Systemy informacyjne w turystyce.doc

(54 KB) Pobierz
Systemy informacyjne w turystyce

www.student.e-tools.pl

Systemy informacyjne w turystyce

 

Funkcje systemu:

- informacja

- rezerwacja

- sprzedaż

Tworzą je duzi operatorzy.

System informacji turystycznej –zespół czynności określony w jedną całość. Czyli poszukiwanie-aktualizacja-gromadzenie-udostępnianie informacji.

Droga przepływu informacji bez systemów informacyjnych i internetu. Poszczególne firmy usługowe udzielały zwrotnej informacji. U   U  odbiorca

Programy komputerowe charakteryzowały się opracowanymi danymi stałymi, nie były interaktywne. Np. INFOTOUR wersja 1 i 3.

Wprowadzenie platform internetowych: są one interaktywne, bezpośrednio i na bieżąco aktualizowane.

Schemat sposobu podejmowania decyzji w celu pozyskania klienta:

Attention  -  uwaga

Interest  -  zainteresowanie

Decision  -  decyzja

Action  - akcja

Przepływ informacji dziś.

Cechy informacji:

- udzielanie informacji

- promocja

- rzetelność

- aktualność

- wiarygodność

- komunikatywność

Informacja tur. to informacja+porada+pomoc

Narzędzia stosowane w inf.tur.:

- lokalne punkty inf.

- POI-ty (zagraniczne punkty it

- samorząd lokalny i gospodarczy

- touroperatorzy i przewoźnicy

- twórcy produktów tur (baraż)

- animatorzy wrażen kulturalnych

-piloci,przewodnicy

- uczestnicy imprez tur.w Polsce

- turyści indywidualni

- lokalnespołecznosci

- media

- szlaki tur

- polskie placówki dyplomatyczne i handlowe za grnicą

Grupy informacji:

- o walorach tur

- produktach tur

główne grupy produktów tur to: tur przyrodnicza, agroturystyka,  tur motorowa, piesza, rowerowa, wodna, narciarska, speleologia, jeździectwo, lotnicza, miejska.

Regionalna organizacja tur, jej zadania:

-          współpraca z lokalnymi punktami IT

-          odbieranie i analizowanie inf. Z punktów lokalnych

-          szkolenie informatorów lokalnych

-          przesyłanie wyselekcjonowanych inf. Na szczeblu krajowym

-          redustrybucja inf. Do punktów lokalnych

-          współpraca z samorządem zawodowym

-          działanie na rzecz samorządów regionalnych

-          koncentrowanie środków finansowych na prpwadzenie systemu regionalnego

Lokalna organizacja tur.:

-          gromadzenie inf.na potrzeby lokalne

-          udostępnianie inf. Turystom i lokalnej ludności

-          działanie na rzecz samorządów lokalnego

-          współpraca z lokalnymi sprzedawcami usług tur.

-          przekazywanie wg określonych standardów inf. Do administratora regionalnego

-          otrzymywanie i wykorzystywanie na potrzeby lokalne inf. Prztworzonych przez administartora regionalnego lub szczebla krajowego

Punkty IT

Forma inf. Tur opracowanie wzorcowego modelu inf tur, który objąłby teren całego kraju niezbędne narzędzia do funkcjonowania systemu inf tur zespół do stworzenia kodeksu etycznego systemu inf.

Struktura i systemy dystrybucji danych

Model hierarchiczny- centrum (sposób wymiany inf.) – centra inf – punkty inf

Początkiem inf tur było powstanie w 1962 r. Centralnego Ośrodka Informacji Turystycznej (COIT)

Zarządzenia:

-          struktury organizacyjne

-          formy przekazywania inf pomiędzy punktami IT

-          klasyfikacja i zakres obowiązków personelu

-          jednolite oznakowanie punktów

RAPT- Regionalne Agencje Promocji Turystycznej

Schemat wyminay inf tur.:

Wojewódzki ośrodek inf tur                            Polska Organizacja Tur. 

Regionalna organizacja tur

                                                                      Lokalne centrum inf tur.

Gminny punkt inf tur

                                                                      Wydział promocji Urzędu Gminy

 

Struktura punktów IT w woj. Kuj-pomorskim

Regionalne Centra IT – 50%

Lokalne-gminne – 14%

Punkty IT poza samorządem – 29%

Wojewódzkie centra – 7%

Program Tnfotur-informator turystyczny, baza danych o muzeach, noclegach , konkretny produkt, rozkład jazdy (1992-96)

Program Viditur

System Hotele- polskie.pl

www.part.com.pl, www.mg.gov.pl, www.pol.gov.pl

Informacja turystyczna – to nie tylko zbiór danych, ale cały system ustalania ich zakresów, poszukiwania i gromadzenia, aktualizacja i udostępniania. Aby if. Była skuteczna powinna być powiązana jednolitą organizacją i standardami współpracy poszczególnych punktów IT.

Formacja jest szczególnie ważna w turystyce z uwagi na specyfikę produktu tur. jest niezbędnym składnikiem pomiędzy turystami. Cechy:

- aktualność, - wiarygodność, - komunikować.

Informuje: kto, co, komu, kiedy, dlaczego, za ile.?

Reklama:

- w miejscach popytu na usługi

- w miejscach podaży usług

Systemy rezerwacyjne to technologie informatyczne i telekomunikacyjne, powalające na automatyzację procesów ... w firmie, swobodny przepływ inf., zarówno na poziomie firmy jak i w kontaktach ze światem zewnętrznym. Procesy te stosowane są w następujących strefach działalności turystycznej:

-          inf. o ofercie i jej promocja

-          rezerwacja i rozliczeni płatności

-          obsługa procesów biznesowych w firmie tj. sprzedaż, księgowość, kadry.

Każdy z tych zespołów funkcji obsługują w turystyce i hotelarstwie aplikacje, które są specjalistyczne jak w przypadku programów obsługi sprzedaży w biurach podróży, albo ogólnie dostępne jak programy finansowo-księgowe.

Integracja różnych aplikacji w taki sposób aby przepływ  inf. był maksymalnie ...

Zastosowanie internetu:

- prezentacja ofert, przegląd ofert na serwerach informatycznych www

- poczta elektroniczna- sposób korespondencji z firmami i klientami

system określany jako e-commerce, czyli systemy dla handlu elektronicznego. Dzieli się on w zależności od docelowego segmentu rynku:

- B2B   (busines to business)

- B2C  (business to customer)- przeznaczone do realizacji na platformie elektronicznej transakcji  między firmą a klientami

Jako główne czynniki wzrostu wymienia się:

-          rozwój technologi internetowych

-          poprawa bezpieczeństwa

-          zwiększenie wydalności linii telekomunikacji

-          wzrost liczby firm wykorzystujących ten kanał dystrybucji

Największy udział w rezerwacjach internetowych mają:

-          linie lotnicze 28%

-          touroperatorzy 27%

-          koleje 9%

-          hotele 7%

Globalne systemy rezerwacyjne (GDS) są to systemy rezerwacji biletów lotniczych. Oferują usługi rezerwacyjne w biurach w wielu krajach.

Największe systemy:

-          Amadeus

-          Galileo International

-          SABRE

-          Worldspan

W ofercie zawierają:

-          dostęp do systemu rezerwacyjnego wszystkich lini lotniczych

-          łańcuchów hotelowych

-          firm rent a car

-          bezpieczeństwo transakcji

Systemy informacyjno rezerwacyjne w Polsce

Analiza sytuacji w zakresie ...

Ponadto mamy do czynienia z tzw. renta opóźnienia tzw. pominięciem pewnych etapów rozwoju technologicznego (które w przeszłości wymagały znacznych nakładów finnsowych) i wykorzystaniem od razu nowych, znacznie wydajniejszych i tańszych technologii.

O stopniu opóźnień nie decyduje raczej brak w kraju nowoczesnych technologii, bo są one na ogół dostępne bez ograniczeń, lecz

- stosunkowo niski koszt siły roboczej, nie wymuszający poprzez mechanizm   konkurencji automatyzacji procesów  biznesowych

-          ograniczone zasoby finansowe większości podmiotów działających w turystyce

HOTELE – systemy rezerwacyjne

Ze względu na stosunkowo duże rozdrobnienie sektora hotelowego w Polsce nie wykształciły się własne sieciowe systemy rezerwacyjne.

„Orbis”  - wiodąca sieć hoteli w Polsce wykorzystywała dotychczas systemy rezerwacyjne prowadzone przez    sieci do których należał poszczególne obiekty np. Orbis-Novotel. Za ich pośrednictwem część hoteli Orbisu była dostępna w globalnych systemach rezerwacji . obecnie wraz z wejściem do Orbis-S.A.jako inwestora strategicznego grupy ACCOR, należy się spodziewać, że znaczna część hoteli Orbisu będzie korzystać z systemu reerwacyjnego tej grupy. Również pozostałe sieci hotelowe mające obiekty w Polsce (Marrit, Holiday Inn, Sheraton) zapewniają dostęp do ... pośrednictwem globalnych systemów rezerwacyjnych. W zasadzie te hotele należące do łańcuchów międzynarodowych jest w tych systemach. Ogromna szansa dla polskiego sektora hotelowego, są systemy rezerwacyjne oparte na internecie. W Polsce działa już kilkanaście systemów rezerwacyjnych tego typu. Najprostsze systemy ograniczają się do przedstawienia informacji o hotelu wzbogaconych elementami mulimedialnymi. Niektóre z tych systemow w tej grupie oferują możliwość rezerwacji za pomocą kwestionariusza elektronicznego wysłanego do danego hotelu. Płatność za usługę odbywa się przelewem lub na miejscu. Przykładem takiego seerwisu jest platforma www.wakacje.pl . Drugą grupę średniozaawansowaną tworzą systemy oferujące możliwość rezerwacji i płatności (za pomocą karty kredytowej) klientom indywidualnym (B2C) np. www.hotele.wp.pl .Najbardziej zaawansowane systemy takie jak Omnis-online (www.omnispolska.pl) pozwalają na realizację wszystkich tych funkcji zarówno w układzie B2B, jak i B2C. Dzięki umowom o współpracy zasoby niektórych polskich systemów rezerwacyjnych udostępnione są w systemach międzynarodowych. Wg szacunków ponad 1000 obiektów noclegowych jest objętych internetowymi systemami rezerwacji o różnym stopniu zaawansowania. Liczba obiektów mających dostęp do internetu to około 800. tylko ponad 250 hoteli ma swoje strony internetowe. Zdecydowana większość tych stron ma charakter statystyczny i nie jest regularnie aktualizowana.

Hotelowe systemy wewnętrzne.

Najważniejszą rolę odgrywają aplikacje wspierające procesy biznesowe związane z obsługą gości. Najwięksi na rynku polskim producenci oprogramowamia  tego typu (liczba instalacji zdeklarowana przez poszczególne

1.      Dexter Media Kraków (Krak) 120 instalacji

2.      GiP Warszawa ReHot 102 instalacje

3.      Hugin Svena Polska (Warszawa) Fidelio Front Office 38 instalacji

4.      Protest / HS Partners (warszawa) ProHott 22 instalacje

Jak wynika najwięksi producenci obejmują łącznie 300 obiektów.

Touroperatorzy systemy rezerwacyjne

Na podatawie danych instytutu tur. który przeprowadził analizę wykorzystania systemów inf. wśród największyk polskich touroperatorów. W wiekszości przypadków wykorzystywane jest internet, ale nie są to typowe systemy sieciowe umożliwiaące wszystkie operacje poprzez sieć. Poza kilkoma wyjątkami są to systemy typu B2B

 

Touroperator

/      |     \

agent agent agent

 

Touroperator

/      |    \ \

agent  agent  turyści

                                      indywidualni(B2C)

zagraniczne biura podróży   prowadzące działalność w Polsce (TUI, Ving) wykorzystują najczęściej systemy funkcjonalne w ich firmach macierzystych. System pozwalający na sprzedaż za pośrednictwem internetu wykorzystuje kilku touroperatorów, chociaż wszyscy wykorzystują internet w swojej działalności głównie w celu prezentacji oferty oraz w celach korespondencyjnych.

E-commerce   np. GDS

/    |    \ \

             touroperator  agent   turyści indywidualni

 

Wg szacunków ok. 300 polskich touroperatorów posiada własne strony internetowe chociaż granica pomiędzy touroperatorem a agencją turystyczną (biurem podróży) jest bardzo płynna. Oferta żadnego z polskich touroperatorów nie jest dostępna w żadnym ze światowych lub regionalnych systemów rezerwacyjnych.

Touroperatorzy – systemy wewnętrzne

System wewnętrzny w działalności touroperatorskiej  wspiera na ogół następujące funkcje: kalkulacje cen imprez, rezerwacje i sprzedaż, kontrole sprzedaży, fakturowanie i rozliczanie, księgowość. Najpopularniejszy na rynku program wspomagający działalność touroperatorów to program „Touroperator”- użytkowany przez 210 operatorów.

Agencje turystyczne- systemy rezerwacyjne

W zakresie rezerwacji lotniczych polskie agencje tur. wykorzystują 2 systemy: Amadeus i Worldspan. System SABRE oraz Galileo są obecnie w pojedynczych biurach. Wg raportów MIDT udział poszczególnych systemów

Amadeus  442 instalacje,   57,85% udział w rynku

Worldspan  170 instalacje,  34, 86% udział w rynku

SABRE  brak danych,   5,33% udział w rynku

Galileo  brak danych,   1,96% udział w rynku

Poza rezerwacjami lotniczymi systemy te wykorzystywane są do rezerwacji hotelowych oraz wynajmu samochodów. W zakresie rezerwacji tur. wyjazdowej największy zasięg ma związany z Amadeusem system START oraz Merlin-X wchodzącej ostatnio na rynek polski firmy DCS. Oba systemy oferują  dostęp do oferty 2 wielkich touroperatorów niemieckich TUI i Neckermana. Są one wykorzystywane do uzyskania aktualnej informacji o ofercie, same zaś rezerwacje dokonywane są tradycyjnymi metodami. 730 agencji tur. ma dostęp do internetu.

Systemy wewnętrzne

Wykorzystywane do wspierania sprzedaży biletów lotniczych i innych usług tur. obejmują takie funkcje jak: zarządzanie bazami danych klientów, fakturowanie, fiskalizacja, raporty, statystyki itp. Największymi producentami systemów tego typu są:

-          RIMCO Sp. z o.o. (ok. 50 instalacji)

-          OMNIS –Polska Sp. z o.o. (38 instalacji)

Wiele biur podróży stosuje aplikacje przeznaczone ogólnie dla przedsiębiorstw handlowych.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin