Metody autoekspresyjne.doc

(21 KB) Pobierz
Metody autoekspresyjne

METODY AUTOEKSPRESYJNE

 

Zastosowanie metod autoekspresyjnych polega na wytworzeniu sytuacji niejako skłaniającej ucznia do pewnego spontanicznego i szczerego zachowania werbalnego lub niewerbalnego, które może pośrednio przynieść informację o nim. Informacje uzyskiwane za pomocą tej metody nie nadają się do ścisłego opracowania statystycznego.

Do metod autoekspresyjnych należą następujące metody:

swobodna wypowiedź ustna

dziennik

metoda inscenizacji /ważne jest stworzenie silnej motywacji do uczestniczenia w grze/

metoda sytuacyjna

dyskusja

analiza wytworów uczniowskich

technika niedokończonych historyjek

technika niedokończonych zdań

eksperyment

studium przypadku i zapis zbiorczy

Tadeusz Nowacki twierdzi, że zapis zbiorczy powinien zawierać wszystkie dane o uczniu:

zdrowie i stan fizyczny

rodzina i środowisko rodzinne

oceny szkolne

wynik badań psychologicznych

uzdolnienia i zamiłowania

cechy charakteru i moralności

sprężyny działania (plan życiowy)

charakterystyka ogólna i wskazania wychowawcze

prognoza zawodowa i jej uzasadnienie.

Diagnoza zdolności powinna być sformułowana na podstawie wieloaspektowych badań, różnic jakościowych i ilościowych w uzdolnieniach. Dobrze przeprowadzone badania i postawiona diagnoza na temat uzdolnień uczniów pozwoli zastosować właściwe metody i formy pracy z tymi uczniami w rzeczywistych warunkach szkolnych. Możliwe będzie rozwijanie uzdolnień, nie zaś tracenie ich.

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin