe, jak przyk�adowo: "bitwa nad Bzur� w 1939 roku"; "uk�ad
polsko-angielski 1 939 roku"; "tajne nauczanie na terenie Warszawy w latach 1939 -
- 1945"; "rola Komisji Edukacji Narodowej w dziejach polskiej o�wiaty"; "znacze-
nie zjazdu gnie�nie�skiego w 1000 roku" i wiele dalszych. Chodzi zawsze o jasne
i precyzyjne sformu�owanie tematu.
Wszystkie wymienione zagadnienia mog� stanowi� r�wnie� tematy prac magister-
skich, ale mo�na je tak�e rozszerza� merytorycznie i chronologicznie. W�wczas za-
302 
miast "bitwy nad Bzur� 1939 roku" b�dzie "kampania wrze�niowa w 1939 roku"; za-
miast "uk�adu polsko-angielskiego w 1939 roku"; "uk�ady sojusznicze Polski przed
wrze�niem 1939 roku". Tajne nauczanie mo�na rozszerzy� na ca�y obszar Polski, Komi-
sj� Edukacji Narodowej na system reform o�wiatowych, a zjazd gnie�nie�ski na kontak-
ty mi�dzynarodowe Polski we wczesnym �redniowieczu.
Najlepiej by�oby, aby temat pracy magisterskiej nawi�zywa� do zagadnienia poru-
szanego w opracowaniu licencjackim. W�wczas licencjat m�g�by dotychczasow� zna-
jomo�� literatury wykorzysta� do przygotowywania pracy magisterskiej. Warunkiem
by�aby wszak�e konieczno�� rozszerzenia tematu pracy licencjackiej, aby nie stwarza�
zach�t do nadmiernego wykorzystywania jej tre�ci podczas kontynuowania studi�w. Za
w pe�ni uzasadnione uwa�am natomiast wykorzystanie dorobku pracy licencjackiej
podczas pisania rozprawy magisterskiej. Celowe jest to chocia�by dlatego, aby osoba
z licencjatem uzupe�niaj�ca studia nie musia�a rozpoczyna� przygotowywania pracy
magisterskiej od zapoznawania si� z problematyk� epoki czy dorobkiem historiografii
na obrany temat. W ci�gu p�tora roku trudno by�oby w�wczas opracowa� dobr� roz-
praw� magistersk�.
Je�eli rozr�nili�my dwa rodzaje prac, wskazan� by�oby, aby odpowiada�y im formy
pracy dydaktycznej. Do kierowania przygoto...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin