Malarstwo olejne Malarstwo olejne budzi zachwyt nie tylko znawc�w sztuki i koneser�w. Nawet laik, patrz�c na arcydzie�a dawnych mistrz�w, zastanawia si� nad ich postrzeganiem �wiata, dba�o�ci� o detale, rozmachem w ukazywaniu scen zbiorowych czy fotograficzn� dok�adno�ci� portret�w. Cenimy ich talent, ale nie zawsze doceniamy ogromny wk�ad pracy malarza artysty, jego d�ugie godziny sp�dzone przy sztalugach, wype�nione mieszaniem farb, dla uzyskania ��danej barwy i nak�adaniem kolejnych warstw. Szczeg�lnie klasyczne malarstwo olejne by�o bardzo czasoch�onne. Polega�o na pokrywaniu zagruntowanego podobrazia cienk� warstw� jednobarwnej podmal�wki temperowej lub olejnej, na to nak�adano warstw� barwnego werniksu i dopiero na tak przygotowan� powierzchni� nak�adano kilka p� kryj�cych lub prze�roczystych (laserunkowych) warstw farby olejnej. Za ojca malarstwa olejnego niekt�rzy uwa�aj� renesansowego malarza flamandzkiego van Eyka. Od XV wieku technika olejna zasadniczo nie zmienia�a si�. Dopiero w XVIII wieku arty�ci zacz�li skraca� �mudn� drog� od szkicu do gotowego malowid�a i wprowadzili technik� alla prima (od pierwszego razu) czyli nak�adanie na zagruntowane podobrazie jednej grubej warstwy farby olejnej twardym p�dzlem lub szpachl�. P�niej technik� t� upowszechnili impresjoni�ci. Radykalniej ni� technika zmienia�y si� same farby. Tradycyjne farby olejne uzyskiwano w wyniku po��czenia pigmentu z olejem lnianym (rzadziej konopnym lub makowym). W XIX wieku zacz�to je pakowa� w tubki, co umo�liwi�o malarzom prac� w plenerze. P�niej pigmenty naturalne zast�piono syntetycznymi. Ostatnia rewolucyjna zmiana to wynalezienie farb olejnych rozcie�czanych wod�. Zar�wno tradycyjne jak i najnowsze farby olejne artystyczne oraz farby olejne studyjne uznanych producent�w znajdziesz w polecanych sklepach dla plastyk�w. Farby te niezmiennie od wiek�w nak�ada si� p�dzlem lub szpachl�. Mog� by� p�dzle okr�g�e, p�askie lub wachlarzowate z w�osia naturalnego lub syntetycznego. Wraz z rozpowszechnieniem farb olejnych poszukiwano dla nich lepszych pod�o�y ni� deska, stosowana w technice tempery. �wietnym rozwi�zaniem okaza�o si� rozpi�te na drewnianym kro�nie p��tno. To elastyczne i lekkie podobrazie sprawdza�o si� szczeg�lnie przy du�ych formatach obraz�w. Do dzi� jest to najpopularniejszy podk�ad pod malarstwo olejne. W sprzeda�y najcz�ciej s� p��tna bawe�niane i lniane (od niedawna te� syntetyczne), fabrycznie zagruntowane olejem lub akrylem, gotowe do u�ycia. Aby malowanie farbami olejnymi (i innymi) by�o �atwiejsze, w pracowniach artyst�w przed wiekami pojawi�y si� sztalugi studyjne, umo�liwiaj�ce malowanie na stoj�co lub na siedz�co. Kiedy malarze zacz�li z palet� i p�dzlem wychodzi� w teren, by malowa� np. pejza�e, wyposa�ono ich w specjalne, lekkie i sk�adane sztalugi plenerowe z drewna, a obecnie te� aluminium. Farby olejne s� bardzo profesjonalnym medium o d�ugiej tradycji. Dzie�a najwi�kszych mistrz�w wykonywane by�y technik� olejn�. Malarze ceni� j� ze wzgl�du na t�ust� konsystencj� farby, �wietlisto��, olej pozostawia �lady p�dzla lub szpachli; dzi�ki temu, �e d�ugo schnie, mo�na tworzy� faktur� i efekty - od cienkich laserunk�w do grubych impast�w. Malarstwo olejne nie jest tak trudne, ja si� powszechnie uwa�a, tylko trzeba przestrzega� zasad. Dlatego serdecznie zach�camy Ci�, je�li czujesz w duszy tak� potrzeb�, spr�buj namalowa� sw�j obraz farb� olejn�. Od czego zacz��? Najpierw musisz przygotowa� swoje studio lub k�t do pracy z prawid�owo o�wietlonymi sztalugami, wyposa�y� si� w dobre farby olejne, rozcie�czalniki, rozpuszczalniki, p�dzle, palety, podobrazia. Jak ju� wiesz czym, to pomy�l co chcesz namalowa�. Jest pomys�, jest materia� � co dalej? Oto kilka rad z �Podr�cznika artysty� S. Jenningsa: �Wielu malarzy zaczyna prac� od sporz�dzenia szkic�w o��wkowych lub barwnych. Niekt�rzy opracowuj� drobiazgowe rysunki i przenosz� je na p��tno; inni robi� na p��tnie podstawowy szkic z�o�ony z podstawowych linii� (s. 125). Nast�pny krok to wykonanie rozcie�czon� farb� cienkiej podmal�wki, a nast�pnie zgodnie z zasad� �t�uste na chude� nak�adamy kolejne warstwy bogatsze w olej.
Marlena_Selin