Książka od kuchni - warsztaty.pdf

(109 KB) Pobierz
Książka od kuchni
- warsztaty dla młodych literatów
Opracowała
Jadwiga Tomczyk
841701023.005.png 841701023.006.png
TEMAT: Poznajemy budowę książki
Czas: 60 min.
Cel ogólny :
poznanie podstawowych elementów budowy książki.
Cele operacyjne :
·
Na poziomie wiadomości uczeń po zajęciach powinien :
zapamiętać nazwy i układ elementów tworzących książkę,
·
rozumieć różnicę pomiędzy poszczególnymi elementami budowy książki oraz ich
funkcje.
·
Na poziomie umiejętności uczeń po zajęciach powinien :
W sytuacjach typowych:
wskazać odpowiedni element w książce,
·
wykazać różnice w budowie książek.
·
W sytuacjach problemowych:
uzupełnić wzór budowy książki nazwami odpowiednich elementów
·
Metody pracy :
pogadanka,
·
rozmowa z klasą,
·
oglądowa,
·
zabawa w budowanie książki.
·
Środki dydaktyczne:
plansza - budowa książki,
·
rysunek - części książki,
·
książki - różne wydania,
·
plansze z nazwami elementów budowy
·
książki (do zabawy).
·
Przebieg zajęć:
1. Gdy widzimy książkę, najczęściej zwracamy uwagę na okładkę, oglądamy ilustracje,
wertujemy treść książki. Na dzisiejszych zajęciach przyjrzymy się dokładniej
poszczególnym elementom tworzącym książkę, nauczymy się je nazywać.
2. Zobaczcie jakie różne mogą być książki: gruba, cienka, duża, mała, w twardej i
miękkiej oprawie. Mimo iż różnią się między sobą, zawierają te same elementy.
3. Pokaz i omówienie planszy - budowa książki.
4. Wyjaśnianie pojęć i funkcji poszczególnych części książki.
Oprawa - chroni książkę przed zniszczeniem, często podaje informację o autorze i tytule.
Książkę można dodatkowo obłożyć w papier lub folię. Specjalnym rodzajem okładki jest
obwoluta - papierowa ochrona książki pełniąca funkcję ozdobną, reklamową.
Karta tytułowa - podaje podstawowe informacje o książce: autora, tytuł, nazwiska
współtwórców książki, adres wydawniczy.
Trzon (część główna książki) - tu zawarty jest tekst, to co czytamy. Zawiera karty z tekstem
ciągłym lub podzielonym na rozdziały, części. Może składać się z baśni, bajek czy
opowiadań. Poszczególne strony są zazwyczaj ponumerowane.
Spis treści - informuje o treści książki, o jej rozdziałach lub częściach. Występuje przeważnie
na końcu książki wchodząc w skład części głównej. Pomaga w szybkim odszukaniu rozdziału
podając numery stron.
Omówienie pojęcia szata graficzna książki.
Dzieci opowiadają jak wyglądają książki, które są ładne, podobają się im: nie są
zniszczone, są kolorowe, mają piękne okładki i ilustracje. Te elementy składają się na szatę
graficzną książki, tworzy ją ilustrator.
Podsumowanie - dzieci rysują według wzoru z tablicy lub wklejają do zeszytu ksero rysunku
z najważniejszymi częściami książki, nazywają te części.
Zabawa utrwalająca wiadomości:
Każde dziecko losuje planszę (kartki z bloku technicznego z napisami: oprawa, karta
·
tytułowa, trzon książki, spis treści),
We wskazanych przez nauczyciela miejscach stają dzieci, które wylosowały napisy:
·
oprawa,
"Oprawki" składają całą książkę, przywołując do siebie następne dzieci, inne części
książki.
·
Jeśli liczba dzieci w klasie nie jest podzielna przez cztery, pozostanie jedna
·
"niekompletna książka". Te dzieci mogą wymienić swe plansze na dodatkowe, z
napisami: obwoluta. szata graficzna i dołączyć do wybranych przez siebie książek.
841701023.007.png 841701023.008.png 841701023.001.png
 
TEMAT: Jak powstaje książka.
Jak powstaje książka - wydaje się to takie proste - ale gdy bliżej przyjrzymy się to okazuje
się, że trzeba włożyć wiele trudu aby później wziąć do ręki upragnioną książkę.
Czas: 90 min
Cele:
Rozwijanie umiejętności planowania pracy i właściwego doboru materiału,
·
Wskazywanie możliwości własnoręcznego wykonywania przedmiotów użytecznych,
·
Poznanie zawodów ludzi związanych z powstawaniem książki,
·
Utrwalanie nawyków poszanowania książki,
·
Poznanie różnorodnych publikacji dla dzieci,
·
Kształcenie umiejętności dokładnego wycinania z papieru i sklejania wyciętych
elementów,
·
Estetyczne wykonanie pracy,
·
Pobudzanie wyobraźni.
·
Formy pracy:
Indywidualna, grupowa i zbiorowa
·
Pomoce:
Kredki, blok techniczny, nici, zszywki, albumy, wycinanki, plastelina, wiersze Juliana
Tuwima, kaseta z nagraniem piosenki „Kolorowa książka”, elementy książki (karton
przeznaczony na okładkę, stronę tytułową, spis treści), plansza z przykładową
okładką, stroną tytułową, spisem treści.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
·
1. Obejrzenie wystawy książek dla dzieci oraz książek wykonanych (w latach ubiegłych)
przez uczniów na konkurs „Piszę Książkę”.
2. Omówienie funkcji jakie może spełnić książka, ze szczególnym zwróceniem uwagi na
książki dziecięce w oparciu o przygotowaną wystawę.
3. Rozmowa o znaczeniu książki – utrwalenie pojęć: pisarz, redakcja, ilustracja, drukarnia,
księgarnia.
PISARZ jest autorem książek. Jego praca polega na wymyślaniu zapisywaniu
różnych historii. Mogą to być opowieści smutne lub wesołe, długie lub krótki,
mogą uczyć lub bawić. Dawniej pisarz najczęściej posługiwał się długopisem a
jeszcze wcześniej piórem. Powstawały wówczas rękopisy (niektóre z nich są
bardzo cenne). Pisarze coraz częściej posługują się komputerem. Daje on
możliwość szybkiego i niekłopotliwego nanoszenia poprawek.
o
841701023.002.png
 
o REDAKCJA W redakcji wydawnictwa przygotowuje się tekst do druku.
Najpierw trzeba ustalić, jak będzie wyglądać przyszła książka: czy ma być
duża, czy mała, czy oprawa ma być miękka, czy twarda jakie zawierać będzie
ilustracje, na jakim papierze....
o ILUSTRACJA Bardzo dawno temu, w średniowieczu, rolę ilustracji pełnił
inicjał-ozdobna litera umieszczana na początku rozdziału. W raz z rozwojem
drukarstwa pojawiły się nowe techniki ilustracji: drzeworyt i miedzioryt,
zaczęły powstawać czarno-białe ryciny. Obecnie jest wiele technik
wykonywania ilustracji. Można je rysować kredką, malować farbami, a nawet
kolorować za pomocą komputera.
o DRUKARNIA To prawdziwa „fabryka książek”. Tutaj z tekstu i ilustracji
powstają nasze lektury.
o KSIĘGARNIA W dawnych czasach księgi gromadzone były przy świątyniach.
W starożytnej Grecji sprzedawano książki w formie zwojów. W raz z
rozwojem druku handel książek zaczął się rozwijać.
4. Zarys historii powstania książki oraz piśmiennictwa od czasów antycznych do
nowożytnych:
prezentacja poszczególnych etapów powstawania książki ( prezentacja
multimedialna – „Historia książki”)
 
o
narodziny pisma,
książka w starożytności
 
książka w średniowieczu
 
wynalazek druku
 
książka w XVI i XVII wieku
 
książka epoki Oświecenia
 
książka współczesna
 
5. Wysłuchanie piosenki „ Kolorowa książka”. Nauka prostego akompaniamentu do piosenki.
6. Podjęcie decyzji o wykonaniu książki:
szczegółowe omówienie budowy książki i jej cech charakterystycznych ze
względu na funkcję jaką ma pełnić określenie potrzebnych materiałów i
narzędzi
o
porównywanie rodzajów papieru potrzebnego na okładkę i strony wewnętrzne
o
sposoby plastycznego opracowania strony tytułowej i stron wewnętrznych
o
841701023.003.png 841701023.004.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin