procedura awansu zawodowego.doc

(155 KB) Pobierz
Źródło:www

Źródło:www.literka.pl

Awans zawodowy nauczyciela - procedura

Uwzględniono zmiany wprowadzone rozporządzeniem z dnia 14 listopada 2007r.

Szanowni Państwo,

     poniżej przedstawiamy Państwu ważniejsze informacje dotyczące uzyskiwania poszczególnych stopni awansu zawodowego. Informacje te zostały opracowane uwzględniając rozporządzenie z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593) oraz ostatnie zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 16 listopada 2007 r. Nr 214, poz. 1580)

     Mamy nadzieję iż przedstawione tu opracowania oraz dokumenty pozwolą Państwu na zorientowanie się w całości procedury oraz będą przydatne podczas Państwa pracy.

     Dokumenty te zostały opracowane na podstawie obowiązującego prawa oświatowego oraz dzięki uprzejmości wielu osób - użytkowników portalu Literka.pl. Chcemy podziękować wszystkim tym, którzy przyczynili się do tworzenia tych stron, za wkład pracy i czasu przy sporządzaniu aktualizacji tych stron.

     Wszystkie dokumenty dotyczące pracy komisji egzaminacyjnych zostały opracowane w Wydziale Systemu Awansu Zawodowego Nauczycieli Departamentu Kadr MEN.

     Są to tylko i wyłącznie propozycje dotyczące pewnych rozwiązań i nie należy ich traktować jako obowiązujących wzorów.

     Każde z kuratoriów i każda z komisji, może stosować własne wzory poszczególnych dokumentów. Jednakże przedstawienie Państwu nawet propozycji pewnych rozwiązań powinno pozwolić lepiej się zorientować w procedurach awansu.

     Zapraszamy do zapoznania się z tymi dokumentami. Jeśli Państwo będziecie się chcieli podzielić z nami swoimi uwagami zapraszamy do kontaktu.

 

 

Awans zawodowy nauczycieli

Awans zawodowy nauczyciela regulowany jest następującymi aktami prawnymi:

·         Ustawa Karta Nauczyciela z dnia 26 stycznia 1982 r. z późniejszymi zmianami (Rozdział 3a, Awans zawodowy nauczycieli)

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 grudnia 2004r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2004r. Nr 260, poz. 2593)

·         Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 listopada 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z 16 listopada 2007 r. Nr 214, poz. 1580)

     Jeżeli w trakcie swojej pracy zawodowej uzyskałeś wyższy poziom wykształcenia niż określony w otrzymanym przez Ciebie akcie nadania stopnia awansu zawodowego, możesz na swój wniosek otrzymać nowy akt nadania tego stopnia od dyrektora lub odpowiedniego organu uwzględniający uzyskany poziom wykształcenia (art. 9f ust. 1 KN)

Warunkiem nadania kolejnego stopnia awansu zawodowego jest posiadanie przez nauczyciela:

·         wymaganych kwalifikacji (wyższego wykształcenia z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli),

·         odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego,

·         uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej (dotyczy to awansu na nauczyciela kontraktowego i dyplomowanego) lub zdanie egzaminu przed komisją egzaminacyjną (dotyczy to ubiegania się o stopień nauczyciela mianowanego).

Twoim zadaniem było napisanie i zrealizowanie Planu Rozwoju Zawodowego na okres stażu z uwzględnieniem:

·         specyfiki i potrzeb szkoły;

·         zadań do zrealizowania zgodnie z rozporządzeniem o awansie zawodowym;

·         wymagań kwalifikacyjnych potrzebnych do uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego;

·         Twojej wiedzy, umiejętności i doświadczenia.

Nauczyciel stażysta

"...Zgodnie z art. 10 ust. 2 Karty Nauczyciela osobę rozpoczynającą pracę w szkole (i posiadającą wymagane kwalifikacje) zatrudnia się na okres jednego roku szkolnego w celu odbycia stażu wymaganego do uzyskania awansu na stopień nauczyciela kontraktowego. Przepisy Karty nie przewidują możliwości zatrudnienia takiej osoby na innych zasadach, w tym również w trakcie roku szkolnego. Zatem nauczyciel stażysta rozpoczyna staż z dniem nawiązania stosunku pracy, tj. z początkiem roku szkolnego..."

Tok postępowania

     Z dniem nawiązania stosunku pracy osoba zatrudniona uzyskuje automatycznie tytuł nauczyciela stażysty i rozpoczyna dziewięciomiesięczny okres stażu, aby uzyskać stopień nauczyciela kontraktowego.

    Wyjątek stanowią nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej oraz osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy, uzyskują one z dniem nawiązania stosunku pracy stopień nauczyciela kontraktowego.

Warunkiem nadania stopnia nauczyciela kontraktowego nauczycielowi stażyście jest:

1.       posiadanie odpowiednich kwalifikacji (Karta Nauczyciela Art. 9, ust. 1 pkt. 1),

2.       odbycie stażu zakończonego pozytywną oceną dorobku zawodowego,

3.       uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej po przeprowadzonej rozmowie.

W trakcie trwania stażu nauczyciel powinien:

1.       Poznawać organizację, zadania i zasady funkcjonowania szkoły, w tym:

a.       przepisy związane z funkcjonowaniem szkoły;

b.       sposób prowadzenia dokumentacji obowiązującej w szkole;

c.        przepisy dotyczące zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;

2.       Uczestniczyć jako obserwator w zajęciach prowadzonych przez opiekuna stażu lub innych nauczycieli, w wymiarze co najmniej jednej godziny zajęć w miesiącu i omówić z prowadzącym obserwowane zajęcia.

3.       Prowadzić zajęcia z uczniami, w obecności opiekuna stażu lub dyrektora szkoły, w wymiarze co najmniej jednej godziny w miesiącu oraz omawiać je z osobą, w obecności której zajęcia zostały przeprowadzone.

4.       Uczestniczyć w wewnątrzszkolnych formach doskonalenia zawodowego nauczycieli - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż.

Niezbędne wymagania do zostania nauczycielem kontraktowym obejmują:

1.       Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

2.       Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.

3.       Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.

4.       Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.

Nauczyciel stażysta zobowiązany jest do realizacji własnego planu rozwoju zawodowego zatwierdzonego przez dyrektora szkoły.

     Nauczyciel stażysta przedkłada dyrektorowi szkoły projekt planu rozwoju zawodowego w terminie 20 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.

      Dyrektor szkoły zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć lub zwraca go nauczycielowi do poprawy ze wskazaniem, w formie pisemnej, zakresu niezbędnych zmian. Nauczyciel obowiązany jest niezwłocznie poprawić projekt planu rozwoju zawodowego zgodnie z zaleceniami dyrektora szkoły i ponownie przedłożyć projekt dyrektorowi szkoły.

     Dyrektor szkoły przydziela opiekuna stażu, którego zadaniem jest udzielanie pomocy w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego oraz opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego za okres stażu.

Dyrektor szkoły zapewnia nauczycielowi odbywającemu staż warunki do:

1.       obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, w szczególności zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub rodzaju zajęć w tej samej lub innej szkole;

2.       udziału w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły;

3.       korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej poradni psychologiczno - pedagogicznej lub innych placówek i instytucji oświatowych.

     Po zakończeniu stażu nauczyciel zobowiązany jest do przedstawienia dyrektorowi szkoły sprawozdania z realizacji planu rozwoju w terminie 30 dni od dnia zakończenia stażu.

    Opiekun stażu przedstawia dyrektorowi szkoły projekt oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu w terminie 14 dni od dnia zakończenia stażu przez nauczyciela.

   Dyrektor szkoły w oparciu o projekt oceny opracowany przez opiekuna stażu oraz po zasięgnięciu opinii rady rodziców ustala ocenę dorobku zawodowego nauczyciela z uwzględnieniem stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela w terminie nie dłuższym niż 21 dni od daty złożenia sprawozdania.

   Nauczyciel stażysta składa wniosek o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego w roku uzyskania pozytywnej oceny dorobku zawodowego za okres stażu.

 

Nauczyciel stażysta - rozmowa kwalifikacyjna

Dyrektor szkoły powołuje komisję kwalifikacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego.

     W skład komisji wchodzą:

1.       dyrektor (wicedyrektor), jako jej przewodniczący,

2.       przewodniczący zespołu przedmiotowego (wychowawczego), a jeżeli zespół taki nie został w tej szkole powołany - nauczyciel mianowany lub dyplomowany zatrudniony w szkole, a w przypadku przedszkola, szkoły lub placówki, o których mowa w ustawie Karta Nauczyciela art. 1 ust. 2 pkt 2, w których nie są zatrudnieni nauczyciele mianowani lub dyplomowani - nauczyciel kontraktowy,

3.       opiekun stażu.

    W pracach komisji, o ile nie wchodzi w ich skład, może brać również udział w charakterze obserwatora przedstawiciel organu prowadzącego szkołę i organu sprawującego nadzór pedagogiczny, a na wniosek nauczyciela w skład komisji, wchodzi przedstawiciel związku zawodowego wskazany we wniosku.

    W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej przeprowadzanej przez komisję, nauczyciel :

1.       Przedstawia sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego.

2.       Odpowiada na pytania członków komisji dotyczące wymagań, których spełnienie jest niezbędne dla uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego.

     Po uzyskaniu akceptacji komisji w drodze decyzji administracyjnej dyrektor szkoły nadaje nauczycielowi stopień nauczyciela kontraktowego. Nauczycielom, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 1 oraz art. 9e ust. 3ustawy Karta Nauczyciela, odpowiedni stopień awansu zawodowego nadaje właściwy minister.

     W przypadku negatywnej oceny dorobku zawodowego, lub nieuzyskania akceptacji komisji kwalifikacyjnej nauczyciel może złożyć wniosek o jeden dodatkowy staż w wymiarze 9 miesięcy. Staż ten rozpoczyna się z dniem 1 września. Ponowna ocena dorobku może być dokonana po odbyciu tego stażu.

     Do ponownej rozmowy kwalifikacyjnej można przystąpić tylko jeden raz w danej szkole.

 

Nauczyciel kontraktowy

Branie odpowiedzialności za swoją pracę i jej efekty - planowanie własnego rozwoju

Tok postępowania

     Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej dwóch lat na stanowisku nauczyciela kontraktowego, na swój wniosek złożony do dyrektora szkoły.

Nauczyciel rozpoczyna staż, który trwa 2 lata i 9 miesięcy z początkiem roku szkolnego, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć.

    W przypadku nawiązania stosunku pracy po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1 Art.9d.1 KN (czyli 14 dni od dnia rozpoczęcia zajęć) nauczyciel nie rozpoczyna stażu do końca tego roku szkolnego.

Skrócenie stażu

     Nauczyciel kontraktowy posiadający co najmniej stopień naukowy doktora może ubiegać się o uzyskanie kolejnego stopnia awansu zawodowego po odbyciu stażu trwającego rok i 9 miesięcy. Dyrektor szkoły może nauczycielowi kontraktowemu skrócić staż do roku i 9 miesięcy, jeżeli uzyskał awans zgodnie art. 9a ust. 3 KN:

Nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego, z zastrzeżeniem ust. 4.



Natomiast:

Nauczyciele akademiccy, posiadający stopień naukowy oraz legitymujący się co najmniej 3-letnim okresem pracy w szkole wyższej, z dniem nawiązania stosunku pracy w zakładzie kształcenia nauczycieli uzyskują stopień nauczyciela mianowanego.



     Nauczyciel kontraktowy projekt planu rozwoju zawodowego załącza do wniosku o rozpoczęcie stażu, skierowanego do dyrektora szkoły. Dyrektor szkoły w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć zatwierdza projekt planu rozwoju zawodowego nauczyciela lub zwraca go nauczycielowi do poprawy z pisemną adnotacją określającą zakres niezbędnych zmian. Nauczyciel obowiązany jest niezwłocznie poprawić projekt planu rozwoju zawodowego, zgodnie z zaleceniami dyrektora i ponownie przedłożyć.

     W szczególnie uzasadnionych przypadkach, w czasie trwania stażu, dyrektor szkoły może pisemnie zobowiązać nauczyciela do zmiany planu rozwoju zawodowego lub zmienić nauczycielowi opiekuna stażu. Nauczyciel w trakcie stażu może samodzielnie wprowadzać zmiany do planu rozwoju zawodowego za zgodą dyrektora.

Dyrektor szkoły powinien nauczycielowi odbywającemu staż zapewnić warunki do:

1.       obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych oraz innych prowadzonych w szkole, w szczególności zajęć prowadzonych przez nauczyciela tego samego przedmiotu lub podobnego rodzaju zajęć w tej samej lub innej szkole;

2.       udziału w formach kształcenia ustawicznego, jeżeli wynika to z zatwierdzonego planu rozwoju zawodowego i potrzeb szkoły;

3.       korzystania z pomocy merytorycznej i metodycznej PPP lub innych placówek i instytucji oświatowych.

     W trakcie stażu nauczyciel ma przydzielonego przez dyrekcję szkoły opiekuna, którego zadaniem jest udzielanie pomocy w przygotowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego.

     Do zadań opiekuna należy także opracowanie projektu oceny dorobku zawodowego za okres stażu.

Nauczyciel kontraktowy, ab...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin