Propozycje zabaw na karnawał(1).doc

(70 KB) Pobierz
Propozycje zabaw na karnawał

Piosenka "z pokazywaniem"
Ręce do machania
Nogi do skakania
Palce do liczenia
A zęby do mycia.
Głowa do kiwania
Uszy do słuchania
Oczy do mrugania
Usta do śpiewania.

 

 

 

 

Propozycje zabaw na karnawał

1.     Otwarcie balu.

Otwarcia dokonuje prowadząca wróżka, która wita gości i uczestników wierszem:

„Witajcie, witajcie kochani.

Cieszę się, że jestem z wami.

Usłyszałam wasze głosy,

uczesałam ładnie włosy

i przybiegłam na wezwanie.

Bardzo miłe to spotkanie.”

 

2.     Nauka  zaklęcia, które dzieci będą wygłaszać  w  trakcie  balu:

„Abra, kadabra gwiezdny pył.

Abyś uśmiechnięty był.

Abra, kadabra gwiezdny pył.

Abyś grzeczny był.”

Zabawa ,,Taniec w parach z balonami”

Dzieci odszukują swoją mamę lub tatę i zapraszają na scenę do wspólnej zabawy. Pierwszych 10 par otrzymuje napompowane balony. Mają one utrzymać się jak najdłużej w tańcu, podtrzymywane są jedynie brzuszkami. Wygrywa para, która najdłużej utrzyma balon.

(Muzykę w trakcie zabawy proponuję zmienić na szybszą.)

Wspólny taniec Makarena

Kilka starszych uczennic wcześniej przygotowało figury tańca, który teraz prezentują na scenie. Uczą powoli kolejnych figur, najpierw bez muzyki, później z muzyką. Cała sala stara się naśladować prowadzących.

Konkurs ,,Jaka to melodia?”

Prowadzący ma przygotowane fragmenty znanych polskich utworów muzycznych, których tytuły teraz będą odgadywane przez uczestników konkursu.

(Proponuję dobór par: dziecko+ rodzic.)

Zgłasza się 5 – 6 chętnych par. Każda para otrzymuje lizak, podniesieniem którego daje sygnał o gotowości do udzielenia odpowiedzi. Za dobrą odpowiedź otrzymują 1 punkt. Wygrywa para z największą liczbą punktów.

(Repertuar dobieramy tak, aby zarówno pokolenie młodsze, jak i starsze mogło się wykazać.)

Konkurs ,,Blok reklamowy”

Tydzień wcześnie uczniowie zostają powiadomieni o konkursie. Chętni mają przygotować zabawną reklamę wybranego przez siebie produktu. Prezentacje mogą być indywidualne lub grupowe. Występy na koniec oceniane są przez publiczność brawami. Najbardziej spontaniczna reakcja publiczności to jednocześnie ogłoszenie zwycięzcy.

Zabawa ,,Krzesełka”

Ustawiamy w kole krzesełka (o jedno mniej niż chętnych do zabawy). Wszyscy w rytmie słyszanej melodii poruszają się w jedną stronę wkoło krzesełek. Kiedy muzyka milknie, każdy zajmuje najbliższe krzesełko. Osoba, której zabrakło siedzenia, odpada z gry i odchodzi, zabierając jedno krzesło. Zabawa trwa, aż do pozostania jednej osoby - zwycięzcy.

7. Zabawa ,,Pompowanie baloników”

Chętni do zabawy otrzymują baloniki. Zadanie polega na napompowaniu jak największego w ciągu np. 10 sekund. Wygrywa osoba, której balon nie pękł i jest największy.

8. Zabawa ,,Labirynt”

Uczestnicy dobierają się parami. Jedna osoba z pary ma zawiązane oczy i mazak w ręku, druga ma ją ,,przeprowadzić” przez narysowany na dużej planszy labirynt. Osoba przeprowadzająca może używać tylko słów:
w prawo, w lewo, w górę, w dół. Ocenia się szybkość wykonania zadania i dokładność.

9. Konkurs ,,Kto lepiej buduje?”

Proponuję dwie np. dziesięcioosobowe drużyny. Należy przygotować zestaw sześciennych klocków jednakowej wielkości. Najpierw buduje jedna drużyna, potem druga. Każda osoba z drużyny po kolei podchodzi do przygotowanego miejsca i ustawia jeden klocek, aż do wywrócenia się wieży. Wygrywa drużyna, która zdołała ustawić więcej klocków.
(Zabawa toczy się przy dźwiękach muzyki i dopingu publiczności.)

 

Tańce, piosenki, zabawy i  konkursy prowadzone przez wodzireja – nauczyciela:

·         Taniec na dobry początek- Parada (figury jak w Polonezie). Dzieci zakładają maseczki, dobierają się parami, odbywa się karnawałowa parada. 

·         Taniec w parach wg. zabawy Ludzie do ludzi. Wszyscy tańczą w parach. Wodzirej podaje hasło np. „plecy do pleców” – wszyscy tańczą, opierając się plecami – „dłonie do dłoni”, „łokieć do łokcia”, „ucho do kolana” itp.           Na polecenie „ludzie do ludzi” wszyscy zmieniają partnerów. Zabawa zaczyna się od nowa.

·         Taniec w wężykach Carnevalito.

·         Wspólny śpiew piosenki pt. Baloniki.

·         Dmuchanie baloników - konkurs. Chętni ustawiają się na wprost pozostałych. Ich zadanie to nadmuchanie baloników w czasie, gdy grupa liczy do 10.

·         Tańce w parach z balonami. Każda para otrzymuje balon, który należy trzymać różnymi częściami ciała. W czasie tańca balon nie może spaść na ziemię, gdy urywa się muzyka balon umieszcza się w miejscu podanym przez wodzireja. Partnerzy trzymają balon: rękami, ramionami, plecami, czołami, jednym paluszkiem.

·         Taniec Naśladuj mnie. Wszyscy stoją w kole, do znanej muzyki jedna osoba wykonuje jakiś ruch, pozostałe osoby powtarzają go. Po chwili, osoba która pokazywała ruch wskazuje inną, ta prezentuje nowy ruch, zaś wszyscy go naśladują itd.

·         Transport balonów. Pięcioosobowe grupy transportują balon w rytm muzyki w różny sposób z jednego końca sali do drugiego: - rękami –czołami – brzuchami – plecami – nosami.

·         Śpiewamy ba... - zabawa w parach. Jedna osoba z pary siada na krześle              i śpiewa w dowolny sposób sylabę ba. Zadaniem drugiej jest zrobienie jak największej ilości okrążeń wokół krzesła w czasie trwania śpiewu.

·         Czardasz - taniec w dwóch wężykach: chłopców i dziewcząt.

·         Konkurs w podawaniu balonów na czas w dwóch rzędach jw. w sposób określony przez wodzireja np. nad głowami, z ręki do ręki.

·         Lot na balonie. Wodzirej zaprasza chętnych  do odbycia lotu w kosmos – dzieci siadają na balonie w taki sposób, aby pękł z hukiem.

·         Tańce swobodne przy znanej muzyce młodzieżowej.

5.     Swing w uliczce – taniec na zakończenie balu. Podziękowanie za wspólną zabawę.

BAL KARNAWAŁOWY ,,LOT W KOSMOS”

 

Ilość uczestników: ok.300 uczniów klas ,,0”-III (podział na dwie grupy).

Miejsce: sala gimnastyczna.

Czas trwania: 1,5-2 godz. (dla jednej grupy).

Środki dydaktyczne: nagrania z muzyką dyskotekową, szary papier, mazaki, kolorowa bibuła, klej, nożyczki, słodycze. Każda klasa otrzymuje ok. 2 tygodni wcześniej zaproszenie w formie listu i harmonogram imprezy z informacją, co powinna przygotować na bal (sposób powitania, poruszania się, hymn, taniec, zawód).

 

Witam Was na naszej stacji kosmicznej ,,Czwóreczka”.

Zapraszam do lotu w kosmos. Odwiedzimy różne planety. Przekonamy się kto tam mieszka, jak wygląda i czy możemy się z nim zaprzyjaźnić.

Jeśli będziecie uważnie słuchać i dokładnie wykonywać polecenia, nasza podróż przebiegnie bez problemów.

         UWAGA! UWAGA!

Zbyt wielki hałas na pokładzie statku może doprowadzić do turbulencji. Grozi to awarią

i pozostaniem w kosmosie na zawsze.

 

Za chwilę startujemy.

A dokąd polecimy? Odwiedzimy dziś planetę ZABAWEK, ROBOTÓW i EKOLOGÓW

Jak wyglądają wasze planety drodzy mieszkańcy kosmosu  musicie pokazać sami.

Macie do dyspozycji szary papier i materiały plastyczne. Na wykonanie pracy macie 10 min.

Uwaga! Wsiadamy do rakiety i startujemy.

Okrzyk (powtarzamy 3x): RA-KIE TA          (uderzenia dłońmi o podłogę, uda, brzuch)

                                          W GÓRĘ!             (wyskok w górę)                                              

Kończymy pracę.

Pora na zwiedzanie planet (następuje przemarsz dzieci dookoła sali).                                    Już wiemy, jak wyglądają wszystkie planety. Teraz pora na poznanie ich mieszkańców.

 

 

 

Zapraszamy Was na planetę ZABAWEK.

(3x) RA-KIE-TA 

       W GÓRĘ!

(Dzieci zajmują miejsca przy swoich pracach).

Pokażcie nam teraz, jak witają się i poruszają mieszkańcy waszej planety. Mieszkańcy planety prezentują również swój hymn i taniec. Dziękujemy brawami mieszkańcom planety ZABAWEK za prezentację i machamy im na pożegnanie.

 

 

Lecimy teraz na planetę ROBOTÓW.

(3x) RA-KIE-TA

       W GÓRĘ!

Następuje prezentacja powitania, sposobu poruszania, hymnu i tańca.

Żegnamy się z mieszkańcami planety ROBOTÓW.

 

Lecimy teraz na planetę EKOLOGÓW.

(3x) RA-KIE-TA

       W GÓRĘ!

Mieszkańcy planety prezentują swój sposób powitania, poruszania się, hymn i taniec.

 

UWAGA! UWAGA!

Nastąpiła awaria sprzętu pokładowego. Wśród mieszkańców planet musimy znaleźć specjalistę, który to naprawi. Proszę o prezentację najpopularniejszego zawodu mieszkańców planety ZABAWEK, ROBOTÓW, EKOLOGÓW. (Następuje prezentacja zawodu dzieci zamieszkujących daną planetę – pozostałe dzieci muszą odgadnąć, o jaki zawód chodzi).

 

Mechanicy pokładowi właśnie naprawili sprzęt. Możemy już wrócić na Ziemię.

UWAGA! Startujemy!

(3x) RA-KIE-TA

       W GÓRĘ!

 

Ponieważ lot ku Ziemi trwa bardzo długo, zatańczmy w tym czasie nasze ziemskie tańce

(zabawa przy muzyce dyskotekowej).

 

Podróż w kosmos dobiegła końca. Jeśli podobała Ci się, zostaw swój ślad na Drodze Mlecznej (dzieci odrysowują swoje dłonie na długim pasie sklejonych ze sobą szarych papierów).

Kto odrysował swoją dłoń, może opuścić pokład statku. Na pożegnanie każdy uczestnik wyprawy otrzyma kosmicznego cukierka

                            Scenariusz Balu Karnawałowego dla uczniów  

                                        0 -VI szkoły podstawowej

 

 

1.     Powitanie wszystkich gości:

 

Wróżka:

„Witam na naszym pierwszym balu w Nowym Roku  Jej wysokość Królową Śniegu.

Droga Królowo w imieniu tegoż oto zgromadzonego ludu, proszę o otwarcie balu.

 

Królowa:

„Drodzy podwładni: bawcie się i hulajcie. Bal uważam za otwarty.”

             (królowa rozsypuje konfetii nad głowami dzieci)

 

Wróżka:

„Królowo Śniegu Twój lud prosi Cię o dokonanie koronacji tych oto księżniczek 

i książąt.” (przygotowują się do koronacji przewodniczący klas 0 – VI)

 

Królowa:

„Zbliżcie się do tronu. (następuje koronacja przewodniczących klas)

-          Księżniczko Agato, przyjmij tą koronę i panuj nad swoimi podopiecznymi (uczniami jej klasy).

-          Księżniczko .... itp. od klasy 0 do 6.

-           

Wróżka:

„Na cześć królowej, księżniczek i książąt: hip hip hura !!!” 3x

 

2.     Zabawa taneczna przy muzyce (księżniczki i książęta zapraszają swoje klasy do tańca).

 

3.     Konkurs „Taniec z miotłami” – parę tworzą chętne dzieci w towarzystwie mioteł (komisja ocenia umiejętności taneczne uczniów)

                                                                                           

4.     Zabawa taneczna przy muzyce (wspólne tańce wszystkich uczniów  – weryfikacja słowna postępów tanecznych przez komisję).

 

5.     Pokaz tańca dowolnego przez dziewczęta (z całej szkoły)

                                                                                             

6.     Pokaz tańca dowolnego przez chłopców (z całej szkoły)

 

7.     Zabawa taneczna przy muzyce– wychowawcy klas tańczą ze swoimi wychowankami.

 

8.     Konkurs „Taniec z balonem” – 7 par po jednej z każdej klasy; para tańczy z balonem umieszczonym na wysokości klatki piersiowej. Wygrywa ta para, która najdłużej utrzyma balon przy sobie. (zalecany podział konkurencji na grupy wiekowe uczniów)

                                                                                                       

9.     Zabawa taneczna przy muzyce.

 

10. Konkurs „Pociąg” – wybór maszynisty; maszynista kieruje pociągiem, dzieci tworzą korowód. W trakcie zabawy odbywać się prezentacja strojów karnawałowych, poprzedzająca wybór najciekawszego przebrania .

11. Zabawa taneczna przy muzyce – tańce indywidualne

 

12. Konkurs „Zjadanie jabłek”  7 par po 1 z każdej klasy – 7 jabłek – jedna osoba z pary staje na krześle i trzyma przywiązane na nitce jabłko. Druga osoba z pary próbuje zjeść wiszące jabłko nie pomagając sobie przy tym rękoma. Wygrywa ta para uczestników, która najszybciej i najdokładniej wykona zadanie. (zalecany podział konkurencji na grupy wiekowe uczniów)

 

13. Zabawa taneczna przy muzyce – tańce indywidualne

 

14. Wspólny taniec dla wszystkich np.:„Macarena”

 

15. Występ pożegnalny Królowej kończący bal:

Drodzy podwładni, dobiegł końca nas bal karnawałowy. Przypominam jednak, że następny odbędzie się już za rok. Zaprasza wszystkich serdecznie.

 

16. Piosenka na zakończenie balu – taniec w kole z wychowawcami klas.

 

 

Scenariusz baliku karnawałowego

Cele:
Uczeń:

·         rozumie pojęcie „karnawał”,

·         razem z rodzicami wymyśla i planuje strój do przebrania się na balik karnawałowy,

·         chętnie bierze udział w proponowanych zabawach i konkursach,

·         obiektywnie ocenia najładniejsze przebrania dzieci,

·         potrafi wesoło bawić się z wszystkimi dziećmi,

·         zna i stosuje zasady kulturalnego zachowania się,

·         potrafi zarówno wygrywać, jak i przegrywać.

Pomoce: dekoracja klasy, gazety, miotła, trzy szaliki, kreda, 8 szklanek, oranżada, jabłka, nici, karteczki, długopis, balony, stół do wspólnego biesiadowania (serwetki, świece), placki, owoce, słodycze, napoje, nagrody do konkursów.

Zadania dla rodziców: przygotowanie przebrania dla dzieci, pieczenie ciasta, przygotowanie stołu, zakup owoców, słodyczy, napojów oraz nagród do konkursów.

Przebieg:

  1. Powitanie dzieci – przebierańców przybyłych na balik karnawałowy oraz zaproszenie do miłej, wesołej zabawy.
    Przypomnienie pojęcia „karnawał”.
    Karnawał – czas zabaw, balów trwający od Bożego Narodzenia do Środy Popielcowej.
  2. Wspólny taniec w kole oraz prezentacja przebierańców w związku z ogłoszeniem konkursu na najładniejszy strój.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin