INSTRUKCJA BHP NA STANOWISKU PRACY Z KOMPUTEREM I NISZCZARKĄ i.doc

(34 KB) Pobierz
Podstawa Prawna:

      

INSTRUKCJA  BHP

NA STANOWISKU PRACY Z KOMPUTEREM I NISZCZARKĄ

      

1.   Do pracy na stanowisku z komputerem może przystąpić osoba, która:

·              przeszła profilaktyczne badania lekarskie z  uwzględnieniem badań wzroku i przedłożyła orzeczenie lekarskie bez przeciwwskazań do pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz posiada szkolenie wstępne z zakresu bhp i ppoż., została zapoznana z instrukcją i dopuszczona do pracy.

      

2.   Uciążliwość pracy z komputerem – należy przestrzegać:

·              ustawienie ekranu monitora powinno ograniczać olśnienie i odbicie światła,

·              odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 0,6 m., a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora co najmniej 0,8 m.,

·              odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić 400-750 mm,

·              oświetlenie powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej: należy ograniczyć olśnienie bezpośrednie od opraw, okien, przezroczystych, półprzezroczystych ścian, jasnych płaszczyzn pomieszczenia oraz olśnienie odbiciowe od ekranu monitora  - przez zastosowanie odpowiednich opraw oświetleniowych, instalowanie żaluzji w oknach,

·              klawiatura powinna mieć możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0-15o,

·              klawiaturę należy ustawiać tak aby odległość między klawiaturą a przednią krawędzią stołu była nie mniejsza niż 100mm,

·              krzesło stanowiące wyposażenie stanowiska pracy powinno posiadać dostateczną stabilność, odpowiednią, co najmniej pięciopodporową podstawę z kółkami jezdnymi, powinno umożliwiać regulację wysokości siedziska w zakresie 400-500mm, licząc od podłogi; umożliwiać regulację pochylenia oparcia w zakresie: 5o do przodu i 30o do tyłu; posiadać wyprofilowaną płytę siedziska i oparcia odpowiednią do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych; umożliwiać obrót wokół osi pionowej o 360o;  oraz powinno być wyposażone w podłokietniki,

·              mechanizmy regulacji wysokości siedziska i pochylenia oparcia winny być łatwo dostępne,  proste w obsłudze i tak usytuowane, aby regulację można wykonywać w pozycji siedzącej,

·              wszystkie elementy wyposażenia powinny znajdować się w zasięgu rąk, być osiągalne bez konieczności przyjmowania przez pracownika wymuszonych pozycji,

·              konstrukcja stołu powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora i klawiatury,

·              należy łączyć przemiennie pracę związaną z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nie obciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała,

·              pomieszczenia, w których pracują komputery, jeżeli nie ma zainstalowanych urządzeń klimatyzacyjnych, powinny być często wietrzone, w pomieszczeniach należy utrzymywać wilgotność względną powietrza nie mniejszą niż 40% oraz temperaturę 21-23oC,

·              czyścić z kurzu powierzchnię ekranu przed rozpoczęciem pracy ściereczką antystatyczną lub bawełnianą a podczas pracy często zmieniać pozycje, by zmniejszyć zmęczenie mięśni.

      

3.   Pracownik zatrudniony na stanowisku pracy z monitorami ekranowymi ma prawo do:

·              co najmniej 5 - minutowej przerwy, wliczanej do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego,

·              do okularów korygujących wzrok, jeżeli badania lekarskie wykażą potrzebę ich stosowania,

·              wyposażenia stanowiska pracy w podnóżek, jeśli wysokość krzesła uniemożliwia pracownikowi płaskie, spoczynkowe ustawienie stóp na podłodze.

      

4.   Zakazy obwiązujące na stanowisku pracy z monitorami ekranowym, obowiązuje:

·              zakaz  pracy  z monitorem ekranowym powyżej 4 godz. kobietom w ciąży,

·              zakaz spożywania posiłków na stanowisku pracy,

·              zakaz palenia tytoniu na stanowisku pracy i w pomieszczeniach pracy z komputerami,

·              zakaz samowolnego naprawiania urządzeń komputerowych, sprzętu i wyposażenia  stanowiskowego zasilanego energią elektryczną,

·              zakaz przechowywania na stanowisku magnesów, metali namagnesowanych, biżuterii magnetycznej jak również noszenia tej biżuterii w pracy,

·              zakaz czyszczenia na mokro obudowy komputera będącego pod napięciem,

·              zakaz używania do czyszczenia komputerów rozpuszczalników,

·              zakaz zastawiania otworów wentylacyjnych komputera,

·              zabrania się pracy na sprzęcie uszkodzonym bądź niesprawnym technicznie.

·              zakaz przechowywania na stanowisku pracy cieczy łatwopalnych,

5.  Każde zauważone nieprawidłowości w pracy komputera i sprzętu pomocniczego należy niezwłocznie zgłaszać przełożonemu.

6.  W razie zaistnienia wypadku – należy osobie poszkodowanej udzielić pierwszej pomocy. Jeżeli zajdzie taka konieczność należy wezwać pogotowie ratunkowe. O zaistniałym wypadku należy niezwłocznie zawiadomić bezpośredniego przełożonego i służbę bhp w zakładzie pracy.

 

Podstawa Prawna:

Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach  wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz.973).

      

 

NISZCZARKA DO PAPIERU

Przed rozpoczęciem pracy należy zapoznać się z instrukcją i sprawdzić stan techniczny urządzenia. Pamiętać że: urządzenie powinno być usytuowane blisko źródła prądu, aby była możliwość szybkiego odłączenia z zasilania, nie należy umieszczać urządzenia a trasach komunikacyjnych i z dala od źródeł ciepła, zadbać aby w trakcie eksploatacji nie zalać przypadkowo urządzenia płynem.

 

Zasady i sposoby bezpiecznej pracy:

a. obsługiwać niszczarkę zgodnie z instrukcją oraz koncentrować uwagę na wykonywanej czynności,

b. zabronione jest wkładanie rąk, palców lub innych przedmiotów do wejścia papieru,

c. przed przenoszeniem, czyszczeniem urządzenie zawsze wyłączyć i odłączyć od prądu,

d. w razie dostrzeżenia objawów nienormalnej pracy należy urządzenie odłączyć z zasilania - nie naprawiać niszczarki we własnym zakresie - w razie uszkodzenia należy korzystać z usług autoryzowanego serwisu.

Uwaga: urządzenie nie jest przeznaczona do częstego użycia. Zabrania się użytkowania niszczarki w sposób ciągły. Po zniszczeniu pewnej partii papieru, należy wyłączyć urządzenie. Po około 10 minutowej przerwie w pracy można ponownie przystąpić do pracy.

 

Data                             Sporządził                                       Uzgodniono pod względem przepisów

                                                                                                                                         BHP i ochrony ppoż.

 

 

Zatwierdził 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin