dachy i stropodachy.pdf

(9875 KB) Pobierz
11780464 UNPDF
Zalacznik 6b do siwz
Poradnik zostal opracowany w ramach zamówienia publicznego "Przygotowanie
innowacyjnych programów dla ksztalcenia zawodowego", wspólfmansowanego ze srodków
Europejskiego Funduszu Spolecznego (Sektorowy Program Operacyjny - Rozwój Zasobów
Ludzkich, Dzialanie 2.2 - podniesienie jakosci edukacji do potrzeb rynku pracy).
Poradnik stanowi obudowe dydaktyczna programu jednostki modulowej 311 [04].z2.05 -
Wykonywanie dachów i stropodachów, zawartego w modulowym programie nauczania dla
zawodu 311 [04] Technik budownictwa.
Recenzenci:
* *
***
6-1=S
*
*
* *
***
MINISTERSTWO EDUKACJI
NARODOWEJ I SPORTU
Wladyslawa Maria Francuz
Konsultanci metodyczni:
Wykonywanie dachów i stropodachów
311 [04].Z2.05
Koordynatorzy:
Opracowanie redakcyjne:
Poradnik dla ucznia
Korekta:
Wydawca
Wydawca, miejsce, rok
2
11780464.002.png
SPIS TRESCI
1. WPROWADZENIE
1. Wprowadzenie
4
Poradnik bedzie Ci pomocny w przyswajaniu
wiedzy o dachach i stropodachach
oraz
2. Wymagania wstepne
5
w ksztaltowaniu umiejetnosci rozpoznawania
konstrukcji dachów, materialów stosowanych
3. Cele ksztalcenia
6
do wykonania dachów oraz pokryc dachowych.
W poradniku zamieszczono:
wymagania wstepne, wykaz umiejetnosci, jakie powinienes miec juz uksztaltowane, abys
bez problemów mógl korzystac z poradnika,
cele ksztalcenia, wykaz umiejetnosci jakie uksztaltujesz podczas pracy z poradnikiem,
material nauczania, "pigulke" wiadomosci teoretycznych niezbednych do opanowani tresci
jednostki modulowej,
zestaw pytan przydatny do sprawdzenia, czy opanowales podane tresci,
cwiczenia, które pozwola Ci zweryfikowac
4. Material nauczania
7
4.1. Elementy dachu i ich klasyfikacja
7
4.1.1. Material nauczania
7
4.1.2. Pytania sprawdzajace
9
4.1.4. Sprawdzian postepów
10
4.2. Dachy o konstrukcji drewnianej
10
4.2.1. Material nauczania
10
wiadomosci teoretyczne oraz uksztaltowac
4.2.2. Pytania sprawdzajace
18
umiejetnosci praktyczne,
sprawdzian postepów, który pozwoli Ci okreslic zakres poznanej wiedzy. Pozytywny
wynik sprawdzianu potwierdzi Twoja wiedze i umiejetnosci z tej jednostki modulowej.
Wynik negatywny bedzie wskazaniem, ze powinienes powtórzyc wiadomosci i poprawic
umiejetnosci z pomoca nauczyciela,
sprawdzian osiagniec, przykladowy zestaw pytan testowych, który pozwoli Ci sprawdzic,
czy opanowales material w stopniu umozliwiajacym zaliczenie calej jednostki modulowej.
wykaz literatury uzupelniajacej.
4.2.3. Cwiczenia
18
4.2.4. Sprawdzian postepów
19
4.3. Dachy o konstrukcji zelbetowej i stalowej
20
4.3.1. Material nauczania
20
4.3.2. Pytania sprawdzajace
24
4.3.3. Cwiczenia
24
4.3.4. Sprawdzian postepów
25
4.4. Stropodachy
26
4.4.1. Material nauczania
26
Material nauczania umieszczony w poradniku zawiera najwazniejsze, ujete w duzym skrócie
tresci dotyczace omawianych zagadnien. Musisz korzystac takze z innych zródel informacji,
a przede wszystkim z podreczników wymienionych w spisie literatury na koncu poradnika.
4.4.2. Pytania sprawdzajace
29
4.4.4. Sprawdzian postepów
30
4.5. Pokrycia dachowe
31
4.5.1. Material nauczania
3 1
4.5.2. Pytania sprawdzajace
40
4.5.3. Cwiczenia
41
4.5.4. Sprawdzian postepów
42
4.6. Rynny i rury spustowe oraz obróbki blacharskie
42
4.6.1. Material nauczania
42
4.6.2. Pytania sprawdzajace
47
4.6.3. Cwiczenia
48
4.6.4. Sprawdzian postepów
48
4.7. Przepisy bezpieczenstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpozarowej
i ochrony
49
srodowiska obowiazujace podczas prac dekarskich
4.7.1. Material nauczania
49
4.7.2. Pytania sprawdzajace
50
4.7.3. Cwiczenia
50
4.7.4. Sprawdzian postepów
51
5. Sprawdzian osiagniec
52
6. Literatura
57
3
4
4.1.3. Cwiczenia
9
4.4.3. Cwiczenia
30
11780464.003.png
2. WYMAGANIA WSTEPNE
3. CELE KSZT ALCENIA
Przystepujac do realizacji programu jednostki modulowej powinienes umiec:
- poslugiwac sie podstawowymi pojeciami i terminami z zakresu budownictwa,
poslugiwac sie dokumentacja techniczna,
rozpoznawac elementy budynku,
rozpoznawac materialy budowlane,
rozpoznawac technologie budowlane,
korzystac z róznych zródel informacji,
poslugiwac sie technika komputerowa,
stosowac zasady wspólpracy w grupie,
uczestniczyc w dyskusji i prezentacji,
stosowac rózne metody i srodki porozumiewania sie na temat zagadnien technicznych.
W wyniku realizacji programu jednostki modulowej powinienes umiec:
- okreslic funkcje i elementy dachu,
sklasyfikowac dachy,
okreslic ksztalty dachów,
scharakteryzowac dachy o konstrukcji drewnianej, zelbetowej i stalowej,
zwymiarowac elementy nosne konstrukcji dachowej,
scharakteryzowac rodzaje stropodachów,
dobrac izolacje cieplna, akustyczna i przeciwwilgociowa
do wykonania stropodachu i
tarasu,
scharakteryzowac materialy na pokrycia dachowe,
okreslic zasady wykonywania pokryc dachowych z róznych materialów,
dobrac przekroje rynien, rur spustowych do wielkosci odwadnianych polaci dachowych,
zastosowac zasady wykonywania obróbek blacharskich,
dobrac technologie wykonywania dachu lub stropodachu,
dobrac materialy, narzedzia i sprzet do wykonania dachu w okreslonej technologii,
zorganizowac stanowisko pracy do wykonania dachu,
zaprojektowac
wykonanie dachu i stropodachu w budynku z zastosowaniem
programu
komputerowego,
zastosowac zasady bezpieczenstwa i higieny pracy, ochrony przeciwpozarowej
i ochrony
srodowiska przy wykonywaniu dachów i stropodachów,
dokonac odbioru robót zgodnie z obowiazujacymi przepisami.
5
6
11780464.004.png
4. MATERIAL NAUCZANIA
Jezeli wysokosc dachu od poziomu do kalenicy wynosi 6.0 m, a rzut poziomy ma wymiar 5.0
m, to
to polac jest pochylona w stosunku 6:5. Nachylenie tej polaci dachu okresla sie jako stosunek
1,2: 1, a procentowo - 120% lub jako kat - 50°.
4.1. Elementy dachów i ich klasyfikacja
4.1.1. Material nauczania
Klasyfikacja dachów
Ze wzgledu na rodzaj materialu zastosowanego na konstrukcj e nosna rozróznia sie dachy:
- drewniane,
- zelbetowe,
- stalowe.
Elementy dachu
Dach przykrywa budynek, przenosi na sciany ciezar wlasny, parcie wiatru i ciezar sniegu,
izoluje tez budynek od wplywów atmosferycznych (deszczu, sniegu, wiatru oraz przed
dzialaniem zbyt niskiej lub wysokiej temperatury powietrza).
Kazdy dach sklada sie z nastepujacych elementów:
- konstrukcji nosnej,
- pokrycia,
podkladu usztywniajacego,
urzadzenia do odprowadzania wody (rynny, rury spustowe, obróbki blacharskie).
Powierzchnia dachu sklada sie z plaskich polaci lub stanowi uksztahowana krzywizne.
Krawedzie ograniczajace polacie dachowe.
Ze wzgledu na ksztah dachy dzieli sie na:
- dachy
o polaciach
plaskich
(jednopolaciowe,
dwupolaciowe,
czteropolaciowe,
mansardowe, pólszczytowe, naczólkowe, namiotowe, pilaste),
dachy powierzchniach krzywoliniowych (walcowe, konoidalne, beczkowe, paraboliczno-
hiperboliczne, faldowe, kopulaste, paraboliczne).
l.
a)
b)
I~(rn~
~~
@~
ej
dl
~.
~
~
"
Rys.1. Krawedzie ograniczajace polacie dachowe [8,s.97]
Pochylenie polaci dachowych zalezy od warunków klimatycznych, rodzaju pokrycia,
rodzaju konstrukcji dachowej, przeznaczenia poddasza, wymagan architektonicznych.
Spadek polaci moze byc podawany w procentach lub okreslany wartoscia kata nachylenia
polaci dachowej do poziomu (okresla sie go stosunkiem wysokosci h do rzutu poziomego
szerokosci polaci dachowej i równa sie tg kata II).
I~~~
~
~~
g)
hl SWlHlIK
Rys.2. Pochylenie polaci dachowej [8,s.97]
~
~@
7
8
~~ \SClANA $:(Z~
11780464.005.png
Rys.3. Dachy o róznych ksztahach: I. Dachyopolaciach
plaskich: a)jednopolaciowy,
b)dwupolaciowy,
c) czteropolaciowy,
d) mansardowy,
e)pólszczytowy,
f)naczólkowy,
g)narniotowy,
f)pilasty, II. dachy
o powierzchniach
krzywoliniowych:
a)walcowy,
b)konoidalny,
c)beczkowy, d)paraboliczno-hiperboliczny,
e)faldowy, f)kopulasty, g)paraboliczny [8 s.99]
4.1.2. Pytania sprawdzajace
Odpowiadajac
na podane pytania, sprawdzisz,
czy jestes przygotowany
do wykonania
cwiczen.
l. Jaka funkcje pelni dach?
2. Z jakich elementów sklada sie dach?
3. Od czego zalezy pochylenie polaci dachowych?
4. W jaki sposób podaje sie spadek dachu?
5. W jaki sposób mozna dokonac podzialu dachów?
Sposób wykonania cwiczenia
Uczen powinien:
1. przeanalizowac zasady obliczania pochylenia polaci dachowej,
2. wykonac obliczenia,
3. podac wyniki zgodnie z tematem cwiczenia.
Wyposazenie stanowiska pracy:
literatura,
- tablice funkcji trygonometrycznych,
- kalkulator.
4.1.3. Cwiczenia
Cwiczenie 1
Na ponizszym rysunku opisz krawedzie ograniczajace polacie dachowe oraz nazwij elementy
skladowe dachu.
4.1.4. Sprawdzian postepów
Tak
Nie
Czy potrafisz:
l) okreslic funkcje dachu
2) scharakteryzowac elementy dachu
3) obliczyc pochylenie polaci dachowej
4) dokonac podzialu dachów stosuj ac rózne kryteria
D D
D D
D
D
D D
Sposób wykonania cwiczenia
Uczen powinien:
l. przeanalizowac zasady budowy dachów,
2. przeanalizowac rysunek,
3. opisac wskazane krawedzie ograniczajace polacie dachowe ..
Wyposazenie stanowiska pracy:
- literatura.
4.2. Dachy o konstrukcji drewnianej
4.2.1. Material nauczania
Materialy
Na konstrukcje dachu stosuje sie drewno sosnowe, swierkowe lub jodlowe odpowiedniej
klasy (wg dokumentacji), przesuszone, o wilgotnosci nie wiekszej niz 23%. Powinno byc ono
zaimpregnowane
a styku z murem dodatkowo odizolowane
Cwiczenie 2
Oblicz pochylenie polaci dachowej, gdzie h = 3.0 m, s = 4.0 m. Podaj wynik w stopniach
i procentach.
warstwa papy.
Obecnie coraz czesciej stosuje sie drewno klejone.
Do wykonania kolków, klocków i wkladek do polaczen konstrukcji nalezy stosowac drewno
twarde (debowe, akacjowe).
Do polaczen elementów sluza: gwozdzie, sruby, klamry oraz profile stalowe lacznikowe (np.
wieszaki, katowniki, siodelka, plytki perforowane, plytki katowe)
Dachy drewniane, ze wzgledu na wymiary i sposób laczenia elementów, dzieli sie na
ciesielskie i inzynierskie.
Konstrukcje dachowe ciesielskie
9
10
srodkami grzybobójczymi,
11780464.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin