Logistyka.doc

(134 KB) Pobierz
Istota logistyki:

Istota logistyki:

Zadania logistyczne jako komponent każdej aktywności życiowej człowieka. Wszelka aktywność człowieka, indywidualna lub zbiorowa, związana z dowolną funkcją, a zwłaszcza taką jak: produkcja, handel, wypoczynek, prace domowe, nauka, opieka społeczna i zdrowotna, wymaga oprócz umiejętności wykonania, niezbędnych do jej realizacji środków (zasobów), między innymi takich jak: surowce, materiały, narzędzia, maszyny, informacje.

Zasoby niezbędne do realizowania określonego zadania, osiągnięcia celu, muszą być dostępne w odpowiednim czasie i miejscu, w odpowiedniej ilości (liczbie) i odpowiedniej jakości.

Uogólniając, niemal z każdą aktywnością człowieka, z osiągnięciem celu, wiążą się dwa zintegrowane procesy:

- odpowiedni układ zdarzeń i funkcji (czynności), które sprawiają, że dzięki ich realizacji osiąga się cel, dla którego tego rodzaju działanie było inicjowane i realizowane. Może to być zarówno wytwarzanie określonego dobra lub usługi jak i proces nauki, wypoczynku, transportu, magazynowania itp.

- dla zrealizowania tego podstawowego procesu niezbędne są zasoby w postaci materiałów, surowców, urządzeń, maszyn, narzędzi i wykonawców posiadających odpowiednie umiejętności. Zasoby te muszą być dostępne w pożądanej ilości, jakości, w odpowiednim miejscu i czasie. Wymaga to odpowiedniego zespołu funkcji i czynności, mających na celu zapewnienie, aby zasoby niezbędne do realizacji procesu zaspokajającego podstawowe potrzeby były dostępne przy możliwie najwyższych nakładach (kosztach) w pożądanym czasie i jakości.

Takie procesy wspierające realizację zadania podstawowego, pod względem skompletowania w pożądanym czasie, koniecznych zasobów, w odpowiedniej ilości i jakości i miejscu, można określić jako procesy logistyczne.

Przykłady:

- Jeżeli procesem podstawowym jest proces budowy domu, to wspierającym go procesem logistycznym będzie odpowiednio zintegrowany z tym procesem transport wszystkich potrzebnych do budowy materiałów budowlanych, w odpowiedniej ilości, jakości, dowóz pracowników budowlanych, zapewnienie im sprawnych maszyn i urządzeń oraz narzędzi budowlanych. Z kolei, jeśli założy się, że procesem podstawowym jest proces transportowy, to wspierającym go procesem logistycznym jest proces, który komponuje się ze zdarzeń i funkcji zapewniających jedność czasu i miejsca takich zasobów (o odpowiedniej liczbie, odpowiedniej jakości), jak: kierowcy, ładunek, paliwo, urządzenia na i wyładunkowe, urządzenia ochraniające ładunek, palety, kontenery itp.

- W procesie nauczania konieczna jest jedność miejsca i czasu takich zasobów jak: słuchacze, nauczyciel, sala wykładowa, sprzęt audiowizualny.

W procesie wytwarzania dobra materialnego konieczne są:

- zasoby w postaci surowców, materiałów, narzędzi, maszyn, które muszą być przygotowane (nasmarowane, naprawione, przetestowane) do realizacji zadania podstawowego,

- przydzielona właściwa kadra pracownicza, przeszkolona w zakresie bhp i umiejąca się posługiwać środkami pracy,

- dostępne też muszą być informacje technologiczno-produkcyjne, rynkowe, finansowe.

Każdy proces podstawowy wymaga wsparcia logistycznego.

Współistnienie procesów podstawowych i wspierających je procesów logistycznych:

Zasoby    →  Proces logistyczny wspierający proces   → użyteczność

                                 podstawowy                                    miejsca i czasu

     ↕                                    ↕                                                    ↕

Potrzeby    →         Proces produkcyjny            →       Produkt usługa

                               Proces wytwarzania

                               produktu lub usługi

                               Proces podstawowy

 

Funkcje obsługowe procesu logistycznego stosunku do zadań i funkcji procesu podstawowego:

WEJŚCIE:                                                                             WYJŚCIE:

Popyt  →  Proces podstawowy – wytwarzanie: → Produkt usługa –

   ↕            - planowanie koniecznych do              zaspokojenie potrzeby

                   wytworzenie dobra zasobów,                               ↕

                     planowanie zdolności,

Zasoby:    - przetwarzanie jakościowe zasobów,    Logistyczna obsługa

- natural,  - udostępnianie wytworzonych dóbr          klienta, wartość

- kadrowe,      konsumentom (klientom)                 dodana: użyteczność

- finansowe,                                                                  miejsca i

- informacyjne. → Proces logistyczny                →         czasu.

                          obsługa procesu podstawowego:

                        - wybór źródeł, pozyskania zasobów,

                        ocena dostawców, zaopatrzenie,

                        składowanie,

                        - dostawa zasobów do stanowisk

                        przetwarzania, transport i składowanie

                         międzyoperacyjne,

                        - pakowanie wyrobów, składowanie,

                        dystrybucja fizyczna, serwis i obsługa.

Pojęcie logistyki:

Logistyka jest dyscypliną wiedzy ekonomicznej, która zajmuje się całym procesem transportowo-magazynowym, obejmującym przepływ produktów miejsca sprzedaży surowców do punktu finalnej konsumpcji, a także przepływem informacji, które kierują przemieszczeniem produktu w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu usług przy możliwie niskim koszcie.

Jest stosunkowo nową (w warunkach cywilnych, pokojowej gospodarki) nauką o zarządzaniu przepływami towarów usług między punktem ich pochodzenia, a punktem ostatecznego wykorzystania (konsumpcji)

Przedmiotem zainteresowań logistyki są procesy związane ze sprawnym i efektywnym zarządzaniem:

- przepływami surowców do produkcji,

- przepływami materiałów do produkcji,

- przepływami wyrobów gotowych,

- przepływami informacji (wykorzystaniem informacji w wyżej wymienionych procesach)

Logistyka jest jednocześnie dziedziną wiedzy, która bada zjawiska i procesy związane z transportem, magazynowaniem, kształtowaniem zapasów i innymi czynnościami oraz dostarcza praktyce gospodarczej odpowiednie metody i sposoby sterowania tymi procesami.

Do podstawowych prawd ekonomicznych należy stwierdzenie, że zasoby i konsumenci tych zasobów są znacznie rozproszeni geograficznie.

Założeniem przyjmowanym przez menadżerów odpowiedzialnych za pokonanie przestrzenno-czasowej luki dzielącej podaż i popyt jest, że towary muszą dotrzeć do potrzebujących ich klientów wtedy, gdy:

- ci ich potrzebują,

- tam, gdzie ich potrzebują,

- w takiej ilości i stanie, w jakich są zapotrzebowane.

Przy rozpatrywaniu wyżej wymienionych postulatów nie wolno oczywiście abstrahować od kosztów tych dostaw. Za realizację przytoczonych postulatów odpowiada dziś z reguły logistyk, czasami

Zróżnicowane potrzeby klientów wymagają ich standaryzacji. Standardy te powinny być oferowane przez operatorów logistycznych. W standardach tych powinny być przede wszystkim zawarte takie wymagania, jakie najczęściej preferują klienci.

Elementy logistycznej obsługi klienta, do których z reguły wszyscy klienci przywiązują dużą wagę należą:

1. Czas dostawy, czyli długość cyklu realizacji zamówienia liczony jako czas upływający od momentu złożenia zamówienia przez klienta do momentu otrzymania zamówionej dostawy. Klient oczekuje szybkich dostaw, a szczególnie szybkich dostaw oczekują klienci handlu elektronicznego. Czas dostawy obrazuje zdolność do szybkiego reagowania na zapotrzebowanie klienta. Zasadniczo cykl zamówieniowy składa się z 3 etapów:

- przyjście zlecenia (przepływ niezbędnych informacji, dokumentów, ich weryfikacja i rejestracja zamówienia)

- przygotowanie przesyłki w magazynie (centrum logistycznym) lub produkcją przy systemie „make to order” (pakowanie, znakowanie, wydawanie dokumentów)

- transport i przekazywanie zamówionych towarów odbiorcy.

Miernikiem tego elementu obsługi jest, więc czas realizacji dostawy wyrażony:

- w godzinach (np. przesyłki kurierskie na obszarze miasta)

- w dniach,

- w tygodniach,

- w miesiącach,

- lub nawet latach, zależnie od rodzaju produktu.

2. Pewność realizacji dostawy – niezawodność obejmująca prawidłową realizację i punktualność oczekiwanych dostaw, dostarczanych w stanie nieuszkodzonym, z pewnością uniknięcia kradzieży. Szczególnie ważna jest kompetentność dostaw i dotrzymanie uzgodnionych terminów realizacji usługi, gdyż zamówienie nie zrealizowane terminowo pociągają za sobą zarówno wysokie koszty u dostawcy, jak i straty oraz niezadowolenie klienta. Klient oczekuje kompetentnych dostaw. Niezawodność obejmuje więc kilka wyznaczników np.

- precyzja ustalania terminu dostawy,

- prawdopodobieństwo dotrzymania terminu dostawy,

- gotowość dostawczą,

- dokładność realizacji zamówienia pod względem czasu, ilości, asortymentu i stanu przesyłanych towarów.

3. Elastyczne podejście do oferowanej usługi, dające możliwości spełnienia specjalnych życzeń klienta, co do dostosowania czasu dostawy, sposobu dostawy (w nocy, w ciągu dnia, małe partie), a także pod względem kompleksowości usługi (szerokie zakresy oferty). Elastyczność dostawy decyduje o sprawnych dostawach w warunkach trudnych, nadzwyczajnych i nieplanowanych. Klient oczekuje elastycznej reakcji na nieoczekiwanie zmieniający się popyt i dobrej komunikacji (interaktywność)

Elastyczność jest trudnym do zmierzenia wyznacznikiem poziomu obsługi, ogólnie można powiedzieć, że poziom obsługi jest tym większy, im mniej ograniczona jest swoboda i możliwość wyboru przez klienta. Elastyczność dostawy można szacować jako:

- udział specjalnych życzeń klientów w ogólnej liczbie zamówień,

- stosunek spełnionych do niespełnionych życzeń,

4. Częstotliwość dostaw – oznacza liczbę dostaw w danym czasie (w ciągu dnia, doby, tygodnia, miesiąca) zależy od dostarczanych produktów i systemu organizacji dostaw. Jest szczególnie istotna przy dostawach artykułów spożywczych o krótkim terminie przydatności do spożycia, konstruowanych masowo każdego dnia, których zapas trzeba uzupełniać na bieżąco. Przy wysokiej częstotliwości dostaw, odbiorca utrzymuje mniejsze zapasy.

5. Dostępność usług – rozumiana zarówno jako dogodność lokalizacji placówek usługowych i najbardziej odpowiedni czas ich otwarcia, jak też jako dogodność uzyskania kompetentnych informacji i składania zamówień. Sprawny przepływ informacji umożliwia precyzyjne planowanie. Szczególnie firmy kurierskie, aby zapewnić krótki czas dostaw, muszą być usytuowane blisko klienta i posiadać dobrą z nim łączność.

6. Komunikacja – oznacza proces dialogu między kupującym i sprzedającym, który pozwala na bieżąco kontrolować realizację zamówienia, informacji o ewentualnych zmianach czy zakłóceniach. Zalicza się takie aspekty jak:

- łatwość i sposób nawiązania kontaktów,

- fachowość i uprzejmość personelu,

- postawy w negocjacjach.

7. Akceptowalność cen za realizację dostaw.

8. Dowolność wyboru ostatecznego miejsca dostarczenia towaru oraz możliwość jego zmiany w trakcie realizacji zlecenia.

9. Ekologiczność dostaw polegające na dostawie towarów przyjaznych środowisku, zwłaszcza opakowań.

Każde podwyższenie poziomu obsługi klienta wiąże się z jednej strony ze zwiększoną sprzedażą, a z drugiej strony zaś powoduje wzrost kosztów.

 

Działalność transportowa jest najważniejszym po obsłudze klienta obszarem zainteresowań logistyki, który przyczynia się do realizacji przepływu dóbr, zaspakaja wiele wymagań klienta, a także przyczynia się do zmniejszenia się kosztów produktu. Działalność transportowa w logistyce ma charakter dwukierunkowy, z jednej strony zapewnia przepływ produktu (surowca, materiału, półfabrykatu) ze sfery zaopatrzenia poprzez produkcję do sfery zbytu, z drugiej zaś zapewnia konieczne zwroty produktów i opakowań. Rolą transportu w procesach gospodarczych, w tym także w procesach logistycznych przyrównać można do roli krwiobiegu w organizmie ludzkim, który jedynie umożliwia dostarczenie produktów do miejsc ich zaopatrzenia. Im bardziej rozbudowana jest sieć transportowa należąca do różnych gałęzi transportu w danym regionie, tym są większe możliwości zbywania (sprzedaży) produktów co jest również jednym z celów logistyki i rozwiązaniem problemów gospodarczych krajów wysokorozwiniętych.

Dla spełnienia wymagań logistycznych, których standardy są określane na podstawie wymagań klientów również i w transporcie powinny być podejmowane właściwe decyzje, dotyczą one:

- wybór gałęzi transportu (odpowiedniej) do konkretnego ładunku, do konkretnego czasu przewozu, odległość przewozu, ceny, bezpieczeństwa, częstotliwości. Do podstawowych gałęzi transportu, które mają swoja specyfikę należą: transport kolejowy, samochodowy, morski, śródlądowy, lotniczy, rurociągowy a także kombinowany,

- wybór odpowiedniego przewoźnika. W każdej gałęzi transportu w Polsce mamy możliwość wyboru przewoźnika. Każdy z przewoźników ma zazwyczaj zróżnicowaną ofertę, zróżnicowane ceny, specyficzne obszary działania (objęte zezwoleniem). Obecnie wybór przewoźników dotyczy głównie operatorów krajowych, ale z chwilą wejścia do unii europejskiej zwiększone zostaną możliwości wyboru również o operatorów zagranicznych,

- wybór sposobu przewozu i drogi przewozu (technologii przewozu) technologia = technika + organizacja.

- wybór sposobu realizacji zadań transportowych zgodnych z wymaganiami międzynarodowymi i zgodnych z wymaganiami ekologicznymi. Ważne jest aby dobrana technologia mogła być realizowana również w relacjach międzynarodowych i z zachowaniem

Jest wiele kryteriów wyróżniających systemy logistyczne, rozpatrywane z różnych punktów widzenia. Jednym z podziałów systemów logistycznych jest ich funkcjonalność polegająca na bezpośrednim bądź pośrednim dostarczaniu produktów od dostawcy do odbiorcy. Według tego kryterium wyróżnia się:

- systemy jednostopniowe,

- systemy dwustopniowe,

- systemy kombinowane.

W systemie jednostopniowym następuje pokonanie przestrzeni i czasu przez bezpośredni przepływ towarów między punktem zakupu (dostawcy) a punktem odbioru.

W systemie wielostopniowym następuje pokonanie przestrzeni i czasu przez pośredni przepływ towarów między punktami zakupu, a punktami odbioru.

W punktach pośrednich mogą odbywać się procesy składowania, ale mogą odbywać się także inne czynności wykonywane na rzecz ładunku (towarów) i na rzecz odbiorcy (łączenie przesyłek, rozdzielanie, przepakowywanie, asortymentacja, tworzenie zestawów promocyjnych, pakowanie, przechowywanie, oznakowanie itd.)

Punkty pośrednie mogą mieć charakter dekoncentracyjny lub charakter koncentracyjny. Zadaniem punktu dekoncentracyjnego jest odbiór od dostawcy dużej partii ładunku i rozdzielenie go na mniejsze partie dostarczane do różnych punktów odbioru. Przepływ może dotyczyć jednego asortymentu towarowego lub wielu asortymentów przesyłek. Zadaniem punktu koncentracji jest gromadzenie produktów z różnych punktów nadania i tworzenia z nich dużej jednostki ładunkowej nadawanej do punktu odbioru. Tutaj również możemy mieć do czynienia z jednorodną partią ładunku lub wielo asortymentowymi ładunkami.

W systemie kombinowanym możliwy jest bezpośredni i pośredni przepływ towarów. O istnieniu systemów kombinowanych można stwierdzić wówczas gdy obok siebie występują bezpośrednie i pośrednie przepływy dóbr fizycznych. Najkorzystniejsze są przepływy jednostopniowe, ponieważ unika się w tym przypadku wszystkich niezbędnych, dodatkowych procesów logistycznych w punktach pośrednich (o charakterze dekoncentracyjnym)

 

 

cały wyodrębniony pion logistyczny przedsiębiorstwa.

Logistyka jest terminem opisującym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, materiałów do produkcji wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta.

Przyjęcie koncepcji logistycznej wymaga całościowego, kompleksowego spojrzenia niczym z lotu ptaka, na system kanałów, którymi napływają i odpływają, a także przepływają wewnątrz danego przedsiębiorstwa wszelkie zasoby materialnych składników procesu gospodarowania, aby zapewnić ich swobodny, płynny i ciągły ruch, redukując jego koszty do bezwzględnego minimum.

Głównym zadaniem logistyki jest zapewnienie dostaw towarów (surowców, półproduktów, wyrobów gotowych) do miejsc zapotrzebowania, z uwzględnieniem kryteriów ekonomicznych.

Logistyczny system polega na:

- dostarczeniu właściwego towaru,

- we właściwym czasie,

- we właściwej ilości,

- na właściwe miejsce,

- oraz dodatkowo po właściwych kosztach.

Zgodnie z treścią pojęcia logistyki, z której wynika pokonywanie przestrzeni i czasu, za jej podstawowe funkcje uważa się: transport, magazynowanie.

Funkcjami uzupełniającymi są natomiast:

- manipulacje – (przepływy według obiektów zamkniętych)

- pakowanie.

Logistyka ma charakter interdyscyplinarny i stanowi ważny potencjał racjonalizacyjny.

Historia słowa logistyka:

Termin logistyka, który w ostatnich latach nabiera coraz większego znaczenia w działalności produkcyjnej i poza produkcyjnej nie jest pojęciem zupełnie nowym, ale jego sformalizowane wykorzystanie miało miejsce w działalności wojskowej.

Słowo logistyka ma swoje źródła pochodzące od słów greckich logos, logicos, logistycos co oznacza liczenie, sztukę liczenia, prawidłowość działania, prawidłowe myślenie, coś racjonalnego bądź od słowa francuskiego loger co oznacza zakwaterowanie, ulokowanie czegoś we właściwym miejscu. Do pierwszego z tych źródłosłów nawiązał cesarz bizantyjski Leontos VI który na początku X w. naszej ery napisał dzieło w języku greckim pt, „Sumaryczne wyłożenie sztuki wojennej”, w którym obok strategii i taktyki wyróżnił jeszcze jedna dziedzinę sztuki wojennej – logistykę.

Pojęcie logistyki w języku francuskim pojawiło się w 1837r. w jednym z rozdziałów książki barona de Domini pt. „Zarys sztuki wojennej” rozdział ten nosił tytuł „o logistyce, czyli wprawieniu w ruch oddziałów”.

W obydwu dziełach pojęcie logistyki wiązało się z następującymi działaniami:

- działaniami właściwą lokalizacją magazynów wojskowych i sposobem ich zaopatrywania,

- z planowaniem i realizacją marszów wojska,

- z przygotowaniem odpowiednich środków transportowych do realizacji zaopatrzenia wojska i przerzutów wojska,

- z przygotowaniem odpowiednich dróg i urządzeń komunikacyjnych,

- sposoby zaopatrywania oddziałów.

W 1885r. przedmiot o nazwie logistyka znalazł się w programie nauczania w szkole Marynarki Wojennej a USA i został powszechnie zaakceptowany w wojsku jako ekonomiczny element działań militarnych. Skuteczność działań militarnych wojsk alianckich podczas II wojny światowej przypisuje się zastosowaniu logistyki.

Na grunt cywilnej gospodarki logistyka została przeniesiona dopiero w latach 50-tych ubiegłego wieku w ramach gospodarki amerykańskiej, a następnie w latach 60 i 70-tych wykorzystywana w zarządzaniu procesami gospodarczymi w Europie zachodniej i Japonii.

Restrukturyzacja Polskiej gospodarki od przełomu lat 80 i 90 polegająca na wdrażaniu zasad gospodarki rynkowej i integracji z Unią Europejską powoduje że w naszej gospodarce również powinny być propagowane i wdrażane koncepcje logistyczne, które umożliwiają właściwą współpracę na arenie międzynarodowej.

Znacznie logistyki w gospodarce cywilnej jest ściśle związane z przemianami, jakie zachodzą w gospodarkach państw wysokorozwiniętych, działających na zasadach wolnorynkowych. Wdrożenie logistyki do gospodarki zostało poprzedzone zjawiskami gospodarczymi zaistniałymi w XIX i pierwszej połowie XXw. W wieku XIX sytuacja gospodarcza charakteryzowała się dużą rozbieżnością między popytem, a podażą (potrzebami i możliwościami ich zaspokojenia), przy czym podaż towarów była znacznie mniejsza od występującego na te towary zapotrzebowania. W związku z tym należało podejmować talie działania, które powodowałyby wzrost produkcji, a było to możliwe dzięki wdrażaniu nowych technologii, nowych wynalazków, właśnie do strefy produkcyjnej. Z biegiem lat na początku XXw. podaż i popyt zaczynają się wyrównywać i dysproporcje zaczęły występować w innym kierunku. Podaż zaczęła być większa od poziomu popytu. W takiej sytuacji główna uwaga już nie jest skupiona na intensyfikacji produkcji, ale na intensyfikacji sprzedaży, którą należy uaktywnić, aby te dysproporcje zmienić. Pierwszym skutecznym działaniem w kierunku wzrostu sprzedaży jest obniżka cen towarów, ale aby taką obniżkę wprowadzić należy zmniejszyć koszty. Powstaje pytanie: gdzie szukać takiej obniżki:

- w produkcji,

- w obszarach wspierających produkcję.

Zmniejszenie kosztów w obszarze produkcji obecnie nie jest możliwe lub można tę obniżkę przeprowadzić w bardzo minimalnym zakresie, a więc pozostaje do rozpatrzenia możliwość obniżki kosztów w sferze wspierającej produkcję, która należy do obszaru działania logistyki.

Są jeszcze dwa sposoby, aby uaktywnić sprzedaż:

- I- związany z zaoferowaniem klientowi czegoś więcej niż samego produktu,

- II – zdobycie nowych rynków nienasyconych w dane rodzaje produkcji.

Pierwszym kierunkiem działania na rzecz zniwelowania dysproporcji między popytem a podażą było zmniejszenie kosztów i cen produktów po przez działania w sferze produkcji (masowość produkcji, tańsze surowce, hurtowe sprzedaże, wprowadzenie postępu technologicznego do produkcji) te jednak działania przyniosły rezultaty osiągnięte w krótkim okresie, ale nie przyczyniają się obecnie już w sposób tak znaczący na obniżkę kosztów.

Ponadto ujawniły się jeszcze inne zjawiska rynkowe które nastręczają dodatkowe trudności i komplikacje kosztowe. Należą do nich:

a) wzrost zapotrzebowania ze strony klientów na bardziej zróżnicowane i zindywidualizowane produkty. Ponieważ na rynku klient ma prawo wyboru, szczególnie w tak wielkiej podaży, stąd też nie jest on zainteresowany i zadowolony zakupem masowych produktów, ale chce i żąda dostaw produktów według własnych potrzeb i upodobań. A więc nie wystarczy produkować standardowych produktów, ale bardziej zróżnicowane. Klient ma prawo w gospodarce rynkowej zróżnicować swoje wymagania, a im więcej wymagań zostanie uwzględnionych przez producentów tym będzie większa gwarancje ich sprzedaży.

norm ekologicznych.

Do ważnych decyzji logistycznych z punktu widzenia transportu podejmowanych w przedsiębiorstwach przemysłowych jest podjęcie decyzji czy wykorzystywać transport własny w obsłudze dostaw zaopatrzeniowych i dystrybucyjnych czy zlecić tę obsługę transportową zewnętrznym operatorom logistycznym. Niezależnie od decyzji wyboru pomiędzy transportem własnym, a zewnętrznymi operatorami, pozostaje kwestia wyboru gałęzi transportu, przewoźnika, technologii, uniwersalności działania w obszarze krajowym i międzynarodowym.

Kolejnym obszarem decyzji logistycznych jest:

- Kontrola zapasów:

Kontrola zapasów ma do spełnienia kilka celów:

a) zapewnienie ciągłości produkcji,

b) zapewnienie ciągłości dostaw wyrobów gotowych na rynek,

c) obniżenia kosztów.

O ważności decyzji w tej sferze działalności logistycznych świadczy fakt, że roczne koszty utrzymania zapasów wynoszą średnio ok.  25-35% wartości zapasów (w zależności od produktu). Pomyślna kontrola zapasów powinna przyczynić się do podniesienia obsługi klienta dysponując właściwym poziomem zapasów, a także do obniżki kosztów.

Kolejnym obszarem zarządzania logistycznego, w którym podjęte decyzje sprzyjają obniżce kosztów, zyskowności przedsiębiorstw, wzrostu poziomu obsługi klienta jest składowanie.

Różnego rodzaju składy i magazyny są konieczne, aby utrzymywać w nich właściwy poziom zapasów.

Miejsca składowania mogą być bardzo różne, od najprostszych placów do wysokospecjalizowanych obiektów magazynowych z odpowiednimi warunkami termicznymi.

Największe zapotrzebowanie na przestrzeń składową jest wtedy, kiedy zwiększa się dostęp czasowy między wytworzeniem, a wykorzystaniem (konsumpcją) produktów.

Do specyficznych problemów decyzyjnych związanych ze składowaniem należą decyzje dotyczące:

a) własności wykorzystywanych składów,

- składy własne,

- składy dzierżawcze,

- składy publiczne.

b) ich wielkości, liczby i lokalizacji,

c) wewnętrznego rozplanowania i organizacji,

d) systemu bezpieczeństwa i ochrony składów,

e) szkolenia personelu.

 

Lokalizacja zakładów produkcyjnych i składów magazynowych (centrów logistycznych) jest jednym z obszarów decyzyjnych w logistyce, który przyczynia się do podnoszenia jakości obsługi klienta i zmniejszenia kosztów dostaw towarów.

Podejmując decyzje lokalizacyjne możemy kierować się następującymi względami:

- tran...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin