DSWE-Psychoanaliza-i-cyberprzestrzen.pdf
(
10732 KB
)
Pobierz
171543073 UNPDF
Psychoanaliza i cyberprzestrzeń
Fun
kcja
"
cza
tu
"
(
p
og
a
wę
dki
)
,
ini
c
j
owa
n
a ko
m
e
nd
ą
"
ta
lk
"
(
r
oz
m
o
w
a)
d
o
st
ę
pn
ą
n
a w
i
e
lu m
a
inf
ra
m
e
'
ac
h
UNIX
-u
l
,
d
a
j
e
moż
li
-
wo
ść
i
n
t
e
r
a
kcji d
wó
m u
ż
ytk
ow
n
i
k
o
m d
z
i
ę
ki i
c
h t
erm
in
a
l
o
m
za
p
o
-
mo
cą wys
tukiw
a
n
eg
o n
a
kl
a
wi
a
tur
ze
t
e
k
s
tu
.
H
o
r
yzon
t
a
ln
a
lini
a
rozdzi
e
l
a e
kr
a
n m
o
nit
o
ra k
aż
d
ego
z u
ży
tk
o
wnik
ó
w
.
G
ó
rn
a po
ł
owa
e
k
ra
nu pr
ze
d
s
t
aw
i
a o
dbi
e
r
a
n
y
t
e
kst
,
po
d
czas g
d
y
d
o
lna
odzw
i
e
r
-
ci
e
dl
a
in
fo
rm
ac
j
e w
y
c
h
o
dz
ą
c
e
.
P
ew
n
eg
o dni
a
m
o
j
a
przyj
ac
i
ó
łk
a
i
jej
s
y
n b
aw
ili
s
i
ę
S
i
e
c
i
ą
.
Ki
e
-
d
yś
n
a
u
c
zy
ł
e
m j
ą pos
łu
g
i
wa
ni
a s
i
ę o
p
cją
"
cza
t
"
, w
i
ę
c ni
e
b
y
ł
e
m
z
b
y
t
n
i
o zaskoczony,
ki
e
d
y w
r
a
z
ze swy
m
sy
n
e
m
s
k
ont
a
ktowała
s
i
ę
ze
m
n
ą
za
p
o
m
ocą
Si
eci
.
P
o c
h
wi
li p
ogaw
ę
dk
i
z o
bo
j
g
i
e
m
u
ś
w
ia
do
-
mił
e
m
s
o
b
i
e
, że
k
o
r
zysta
j
ą o
ni
z
t
er
m
i
n
a
l
a zn
a
jdu
jąc
eg
o
s
i
ę
tu
ż z
a
m
o
imi
p
l
e
ca
mi. J
eże
l
i
n
awe
t
o
d
z
w
i
e
rci
e
d
l
a to m
ó
j
br
a
k k
o
nc
e
n-
t
r
ac
ji
c
z
y
t
e
ż
- co
b
ar
d
z
i
e
j pr
aw
d
o
p
o
d
obn
e
-
m
o
j
e c
a
ł
kowit
e zaa
b-
sor
b
owa
n
ie
e
kr
a
n
e
m m
o
nit
or
a,
t
o
j
e
d
n
a
k
s
t
a
n
o
wiło t
o
n
i
ez
w
y
k
ł
e
d
o
św
i
a
d
c
ze
ni
e.
T
ym, co
n
a
d
a
ł
o
n
asz
e
j p
ogaw
ę
dc
e
k
lim
a
t
u
ni
ez
w
y
-
kł
o
ś
c
i
,
ni
e
b
y
ł
sa
m
s
t
o
pi
e
ń p
oś
r
e
dn
icze
n
i
a
,
l
ec
z s
t
op
i
e
ń
,
w j
ak
im
l
M
a
i
nfr
a
me
-
komputer mogąc
y
ob
s
ł
u
g
iw
ać
wi
e
lu u
ży
t
kow
ni
ków
,
pr
z
e
tw
a
rza
j
ą
-
cy na o
g
ó
ł
d
a
n
e
du
że
j
je
dno
s
t
ki
o
r
ga
ni
za
c
y
j
n
e
j
;
U
N
I
X - sy
s
t
e
m
oper
a
c
y
jn
y
u
żytk
o-
wa
n
y w
k
o
mpu
t
er
a
c
h
, obs
łu
g
uj
ący wie
l
ozada
n
i
owo
ś
ć
,
n
a
d
a
j
ący
s
ię
zw
ł
as
zc
za
d
o o
b-
s
ł
u
g
i
a
plik
acj
i
wie
lou
ż
y
tk
ow
nik
owyc
h
(
pr
z
y
p.
r
e
d
.
)
.
p
sy
cho
a
n
a
l
i
z
a i cy
b
e
rpr
zes
tr
z
e
ń
owa t
e
chnologi
a
p
oś
r
e
dni
cze
ni
a
przewy
ż
sz
y
ł
a swó
j pi
e
rw
o
tny c
e
l
cz?
,
li.umożli~
e
n~
e
lud
z
i
o
m p
o
r
o
zumiew
a
ni
a
si
ę z
inn
y
mi, z który
~
mI m
e
moglIby SI
ę
p
o
r
oz
um
ieć
w
ż
ad
e
n inny
s
p
osó
b
.
J
a
k to podsu-
m~~ał .Theodor R
osza
k
-
"
z
p
e
wno
ś
ci
ą
ni
ew
i
e
lk
a
c
zęść
t
eg
o, c
o
dZI
e
j
e S
Ię za pom
ocą s
i
ec
i k
o
mput
e
row
e
j
,
mu
s
i dokony
wać
si
ę
za j
ej
po
ś
rednictw
e
m
" (
R
osza
k
19
8
6
,
197).
Czym ró
ż
ni
s
i
ę
b
ez
p
oś
r
e
dni
a
r
o
zmowa
o
d komunik
owa
nia
si
ę z
a
?
o
mo
cą
Si
ec
i
?
Ki
e
d
y rozmawia
m
z
kim
ś
tw
arzą
w t
wa
rz
,
W
Ó
wc
zas
j
e
dyn
y
m m
e
dium
, którym się
p
os
łu
g
uj
ę
,
j
es
t
j
ęz
yk i m
ó
j w
ł
asny
głos. Mogę
m
ów
i
ć
d
o w
i
e
l
u osó
b j
e
dn
o
c
ześ
ni
e,
j
eże
li
z
n
a
jdo
wać s
i
ę
o
~
e
b
ę
d
ą w
t
y
m
sa
m
y
m
mi
e
j
s
c
u
;
m
ó
j
g
ł
os zaw
i
e
ra p
e
wne e
l
e
m
e
nt
y
m
eo
b
ec
n
e
w pi
ś
m
i
e
,
t
aki
e
ja
k
i
nt
o
n
ac
ja
i wysokość oraz ges
t
y
t
o
-
w
a
rz
ys
z
ące
m
e
j w
y
p
o
wi
e
dzi
.
P
o
n
a
dto j
es
t
e
m
w s
t
an
i
e oce
ni
ać e
f
e
kt
t
eg
o,
c.
om
ów
i
ę
n
a
t
w
a
rzac
h t
yc
h
,
kt
ó
rzy mn
ie
s
ł
u
c
h
a
j
ą (
b
ą
d
ź
ni
e).
~nk
c
j
a. ;
,
cz~
t
" s
t
war
z
a
m
oż
l
iwość
k
o
r
z
y
s
t
a
n
ia z
k
i
lku
o
p
c
ji p
o
r
oz
u-
mI
ewa
m
a S
I
ę
w
rod
za
ju
po
g
awę
dk
i
pr
o
w
a
d
zo
n
e
j
prze
z
w
i
e
lu u
ży
t-
kow
n
i
k
ó
w
(
multi-u
s
e
r c
h
a
t
), ja
k i
pos
ługi
wa
ni
a s
i
ę
kilk
o
m
a
k
o
nw
e
n-
c
~
a
mi
o
~az
y
wa~i
a emoc
ji
bą
d
ź
t
o
n
ac
ji wyp
o
wi
e
d
z
i
.
J
e
dn
a
k czat po-
~
Iada kilk
.
a sW
O
I
s
t
y
ch
e
l
e
m
e
nt
ó
w
, z
kt
ó
r
y
ch n
a
j
wa
żn
ie
j
s
z
y
j
es
t t
e
n,
z
e
k~~umkat -
za
ni
m zos
t
a
n
i
e
pr
ze
k
a
z
a
n
y
n
as
t
ę
pn
e
mu r
o
zm
ó
wc
y
-
n
a
jpI
e
rw pr
zec
h
o
d
z
i
pr
z
e
z
m
e
dium
.
W k
s
i
ąż
c
e
N
ad
z
o
r
o
wa
ć
i
karać
F
o
u
ca
ult d
owo
d
z
i
, że
p
oś
r
ó
d m
e
-
to
d k
s
zt
a
łtow
a
ni
a
j
e
d
nos
t
k
i
z
n
a
jd
owa
ła
s
i
ę
in
s
t
y
tucj
a
zhi
e
r
a
r
c
hizo-
w
a
n
e
j bądź t
eż we
rt
yka
l
n
e
j
ko
munik
ac
ji
w
i
ęz
i
e
n
n
e
j
.
W
e
dłu
g
F
o
u
-
ca
ult
a "w
i
ę
zi
e
n
ie
m
a być mik
r
o
k
os
m
o
s
e
m
s
p
o
ł
e
cze
ń
stwa dos
k
o
n
a
-
~
ego
,
g
dzi
e
mor
a
ln
a egz
y
s
t
e
nc
j
a
j
e
dn
os
t
e
k pr
ze
b
iega w
i
zo
l
ac
ji
, zaś
I
c
h
ws
p
ó
ln
o
ta
zawi
ąz
uj
e s
i
ę
w ra
m
a
ch
ścis
ł
ej
hi
erarc
h
i
i
,
z wy
klu-
cz
e
ni
e
m r
e
l
ac
ji p
ozio
m
yc
h
,
bo wsze
lk
a
k
o
munik
ac
j
a
m
oże
pr
ze
bi
e
-
g
ać wy
ł
ą
czni
e w
pi
o
n
i
e
"
(Fo
u
c
a
ult
1
998, 23
0
).
~
e
ś
li n
awe
t
is
tn
i
e
j
e
zas
a
d
ni
cza
r
óż
ni
ca m
i
ę
d
zy
p
a
r
ą
lud
zi ko
r
zy
-
stającyc
h z k
o
mpu
te
r
a ce
l
e
m pr
ze
p
rowa
d
ze
n
ia
r
oz
m
owy a na
r
z
u
co-
n
ą
hi
era
r
c
hi
zac
j
ą k
o
mu
n
ikowa
n
ia więź
ni
ów Fo
u
cau
l
ta, to
n
asza
wo
l
a a
n
gażowa
ni
a s
i
ę w
proc
e
s
,
kt
óry z
ł
a
t
wością
m
óg
łb
y
pr
ze
bi
e
-
g
a
ć
b
ez
pomocy t
ec
h
n
o
l
og
i
i
p
ośr
e
dni
cze
ni
a,
r
zuca cień na
ni
ewi
n-
n
?
ś
ć c
z
a
t~W~i
~.
W r
ez
ul
t
a
cie świa
d
o
mi
e za
j
ę
li
ś
m
y mi
e
j
sce więź
-
ma w o
dm
es
l
e
nm d
o proc
e
s
u
ko
munik
ac
ji
.
.
F
o
u
ca
~l~ do
wo
d
zi
ł
, że
j
e
d
n
y
m
z e
f
e
kt
ów tego ro
d
zaj
u
indywi
du-
a
l
I
z
owa
m
a
j
es
t
to, ż
e
r
e
duk
uj
e
o
n
zb
i
o
r
o
w
o
ś
c
i d
o m
as
zato
m
izowa
-
r
h
czy
nni
kó
w społ
ec
zn
yc
h
.
Zbi
o
r
o
w
ośc
i
, a
prz
e
d
e w~
z
ys
tkim
n~
~estrze
ń publiczn
a
, um
o
żliwi
a
j
ą ko
munikacj
ę.
roz
ga
ł
ęz
.I
O
n
ą;
ko-
~unik
ację z
tymi
,
kt
ó
rzy d
z
i
e
l
ą
p
o
d
o
bn
e
warunk
i e
konoml
cz
r
:e,
po~
lit
y
c
z
n
e
b
ą
dź mat
e
rialn
e
.
W
e
dłu
g A
r
ys
t
o
t
e
l
es
a
,
pot
ęga
de
m
o
~
,
czy
lI
lud
z
i
,
tk
w
i w ich ma
s
i
e (
Ar
ys
t
o
t
e
l
es
1964
,
119-120
)
.
~odcz
a~ g
d
~
oli
ga
r
c
h
ow
i
e
mo
g
ą
c
i
es
z
yć s
i
ę
d
o
br
o
b
y
t
e
~
,
. ary
s
to~~cj
a -
d
Z
l
e
d
~
I
-
.
t
o
p
os
p
ó
lstwo
o
pi
e
r
a się
n
a
s
we
j lIcz
e
bno
s
cl. Int
e
rw
e
n
c
j
o-
c
ze
m
e
m,
.
.
.
t
k
'
t
op
ni
z
m
w
kultu
rze
p
o
pul
a
rn
ej
ul
ega
u
po
l
I
t
y
c
z
m
e
mu
;, a
lm
s
-
n
i
u
że
sł
u
ży o
n k
sz
t
a
łto
wa
n
i
u
i
p
anowaniu
nad p
os
p
o
l
.s
t
w
e
m. T
ec
h-
n
o
l
~
g
i
e
in
d
ywi
du
a
li
z
uj
ące e
l
i
m
in
uj
ą z
d
o
l~
ość
r
~
z
~a
ł
ęz
I
O
n
ego ~o
mu
-
n
i
k
owania,
u
fa
ni
a
inn
y
m
czy z
a
j
mowa
m
a
z mmI pr
zest
r
z
e
m
spo
-
ł
ecznej
.
d
.
d
t
.
W
moi
m
roz
umi
e
niu
nie
b
ez
p
iecz
e
ń
s
two s
pr
owa za S
I
ę
o.a o
nll
-
z
acji s
fe
r
y
p
ubli
cz
n
e
j p
o
pr
zez ni
e
w
ł
a
ś
c
i~
e
u
życ
i
e c
z
y
r
acz
.e
j n
a
d
.
u-
ż
yc
i
e
t
e
chno
l
og
ii
e
liminu
jąc
yc
h i~
t
e
r
a
.
kc
j
ę
f
ace
.
to
f
ac
e.
N
le
b
e
zp
I
~-
c
ze
l
l
s
tw
e
m ko
munik
acj
i p
o
ś
r
e
d
m
c
ze
ma (w zW
I
ąz
ku
z f~
kt
e
m:
z
.
e
m
i
as
t
wz
m
acn
i
a
ć -
zas
t
ę
p
uj
e
o
n
a
in
t
e
ra
k
c
j
e
face
t
o
f
ace)
?
e
s
t
e
lu~ll-
n
acj
a
s
f
ery
publiczn
e
j
, a w rez
ult
aci
e
r
e
d
u
kcja
o
by
wa
t
e
l
I
d
o pOZ
I
O-
mu
zato
m
izowa
n
y
ch j
e
dn
os
t
e
k
, s
ł
a
b
o p
r
z
yst
oso
w
a
n
yc
h d
o czyn
n
ego
ud
z
i
a
łu
w zb
i
o
r
o
w
e
j p
o
lit
yc
e
b
ą
d
ź ży
c
i
u publ
i
c
z
nym
.
S
es
je
cz
a
tu char
a
kt
e
r
yz
uj
ą się j
esz
c
z
e
j
e
d~
ą
?
o
,:
"
,
szec
hn
ą ~
~
c
h
ą
ni
e
ma
l
wszys
tk
ic
h komput
e
r
owyc
h
t
ec
hn
o
l
og
u
. sIe
cI
Ow~c
h
:
~
t
o~.c~
-
c
h
a
t
a
z
d
aj
e
s
i
ę
b
aga
t
e
li
zo
w
ać to, co
l
o
k
a
ln
e
.
NI
e
m
a
WI
e
lkI
e
j
roz
m-
cy mi
ę
dzy
m
ów
i
e
n
ie
m d
o kogoś znajdującego s
i
ę w
t
~ s
a
m
y
m
~o-
k
o
ju
c
zy zna
jd
u
j
ącego si
ę
na drugim końc
u
ś
wi
a
t
a;
I
c
h
pO
ł
OZ
e
?
I
e,
z punktu w
i
dz
e
ni
a
Si
eci
,
j
e
st b
e
z
z
n
ac
ze
ni
a
.
P
a
r
a
d
oks ~o
l
e
.ga.je
d-
n
a
k n
a
t
y
m
, że
pr
ag
n
ąc z
?l
iż
e
n
ia ,,
:
i
e
l
.
u lu~
z
i
,
.
t
ec
hn
.
o
l
~g
I
e s
I
ec
I
O
;:~
w
p
row
a
dz
ił
y dy
s
t
a
ns p
o
mI
ędzy
lud
zm
I
z
n
a
jdUj
ą
cymI
S
I
ę w
t
y
m
m
ym m
i
e
j
sc
u
. .
.
..
.
.
S
es
j
a
c
z
at
u
sta
n
ow
i
p
a
r
a
d
y
g
m
a
t r
o
dzące
j
S
I.
ę
k
o
n
w
~
r
ge
r
:cj
I
S
I
eC
I
k
o
mput
e
rowyc
h i
tec
h
no
l
o
g
ii r
ze
cz
yw
i
s
tośc
i
w
lrtu
~
l
n
e
j
,
ktor
~ o
pa
-
t
r
z
o
n
o
w
s
pó
l
n
ą
e
t
y
ki
e
t
ą
"
cyb
e
rprz
es
trz
~
ni
"
..
J
~ż
e
l
I
n
a
w
e
t m
e
m~
c
a
ł
kow
i
t
e
j zgo
d
y c
o d
o
t
ego
,
k
t
o wym
yś
lIł PO]
ęC
I
~
c
y
b
er
~
rz
~
s
t
rze
m
~
to
zaz
wycz
a
j
p
r
zy
pi
s
uj
e się
j
e
go
u
t
wo
r
ze
ni
e
Wil~I
a
~
ow
I
Glbsonow
l
(
p
a
trz G
i
b
s
o
n
1
99
9
),
a
ut
orow
i
powie
śc
i
sc
i
e
n
ce
f
~ct
L
O
n
.
~
od
s
t~wowa
ró
ż
nic
a
mi
ędzy
wi
z
j
ą cyb
e
rprz
es
tr
ze
ni
w wy
d
am
~
G
lb
so
n
.
a
a
ws
p
ó
ł
c
z
es
n
y
mi
s
i
ec
i
am
i k
o
mputer
owy
mi
s
pr
ow
a
dza
,
S
I
~ zasa
dm
-
cz
o do int
e
rf
e
js
u
.
Gi
bson prz
e
dst
aw
i
a
cybe
r
prz
es
trz
e
n J
a
ko pr
ze
-
p
syc
h
oa
n
a
li
z
a
i cy
b
erp
r
ze
s
t
r
ze
ń
strz~ń k~rtezjańs.ką,
.
w któr
e
j użytkownik podłączony do Sieci sty-
ka. SIę
,
z mfor;nacJamI ukazywanymi pod postacią trójwymiarowych
obIektm,:, zas zachodz
ą
ce proc
e
sy jako widzi
a
lne działania w ra-
mach wlrtu~lnego środowiska. Przykładowo
,
bank danych repre-
zentowany. Jes~ prze~ piramidę
.
Niektóre zaś z danych w cyber-
przestrzem są mnymI użytkownikami.
. Wielu użytkowników odnosi wrażenie
,
że ob
e
cn
e
z
a
awansowa-
me ~rogramów graficznych w
s
i
e
ciach komput
e
rowych stanowi
P?IIlltywn
ą
f
~
rn:
ę ~y
b
e
r
p
r
z
e
s
t
rzen
i i
czę
st
o
p
o
s
ł
u
g
uje się tym ter-
mmem
.
w O(~ll1eSlenldo pr
z
e
s
trzeni ni
e
zb
ę
dn
e
j dl
a
ich interakcji
.
Stąd t
e.
z
.
sesJe czatu w rodz
a
ju t
e
j, którą wła
ś
ni
e
przywołał
e
m
,
mia-
łyby mI
e
jSC
e,
w cYben~r
zes
~r
ze
ni
.
Użytkownikom Si
e
ci
z
daje się ni
e
prze~z
.
k~d~ac wycze~w~n~
e
na int
e
rfejs rzeczywisto
ś
ci wirtualnej
~mozhwla~ąCY,~rz
~
mkm
ę
cle do cyberprz
es
trz
e
ni. To
,
c
zeg
o dokonu-
Je rzec~~IstO.SC :Vlrtu
.
aln
a,
to n
a
d
a
ni
e
konkr
e
tn
ego
k
s
zt
a
łtu temu
,
c~ z~~JduJe .
S
IęJedynIe w w
y
obraźni współczesn
eg
o u
ż
ytkownik
a
SI:
~
I; InnymI słowy, prz
e
k
s
zt
a
łca on
a
cyb
e
rprz
es
trz
e
ń w konkr
e
tne
mIeJsce
.
W p
.
rzeciwi
e
ństwie ~o pro
s
t
e
j wirtualnej rz
e
czywisto
ś
ci
,
której
celem Jest s
y
mulOWanI
e
tot
a
ln
eg
o trójwymiarow
e
go środowiska
prze~naczonego dla posz
c
z
egó
lnych użytkowników, cyberprz
e
strzeń
kreuje obszar potencjalnych kont
a
któw z innymi
.
J
e
dnym z
a
ktual-
nych ~on:y.słówwykorzystania rz
e
czywisto
ś
ci wirtu
a
ln
e
j jest zasto-
~owame Jej
.
przy projekt
a
ch
a
rchit
e
ktonicznych, ki
e
dy to architekt
Jest
,
w stame
s
k~nstruować trójwymiarowy mod
e
l
(
czy r
a
cz
e
j
s
two-
rzyc repr
e
ze
.
ntacJę) budynku w k
o
mput
e
rz
e
b
ą
d
ź
przy j
eg
o pomocy
.
W!
,
korz
y
st
.
u]
ą~
prost~ p
e
r
s
p
e
ktyw
ę o
raz ruch
o
m
ą
p
a
r
a
lak
s
ę
(
przed-
~lOty
.
z~aJą
S
I
ę
nabI
e
r
ać
wi
e
lko
ś
ci, ki
e
dy p
a
tr
zący z
bliż
a s
i
ę
do
mch
,
l
v
~
ce ve
r
s
~
),
sy
mul
~c
j
a
k
o
mput
e
r
o
w
a
m
oże
b
yć
w
y
kor
zys
t
a
n
a
w .c
e
lu stwor~
e
ma p
O
c
.
z
ucl
a
t
ego,
jak w
yg
l
ą
dałby
o
bi
e
kt
, g
dyby kto
ś
mla.ł prz
.
ez m
eg
~ pr
ze
J
ś
ć
.
Inn
y
mi słowy
,
pra
g
ni
e o
na stworzyć wr
a
-
zeme z~J
.
mowa~ll.prz
e
str
ze
ni
ge
n
e
row
a
n
e
j prz
e
z pr
o
j
e
kt
,
wraż
e
ni
e
obecnoscI
.
w m
~
J
.
~
y
mul
a
cj
e
r
ze
czywi
s
to
ś
ci wirtu
a
ln
e
j dąż
ą
c
e
do
st:vorz
e
ma
.
wr
a
z
e
m
a o
b
ec
n
oś
ci w ni
e
j podpor
zą
dkow
a
n
e
są modelo-
WI
"
cał~oW1te
g
oz~nurz
e
ni
a"
w r
ze
czywi
s
tości wirtu
a
ln
e
j
.
K
o
l
e
~n~ c
e
chą Jest t
o,
w j
a
kim stopniu wykorzy
s
tuj
e o
na zwią-
ze
k z
~
sW1at
:
m
.
w c
e
lu po
s
łu
ż
e
nia
s
i
ę
nim w int
e
r
a
kcji z wirtual-
n
y
m sr
o
dowl
s
ki
e
m
.
Ur
zą
d
z
e
n
ie o na
z
w
i
e
D
a
t
a
Gl
ove, wysy
ł
a
j
ą
c
e
s
y
g
n
a
ł
y
d
o
r
e
p
reze
nt
ac
ji
r
ę
ki w
s
~ul
a
.
c
ji
,
P?z",:al
a
u
~
yt~ownik
o
wi
wch
o
dzi
ć
w int
e
r
a
kcj
e z
prz
e
drmot
a
mI znajdUjącymI SI
ę
w pr
ze
-
s
tr
ze
ni wirtu
a
ln
e
j. Pr
z
e
c
h
o
d
ząc
pr
z
e
z
wirtual~ą
.
s~ulacj
ę
do~~
m
oże
m
y o
t
w
i
e
r
a
ć drzwi
,
b
y z
ob
aczyć
,
co znajduj
e
SI
ę
poza mmI
b
ą
d
ź
t
e
ż
sa
m
e
mu
z
mi
e
ni
ć
i
c
h poł
ożenie.
~ymul
a
c~e ~
ze
czywi
,
sto
ś
ci
wir
t
u
a
ln
e
j
pozwa
l
a
j
ą za
t
e
m u
ż
y
t
k
ownikO
WIna robl
e
m
e
cz
eg
os
,
cz
e-
go
ni
e
b
y
łb
y w s
t
a
ni
e do
k
o
n
a
ć
w r
z
e
c
z
yw
isto
ś
ci
,
w r
o
dz
a
ju prz
es
u
-
wa
ni
a
ś
cia
n
bą
d
ź
pr
zeni
k
a
ni
a
pr
zez s
uf
i
t
c
zy podł
o
g
ę.
Cyb
e
rpr
ze
strz
e
ń ł
ą
czy siec
i k
o
m
pu
te
row
e
z r
zeczywi
s
tością wi:-
tu
a
l
n
ą
.
Rozważ
m
y
pr
zyk
ł
a
d d
o
m
ow
e
j s
ymulacji
.
Mi
as
t z
a
l
e
d
w
I
e
j
e
dn
eg
o
u
żytkow
n
ika
"
z
a
j
mu
jącego
"
prze
str
ze
ń wirtu
a
ln
ą, są
t
a
m
o
b
e
c
ni
r
ó
w
n
i
e
ż
i
n
ni
aktorzy
.
I
nni
u
ż
y
tko
wni
cy
m
ogą
b
yć
r
e
pr
ez
e
n-
t
owa
ni j
ako o
br
azy sa
m
yc
h
s
i
e
bi
e
,
d
o
s
t
a
rc
za
j
ąc k
onkr
e
tn
e
j r
e
pr
e
-
ze
n
tac
j
i
t
yc
h
,
z
kt
ó
r
y
mi u
ży
t
ko
wn
ik m
óg
łby
wc
hod
z
i
ć
w int
e
r
a
k
c
j
e
.
J
eże
li
owi u
ż
yt
k
ow
ni
cy
za
jm
uj
ą
fi
z
y
c
z
n
i
e
inn
ą
pr
zes
tr
ze
ń i p
o
dł
ą
-
cz
e
ni
są
do Si
e
c
i
w
r
óż
n
yc
h
mi
e
j
s
c
ac
h
s
t
y
ku int
e
rf
ejs
u
,
m
og
ą ko
-
mun
i
k
o
wać s
i
ę
t
a
k j
ak
b
y z
n
a
jd
ow
a
l
i
s
i
ę
t
wa
r
zą
w t
wa
r
z
.
Cy
b
e
r
-
pr
z
e
st
r
ze
ń j
es
t
o
b
s
za
r
e
m
zac
h
o
d
z
e
n
i
a
i
c
h int
e
r
a
k
c
ji
.
K
o
n
w
e
r
ge
nc
j
a
r
z
e
czyw
i
s
t
ośc
i
wirtua
ln
e
j or
a
z t
e
chn
o
lo
g
ii
s
i
e
c
io-
w
yc
h
n
i
e
j
es
t
b
y
n
a
jmni
e
j ni
e
w
inn
a
; st
a
nowi pr
o
dukt pr
ag
ni
e
ń n
a
-
d
a
j
ącyc
h
ksz
t
a
łt t
e
mu
f
e
no
m
e
n
ow
i
.
A po
ni
e
w
aż
pra
g
ni
e
ni
a s
t
a
n
?
-
w
i
ą
p
o cz
ęś
c
i
prz
e
d
mi
o
t
psyc
h
o
a
n
a
li
zy,
wo
b
ec
t
eg
o p
os
łu
żę s
i
ę
m
ą
pr
z
y
o
m
a
w
i
a
niu
cy
b
e
r
p
r
zes
t
rze
ni
.
"
Int
e
r
a
k
c
j
a
w
c
yb
e
rprzestr
ze
n
i ch
a
ra
kt
e
r
yz
uj
e s
i
ę
r
.
..)
ni
ezwy
-
k
l
q z
mi
e
n
n
o
ś
c
i
ą
, poczuci
e
m
z
a
r
ówn
o
fi
z
ycz
n
e
j
,
j
a
k i p
o
j
ę
c
i
ow
e
j n
i
e
-
s
t
a
ł
o
ś
c
i imp
l
ikow
a
n
e
j
podn
i
e
ca
j
ąc
ym i osz
a
ł
a
mi
a
j
ą
c
y
m ru
c
h
e
m f
i-
zy
c
z
n
y
m
w g
r
a
ni
c
ac
h
ca
ł
kowici
e a
b
s
t
r
a
kc
y
jn
e
j pr
zes
tr
ze
ni
.
[
.
..
)
Wr
aże
n
i
e
,
któr
e
z
d
aj
e s
i
ę towar
zyszy
ć
pr
ag
ni
e
niu pr
ze
kr
ocz
e
~
ia
og
r
a
ni
c
ze
i
i
.
t
eg
o, co
lud
z
ki
e
i t
e
go, co zw
i
ąza
n
e
z m
aszy
n
ą,
pr
ag
nI
e
-
n
i
u
p
e
n
e
tr
a
c
ji i p
o
ł
ą
cz
e
ni
a s
i
ę
,
s
t
a
n
mv
iąc
e cz
ęść s
kł
a
d
o
w
ą e
w
o
k
ac
ji
c
y
b
e
r
pr
ze
str
ze
ni i d
z
i
e
l
ą
c
e
p
ew
n
e p
oj
ę
c
io
we
ora
z a
f
e
kt
yw
n
e cec
h
y
z
li
cz
n
y
m
i
f
i
kcyj
n
y
m
i pr
z
ywo
ł
a
ni
a
mi n
i
ew
ypowi
e
dzi
a
n
e
j t
ęs
kn
o
t
y
m
ę
żcz
yzn
y
za k
o
bi
e
tą
.
Oto
,
co ok
r
e
ś
l
a
m
mi
a
n
e
m z
az
dr
ośc
i
o cy
b
o
r-
g
a
" (
S
t
o
n
e
19
92,
1
08
).
psyc
ho
a
n
a
l
i
z
a i cy
b
e
rpr
zes
tr
z
e
ń
. Jak ~owodzi Stone
, z~z~
r
ość o
cyb
o
r
ga za
kłada r
e
k
o
nfi
g
urac
ję
c
Iała, ~tor
e.
m
o
z
e
p
o
ł
ą
c
zy
c
S
I
ę z
m
a
tr
yc
ą
(
m
a
tri
x)2 . C
l
a
udi
a
Sprin-
~e
r tWl
e
rd~I
, że
p
rze
kra
c
z
a
ni
e g
r
a
nicy
c
zł
owie
k
-
m
asz
yn
a
ni
e
w
y
r
a
-
z
a z
w
y
kł
e
j t
ęs
~
o
t
y z
a k
o
bi
e
t
ą,
l
e
cz
za
k
o
bi
e
t
ą
k
o
nkr
et
n
ą,
czyli
~~tk
~.
Wsk
a
zuj
e o
na, ż
e sa
m
o
poj
ę
ci
e
matr
yc
y wywodzi się z ła-
c~ns
,
~
eg
o .słowa
"
mat
e
r
",
ozn
a
c
za
j
ą
c
eg
o
"
z
a
r
ów
no m
a
tk
ę,
j
a
k i m
a-
CIC
ę
(Sprm
ge
r 1
9
91
,
306
), c
o
o
d
s
tr
o
n
y ety
m
o
l
og
ic
z
n
e
j
potw
i
e
rdz
a
spo
s
trz
e
ż
e
ni
a S
t
o
n
e'a
.
p
~!c
?o
~
n
a
li
za
.
d
os
t
a
r
cza po
d
s
t
a
w
umoż
l
iwiających d
o
konanie
r?ZrOZlll
e
l
l
la ~OI~llędzy
d
wie
m
a
.
mat
k
a
mi
:
sy
mb
o
li
c
zn
ą _
uk
a
zuj
ącą
S
Ię w w
yo
br
~z:
l
l
.
' o
r
az
rz
e
c
zY
WI
stą
- i
s
tni
e
j
ącą
nie
za
l
eż
ni
e o
d p
o
-
~rz
e
b
,
pr
ag
m
e
n l
wy
m
agań
n
iemow
l
ęc
i
a
.
Owa sy
mb
o
li
czna
m
a
tk
a
j
es
t
P
.
sy
ch
o
logi.
czn~
kon
s
tr
u
k
tem te
j inn
e
j
,
i
s
tni
e
j
ące
j
wy
ł
ącz
ni
e
dl
a
n:
e
mowl
ęc
:
a
.
J
e
j obr
az s
t
a
n
owi
pr
o
du
k
t
za
p
a
mi
ętywan
i
a,
cz
y
r
~
cz
e
j za-p
a
ml
ę
t
ywa
ni
~,
b
ędąc
e
go
pod
s
t
awową
r
e
l
ac
j
ą
p
o
mi
ę
dz
y
lll
~
mowl
~
c.t
we
m
a
m
ac
I
e
r
zy
ń
s
t
we
m. M
ac
i
e
r
z
y
ńs
two j
es
t
zes
poł
e
m
~oz~
a
~
os
cI
,
w
szczegó
ln
ośc
i
matki
ni
e
m
ow
l
ęcia
,
s
łu
żącyc
h
zas
p
o
k
o
-
j
e
lll~ j
~g
o potr
ze
b
:
P
os
!u
g
i
wać s
i
ę
tut
a
j b
ędę
p
o
j
ęc
i
e
m
(
m
)
oth
e
r
3
okresl
a
~
ą
cym m
~
cl
er
zynstw
o. (
M
)o
th
e
r
is
tn
i
e
je w
n
a
dm
ia
r
ze
po-
trz
e
b lll
e
~owl
ęc
l
a
,
a za
t
e
m ni
e
j
es
t w
s
t
a
ni
e w
p
e
łni
zas
p
oko
i
ć jego
potrz
e
b. O:
"
, k
o
nfli~t
,
loko
wa
n
y p
r
ze
z Fr
e
ud
a w
fazi
e o
r
a
ln
e
j, wy-
~
aga. o
d lll
e
m
ow
l.
ęc
l
a ~
r
o
~umi
e
n
ia, że
j
ego
p
ot
r
ze
b
y
z
as
p
okaja
n
e
s
ą
J
e
d
y
nI
e
p~
~ez .
d
z
l
a
ł
al
ll
a
mn
yc
h
.
Mi
as
t p
asy
w
nego
prz
yjmowa
nia
gr
a
tyfik
a
cj:
,
n
,
I
e
.
m
0w
l
ę
uc
z?
,
s
i
ę
d
z
i
a
ł
a
ni
a w św
i
ec
i
e
,
a
l
bo racze
j
n
a
,
j
. .
,
.
Ar
t
a w szcz
e
gó
ln
ośc
i mit Ar
ys
t
o
f
a
n
esa
4.
Z
go
dn
:e z. opowl
e
sc
l
ą y
s
0-
f
a
n
e
sa, r
asa
ludzka wzięła się ze zlepk
u
dwoc
h
I
S
tOt
z
cz~er
.
ema r
ę
-
k
a
mi i
c
z
t
e
r
e
ma
n
ogami, dwi
e
m
a twarza
m
i
,
wsp
ó
l
n
ą ~
zY
J
ą
l
k
o:p
u
-
se
m
.
O
wi pra
lud
z
i
e m
i
e
li
t
r
zy
pł
cie:
j
e
d
ną
m
ę
sk
~,
j
e
dn
ą
ze
n
s.
k~
i
jed
n
ą b
ę
d
ą
cą
k
o
mbi
nacją o
b
y
d
w
u
.
By
li
rów
ni
eż m
ez
wyk
l
e pot
ęz,
n
~
i
zaa
t
a
k
owa
li b
ogów
.
Z
e
u
s
- p
o c
z
ęści w ra
m
ac
h
kary, a
p
o CZ
ęSC
I
we w
ł
asn
e
j obro
ni
e -
r
ozdzi
e
lił i
c
h
na
d
wie
p
o
ł
o
wy
i. obda
r
.z~
ł
moc
ą
p
ł
o
dz
e
ni
a poto
m
s
t
wa.
K
aż
d
a
z p
o
ł
ówe
k
prag
n
i
~
t
e
j d
rU
g
I
e
j
c
e
l
e
m
o
d
zys
k
ania jakie
j
ś częśc
i
owego pie
r
wotne
g
o ZWI
ąz
ku
.
~ystof
a
n
.
es
kończy sw
ą
opowieść stwi
e
r
d
zeni
e
m
, że
E
r
os p
ozo
sta
j
e
pr
a
gnI
e
-
n
ie
m
ca
ł
ości po
prz
e
z p
o
ł
ą
c
ze
ni
e s
i
ę z
dru
gą
p
o
ł
ową
.
.
.
Er
os rozu
mi
a
ny j
a
k
o
t
ęs
knot
a
ku p
e
łni
,
d
ąży do wy
p
e
łm
ema
pu
s
tki
.
Dru
ga
p
o
łow
a p
i
e
r
wo
tn
e
j i
s
t
o
t
y
d
os
~
a
r
cz
~ ś
rodków
n
~e~b
ę
d
~
n
yc
h d
o zaspokoje
ni
a
pr
ag
ni
e
ni
a e
r
o
t
ycz
n
e
j p
e
łm
;
bę
d
ą
c
CZęSC
l
ąt
e
j
s
a
m
e
j
ca
ł
o
ś
c
i
n
i
e
m
a wsza
k
i
nn
yc
h
pragni
e
ń
n
~ż.
o
w
a
?ru
g
a po
ł
o
w
a.
T
a z
a
ś w swy
m w
y
mi
a
r
ze
e
r
o
tyczn
y
m
s
t
a
n
OW
I
j
e
d
y
m
e
kons
e
k:v
e
n
~
cję b
r
a
k
u podmio
tu
.
We
dłu
g
L
aca
n
a
"
pożą
d
ani
e ~ac
z
y
n~
n
a
b~
e
r
ac
k
sz
t
a
ł
t
u
n
a
marg
in
es
i
e obsza
ru
,
n
a kt
ó
ry
m
żąd
a
m
e o
dd
Z
I
e
l
a S
I
ę o
d
po
tr
ze
b
y
:
ów
m
a
r
g
in
es o
t
w
i
era s
i
ę po
p
rzez żąd
a
~i
e
:
k~óre
g
o
a
tr
a
k-
cyj
n
ość m
oże
być
b
ezwar
u
n
k
owa j
e
dy
n
i
e
w
o
dm
es
I
e
mu do Inn
ego
(
Oth
e
r
),
pod
p
os
t
ac
i
ą
m
o
żli
wego
d
e
fe
k
t
u
,
k
tóry potr
ze
ba mo~
~
do
n
i
ego wprowad
z
i
,
n
ie czer
pi
ąc
z t
ego ż
a
dnej og
ó
l
n
e
j
sa
t
ys
fak
c
J
I
(
co
ok
r
eś
l
a
s
i
ę
mia
n
e
m
«
l
ę
k
u
»)" (
L
a
c
a
n
1977
,
3
1
1
)
.
A z
at
e
m
żą
d
a
ni
e
d
ą
ż
y
ku p
o
w
s
tr
zy
m
a
n
i
u In
n
ego
p:z
e
d
obd
a
rz
~-
ni
e
m d
a
r
e
m
,
i
t
o
d
arem
,
którego
n
ie jest
w s
t
a
m
e
pr
ze
k
aza
c
.
W
o
p
ow
i
eś
ci Arys
t
o
f
a
n
esa owa
dru
ga
p
o
ł
owa p
i
e
rwotn
eg
o s
t
wor
ze-
:v
r
zeczyw
l
s
t
osc
I
spo
ł
ecz
n
ej
,
c
e
l
em częściow
eg
o zas
p
o
k
o
j
e
n
ia sw
o-
Ich pot
r
z
~
b
.
Wł
aśnie
n
a
t
y
m
e
tapie ro
dz
ą s
i
ę żą
d
a
nia
.
Ab
y os
i
ąg
n
ąć
s
at?
,s
f
a
k
c
J
ę ze swyc
h pr
ag
n
i
e
ń
,
ni
e
mow
l
ę z
mu
sza in
n
yc
h
do
d
z
i
a
ł
a
ń
~
a
j
ą
c
yc
h n
a
c
e
lu i
c
h
.
zas
p
oko
j
e
nie
.
St
ą
d
nie
m
ow
l
ę
pł
acze
,
ki
e
dy
j
e
s~
g
ł
o
?n
e .
.
J
e
dn
ak o
bI
e
kt.
pożą
d
a
ni
a
- p
o
k
arm nie
j
est tym, czego
w IStO
CI
~
lll
e
m
ow
l
ę p
r
a
g
nI
e.
T
o
,
c
z
ego
p
rag
ni
e
, jes
t p
o
d
a
r
un
k
ie
m
O?
,
,
~nn
e
j
"
.(
Oth
e
r
)
,
fik
cyj
n
e
j
po
s
taci o
bi
ec
uj
ące
j
ca
łk
o
wit
ą
s
a
t
ys
f
a
k-
cj
ę:
mn
Y
~I sł
.
ow
y o
d
(
M
)
Oth
e
r
.
O
wa (
M
)
ot
h
e
r
s
t
a
n
ow
i
wyimag
in
o
-
wan
ą
pr
o
j
e
kcj
ę
,
:ywo
d
zącą si
ę
z roz
s
zcze
p
ie
n
ia
m
acie
r
zyństwa c
z
y
tez
(
m
)
o
th
e
r n
a
I
S
t
O
t
ę
b
ę
d
ącą w sta
ni
e
d
os
t
arczyć na
t
yc
h
miastowe
j
~
M
a
tr
ix -
s
ł
o,:o to P
?s
i
a
d
a w
j
ę
z
yk
u
a
ngi
e
l
s
ki
m ki
l
k
a z
n
a
czeń:
l
)
m
a
t
ryca,
for-
m
ai
l
2) macIc
a;
3
)
s
r
odow
l
s
ko kO
,
mput
e
r
a (
prz
y
p
.
t
ł
um.
)
.
NIeprz
e
t
ł
uma
cza
ln
a gra s
łow:
m
o
/
h
e
r
(
m
a
tka
)
i
o/
h
e
r
(
inn
a) (
pr
zy
p
.
tłum
.
)
.
4
F
reud
ws
pomina
mi
t Ary
s
tof
a
n
e
sa p
r
z
y
n
a
jmni
e
j w d
wóc
h
s
woic
h pr
acac
h: p
a
tr
z
Fr
e
u
d
(9
8
1
) o
r
az
Freud 0997
,
52
-53)
. L
aca
n
o
d
wo
łuje
się do
t
eg
o
dI
a
l
og
u
w
p
r
a
cy
L
aca
n 0
9
77b
,
322
)
o
raz - pr
zyw
ołuj
ą
c
w
yk
orzy
s
ta
n
i
e
t
e
go m
i
tu pr
ze
z Freuda w
s
t
u-
di
u
m
P
oza za
.
s
adą p
r
zyjemnośc
i
-
w
pra
c
y L
acan
0
977a
,
1
02
)
.
g
r
a
tyfik
ac
ji
, c
z
y
li
(
M
)
Oth
e
r. W i
s
to
ci~ (
M
).
Oth
e
r
?ozos
t
a
~
e
t
ą
.
Inn
ą
(
Oth
e
r
),
s
t
ano
wi
ą
cą p
o
d
s
t
awę
sym~
o
l
I
c
z
n
e
j kr
eac
JI p
~d
ml
O
tu
,
I.nn
~-
.
ł
y - sy
mbolic
z
n
y
m p
o
rz
ą
dk
Ie
m
sa
m
y
m
w sob
I
e
.
Pr
ag
m
el
ll
e
mI s
ow
d
.
t
.
t
dom
aga s
i
ę o
d
(
m
)o
th
e
r d
os
t
a
rc
ze
ni
a
t
ego, c
o
we
dłu
~ p~
ml
O
u j
es
v
s
tani
e
d
o
st
a
rczyć Inn
a
(
Oth
e
r)
:
e
r
o
t
yc
zn
eg
o sp
e
łl
l
l
e
m
a
.
\ Poj
ęc
i
e e
r
o
t
y
ki p
e
łni z
as
adniczą r
o
l
ę za
r
ów
n
o,,: p
r
acac
h L
a
c
a-
'a
k i F
re
ud
a.
Z
a
r
ó
wno Fr
e
ud, j
a
k i L
a
c
a
n
zna
lI
Ucz
t
ę
Pl
a
t
o
n
a
,
Plik z chomika:
chappaai
Inne pliki z tego folderu:
DSWE-Zycie-po-smierci.pdf
(6128 KB)
DSWE-Wstepna-charakterystyka-rzeczywistosci-wirtualnej.pdf
(14073 KB)
DSWE-Witrualne-realis-Estetyka-w-epoce-elektroniki.pdf
(19120 KB)
DSWE-Tozsamosc-w-epoce-internetu.pdf
(3274 KB)
DSWE-Tozsamosc-analogowa-w-obrazie-cyfrowym.pdf
(4352 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin