Sprzęgła elastyczne.pdf

(324 KB) Pobierz
NiS_04_05.indd
Sprzęgła elastyczne,
kłopotliwy osprzęt
czy niezbędny element?
jednak, w tym w zadaniach pozycjono-
wania, należy zapobiec przemieszczeniu
osiowemu niezamocowanego wałka i za-
trzymać ruch poosiowy na statycznej osi
silnika. Przydatne tu będą uniwersalne
sprzęgła i sprzęgła wyrównujące przesta-
wienia promieniowe. Do takich sprzęgieł
należą np. sprzęgła UniLat.
Sprzęgła elastyczne są stosowane, aby
ochronić łożyska przed zawyżonymi ob-
ciążeniami promieniowymi i osiowy-
mi, które powstają wskutek przestawie-
nia równoległego wałków i ruchów po-
osiowych. Ponieważ wszystkie sprzęgła
przeciwdziałają ruchom osiowym i pro-
mieniowym, najlepszym sprzęgłem chro-
niącym łożyska jest sprzęgło z najmniej-
szą siłą oporowania. Rysunek 1 pokazuje
siły na łożysku promieniowym przy po-
pularnych typach sprzęgieł. Z wyjątkiem
średnicy 30 mm sprzęgła elastomerowe-
go, wszystkie inne pomiary zdjęto przy
sprzęgłach o średnicy zewnętrznej 25
mm. Najlepszy wybór sprzęgła oznacza
najmniejszą siłę wywieraną na łożysko.
Elastyczne sprzęgła transferują
obrót jednego wałka do drugiego
i kompensują małe błędy montażu,
które są konsekwencją łączenia dwóch
różnych osi z niezwiązanych ze sobą
układów obrotowych. Pod pojęciem
kompensacji błędów niezosiowania
kryje się konieczność przenoszenia
momentu pomiędzy pierścieniem
napędowym i odbiorczym poprzez
element roboczy sprzęgła. Dobór
elementu roboczego, a tym samym
rodzaju sprzęgła, zależy m.in. od
wielkości przestawienia osiowego,
promieniowego i kątowego obu osi.
sprzęgła, a także tolerancję przeniesienia
osi i ruchomość osi.
Uniwersalne lateralne sprzęgła mogą
przenosić relatywnie duże przestawie-
nia osiowe, ale przez to zmniejsza się ich
bezluzowa żywotność. Sprzęgła miesz-
kowe mogą przyjmować znaczne prze-
sunięcia poosiowe, ale wpływa to na po-
gorszenie innych własności sprzęgła.
Sprzęgła membranowe mogą się trwa-
le uszkodzić, jeśli osiowe przesunięcie
przekroczy wartość katalogową. Sprzęg-
-ła membranowe mogą przenosić pew-
ne przestawienia osiowe bez wpływu na
żywotność, jeśli zwiększyć odpowiednio
średnicę membrany i długość sprzęgła.
Przestawienia osiowe powstają na skutek
niedokładności wytworzenia, termiczne-
go wydłużenia materiału, zużycia, pro-
blemów zabudowy i tolerancji złożenia.
Powstające tak błędy ustawienia osi czę-
sto są trudne do oszacowania, najczęściej
jednak nie są wielkie i leżą w zakresie od
zera do pół stopnia tolerancji kątowej i 0
do 0,2 mm przestawienia równoległego.
Należy jednak zwrócić uwagę, że prze-
stawienie równoległe osi np. o 0,2 mm
może się znacznie powiększyć wskutek
przestawienia kątowego.
wał silnika z wałem odbiorczym ma-
szyny lub oś enkodera z osią urządzenia,
którego pozycja ma być mierzona, warto
odpowiedzieć sobie na poniższe pytania:
Jaki moment obciążenia ma być prze-
noszony?
Czy sprzęgło daje wystarczającą
ochronę przeciw przestawieniom?
Czy potrzebna jest sztywność osiowa
lub osiowa ruchliwość?
Czy sprzęgło może być użyte przy
pożądanej prędkości obrotowej?
Czy sprzęgło mieści się w wyznaczo-
nej przestrzeni użytkowej?
Czy sprzęgło może pracować w po-
danych warunkach temperaturowych?
Czy sprzęgło oferuje oczekiwaną
sztywność skrętną?
Czy sprzęgło wnosi izolację elek-
tryczną osi?
Czy sprzęgło osiąga oczekiwaną ży-
wotność?
Czy sprzęgło spełnia oczekiwania ce-
nowe?
Momenty obciążenia, momenty
bezwładności i sztywność skrętna
Zastosowania przy których sprzęgła
napędzają tzw. obciążenia cierne, np.
pompy, drzwi rozsuwane, maszyny tek-
stylne itp., nie wymagają w ogólności
dużej sztywności skrętnej, ponieważ nie
ma potrzeby pozycjonowania w określo-
nym kącie. Tam gdzie występują drgania
rezonansowe, możliwe jest takie zmniej-
szenie sztywności skrętnej sprzęgła, aby
drgania własne sprzęgła i maszyny nie
zachodziły na siebie, co jest możliwe,
ponieważ przeważnie takie maszyny pra-
cują przy stałej prędkości obrotowej.
To nie jest jednak dobrym rozwiązaniem,
gdy obciążenie stanowią momenty bez-
władności, co jest typowym dla napędów
pozycjonujących i z regulowaną prędko-
ścią obrotową. Tu konieczna jest kontrola
położenia ze strony napędowej i odbiera-
jącej napęd podczas całego cyklu pracy.
W systemach tych silnik, sprzęgło i ob-
ciążenie stanowią układ drgający. Jego
częstotliwość rezonansu własnego zale-
ży od momentu bezwładności i sztywno-
ści skrętnej sprzęgła. Przyrost momentu
bezwładności lub zmniejszenie sztywno-
ści skrętnej prowadzą do zmniejszenia
częstotliwości rezonansowej.
Aby sterować systemem drgającym, na-
leży pracować zdecydowanie poniżej
częstotliwości rezonansowej. Można wy-
obrazić sobie, że trzymamy elastyczną
Jeśli przypadkowo powstaje przestawie-
nie osiowe, warto realistycznie ocenić
efektywne przestawienie promieniowe,
które składa się z promieniowego prze-
stawienia obu linii środkowych i mie-
rzone jest w środku sprzęgła. Ta wartość
stanowi efektywnie utworzoną wartość
i jest miarodajna dla określenia maksy-
malnego przestawienia. Wystarczy wte-
dy określać wartość promieniową.
Ruch osiowy może pochodzić od luzu
osiowego łożysk lub od wydłużeń ter-
micznych osi. Przeważnie korzystnie
jest przejąć to wydłużenie odpowiednim
sprzęgłem. W niektórych przypadkach
Wyrównywanie przestawienia osiowego
i ruchomość osiowa
Te własności odróżniają sprzęgła ela-
styczne od sprzęgieł sztywnych. Zasa-
da działania mechanizmu przenoszące-
go moment (np. mieszka metalowego,
membrany, wkładu przenoszącego itp.)
określa prawie każdą dalszą własność
30 N R 4 K WIECIEŃ 2005 r.
P rzy wyborze sprzęgła łączącego np.
402735690.005.png 402735690.006.png 402735690.007.png 402735690.008.png 402735690.001.png
Porównanie sił w łożyskach dla poszczególnych sprzęgieł
taśmę, na której końcu wisi pewna ma-
sa. Ruch pionowy masy na końcu da się
przyspieszać, dopóki wykonujemy po-
wolne ruchy. Jeśli ruch przyspieszyć, to
masa nie przemieszcza się w ogóle.
Aby poprawić czas reakcji systemu, po-
trzebujemy taśmy z małą elastycznością
lub należy zmniejszyć masę na jej koń-
cu. Wystarczy teraz zamienić myślowo
masę z momentem bezwładności i ta-
śmę elastyczną ze sprzęgłem, aby uzy-
skać dobrą analogię systemu z momen-
tem bezwładności.
Jeśli patrzymy na relacje użytkowe, to
sztywne sprzęgło skraca czasy nastaw
napędu, poprawia dokładność pozycjo-
nowania i podwyższa granicę zastoso-
wań dynamicznych. Istotnym więc pa-
rametrem przy wyborze sprzęgła do
zastosowań dynamicznych. Istotnym
więc parametrem przy wyborze sprzę-
gła do zastosowań dynamicznych zwią-
zanych z pozycjonowaniem jest sztyw-
ność skrętna, która jest bardzo niska np.
dla sprzęgła elastomerowego, ale bardzo
wysoka dla sprzęgieł membranowych
(dyskowych).
Do opisu własności poszczególnych ty-
pów sprzęgieł powrócimy w kolejnych
zeszytach NiS. Więcej informacji: www.
wobit.com.pl, www.huco.com.
P.P.H. WObit
Witold Ober
61-474 Poznań
ul. Gruszkowa 4
tel. 061-835 08 00
fax 061-835 07 04
e-mail:
wobit@wobit.com.pl
www.wobit.com.pl
N R 4 K WIECIEŃ 2005 r. 31
402735690.002.png 402735690.003.png 402735690.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin