PISP T. 1 CZ. I P..doc

(591 KB) Pobierz

2

 

(1) POJĘCIA i SYSTEMY PEDAGOGICZE T.1 CZ. I PED.

 

(2)TEMAT 1. NAUKA – GENEZA, DZIEJE, WSPÓŁCZESNE DYLEMATY ( 4 / 2 h )

                                         

(3)ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-METODYCZNE

 

1.     W czasie realizacji pierwszego tematu zapoznać studentów z tematyką, celami
i wymogami dydaktycznymi.

2.     Dodatkowe wymagania prowadzącego: bieżące studiowanie wskazanej i innej potrzebnej literatury, w tym czasopism pedagogicznych; przedstawianie na zajęciach kolejnych prezentacji, uzgodnionych z wykładowcą, dotyczących aktualnych problemów pedagogicznych, aktywność w czasie zajęć i ćwiczeń.

3.     Warunki i forma zaliczenia: aktywność na zajęciach oraz zaliczenie ustne.

4.     Warunki i forma egzaminu: uzyskanie zaliczenia /po I  i  II semestrach/  oraz egzamin pisemny na zakończenie II semestru.

 

 

(4)

 

Treści nauczania:

              GENEZA NAUKI, JEJ DZIEJE I WSPÓŁCZESNE DYLEMATY. NAUKA JAKO RELIGIA XX WIEKU. NAUKA A INNE FORMY LUDZKIEGO DOŚWIADCZENIA, NAUKA A: SZTUKA, WIEDZA POTOCZNA, RELIGIA, FILOZOFIA, MIT. GRANICE PRAWOMOCNOŚCI – WAŻNOŚCI WIEDZY NAUKOWEJ. SPORY O STATUS NAUK HUMANISTYCZNYCH. POZYTYWIZM – ANTYPOZYTYWIZM, NATURALIZM – ANTYNATURALIZM. RÓŻNE UJĘCIA OSOBLIWOŚCI NAUK HUMANISTYCZNYCH. PRAKTYCZNOŚĆ WIEDZY HUMANISTYCZNEJ: WIEDZA TECHNICZNO – ANALITYCZNA I WIEDZA HERMENEUTYCZNO – MORALNA. NAUKA I TECHNIKA A MENTALNOŚĆ CZŁOWIEKA XX WIEKU. WSPÓŁCZESNA HUMANISTYKA WOBEC PYTAŃ O WŁAŚCIWY JEJ TYP REFLEKSJI ORAZ O JEJ KULTUROWE I SPOŁECZNE FUNKCJE. INSTYTUCJE EDUKACYJNE. ZALEŻNOŚĆ SPOSOBU UPRAWIANIA PEDAGOGIKI OD ROZUMIENIA WYCHOWANIA. GENEZA I STRUKTURA WIEDZY PEDAGOGICZNEJ. SPOŁECZNO – KULTUROWE UWARUNKOWANIA WIEDZY PEDAGOGICZNEJ. ZALEŻNOŚĆ PEDAGOGIKI OD INNYCH DZIEDZIN WIEDZY. RÓŻNICE MIĘDZY PEDAGOGIKĄ ROZUMIANĄ JAKO NAUKA I JAKO FILOZOFIA WYCHOWANIA. TYPOWE PYTANIA PEDAGOGICZNE. STRUKTURA I STYLE MYŚLENIA PEDAGOGICZNEGO. APORIE PEDAGOGICZNE: PRZYMUS I SWOBODA W WYCHOWANIU, WYCHOWANIE JAKO URABIANIE I JAKO WSPOMAGANIE ROZWOJU, WYCHOWANIE ADAPTACYJNE I EMANCYPACYJNE, WYCHOWANIE A MANIPULACJA. GŁÓWNE DOKTRYNY (SYSTEMY) PEDAGOGICZNE. POJĘCIE DOKTRYNY PEDAGOGICZNEJ. PRZYNALEŻNOŚĆ DOKTRYN DO RÓŻNYCH NURTÓW PEDAGOGIKI. ZWIĄZEK DOKTRYN Z IDEOLOGIAMI I FORMACJAMI ŚWIATOPOGLĄDOWYMI. ZNACZENIE DOKTRYN DLA WSPÓŁCZESNEJ REFLEKSJI O WYCHOWANIU. POTRZEBA I SPOSÓB STUDIOWANIA DOKTRYN PEDAGOGICZNYCH.

 

(5)

Słowa kluczowe:

Nauka, wiedza naukowa, nauki humanistyczne, pedagogika, pojęcia, systemy pedagogiczne, aporie pedagogiczne, doktryny pedagogiczne, pedagogika jako nauka, pedagogika jako filozofia.

 

(6)

 

I.                    ROZLICZENIE GODZIN NA TEMATY I ZAJĘCIA

 

Nazwa

Tytuły tematów
(zajęć)

Liczba godzin

Uwagi

Temat

Zajęcie

Razem

z tego na zajęcia

teoretyczne

praktyczne

1

 

NAUKA – GENEZA, DZIEJE, WSPÓŁCZESNE DYLEMATY

4/2

4/2

0

 

2

 

NAUKI HUMANISTYCZNE

4/2

4/2

0

 

3

 

PEDAGOGIKA JAKO NAUKA O WYCHOWANIU

4/4

4/4

0

 

4

 

ZALEŻNOŚCI I ZWIĄZKI PEDAGOGIKI Z INNYMI NAUKAMI

4/2

4/2

0

 

5

 

GŁÓWNE DOKTRYNY (SYSTEMY) PEDAGOGICZNE I ICH ZNACZENIE DLA WSPÓŁCZESNEJ REFLEKSJI O WYCHOWANIU

4/4

4/4

0

 

6

 

PRAKTYCZNOŚĆ WIEDZY HUMANISTYCZNEJ

2/2

0

2/2

 

7

 

WIEDZA TECHNICZNO – ANALITYCZNA I WIEDZA HERMENEUTYCZNO – MORALNA

4/4

0

4/4

 

8

 

NAUKA I TECHNIKA A MENTALNOŚĆ CZŁOWIEKA XX WIEKU

4/2

0

4/2

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin