2
(1) POJĘCIA i SYSTEMY PEDAGOGICZE T.1 CZ. I PED.
(2)TEMAT 1. NAUKA – GENEZA, DZIEJE, WSPÓŁCZESNE DYLEMATY ( 4 / 2 h )
(3)ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-METODYCZNE
1. W czasie realizacji pierwszego tematu zapoznać studentów z tematyką, celami i wymogami dydaktycznymi.
2. Dodatkowe wymagania prowadzącego: bieżące studiowanie wskazanej i innej potrzebnej literatury, w tym czasopism pedagogicznych; przedstawianie na zajęciach kolejnych prezentacji, uzgodnionych z wykładowcą, dotyczących aktualnych problemów pedagogicznych, aktywność w czasie zajęć i ćwiczeń.
3. Warunki i forma zaliczenia: aktywność na zajęciach oraz zaliczenie ustne.
4. Warunki i forma egzaminu: uzyskanie zaliczenia /po I i II semestrach/ oraz egzamin pisemny na zakończenie II semestru.
(4)
Treści nauczania:
GENEZA NAUKI, JEJ DZIEJE I WSPÓŁCZESNE DYLEMATY. NAUKA JAKO RELIGIA XX WIEKU. NAUKA A INNE FORMY LUDZKIEGO DOŚWIADCZENIA, NAUKA A: SZTUKA, WIEDZA POTOCZNA, RELIGIA, FILOZOFIA, MIT. GRANICE PRAWOMOCNOŚCI – WAŻNOŚCI WIEDZY NAUKOWEJ. SPORY O STATUS NAUK HUMANISTYCZNYCH. POZYTYWIZM – ANTYPOZYTYWIZM, NATURALIZM – ANTYNATURALIZM. RÓŻNE UJĘCIA OSOBLIWOŚCI NAUK HUMANISTYCZNYCH. PRAKTYCZNOŚĆ WIEDZY HUMANISTYCZNEJ: WIEDZA TECHNICZNO – ANALITYCZNA I WIEDZA HERMENEUTYCZNO – MORALNA. NAUKA I TECHNIKA A MENTALNOŚĆ CZŁOWIEKA XX WIEKU. WSPÓŁCZESNA HUMANISTYKA WOBEC PYTAŃ O WŁAŚCIWY JEJ TYP REFLEKSJI ORAZ O JEJ KULTUROWE I SPOŁECZNE FUNKCJE. INSTYTUCJE EDUKACYJNE. ZALEŻNOŚĆ SPOSOBU UPRAWIANIA PEDAGOGIKI OD ROZUMIENIA WYCHOWANIA. GENEZA I STRUKTURA WIEDZY PEDAGOGICZNEJ. SPOŁECZNO – KULTUROWE UWARUNKOWANIA WIEDZY PEDAGOGICZNEJ. ZALEŻNOŚĆ PEDAGOGIKI OD INNYCH DZIEDZIN WIEDZY. RÓŻNICE MIĘDZY PEDAGOGIKĄ ROZUMIANĄ JAKO NAUKA I JAKO FILOZOFIA WYCHOWANIA. TYPOWE PYTANIA PEDAGOGICZNE. STRUKTURA I STYLE MYŚLENIA PEDAGOGICZNEGO. APORIE PEDAGOGICZNE: PRZYMUS I SWOBODA W WYCHOWANIU, WYCHOWANIE JAKO URABIANIE I JAKO WSPOMAGANIE ROZWOJU, WYCHOWANIE ADAPTACYJNE I EMANCYPACYJNE, WYCHOWANIE A MANIPULACJA. GŁÓWNE DOKTRYNY (SYSTEMY) PEDAGOGICZNE. POJĘCIE DOKTRYNY PEDAGOGICZNEJ. PRZYNALEŻNOŚĆ DOKTRYN DO RÓŻNYCH NURTÓW PEDAGOGIKI. ZWIĄZEK DOKTRYN Z IDEOLOGIAMI I FORMACJAMI ŚWIATOPOGLĄDOWYMI. ZNACZENIE DOKTRYN DLA WSPÓŁCZESNEJ REFLEKSJI O WYCHOWANIU. POTRZEBA I SPOSÓB STUDIOWANIA DOKTRYN PEDAGOGICZNYCH.
(5)
Słowa kluczowe:
Nauka, wiedza naukowa, nauki humanistyczne, pedagogika, pojęcia, systemy pedagogiczne, aporie pedagogiczne, doktryny pedagogiczne, pedagogika jako nauka, pedagogika jako filozofia.
(6)
I. ROZLICZENIE GODZIN NA TEMATY I ZAJĘCIA
Nazwa
Tytuły tematów(zajęć)
Liczba godzin
Uwagi
Temat
Zajęcie
Razem
z tego na zajęcia
teoretyczne
praktyczne
1
NAUKA – GENEZA, DZIEJE, WSPÓŁCZESNE DYLEMATY
4/2
0
NAUKI HUMANISTYCZNE
3
PEDAGOGIKA JAKO NAUKA O WYCHOWANIU
4/4
4
ZALEŻNOŚCI I ZWIĄZKI PEDAGOGIKI Z INNYMI NAUKAMI
5
GŁÓWNE DOKTRYNY (SYSTEMY) PEDAGOGICZNE I ICH ZNACZENIE DLA WSPÓŁCZESNEJ REFLEKSJI O WYCHOWANIU
6
PRAKTYCZNOŚĆ WIEDZY HUMANISTYCZNEJ
2/2
7
WIEDZA TECHNICZNO – ANALITYCZNA I WIEDZA HERMENEUTYCZNO – MORALNA
8
NAUKA I TECHNIKA A MENTALNOŚĆ CZŁOWIEKA XX WIEKU
...
kasiaczek99222