Sprzęgła elastyczne.pdf
(
324 KB
)
Pobierz
NiS_04_05.indd
Sprzęgła elastyczne,
kłopotliwy osprzęt
czy niezbędny element?
jednak, w tym w zadaniach pozycjono-
wania, należy zapobiec przemieszczeniu
osiowemu niezamocowanego wałka i za-
trzymać ruch poosiowy na statycznej osi
silnika. Przydatne tu będą uniwersalne
sprzęgła i sprzęgła wyrównujące przesta-
wienia promieniowe. Do takich sprzęgieł
należą np. sprzęgła UniLat.
Sprzęgła elastyczne są stosowane, aby
ochronić łożyska przed zawyżonymi ob-
ciążeniami promieniowymi i osiowy-
mi, które powstają wskutek przestawie-
nia równoległego wałków i ruchów po-
osiowych. Ponieważ wszystkie sprzęgła
przeciwdziałają ruchom osiowym i pro-
mieniowym, najlepszym sprzęgłem chro-
niącym łożyska jest sprzęgło z najmniej-
szą siłą oporowania. Rysunek 1 pokazuje
siły na łożysku promieniowym przy po-
pularnych typach sprzęgieł. Z wyjątkiem
średnicy 30 mm sprzęgła elastomerowe-
go, wszystkie inne pomiary zdjęto przy
sprzęgłach o średnicy zewnętrznej 25
mm. Najlepszy wybór sprzęgła oznacza
najmniejszą siłę wywieraną na łożysko.
Elastyczne sprzęgła transferują
obrót jednego wałka do drugiego
i kompensują małe błędy montażu,
które są konsekwencją łączenia dwóch
różnych osi z niezwiązanych ze sobą
układów obrotowych. Pod pojęciem
kompensacji błędów niezosiowania
kryje się konieczność przenoszenia
momentu pomiędzy pierścieniem
napędowym i odbiorczym poprzez
element roboczy sprzęgła. Dobór
elementu roboczego, a tym samym
rodzaju sprzęgła, zależy m.in. od
wielkości przestawienia osiowego,
promieniowego i kątowego obu osi.
sprzęgła, a także tolerancję przeniesienia
osi i ruchomość osi.
Uniwersalne lateralne sprzęgła mogą
przenosić relatywnie duże przestawie-
nia osiowe, ale przez to zmniejsza się ich
bezluzowa żywotność. Sprzęgła miesz-
kowe mogą przyjmować znaczne prze-
sunięcia poosiowe, ale wpływa to na po-
gorszenie innych własności sprzęgła.
Sprzęgła membranowe mogą się trwa-
le uszkodzić, jeśli osiowe przesunięcie
przekroczy wartość katalogową. Sprzęg-
-ła membranowe mogą przenosić pew-
ne przestawienia osiowe bez wpływu na
żywotność, jeśli zwiększyć odpowiednio
średnicę membrany i długość sprzęgła.
Przestawienia osiowe powstają na skutek
niedokładności wytworzenia, termiczne-
go wydłużenia materiału, zużycia, pro-
blemów zabudowy i tolerancji złożenia.
Powstające tak błędy ustawienia osi czę-
sto są trudne do oszacowania, najczęściej
jednak nie są wielkie i leżą w zakresie od
zera do pół stopnia tolerancji kątowej i 0
do 0,2 mm przestawienia równoległego.
Należy jednak zwrócić uwagę, że prze-
stawienie równoległe osi np. o 0,2 mm
może się znacznie powiększyć wskutek
przestawienia kątowego.
wał silnika z wałem odbiorczym ma-
szyny lub oś enkodera z osią urządzenia,
którego pozycja ma być mierzona, warto
odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:
Jaki moment obciążenia ma być prze-
noszony?
Czy sprzęgło daje wystarczającą
ochronę przeciw przestawieniom?
Czy potrzebna jest sztywność osiowa
lub osiowa ruchliwość?
Czy sprzęgło może być użyte przy
pożądanej prędkości obrotowej?
Czy sprzęgło mieści się w wyznaczo-
nej przestrzeni użytkowej?
Czy sprzęgło może pracować w po-
danych warunkach temperaturowych?
Czy sprzęgło oferuje oczekiwaną
sztywność skrętną?
Czy sprzęgło wnosi izolację elek-
tryczną osi?
Czy sprzęgło osiąga oczekiwaną ży-
wotność?
Czy sprzęgło spełnia oczekiwania ce-
nowe?
Momenty obciążenia, momenty
bezwładności i sztywność skrętna
Zastosowania przy których sprzęgła
napędzają tzw. obciążenia cierne, np.
pompy, drzwi rozsuwane, maszyny tek-
stylne itp., nie wymagają w ogólności
dużej sztywności skrętnej, ponieważ nie
ma potrzeby pozycjonowania w określo-
nym kącie. Tam gdzie występują drgania
rezonansowe, możliwe jest takie zmniej-
szenie sztywności skrętnej sprzęgła, aby
drgania własne sprzęgła i maszyny nie
zachodziły na siebie, co jest możliwe,
ponieważ przeważnie takie maszyny pra-
cują przy stałej prędkości obrotowej.
To nie jest jednak dobrym rozwiązaniem,
gdy obciążenie stanowią momenty bez-
władności, co jest typowym dla napędów
pozycjonujących i z regulowaną prędko-
ścią obrotową. Tu konieczna jest kontrola
położenia ze strony napędowej i odbiera-
jącej napęd podczas całego cyklu pracy.
W systemach tych silnik, sprzęgło i ob-
ciążenie stanowią układ drgający. Jego
częstotliwość rezonansu własnego zale-
ży od momentu bezwładności i sztywno-
ści skrętnej sprzęgła. Przyrost momentu
bezwładności lub zmniejszenie sztywno-
ści skrętnej prowadzą do zmniejszenia
częstotliwości rezonansowej.
Aby sterować systemem drgającym, na-
leży pracować zdecydowanie poniżej
częstotliwości rezonansowej. Można wy-
obrazić sobie, że trzymamy elastyczną
Jeśli przypadkowo powstaje przestawie-
nie osiowe, warto realistycznie ocenić
efektywne przestawienie promieniowe,
które składa się z promieniowego prze-
stawienia obu linii środkowych i mie-
rzone jest w środku sprzęgła. Ta wartość
stanowi efektywnie utworzoną wartość
i jest miarodajna dla określenia maksy-
malnego przestawienia. Wystarczy wte-
dy określać wartość promieniową.
Ruch osiowy może pochodzić od luzu
osiowego łożysk lub od wydłużeń ter-
micznych osi. Przeważnie korzystnie
jest przejąć to wydłużenie odpowiednim
sprzęgłem. W niektórych przypadkach
Wyrównywanie przestawienia osiowego
i ruchomość osiowa
Te własności odróżniają sprzęgła ela-
styczne od sprzęgieł sztywnych. Zasa-
da działania mechanizmu przenoszące-
go moment (np. mieszka metalowego,
membrany, wkładu przenoszącego itp.)
określa prawie każdą dalszą własność
30
N
R
4
K
WIECIEŃ
2005 r.
P
rzy wyborze sprzęgła łączącego np.
Porównanie sił w łożyskach dla poszczególnych sprzęgieł
taśmę, na której końcu wisi pewna ma-
sa. Ruch pionowy masy na końcu da się
przyspieszać, dopóki wykonujemy po-
wolne ruchy. Jeśli ruch przyspieszyć, to
masa nie przemieszcza się w ogóle.
Aby poprawić czas reakcji systemu, po-
trzebujemy taśmy z małą elastycznością
lub należy zmniejszyć masę na jej koń-
cu. Wystarczy teraz zamienić myślowo
masę z momentem bezwładności i ta-
śmę elastyczną ze sprzęgłem, aby uzy-
skać dobrą analogię systemu z momen-
tem bezwładności.
Jeśli patrzymy na relacje użytkowe, to
sztywne sprzęgło skraca czasy nastaw
napędu, poprawia dokładność pozycjo-
nowania i podwyższa granicę zastoso-
wań dynamicznych. Istotnym więc pa-
rametrem przy wyborze sprzęgła do
zastosowań dynamicznych. Istotnym
więc parametrem przy wyborze sprzę-
gła do zastosowań dynamicznych zwią-
zanych z pozycjonowaniem jest sztyw-
ność skrętna, która jest bardzo niska np.
dla sprzęgła elastomerowego, ale bardzo
wysoka dla sprzęgieł membranowych
(dyskowych).
Do opisu własności poszczególnych ty-
pów sprzęgieł powrócimy w kolejnych
zeszytach NiS. Więcej informacji: www.
wobit.com.pl, www.huco.com.
P.P.H. WObit
Witold Ober
61-474 Poznań
ul. Gruszkowa 4
tel. 061-835 08 00
fax 061-835 07 04
e-mail:
wobit@wobit.com.pl
www.wobit.com.pl
N
R
4
K
WIECIEŃ
2005 r.
31
Plik z chomika:
arturoglobo
Inne pliki z tego folderu:
Sterowniki mikrokrokowe silników krokowych.pdf
(320 KB)
Sterowniki silników krokowych firmy Trinamic, cz. 2.pdf
(430 KB)
Sterowniki silników krokowych firmy Trinamic, cz. 1.pdf
(628 KB)
Sterownik SMC139.pdf
(77 KB)
Pozycjonowanie urzadzen pomiarowych z napedem krokowym.pdf
(760 KB)
Inne foldery tego chomika:
#_E_Book
► Planit EdgeCAM 2013 R1
AlphaCAM 2013 PL
Ansys 12.1 32bit
Ansys 12.1 64bit
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin