Pediatria.docx

(17 KB) Pobierz

Pediatria

 

23-25 t.ż.

1.     prawie cały czas śpią

2.     Nigdy nie są w stanie pełnego pobudzenia z otwartymi oczami i świadomością tego co je otacza.

3.     Od czasu do czasu a stanie lekkiego wybudzenia, kiedy nieco lepiej reagują na stymulację zewnętrzną (dotyk, wie kiedy jest przytulane). Sygnalizuje zadowolenie i niezadowolenie.

4.     Słuch – słyszy głos mamy (20 tydzień życia płodowego – rozwinięty słuch), nie słyszy jaszcze bardzo niskich dźwięków (40 decybeli – ton normalnej rozmowy)

5.     Węch – czuje zapach mamy piersi.

6.     Nie ma jeszcze rozwiniętego napięcia mięśniowego i nie jest w stanie jeszcze zginać rąk i nóg.

7.     Kończyny górne i dolne lekko drżą – nerwy i mięśnie są wciąż niedojrzałe.

26 -29 t.ż.

1.     Sen bardziej regularny. Sen potrzebny, aby układ nerwowy dojrzał.

2.     Pojawienie się rytmicznego cyklu snu.

3.     Reagują na stymulację wizualną ~ 25 t.ż. kiedy dziecko otwiera oczy widzi plamy świetlne i ciemność (osłaniać od górnego światła.

4.     Ruchy nadal niezgrabne i nieskoordynowane.

28 t.ż.

1.     Zaczyna ssać. Nie skoordynowany z połykaniem. Uspakaja się ssąc palec.

2.     Kołysanie – zmniejsza bezdechy

29 t.ż.

1.     Zaczyna zginać nogi

2.     Występuje nieco więcej napięcia mięśniowego (przenosi się z góry do rąk i tułowia)

 

 

30-33 t.ż.

1.     Potrafi zginać nogi

2.     Doskonalą się funkcje motoryczne

3.     Na odległość 10-20 cm. od wzroku „widzi” czarne linie”.

32-34 t.ż.

1.     Odruch ssania skoordynowany z połykaniem

2.     Tracą ciepło, szybko się ochładzają (nie mają izolującej tkanki tłuszczowej. Mózg jeszcze nie reguluje temperatury ciała do 34 t. ż.)

34 t.ż.

1.     Pojawia się faza głębokiego snu

2.     Skoordynowane ssanie, połykanie, oddychanie.

3.     Prawie wszystkie organy dojrzałe

4.     Czynność serca – 120 do 160 uderzeń na minutę

5.     Oddech – 30-60 wdechów na minutę

6.     Widoczne ułożenie „żaby”.

35-36 t.ż.

1.     Płuca dojrzałe

2.     36 t.ż. wszystkie kończyny zgięte

                   

 

 

 

 

 

 

 

 

Asymetria półkul jest obserwowana od 25 -28 tygodnia życia płodowego.

Zróżnicowanie funkcjonalne obu półkul mózgowych przedstawił Babiński (1914) w opisie obrazu klinicznego po uszkodzeniu prawego płata ciemieniowo-skroniowo-potylicznego Uszkodzenie to dezorganizuje procesy pojmowania tego, co się dzieje z naszym ciałem i tego co, co z jego pomocą możemy zrobić. Objawy te dotyczą lewej strony ciała i są następstwem zaburzeń integracji bodźców w prawym polu ciemieniowo-skroniowo-potylicznym, biegnących od tej części mózgu. Uszkodzenie lewej półkuli  - funkcje mowy.

Rehabilitacja bierna realizowana jest poza świadomością dziecka. Dopiero uświadomienie jakiejkolwiek , czynności ruchowej pozwala na jej wyuczenie (naukę funkcji).

 

Uszkodzenie okołoporodowe jąder podstawy np. przez hiperbilirubinę lub niedotlenienie w okresie 38-42 tygodniu życia płodowego jest jednym z czynników etiologicznych, jednej z postaci mózgowego porażenia dziecięcego choreoatetozy.

Jądra podstawy – regulacja jakości odpowiedzi ruchowej.

Żółtaczka pojawia się między 36-40 do 48 godzin po porodzie. Szczyt po 5-7 dniach.

Zmiana bilirubiny w formę należy do wątroby.

Żółta substancja – bilirubina, którą organizm produkuje przez cały czas podczas rozpadu zużytych czerwonych krwinek. Ilość jej może wzrastać, kiedy organizm nie radzi sobie z usuwaniem bilirubiny z organizmu. Wcześniaki produkują znacznie więcej bilirubiny niż inne noworodki, ponieważ ich czerwone krwinki żyją krócej.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin