11714.txt

(606 KB) Pobierz
Dziennikarstwo od kuchni
Wydanie I
Redakcja:
Andrzej Niczyperowicz
� TS Wydawnictwo Tomasz Szuka�a 2001
Wszelkie prawa zastrze�one
Niniejsza ksi��ka nie mo�e by� w ca�o�ci lub w cz�ci
powielana, reprodukowana czy przechowywana w zbiorach
komputerowych bez zgody wydawcy.
Korekta:
Magdalena W�jcik
Projekt i opracowanie graficzne ok�adki:
Grzegorz B�kowski, Wojciech B�kowski i Aleksandra Gerlach
Rysunki:
Grzegorz B�kowski
Druk: ABEDIK - Pozna�

ISBN 83-913463-0-7
Sk�ad i �amanie:
TS Wydawnictwo Tomasz Szuka�a
60-802 Pozna�, ul. Wojskowa 19/11
tel. 0-602 731 621 fax (0-61) 868 88 00
tswydawnictwo@wp.pl

I

Spis tre�ci
czyli sk�adniki

Andrzej Niczyperowicz
Lidia Zakrzewska
Barbara Koz�owska
Romasz Czama�ski
Tomasz Miarecki
Zdzis�aw Beryt
Kamilla Placko-Wozi�ska
Andrzej Niczyperowicz
Wies�aw Kot
Grzegorz B�kowski
Milena Kochanowska
Romana Brzezi�ska
Zbigniew D�ugi
Ma�gorzata Rybczy�ska
Ma�gorzata Derwich
Jacek Sobczak
Stanis�aw Zakrzewski
Pawe� Biedziak
Tomasz Szuka�a
Bibliografia

-	Wst�pniak 	    5
-Informacja 	    7
-Depesze 	  25
-	Artyku� publicystyczny 	  41
-Komentarz 	  49
-Recenzja 	  63
-Wywiad 	  71
-	Felieton 	  81
-Reporta� 	  95
Dowcip rysunkowy 	111
Dzia� ��czno�ci z czytelnikami 	125
Rzecznik prasowy 	135
Dokumentacja prasowa 	147
Radio  	155
Telewizja  	165
Prawo prasowe 	177
Etyka dziennikarska  	215
Dziennikarstwo �ledcze 	235
Produkcja gazety 	241
Polecane ksi��ki i publikacje 	273

Wst�pniak
czyli spos�b przyrz�dzenia
To ksi��ka nie tylko dla dziennikarzy i adept�w tej trudnej profesji. Znajd�
tu wiele nowych wskaz�wek tak�e pracownicy public relations, rzecznicy
prasowi firm i instytucji pa�stwowych oraz ka�dy copywriter dbaj�cy o to,
aby jego praca by�a efektywniejsza.
Poznacie tu sekrety sztuki pisania, przepisy na informacje, artyku�y, wy-
wiady, felietony, komentarze, polemiki, recenzje i reporta�e. �Dziennikar-
stwo od kuchni" uczy pisania do prasy, przygotowania audycji radiowych
i program�w telewizyjnych. Porozmawiamy o dziennikarstwie �ledczym, dow-
cipie rysunkowym w gazecie i o dokumentacji prasowej.
Pomy�limy wsp�lnie o granicach swobody autor�w oraz wydawc�w,
0	meandrach prawa autorskiego i prasowego, o kodeksie etycznym ludzi
pi�ra, mikrofonu, kamery. By� mo�e lektura tej ksi��ki zainspiruje powsta-
nie nowych tytu��w, a w istniej�cych pomo�e lepiej zorganizowa� prace
redakcyjno-edytorskie.
Smakowite potrawy przygotowa� zesp� do�wiadczonych dziennikarzy
I naukowc�w Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Wy�szej Szko�y Nauk
Humanistycznych i Dziennikarstwa oraz Wy�szej Szko�y Umiej�tno�ci Spo-
�ecznych w Poznaniu. S�dz�, i� autorzy dotychczasowych hit�w wydawni-
czych: �Warsztat�w M�odzie�owych Wszechnic Dziennikarskich", �ABC
dziennikarstwa" oraz � Abecad�a dziennikarza" i tym razem nie zawiod�
waszych oczekiwa� na dobry, napisany prostym j�zykiem przewodnik po
�wiecie medi�w.
Dzi�kuj� recenzentom, kt�rzy �Dziennikarstwo od kuchni" przeczytali
przed drukiem. Doktor Zbigniew Bajka z O�rodka Bada� Prasoznawczych
Uniwersytetu Jagiello�skiego w Krakowie, doktor Mieczys�aw F. Rakowski,
d�ugoletni redaktor naczelny �Polityki", obecnie kieruj�cy miesi�cznikiem
�Dzi�" oraz redaktor Andrzej Skworz, szef miesi�cznika �Press" - udzielili
nam kilku fachowych wskaz�wek, kt�re doda�y smaku naszym przepisom.
Andrzej Niczyperowicz

Dzi�kujemy:
D Autorom, kt�rzy w t� ksi��k� w�o�yli
wiele pracy i lata do�wiadcze�.
Specjalne podzi�kowania dla mecenas�w
publikacji:
Q Wy�szej Szko�y Nauk Humanistycznych
i Dziennikarstwa w Poznaniu;
Q Wy�szej Szko�y Umiej�tno�ci Spo�ecznych
w Poznaniu;
Q Prasie Pozna�skiej sp. z o.o. wydawcy
�Gazety Pozna�skiej";
Andrzej Niczyperowicz
Tomasz Szuka�a


Lidia Zakrzewska
Po pierwsze
Informacja

LIDIA ZAKRZEWSKA
Sekretarz redakcji �Gazety Pozna�skiej",
wyk�adowca Wy�szej Szko�y Umiej�tno�ci Spo�ecznych w Poznaniu

Lidia Zakrzewska

G
Gatunek dziennikarski to pewien spos�b konstruowania tekstu dzienni-
karskiego wed�ug skodyfikowanych regu�. Podobnie jak utwory lite-
rackie zosta�y podzielone na: dramat, epik�, liryk�, tak i w dziennikarstwie
linia podzia�u tekst�w ze wzgl�du na funkcj� przebiega mi�dzy informacj�
a publicystyk�. Pierwsze maj� informowa� o faktach, drugie je ocenia�,
komentowa�, wyja�nia�.
Oko�o 70-80 procent wszystkich publikowanych w prasie tekst�w zalicza
si� do informacji. Jej definicje zamieszczane w literaturze przedmiotowej na
og� niewiele si� r�ni�.
Q Informacja to czyste i proste, mniej lub bardziej szczeg�owe sprawo-
zdanie z faktu (inaczej sytuacji, akcji, my�li, opinii) nale��ce do jak naj-
bardziej bezpo�redniej tera�niejszo�ci.
D News to dok�adne, bezstronne sprawozdanie z wa�nych fakt�w jakie-
go� wsp�czesnego wydarzenia, kt�re jest interesuj�ce dla czytelnik�w.
Q Informacja to bezstronny, rzeczowy, dok�adny opis lub sprawozdanie
z faktu, stanu, dziej�cej si� tera�niejszo�ci, w miar� potrzeby uwzgl�-
dniaj�ce ci�g przyczynowo-skutkowy.
Dwie z zacytowanych definicji akcentuj� s�owo �bezstronny", czyli obiek-
tywny przekaz. Tymczasem nie ma obiektywnej informacji. Sama selekcja
wiadomo�ci i �r�de�, do kt�rych dotar� dziennikarz, jest subiektywna - zale-
�y od jego wiedzy, do�wiadczenia, �wiatopogl�du, czasu, kt�rym dysponuje
oraz wielu innych czynnik�w, nie maj�cych nic lub niewiele wsp�lnego
z obiektywizmem.
Subiektywna jest konstrukcja tekstu. Autor podejmuje decyzj�, co dla
danego tematu jest najwa�niejsze, a co mniej wa�ne. Decyduje o formie
tekstu: notki, sygna�u, relacji eta, cz�sto te� o tytule i �r�dtytu�ach. Od nie-
go zale�y, od jakiego faktu zacznie opisywa� zdarzenie i jak to zrobi - jakie-
go s�ownictwa b�dzie u�ywa�. J�zyk informacji mo�e da� bowiem czytelni-
kowi z�udzenie obiektywizmu lub odwrotnie - nacechowany emocjonalnie
zasugeruje postaw�, jak� nale�a�oby, wed�ug autora, przyj�� wobec opisy-
wanego zjawiska, u�yty w tek�cie wywo�a okre�lone i oczekiwane przez
pisz�cego emocje.
S�ownictwo w j�zyku polskim we wspomnianym kontek�cie dzieli si� na
trzy grupy - konotowane pozytywnie, negatywnie oraz emocjonalnie oboj�t-
ne (np. pociecha - bachor - dziecko; urz�dnik - biurokrata; samoch�d - ma-
luszek�dot. fiata 126 p�).
Subiektywizm informacji wyra�a si� r�wnie� w zabiegach formalnych -
wyt�uszczeniach, wyborze czcionki czy wybiciach.

Informacja
Zadaniem dziennikarza jest zatem pisanie w takiej formie, by czytelnik
mia� przynajmniej z�udzenie obiektywizmu - czyli ostro�no�� w doborze s��w,
unikanie (!) pr�b komentowania opisywanych zdarze�. Komentarz zawsze
winien by� wyra�nie oddzielony od samej informacji formalnie (np. inny kr�j
pisma, czasem tytu�) i stylistycznie (np. s�ownictwo nacechowane emocjonal-
nie, forma budowy zda� bezpo�rednia, osobista). I na koniec istotna uwaga
- autor informacji, co gwarantuje mu prawo prasowe, mo�e ukry� swoje na-
zwisko pod kryptonimem, inicja�ami. Komentarz natomiast zawsze powinien
by� sygnowany pe�nym imieniem i nazwiskiem autora.
Typy informacji
Informacje, ze wzgl�du na �r�d�o, dzieli si� na: w�asne, agencyjne i nade-
s�ane. Dwie pierwsze (w�asne i agencyjne) dziel� si� na: proste i rozwini�te.
Do informacji prostej pierwszej zalicza si�: sygna�, news, wzmiank�, zapo-
wied� (zajawk�), notatk�. Do drugiej: relacj� (sprawozdanie, streszczenie),
artyku� informacyjny, reporta�.
Tu zastrze�enie. Wielu autor�w literatury fachowej reporta� przesu-
wa ju� do publicystyki i nie wyodr�bnia w ramach artyku�u: artyku�u
informacyjnego i publicystycznego.
Tu taki podzia� zosta� dokonany. Trudno bowiem d�ugi tekst informacyj-
ny, wielow�tkowy i wielop�aszczyznowy, o charakterystycznym j�zyku i kon-
strukcji zaliczy� do sprawozdania lub typowej publicystyki. Jest to swego ro-
dzaju hybryda, kt�r� z powod�w wymienionych ni�ej wyodr�bniono pod na-
zw� artyku�u informacyjnego.
Informacja nades�ana to: list, komunikat urz�dowy. Prawo Prasowe, roz-
dzia� 6, art. 34 i 35, reguluje zasady publikowania informacji nades�anej.
Sygna�, flesz
To najkr�tsza informacja. Z regu�y dotyczy wa�nego wydarzenia poli-
tycznego, spo�ecznego, kulturalnego, sportowego lub osoby powszechnie
znanej. Cz�sto jedno ��czy si� z drugim. Typowym sygna�em jest jedno-,
dwuzdaniowa informacja w serwisach radiowych. Mo�e sk�ada� si� tylko
z dw�ch wyraz�w, np. �upad� rz�d" lub �chory Jelcyn". Z regu�y chwil�
p�niej sygna� zostaje rozbudowany o dodatkowe fakty i przeradza si�
w notatk� lub informacj� rozszerzon�. W prasie z regu�y sygna� zbudowa-
ny jest z minimum jednego zdania. Dzieje si� tak z prostego powodu -
sygna� prasowy ma zawsze tytu�, a zawart� w nim informacj� musi rozbu-
dowa� tekst. Dlatego trudno wyobrazi� sobie sygna� prasowy zbudowany
w ten spos�b:

10

Lidia Zakrzewska

Upad� rz�d - tytu�
Upad� rz�d - tekst
Ale ju� dopuszczalne i praktykowane jest:
Upad� rz�d - tytu�
Wczoraj o godz. 21.30 prezydent przyj�� dymisj� gabinetu Jerzego Buzka.
- tekst
W jakiej sytuacji prasa ogranicza si� do jednozdaniowej informacji? Jedy-
nym powodem s� (przynajmniej teoretycznie) wzgl�dy techniczne - godzina
druku. Kiedy dziennikarz dowiaduje si� o wa�nym wydarzeniu, redakcja chce
jak najszybciej powiadomi� czytelnika. W jakiej formie to zrobi - decyduje czas.
Zdarza si�, �e dla jednego zdania o du�ej randze redaktor podejmuje decyzj�
o wymianie p�yty w drukarni, ju� w trakcie druku gazety. Gdyby tego nie zro-
bi�, czytelnik dosta�by informacj� sp�nion� o dwa dni. Oczywi�cie w nast�p-
nym wydaniu (tu prasa przegrywa z mediami elektronicznymi) redakcja za-
mie�ci informacj� rozszerzon�, uzupe�nion� r�wnie� o w�tki poboczne.
Sygna�y jednozdaniowe w prasie pojawiaj� si� bardzo rzadko. Z regu�y
zawieraj� dwa, trzy zdania i oko�o 15-20 wyraz�w.
News
Okre�lenie kr�tkiego tekstu informacyjnego w prasie zosta�o przej�te z j�-
zyka dziennikarzy radiowych i telewizyjnych. Janina Fras w �Dziennikarskim
warsztac...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin