TiORD.doc

(1228 KB) Pobierz

1.      WARUNKI GRUNTOWO – WODNE

 

Podłoże zakwalifikowano do grupy nośności G2. Z tego względu należy podłoże doprowadzić do grupy nośności G1. Na podstawie badań nie stwierdzono występowania wód gruntowych.

 

2.      ANALIZA STANU KONSTRUKCJI DROGI

 

BRAK PRZYCZEPNOŚCI POMIĘDZY WARSTWAMI AIII I B

Przyczyna:               - prawdopodobnie przyczyną braku przyczepności jest rozkruszona w-wa B co wynika z faktu przekroczenia nośności konstrukcji posadowionej na kostce granitowej

- przyczyną może być także brak lub złe wykonanie  skropienia międzywarstwowego (zabrudzenia lub zła jakość emulsji asfaltowej). Jeśli skropienie nie było wykonywane powodem braku zczepności warstw może być zabrudzenie w-wy B w trkcie realizacji robót bitumicznych.

 

SKRUSZONA WARSTWA B

Przyczyna:               - powodem rozkruszenia w-wy B jest ułożenie jej bezpośrednio na kostce granitowej co w połączeniu z niewystarczającą jakością materiału (beton asfaltowy otwarty z kruszywa naturalnego) i faktem przekroczenia nośności konstrukcji spowodowało jej pękanie. Jest to początek spękań odbitych jednak ich propagacja w górę nawierzchni została „powstrzymana” przez brak szczepności w-w AIII i B.

 

KOLEINY

Przyczyna:               - powstawanie kolein spowodowane jest przeciążeniem konstrukcji (w-wy AI, AII, AIII zostały zaprojektowane dla ruchu lekkiego kategorii KR 1-2. W rzeczywistości po drodze tej odbywa się ruch kategorii KR 4.

 

PĘKNIĘCIA PODŁUŻNE

Przyczyna:              - pęknięcia podłużne powstały na skutek przełamania w-w AI – AIII ułożonych na kruszącej się w-wie B.

 

3.      PROPONOWANE ROZWIĄZANIE PROJEKTOWE

 

A) Istniejące w-wy bitumiczne należy zfrezować do głębokości kostki granitowej tj. na głębokość 18,5cm. Kostka granitowa pozostanie nie rozebrana i będzie traktowana jako koryto pod konstrukcję.

 

B) W związku z możliwością zmiany rzędnych wysokościowych proponuje się przyjęcie następującej konstrukcji nawierzchni:

 

-             w-wa ścieralna                                                                       5cm

-             w-wa wiążąca                                                                       8cm

-             podbudowa zasadnicza z BA                                           10cm

-             podbudowa pomocnicza z destruktu                                                                 asfaltowego z domieszką kruszywa                                                                                 łamanego stabilizowanego mechanicznie               20cm

                                                                                SUMA               43cm

Sprawdzenie warunku mrozoodporności dla przyjętej konstrukcji:

 

Dla grupy nośności G2 i kategorii ruchu KR 4:   

 

Hmin = 0,55hz H

 

gdzie:

Hmin              – minimalna grubość konstrukcji jezdni

H               – całkowita grubość konstrukcji

hz               – głębokość przemarzania

 

Hmin = 0,55 × 1,00 = 0,55m

H = 0,43m

 

Hmin < H – warunek mrozoodporności niespełniony

 

W związku z niespełnieniem warunku mrozoodporności proponuje się zwiększenie miąższości podbudowy pomocniczej z 20cm do 32cm. Konstrukcja nawierzchni zostanie wykonana w następujący sposób:

 

-             w-wa ścieralna                                                                       5cm

-             w-wa wiążąca                                                                       8cm

-             podbudowa zasadnicza                                                                                                z betonu asfaltowego                                                         10cm

-             podbudowa pomocnicza z destruktu                                                                asfaltowego z domieszką kruszywa                                                                    łamanego stabilizowanego mechanicznie              32cm

              SUMA              55cm

 

H = Hmin – warunek mrozoodporności spełniony

 

Przyjęcie zaproponowanej konstrukcji spowoduje podniesienie rzędnych o 36,5cm. Jeśli z jakichś nie przewidzianych powodów różnica ta okaże się być zbyt duża to proponuje się rozwiązanie polegające na usunięciu kostki granitowej (której grubość prawdopodobnie wynosi 20cm) i po profilacji i zagęszczeniu podłoża wykonać konstrukcję zaproponowaną powyżej, pozwoli to na obniżenie rzędnych o 20cm w stosunku do pierwotnego projektu.

 

C) Wykorzystanie destruktu asfaltowego

 

Całość destruktu otrzymanego po sfrezowaniu starych warstw bitumicznych należy wykorzystać do wykonania podbudowy pomocniczej. Ilości materiału brakujące do otrzymania pełnej grubości warstwy należy uzupełnić kruszywem łamanym frakcji 0 – 63mm.

Destrukt asfaltowy należy wymieszać wraz z dowiezionym kruszywem w taki sposób aby otrzymać jednolitą mieszankę.

 

 

 

 

 

 

SPECYFIKACJE TECHNICZNE WYKONANIA I ORGANIZACJI ROBÓT BUDOWLANYCH

 

D.00.00.00 WYMAGANIA OGÓLNE

1. WSTĘP

1.1. Przedmiot Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych

Specyfikacja Techniczna D.00.00.00 - Wymagania ogólne odnosi się do wymagań

wspólnych dla poszczególnych wymagań technicznych dotyczących wykonania i odbioru robót

budowlanych, które zostaną wykonane w ramach przebudowy drogi X

 

1.2. Zakres stosowania STWiORB

STWiORB jest stosowana jako dokument przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robót

wymienionych w punkcie 1.1.

 

1.3. Zakres robót objętych STWiORB

Wymagania ogólne należy rozumieć i stosować w powiązaniu z niżej wymienionymi

STWiORB znajdującymi się w załącznikach:

 

D.00.00.00 WYMAGANIA OGÓLNE

D.01.01.01 ROZBIÓRKA ELEMENTÓW DRÓG

D.04.00.00 PODBUDOWY

D.04.01.01 KORYTO WRAZ Z ZAGĘSZCZENIEM PODŁOŻA

D.04.01.02 PODBUDOWA Z DESTRUKTU ASFALTOWEGO Z DOMIESZKĄ KRUSZYWA ŁAMANEGO STABILIZOWANEGO MECHANICZNIE

D.05.00.00 NAWIERZCHNIE

D.05.01.01 NAWIERZCHNIA Z BETONU ASFALTOWEGO

 

1.4. Określenia podstawowe

yte w STWiORB wymienione poniżej określenia należy rozumieć następująco:

 

Budowla drogowa - obiekt budowlany , nie będący budynkiem , stanowiący całość

techniczno-użytkową.

 

Dokumentacja budowy - dokumenty wymagane do przeprowadzenia budowy jak pozwolenie

na budowę wraz z Projektem Budowlanym, Dziennik Budowy, Protokoły Odbiorów częściowych

i końcowych, operaty geodezyjne, książka obmiarów, Projekt Wykonawczy

(opisy i rysunki służące realizacji budowy).

Dokumenty budowy – dokumenty powstałe w związku z prowadzoną budową, stanowią

część dokumentacji budowy.

Dokumentacja projektowa, Projekt, Dokumentacja techniczna – opracowanie projektowe

stanowiące samodzielną całość zawierające wymagane dokumenty projektowe, wykonane przez

kompetentne osoby.

Dokumenty projektowe – dokumenty dołączone do opracowań projektowych.

Droga - wydzielony pas terenu przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów oraz ruchu

pieszych wraz z wszelkimi urządzeniami technicznymi związanymi z prowadzeniem i zabezpieczeniem ruchu.

Droga tymczasowa - droga specjalnie przygotowana , przeznaczona do ruchu

pojazdów obsługujących zadanie budowlane na czas jego wykonania , przewidziana do usunięcia

po jego zakończeniu.

Dziennik Budowy – opatrzony pieczęcią Zamawiającego zeszyt, z ponumerowanymi

stronami, służący do notowania wydarzeń zaistniałych w czasie wykonywania zadania budowlanego,

rejestrowania dokonywanych odbiorów robót, przekazywania poleceń i innej korespondencji

technicznej pomiędzy Inżynierem, Wykonawcą i Projektantem.

Inżynier – Kierownik Kontraktu – osoba pisemnie wyznaczona przez Zamawiającego,

będąca jego pracownikiem, uprawniona do występowania w imieniu Zamawiającego, działająca

zgodnie z zakresem czynności wynikającym z umowy o prace, w zakresie przekazanych uprawnień i obowiązków dotyczących organizacji pracy zespołu na budowie, sprawowania kontroli zgodności realizacji robót z projektem wykonawczym, przepisami, zasadami wiedzy technicznej oraz postanowieniami warunków umowy.

Jezdnia - część korony drogi przeznaczona do ruchu pojazdów.

Inspektor Nadzoru - osoba pisemnie wyznaczona przez Zamawiającego, działająca w jego

imieniu, w zakresie przekazanych jej uprawnień i obowiązków dotyczących sprawowania kontroli

zgodności realizacji robót budowlanych z dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi,

przepisami, zasadami wiedzy technicznej, sprawdzania jakości wykonywanych robót i wbudowanych

wyrobów budowlanych, sprawdzania i odbioru robót budowlanych ulegających zakryciu lub

zanikających oraz potwierdzania faktycznie wykonanych robót, usunięcia wad i współdziałania w

kontrolowaniu rozliczeń budowy ( zgodnie z art. 25 i 26 Ustawy Prawo Budowlane )

Korona drogi - jezdnia z poboczami lub chodnikami , zatokami , pasami awaryjnego postoju

i pasami dzielącymi jezdnie.

Konstrukcja nawierzchni - układ warstw nawierzchni wraz ze sposobem ich połączenia..

Korpus drogowy - nasyp lub ta część wykopu , która jest ograniczona koroną drogi

i skarpami rowów.

Koryto - element uformowany w korpusie drogowym w celu ułożenia w nim konstrukcji

nawierzchni.

Laboratorium – akredytowane laboratorium badawcze, zaakceptowane przez

Zamawiającego, niezbędne do przeprowadzenia wszelkich badań i prób związanych z oceną jakości

wyrobów budowlanych oraz robót.

Materiały –- wszelkie tworzywa niezbędne do wykonania robót, zgodna z Dokumentacją

Projektową i STWiORB , zaakceptowana przez Inżyniera (zgodnie z Ustawą z dnia 16.04.2004r o

wyrobach budowlanych ).

Nawierzchnia - warstwa lub zespół warstw służących do przejmowania i rozkładania obciąż

od ruchu na podłoże gruntowe i zapewniających dogodne warunki dla ruchu.

a) warstwa ścieralna - górna warstwa nawierzchni poddana bezpośrednio oddziaływaniu ruchu

i czynników atmosferycznych.

b) warstw wiążąca - warstwa znajdująca się między warstwą ścieralną a podbudową, zapewniająca

lepsze rozłożenie naprężeń w nawierzchni i przekazywanie ich na podbudowę

c) podbudowa - dolna część nawierzchni służąca do przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże.

Podbudowa może składać się z podbudowy zasadniczej i podbudowy pomocniczej.

d) podbudowa zasadnicza - górna część podbudowy spełniająca funkcje nośne w konstrukcji

nawierzchni. Może ona składać się z jednej lub dwóch warstw.

e) podbudowa pomocnicza - dolna część podbudowy spełniająca, obok funkcji nośnych funkcje

zabezpieczenia nawierzchni przed działaniem wody , mrozu i przenikaniem cząstek podłoża.

Niweleta - wysokościowe i geometryczne rozwinięcie na płaszczyźnie pionowego przekroju

w osi drogi lub obiektu mostowego.

Objazd tymczasowy - droga specjalnie przygotowana i odpowiednio utrzymana

do przeprowadzenia ruchu publicznego na okres budowy.

Osnowa realizacyjna - osnowa geodezyjna (pozioma i wysokościowa), przeznaczona

do geodezyjnego tyczenia projektów w terenie oraz geodezyjnej obsługi budowy. Osnowa ta powinna służyć do pomiarów kontrolnych przemieszczeń i odkształceń, a także w miarę możliwości do pomiarów powykonawczych.

Pas drogowy - wydzielony liniami rozgraniczającymi pas terenu przeznaczony

do umieszczania w nim drogi oraz drzew i krzewów. Pas drogowy może również obejmować teren

przewidziany do rozbudowy drogi i budowy urządzeń chroniących ludzi i środowisko przed

uciążliwościami powodowanymi przez ruch na drodze.

Pobocze - część korony drogi przeznaczona do chwilowego zatrzymania się pojazdów ,

umieszczenia urządzeń bezpieczeństwa ruchu i wykorzystywana do ruchu pieszych , służąca

jednocześnie do bocznego oparcia konstrukcji nawierzchni.

Podłoże - grunt rodzimy lub nasypowy , leżący pod nawierzchnią do głębokości przemarzania.

Podłoże ulepszone - górna warstwa podłoża , leżąca bezpośrednio pod nawierzchnią ,

ulepszona w celu umożliwienia przejęcia ruchu budowlanego i właściwego wykonania nawierzchni.

Polecenie Inżyniera - wszelkie polecenia przekazane Wykonawcy przez Inżyniera, w formie

pisemnej, dotyczące sposobu realizacji robót lub innych spraw związanych z prowadzeniem budowy.

Projektant - uprawniona osoba prawna lub fizyczna będąca autorem Dokumentacji

Projektowej.

Przetargowa Dokumentacja Projektowa (wyciąg z projektu budowlanego

i wykonawczego) - część dokumentacji Projektowej, która wskazuje lokalizację, charakterystykę

i wymiary obiektu będącego przedmiotem robót oraz wszystkie podstawowe elementy konstrukcyjne

i technologiczne niezbędne do zrozumienia i wyceny obiektu będącego przedmiotem robót.

Rekultywacja - roboty mające na celu uporządkowanie i przywrócenie pierwotnych funkcji

terenom naruszonym w czasie realizacji zadania budowlanego.

 

Przedmiar robót – zestawienie przewidywanych do wykonania robót budowlanych w

kolejności technologicznej ich wykonania wraz z ich szczegółowym opisem lub wskazaniem podstaw

ustalających szczegółowy opis oraz wskazaniem właściwych specyfikacji technicznych wykonania i

odbioru robót, z wyliczeniem i zestawieniem ilości jednostek przedmiarowych robót budowlanych.

Teren budowy - teren udostępniony przez Zamawiającego dla wykonania na nim robót

oraz inne miejsca wymienione w kontrakcie jako tworzące część terenu budowy.

Zamawiający Nazwa podmiotu + adres do korespondencji

 

1.5. Ogólne wymagania dotyczące Robót

Wykonawca robót jest odpowiedzialny za jakość ich wykonania oraz za ich zgodność z Dokumentacją

Projektową, STWiORB i poleceniami Inżyniera.

 

1.5.1. Przekazanie terenu budowy

Zamawiając...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin