Materiały dla studentów.doc

(148 KB) Pobierz

Opracowała Marlena Kurowska

Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego.

Literatura.

 

·         Dilling – Ostrowska E. (1982) ”Rozwój i zaburzenia mowy u dzieci w zależności od stopnia     dojrzałości układu nerwowego”. [w:]  red.J.Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci”, Warszawa.

·         Gałkowski T. i Jastrzębowska G. (red.) (1999) „Logopedia. Pytania i odpowiedzi.” Podręcznik akademicki, Uniwersytet Opolski, Opole.

·         Grabias S. (1994)Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy”, Audiofonologia  T. VI Warszawa – Lublin.

·         Grabias S. (2001) „Perspektywy opisu zaburzeń mowy”, [w:] „Zaburzenia mowy”. (red.) Grabias S., Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

·         Herzyk  A. (1992) „Afazja i mutyzm dziecięcy”, Lublin.

·         Herzyk A. (1993) „Mózgowa organizacja języka w ontogenezie. Ujęcie neuropsychologiczne”, Audiofonologia T.V., Warszawa-Lublin.

·         Kaczmarek B. ( 1993) „Mowa a kształtowanie się asymetrii mózgowej”.  [w:] Scholasticus 4-5, Linea, Wrocław-Lublin.

·         Kaczmarek B. (1986) „Z zagadnień kształtowania mowy u dzieci z dysfunkcjami ośrodkowego układu nerwowego”. „Zagadnienia wychowawcze a zdrowie psychiczne”. Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej nr 2-3, Warszawa.

·         Knobloch – Gala A. ( 1990) „Asymetria i integracja hemisferyczna  a mowa i niektóre jej zaburzenia”, Uniwersytet Jagielloński,  Kraków.

·         Kordyl Z. ( 1969) „Psychologiczne problemy afazji dziecięcej”, PWN, Warszawa.

·         „Mowa dzieci afatycznych”, [w:] Logopedia 8-9, Lublin.

·         Kowszykow W. A. (1985) „Alalia ekspresywna”. Instytut A.U.Herzena, Leningrad.

·         Leonard L. (2005) „SLI- Specyficzne zaburzenia komunikacji językowej”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

·         Maryniak A. (2000) „Rozwój dzieci z guzami mózgu”, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

·         Maryniak A. (2004)   „Dzieci z guzami móżdżku”, Wydawnictwo Emu, Warszawa.

·         Mierzejewska H., Emiluta – Rozya D. (1998) „Propozycja modyfikacji projektu „Badania Mowy”     Ireny Styczek”, Logopedia 25, Lublin.

·         Mierzejewska H., Przybysz -  Piwkowa  M. (1997)  „Rozważania na temat terminologii logopedycznej”. w: „Rozwój poznawczy i rozwój językowy dzieci z trudnościami  w komunikacji werbalnej”. Materiały  z konferencji . Wydawnictwo DiG, Warszawa.

·         Paluch A., Drewniak-Wołosz E., Mikosza L. (2003) „Afa-Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?”,  Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

·         Parol U.Z. (1989)  „ Dziecko z niedokształceniem mowy”, WSiP, Warszawa.

·         Parol U.Z. (1998) „Diagnostyka logopedyczna  w przypadkach alalii (niedokształcenia mowy  o  typie afazji”. Szkoła Specjalna nr 3.

·         Przybysz – Piwkowa M. (1993)  „Jak pomóc dziecku z trudnościami w komunikacji werbalnej w  poznawaniu morfologii języka”, Uniwersytet Gdański , Gdańsk.

·         Emiluta – Rozya D. (2002) „Projekt „Badania mowy” Ireny Styczek jako pierwowzór logopedycznego postępowania diagnostycznego”, Szkoła Specjalna nr 3.

·         Sovak  M.  „Alalia”, Logopedia 10, Lublin.

·         Szeląg E. (1996) „ Różnice indywidualne  a  mózgowe mechanizmy mowy. Przegląd badań własnych.”, Logopedia nr 23, Lublin.

·         Stecko  E. (1994) „Badanie słuchu odróżniające alalię sensoryczną od niedosłuchu”. w: „Zaburzenia  mowy u dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

·         Tarczyńska  H. (1982)  „ Rozwój   i  zaburzenia czynności ruchowych  a funkcje mowy u dzieci”. [w:] red. J Szumska „Zaburzenia mowy u dzieci”, Warszawa. .

·         Zalewska M. (1998) „ Dziecko  z zespołem prostego opóźnienia rozwoju mowy”. w: „Wybrane problemy psychologicznej diagnozy zaburzeń rozwoju mowy” red. J. Rola, Wydawnictwo WSPS.

·         Zaleski  T.(1992)  „Opóźniony rozwój mowy  u dzieci”, PZWL, Warszawa.

 

 

 

 

 

 

 

 

Terminologia:

 

-          alalia (alalia idiopathica-Coen; W.A. Kowszykow, M. Sovak)

-    afazja dziecięca (rozwojowa, wrodzona, pierwotna)

-          dysfazja (A. Pruszewicz)

-          słuchoniemota (A.Mitrynowicz – Modrzejewska)

-          niemota pochodzenia centralnego (I. Styczek)

-          wrodzony niedorozwój ekspresji słownej  oraz wrodzony  niedorozwój  ekspresji i recepcji słownej (E. Dilling – Ostrowska)

-          wrodzone zaburzenia rozwoju mowy (H. Tarczyńska)

-   niedokształcenie mowy o typie afazji (Z.Kordyl, U.Z. Parol)

-   niedokształcenie mowy pochodzenia korowego (H. Mierzejewska, D. Emiluta – Rozya)

-          opóźnienie rozwoju języka (delayed  language development)

-          opóźnienie mówienia i języka (delayed  speech and language)

-          specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka -w/g  Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych  ICD-10 WHO

-          zaburzenia komunikacji: zaburzenia ekspresji językowej i połączone recepcyjno –

ekspresyjne zaburzenia językowe wg Diagnostycznej i Statystycznej Klasyfikacji

Zaburzeń Psychicznych DSM –IV Amerykańskie Stowarzyszenie Psychiatrów

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etiologia:

- zły stan zdrowia matki – przed ciążą: zaburzenia hormonalne, nadciśnienie, skłonność do poronień, urodzenie martwego dziecka [Kowszykow,1985; red. Łosiowski, 1997],

- wiek rodziców: powyżej czterdziestu lat [Kowszykow, 1985],

- nieprawidłowy przebieg ciąży: zespoły genetyczno-metaboliczne, zatrucie środkami chemicznymi, choroby infekcyjne, stosowanie środków farmakologicznych, silne wstrząsy psychiczne, krwawienia, niedokrwistość, wada serca, zapalenie płuc, gestoza [Rydzyński, 1976; Dilling-Ostrowska, 1982; Parol, 1989; Fedorowska, Wardowska, 1992],

- poród przedwczesny:  krwawienia wewnątrzczaszkowe wynikające z kruchości naczyń, cienkość i łamliwość kości czaszki, niska waga urodzeniowa, [Rydzyński,1976; Kowszykow, 1985;  red. Łosiowski, 1997]

- przenoszenie płodu: zagrożenie niedotlenieniem wewnątrzmacicznym ze względu  na narastające dysproporcje między zapotrzebowaniem  płodu na tlen, a wydajnością łożyska [Rydzyński,1976],

- nieprawidłowy przebieg porodu: oddzielenie łożyska, łożysko przodujące, mocne długotrwałe skurcze macicy, ucisk na serce pępowinowe, stosowanie do narkozy   tlenku azotu, zatkanie śluzem dróg oddechowych, ucisk na klatkę piersiową i brzuch dziecka, zastosowanie kleszczy lub vacum  extractum [Rydzyński, 1976; Fedorowska, Wardowska, 1992],

- nieprawidłowy stan noworodka: niska liczba punktów w skali Apgar (poniżej 8 pkt), zamartwica, niska waga urodzeniowa – dystrofia  wewnątrzmaciczna, iperbilirubinemia [Fedorowska,Wardowska,1992],

- choroby dziecka: bakteryjne i wirusowe zapalenie opon mózgowych, nowotwory  mózgu, zaburzenia endokrynologiczne  [Rydzyński, 1976; Maryniak, 2000],

- zaburzenia mózgowe poszczepienne [Rydzyński, 1976],

- zaburzenia rozwojowe naczyń tętniczych [Dilling-Ostrowska, 1982],

- mechaniczne urazy czaszkowo-mózgowe [Rydzyński, 1976].

 

Patomechanizm:

1.       U dzieci z zaburzeniami mózgowymi nie rejestruje się żadnej uchwytnej przyczyny w budowie i funkcjonowaniu OUN.

2.       Przyczyną rejestrowanych zaburzeń jest niedostateczny rozwój lub opóźnienie neurologicznych procesów dojrzewania struktur mózgowych warunkujących opanowanie mowy tzn. opóźnienie w wykształcaniu się programów korowych.

3.       Niedokształcenie mowy wiąże się z organicznym uszkodzeniem OUN.

 

 

Zaburzenia towarzyszące:

- zaburzenia neurologiczne: zaburzenia czucia w kończynach (niedowłady, porażenia prawo - i lewostronne),

- padaczka,

- opóźniony rozwój ruchowy do 3 roku życia,

- niezręczność, niezgrabność ruchowa, brak koordynacji ruchowej, zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej i ujmowania stosunków przestrzennych, zaburzenia syntezy i analizy wzrokowej i słuchowej, obniżenie pamięci wzrokowej i słuchowej, nieprawidłowo ukształtowana lateralizacja,

- osłabienie koncentracji uwagi, chwiejność emocjonalna, zaburzenia emocjonalne,

- słaba odporność organizmu: częste infekcje dróg oddechowych, zapalenie płuc, zaburzenia przewodu pokarmowego, niepokój psychoruchowy, bóle głowy [Rydzyński, 1976; Tarczyńska, 1982; Kowszykow, 1985]

 

Funkcjonowanie intelektualne:

1.              U dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego  możemy spotkać tylko wyizolowane zaburzenia w rozwoju mowy. Są to dzieci w normie intelektualnej, o prawidłowym rozwoju procesów poznawczych.

„Afazja  dziecięca – jak zgodnie stwierdzają to liczni badacze – w wielu wypadkach współistnieje z niedorozwojem umysłowym, gdyż zaburzenie struktury, lub funkcji ośrodkowego układu nerwowego u małego dziecka, może spowodować zarówno zaburzenie rozwoju mowy, jak też upośledzenie rozwoju umysłowego. Mówiąc jednak o dzieciach afatycznych, mamy zazwyczaj na myśli takie dzieci, u których z powodu uszkodzenia, lub niedojrzałości struktur mózgowych, w wyniku urazu okołoporodowego, wcześnie przebytego zapalenia mózgu i opon itp. – powstają trudności rozwoju mowy w jej części ekspresyjnej, lub recepcyjnej, mimo prawidłowego słuchu, normalnego rozwoju umysłowego oraz korzystnych warunków środowiskowych. Innymi słowy: dzieci, które nie mówią, chociaż rozumieją mowę, albo nie rozumieją mowy, chociaż słyszą dźwięki,  - a przy tym nie są umysłowo upośledzone, - to są dzieci afatyczne” [Kordyl, 1971].

”Przez niedokształcenie mowy o typie afazji rozumiem takie przypadki, w których następuje wyraźne zaburzenie rytmu psychoruchowego rozwoju dziecka. Rozwój przebiega nieharmonijnie, funkcje poznawcze – spostrzeganie, myślenie, funkcje motoryczne – lokomocja, a także procesy emocjonalne rozwijają się prawidłowo, natomiast mowa jest wyraźnie opóźniona” [Kordyl, 1981].

 

2.              Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego i afazja dziecięca są  jednym z następstw uszkodzenia mózgu, które może zaburzyć jednocześnie mechanizmy zawiadujące wieloma innymi czynnościami psychicznymi [Dilling-Ostrowska, 1982 za: Alajouanine i Lhermitte].

Właśnie dlatego, jak uważa B. Kaczmarek [1986], przy uszkodzeniach mózgu u dzieci powinniśmy mówić raczej o ogólnych  zakłóceniach rozwoju psychicznego, a nie tylko o izolowanych zaburzeniach mowy.

 

3.              Wrodzone zaburzenia mowy mogą prowadzić wtórnie do opóźnienia rozwoju umysłowego dzieci o prawidłowym potencjale rozwojowym funkcji intelektualnych [H. Tarczyńska,1982; R.I. Łałajewa 1999]. Największe opóźnienia i trudności uwidaczniają się wraz z wiekiem dziecka , na etapie opanowania umiejętności czytania, pisania, dokonywania operacji matematycznych.

 

 

Charakterystyczne cechy rozwoju mowy dzieci z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego:

·         znaczne opóźnienie rozwoju mowy

·         trudności w rozumieniu mowy i  wypowiadaniu – o różnym stopniu nasilenia

·         słownik bierny znacznie większy niż słownik czynny

·         rozwinięte elementy prozodyczne mowy

·         nieprawidłowości we wszystkich podsystemach językowych

·         zmienność realizacji

 

Objawy językowe w zakresie składni

·         zdania proste, nierozwinięte

·         tendencja do przenoszenia orzeczenia na koniec zdania

·         opuszczanie lub nieprawidłowe użycie koniecznych członów konstrukcji językowych tj.: spójniki, przyimki

·         brak związków: zgody, rządu, przynależności lub nieprawidłowe ich użycie

·         ograniczona liczba środków wyrażających te związki, nieprawidłowe ich stosowanie w konsekwencji: teksty nierozwinięte, niespójne, chaotyczne, brak w nich  logicznego związku, niezrozumiałe

w zakresie morfologii i fleksji

·         ubogi zasób słownikowy

·         przedrostki i przyrostki częściej ulegają zaburzeniom

·         nieprawidłowa odmiana rzeczowników i czasowników

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin