Zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystówTEMATYKA OŚRODKA OKRESOWEGO - JaTEMATYKA OŚRODKA DZIENNEGO – Moje ręce – zabawy manipulacyjne z elementami stymulacji polisensorycznej.CELE GŁÓWNE:· Świadomość rąk jako części ciała dziecka.· Stymulacja dziecka bodźcami wzrokowymi, dotykowymi, węchowymi, słuchowymi i smakowymi.· Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej dziecka.· Kształtowanie umiejętności współdziałania.· Usprawnianie manualne.· Stwarzanie podstaw do komunikacji.CELE OPERACYJNE (DZIECKO POTRAFI LUB PRÓBUJE):· Współpracować z nauczycielem podczas zajęć.· Odbierać bodźce wzrokowe, dotykowe, węchowe, słuchowe i smakowe.· Koncentrować uwagę na zadaniu przez kilka minut.· Zamykać dłoń na przedmiocie· Dotykać ręką przedmiotów, materiałów sypkich.· Manipulować obiema rękami.METODY PRACY – praktycznego działania , słownaW tym: · Metoda M. I Ch. Knillów,· Elementy stymulacji polisensorycznej,· Muzykoterapia· Aromaterapia· Chromoterapia.FORMY PRACY – indywidualnaŚRODKI DYDAKTYCZNE – (wszystkie proponowane dziecku środki są w jednym kolorze – niebieskim) piaskownica, mata, parasol, olejek zapachowy – morski, świeca, chusta, dżem, korale, kamyki szklane, kamienie duże, piasek, piłki plastikowe, szklana kula, naczynia plastikowe, miski metalowe, płyty CD z nagraniami – programami aktywności M. I Ch. Knillów i muzyką relaksacyjną.REALIZACJAPowitanie z dzieckiem piosenką pt.: „Witaj ..........” połączone z masażem dłoni przy użyciu olejku zapachowego. Zapoznanie dziecka z kolorem wykorzystywanym w trakcie zajęć poprzez usadzenie w piaskownicy i rozłożenie niebieskiego parasola, koncentracja wzroku na parasolu , rozkładanie i składanie , obracanie. Zabawa „ A ku – ku” przy użyciu chusty, zakrywanie twarzy dziecka i prowokowanie do odsłaniania i naprzemienne zasłanianie twarzy nauczyciela.· Podświetlenie szklanej kuli i prowokowanie dziecka do wodzenia wzrokiem w pozycji pionowej, poziomej i ukośnej.· Napełnienie metalowej misy piaskiem i zachęcanie do manipulowania, masowanie dłoni dziecka, przesypywanie.· Napełnienie piaskownicy niebieskimi piłkami, koralami, kamieniami różnej grubości , masowanie nimi ciała dziecka, prowokowanie do chwytania i manipulowania nimi, wyzwalanie swobodnej aktywności, zamykanie dłoni na dużych kamieniach, prowokowanie do chwytu, napełnianie kamykami miski.· Dostarczenie dziecku bodźców smakowych – dżem – smarowanie warg dziecka zachęcanie do oblizywania.· Przeniesienie dziecka na matę i realizacja Programu Specjalnego M. i CH. Knillów – rozwijanie świadomości własnego ciała zakończone wyciszeniem dziecka po aktywności przy użyciu mużyki relaksacyjnej.· Zabawy ruchowe na materacu – prowokowanie do zmian pozycji, stymulowanie do siadu.CZYNNOŚCI FINALIZUJĄCEPosprzątanie pomocy wykorzystanych do zabaw . Pochwała i pożegnanie z dzieckiem piosenką „Do widzenia ..........”
Toudulenna