Logistyka w turystyce- teoria i praktyka.PDF

(1509 KB) Pobierz
259375643 UNPDF
Andrzej WArtecki
LOGISTYKA W TURYSTYCE – TEORIA I PRAKTYKA
Zastosowania logistyki w turystyce wynikają z istoty turystyki i znaczenia
deinicyjnego logistyki. W odniesieniu do turystyki należy wymienić deinicję:
· turystyki,
· przedsiębiorstwa,
· produktu turystycznego,
· usługi turystycznej.
Tabela 1.
Wybrane deinicje z zakresu turystyki
Logistyka - wybrane deinicje
Według Łazarka, turystyka to ogół stosunków i zjawisk wynikających z podróży i pobytu osób
podróżujących w celach wypoczynku, w interesach i w innych celach pozostacych poza swoim
normalnym środowiskiem nie dłużej niż rok, przy czym główny cel ich wizyty jest inny niż
wykonywanie czynności wynagradzanych w odwiedzanym kraju.
Przedsiębiorstwo turystyczne to celowo zorganizowane samodzielnie ekonomiczne
i wyodrębnione pod względem techniczno-usługowym, przestrzennym oraz prawnym,
zespołem ludzi, środków materialnych i inansowych, powołanym do prowadzenia określonej
działalności gospodarczej zaspokajającej potrzeby ludności w sferze turystyki i pozwalającej na
maksymalizację jego korzyści.
Produkt turystyczny oznacza wszystko to, co turysta czyni w czasie podróży oraz w miejscu
przeznaczenia (pobytu w docelowym miejscu).
Usługi turystyczne - usługi przewodnickie, usługi hotelarskie oraz wszystkie inne usługi
świadczone turystom lub odwiedzającym.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie Łazarek 1999, s. 11, Rapacz 1994, s. 18, Ustawa
o usługach turystycznych z 29 sierpnia 1997 r. oraz z 5 marca 2004 r. o zmianie ustawy o usługach
turystycznych.
Powiązania turystyki oraz logistyki przedstawiono na rycinie 1.
W logistyce należy uwzględnić jej znaczenie ogólne, ale również
współczesne i specyiczne odnoszące się bezpośrednio do logistyki.
31
259375643.009.png 259375643.010.png
Ujęcie ogóLne Logistyki.
L OG I ST Y K A
L
O
G
I
S
T
Y
K
A
W A L OR Y
T U R Y ST Y C ZNE
DOB R A
M A T E R I A L NE I
U SŁ U G I
W I A DC ZONE
PR ZE Z
W Y T W ÓR C ÓW
U DOG ODNI E NI A
L
O
G
I
S
T
Y
K
A
T U R Y ST Y K A K R A JOW A
T U R Y ST Y K A
M I DZY NA R ODOW A
PR ZE DSI B I OR ST W A T U R Y ST Y C ZNE
PR ODU K T T U R Y ST Y C ZNY
U SŁ U G I T U R Y ST Y C ZNE
T U R Y C I
Ryc. 1. Powiązania turystyki oraz logistyki.
Logistyka według Abta (2000, s. 38) to dziedzina naukowo-badawcza
o organizowaniu procesów przemieszczania oraz magazynowania surowców,
materiałów i wyrobów gotowych w ujęciu systemowym, zmierzającym
do optymalizacji łańcuchów zaopatrzeniowych (od pozyskania surowca
do konsumenta), a także zajmująca się zagospodarowaniem produktów
poużytkowych. Ujęcie współczesne logistyki przedstawiono na rycinie 2.
Ujęcie specjalistyczne logistyki szczególnie w sferze utylitarnej zawiera
się w znaczeniach, które zawiera tabela 2.
Analizując rolę logistyki w zakresie turystyki (ryc. 3) należy zwrócić
uwagę na następujące elementy oraz domeny:
- procesy logistyczne,
- zarządzanie logistyczne,
- system logistyczny,
- zasadę just-in-time (jit),
- łańcuch dostaw,
- łańcuch logistyczny.
Łańcuch dostaw to działalność związana z przepływem materiałów (towarów)
od jednego oryginalnego źródła, poprzez wszystkie pośrednie formy, aż do postaci,
w której jest konsumowany przez ostatecznego konsumenta (Bak 1992, s. 36).
32
259375643.011.png 259375643.012.png 259375643.001.png
1.Zasada,
koncepcja my lenia
i działania
(kryterium
zarz dzania).
2.Zintegrowany
system i proces
podejmowania decyzji
zwi zany z
zarz dzaniem
logistycznym.
3.Skoordynowana,
zintegrowana
funkcja
przedsi biorstwa.
8.K oncepcja i
funkcja organizacji
(reorganizacji)
przedsi biorstwa.
NOW OC ZE SNA
L OG I ST Y K A
4.Zespół
zintegrowanych
instrumentów,
metod zarz dzania i
działania.
7.K oncepcja
stymulowania
realizacji celów
przedsi biorstwa
(marketingu).
6.Działalno
zorientowana na
racjonalne
wykorzystanie i
kreowanie potencjału
efektywno ci i wzrostu
konkurencyjno ci.
5.K oncepcja
kreowania i dostarczania
nowych warto ci i
u yteczno ci rynkowych
dla klientów w procesie
dostaw towarów.
Ryc. 2. istota nowoczesnej logistyki. Źródło: opracowanie własne na podstawie Blaik 1996, s. 20.
Tabela 2.
Wybrane deinicje logistyki
Deinicja. treść
1
Logistyka oznacza planowanie, realizację i kontrolę przemieszczania i ro-
zmieszczania ludzi i/lub dóbr oraz działań wspierających, związanych z tym
przemieszczaniem i rozmieszczaniem, w systemie stworzonym dla osiągnięcia
określonych celów (korzeniowski 1997, s. 2006).
2
Logistyka obejmuje planowanie, koordynację i sterowanie zarówno w aspekcie
czasu, jak i przestrzeni, przebiegiem procesów realnych, których organizacja
jest uczestnikiem, dla efektywnego osiągania celów (krawczyk 2001, s. 41).
3
Logistyka międzynarodowa to integrowanie aktywności irm ogniw łańcucha
dostaw zarówno w odniesieniu do funkcji operacyjnej, inansowej i mar-
ketingowej, zarządzania logistycznego, jak i kontroli przepływu dóbr i usług
poprzez granice różnych państw (gołembska i szymczak 2000, s. 11).
33
259375643.002.png 259375643.003.png 259375643.004.png 259375643.005.png 259375643.006.png
Ł A C U C H L OG I ST Y C ZNY
P
R
Z
E
D
S
I
B
I
O
R
S
T
W
O
L
O
G
I
S
T
Y
K
A
Procesy
logistyczne
Zarz dzanie
logistyczne
System
logistyczny
T
U
R
Y
S
T
Y
C
Z
N
E
Ł A C U C H DOST A W / ZA SA DY : JU ST - I N - T I M E
Ryc. 3. systemowe ujecie logistyki w turystyce 1 .
Wyszczególnione w ramach łańcucha dostaw fazy logistyki odnoszą się do:
- zaopatrzenia,
- produkcji,
- dystrybucji.
Logistyka zaopatrzenia jest systemem logistycznym związanym
z rynkiem. stanowi ona połączenie między logistyką dystrybucji dostawców
i logistyką produkcji w przedsiębiorstwie. Przedmiotem logistyki zaopatrzenia są
towary (surowce, materiały pomocnicze i eksploatacyjne, części z zakupu i towary
nabywane w handlu), które należy udostępnić (przygotować) przedsiębiorstwu
zgodnie z jego zapotrzebowaniem (Pfohl 2001, s. 175).
instrumenty polityki zaopatrzenia (Pfohl 2001, s. 178-184):
1. elementem składowym polityki produktu są: kształtowanie produktu
i program zaopatrzenia, w którym ustala się, jakie rodzaje towarów,
w jakich ilościach i w jakim czasie będą sprowadzane w okresie objętym
planowaniem.
1 Procesy logistyczne to procesy przepływu dóbr, polegające na izycznym przemieszczeniu i magazynowaniu
surowców, materiałów i produktów oraz na przepływie związanej z tym przemieszczaniem informacji
przez kolejne fazy różnego typu procesów gospodarczych tak zorganizowanych, aby realizacja tych
procesów była sprawna i ekonomicznie uzasadniona. Podstawową funkcją procesów logistycznych
jest przestrzenno-czasowa zmiana cech towarów. Funkcje te są spełnione przez: procesy transportu,
przeładunku i magazynowania (procesy głównie w przepływie towarów), procesy pakowania i znakowania
(procesy pomocnicze w przepływie towarów). Por. Abt 1998, s. 31 oraz Pfohl 2001, s. 7.
na zarządzanie logistyczne składa się formułowanie strategii, planowanie, sterowanie i kontrola
(odbywających się w sposób efektywny i minimalizujący globalne koszty) procesów przepływu
i magazynowania surowców i materiałów, zapasów, produkcji w toku. Wyrobów gotowych i odpowiednich
informacji od punktu pozyskania do punktu konsumpcji w celu jak najlepszego dostosowania się do
potrzeb klienta i ich zaspokojenie. Por. Abt 2001, s. 38.
System logistyczny to „celowo zorganizowane i zintegrowane w obrębie danego układu gospodarczego
- przepływy materiału i produktów oraz odpowiadających im informacji, umożliwiających optymalizację w
zarządzaniu łańcuchem dostaw (m.in. poprzez automatyczną identyikację towarów, symulację komputerową,
kontrolling, elektroniczną wymianę danych oraz kompleksowy rachunek kosztów). Por. Abt 1996, s. 17.
34
259375643.007.png 259375643.008.png
2. Polityka kontraktów (warunki). odnosi się do polityki cenowej, która
oznacza to, że przy negocjacjach ceny towarów i zakresu świadczeń należy
sprawdzić, czy korzystniej jest zamówić dostawę loco fabryka i przyjąć
na siebie transport (lub powierzyć ją usługodawcy), czy też lepiej jest
uzgodnić dostawę franco siedzib odbiorcy, przy czym w takim wypadku
dostawca wykonuje usługę logistyczną i wkalkulowuje ją w cenę.
3. Polityka komunikacji ma za zadanie wyjaśnić dostawcy istotę i znaczenie
polityki zaopatrzenia, a jej cel polega na pozyskaniu zdolności
wytwórczych, woli świadczenia dostaw i zapewnień oferentów, co do
wywiązania się z zawartych umów.
4. Polityka zakupów oznacza określenie kanałów zaopatrzenia (zakupy
bezpośrednie, zakupy poprzez podmioty pośredniczące lub w handlu
hurtowym), którymi mają być sprowadzane materiały używane w produkcji.
Logistyka produkcji obejmuje wszystkie czynności związane z za-
opatrzeniem procesu produkcji w stosowne towary (surowce, materiały pomoc-
nicze i eksploatacyjne oraz półwyroby i części z zakupu) i z przekazywaniem
półwyrobów oraz wyrobów gotowych do magazynu zbytu (Pfohl 2001 a,
s. 184). Zadaniem logistyki produkcji jest wykorzystanie zdolności produk-
cyjnych przedsiębiorstwa. Bezpośredni wpływ na logistykę produkcji ma
zarówno ukształtowanie systemu produkcyjnego, jak i ukształtowanie systemu
planowania i sterowania produkcją, przy czym między tymi obszarami istnieją
współzależności.
Logistyka dystrybucji dotyczy wszystkich czynności, które mają związek
z zaopatrzeniem klienta w wyroby gotowe. Zaopatrywanie może się odbywać
bezpośrednio z procesu produkcyjnego lub z magazynów zbytu, znajdujących się
przy zakładzie produkcyjnym lub ewentualnie z innych, regionalnych magazynów
wysyłkowych (Pfohl 2001 b, s. 202).
Logistyka dystrybucji wywołuje konieczne przepływy towarów, aby
izycznie oddać do dyspozycji klienta kupione przez niego towary. Dotyczy
to zarówno gotowych produktów, jak i części zamiennych. Przy czym można
wyróżnić dwa zasadnicze sposoby ich dostarczania:
- wysyłanie przez dostawcę,
- sprowadzania samodzielnego.
W pierwszym logistyczny zakres kontroli dociera aż do klienta. Produkty
dostarczane są za pośrednictwem własnego systemu logistyki dystrybucji. W drugim
kontrola kończy się na dostawcy, u którego zaopatruje się klient. W tym wypadku
występuje odbiór swoim środkiem transportu. Logistyka dystrybucji jest określana
jako instrument marketingowy i mówi się raczej o logistyce marketingowej.
35
Zgłoś jeśli naruszono regulamin