1. WARUNKI GRUNTOWO – WODNE
Podłoże zakwalifikowano do grupy nośności G2. Z tego względu należy podłoże doprowadzić do grupy nośności G1. Na podstawie badań nie stwierdzono występowania wód gruntowych.
2. ANALIZA STANU KONSTRUKCJI DROGI
BRAK PRZYCZEPNOŚCI POMIĘDZY WARSTWAMI AIII I B
Przyczyna: - prawdopodobnie przyczyną braku przyczepności jest rozkruszona w-wa B co wynika z faktu przekroczenia nośności konstrukcji posadowionej na kostce granitowej
- przyczyną może być także brak lub złe wykonanie skropienia międzywarstwowego (zabrudzenia lub zła jakość emulsji asfaltowej). Jeśli skropienie nie było wykonywane powodem braku zczepności warstw może być zabrudzenie w-wy B w trkcie realizacji robót bitumicznych.
SKRUSZONA WARSTWA B
Przyczyna: - powodem rozkruszenia w-wy B jest ułożenie jej bezpośrednio na kostce granitowej co w połączeniu z niewystarczającą jakością materiału (beton asfaltowy otwarty z kruszywa naturalnego) i faktem przekroczenia nośności konstrukcji spowodowało jej pękanie. Jest to początek spękań odbitych jednak ich propagacja w górę nawierzchni została „powstrzymana” przez brak szczepności w-w AIII i B.
KOLEINY
Przyczyna: - powstawanie kolein spowodowane jest przeciążeniem konstrukcji (w-wy AI, AII, AIII zostały zaprojektowane dla ruchu lekkiego kategorii KR 1-2. W rzeczywistości po drodze tej odbywa się ruch kategorii KR 4.
PĘKNIĘCIA PODŁUŻNE
Przyczyna: - pęknięcia podłużne powstały na skutek przełamania w-w AI – AIII ułożonych na kruszącej się w-wie B.
3. PROPONOWANE ROZWIĄZANIE PROJEKTOWE
A) Istniejące w-wy bitumiczne należy zfrezować do głębokości kostki granitowej tj. na głębokość 18,5cm. Kostka granitowa pozostanie nie rozebrana i będzie traktowana jako koryto pod konstrukcję.
B) W związku z możliwością zmiany rzędnych wysokościowych proponuje się przyjęcie następującej konstrukcji nawierzchni:
- w-wa ścieralna 5cm
- w-wa wiążąca 8cm
- podbudowa zasadnicza z BA 10cm
- podbudowa pomocnicza z destruktu asfaltowego z domieszką kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie 20cm
SUMA 43cm
Sprawdzenie warunku mrozoodporności dla przyjętej konstrukcji:
Dla grupy nośności G2 i kategorii ruchu KR 4:
Hmin = 0,55hz ≥ H
gdzie:
Hmin – minimalna grubość konstrukcji jezdni
H – całkowita grubość konstrukcji
hz – głębokość przemarzania
Hmin = 0,55 × 1,00 = 0,55m
H = 0,43m
Hmin < H – warunek mrozoodporności niespełniony
W związku z niespełnieniem warunku mrozoodporności proponuje się zwiększenie miąższości podbudowy pomocniczej z 20cm do 32cm. Konstrukcja nawierzchni zostanie wykonana w następujący sposób:
- podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego 10cm
- podbudowa pomocnicza z destruktu asfaltowego z domieszką kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie 32cm
SUMA 55cm
H = Hmin – warunek mrozoodporności spełniony
Przyjęcie zaproponowanej konstrukcji spowoduje podniesienie rzędnych o 36,5cm. Jeśli z jakichś nie przewidzianych powodów różnica ta okaże się być zbyt duża to proponuje się rozwiązanie polegające na usunięciu kostki granitowej (której grubość prawdopodobnie wynosi 20cm) i po profilacji i zagęszczeniu podłoża wykonać konstrukcję zaproponowaną powyżej, pozwoli to na obniżenie rzędnych o 20cm w stosunku do pierwotnego projektu.
C) Wykorzystanie destruktu asfaltowego
Całość destruktu otrzymanego po sfrezowaniu starych warstw bitumicznych należy wykorzystać do wykonania podbudowy pomocniczej. Ilości materiału brakujące do otrzymania pełnej grubości warstwy należy uzupełnić kruszywem łamanym frakcji 0 – 63mm.
Destrukt asfaltowy należy wymieszać wraz z dowiezionym kruszywem w taki sposób aby otrzymać jednolitą mieszankę.
SPECYFIKACJE TECHNICZNE WYKONANIA I ORGANIZACJI ROBÓT BUDOWLANYCH
D.00.00.00 WYMAGANIA OGÓLNE
1. WSTĘP
1.1. Przedmiot Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych
Specyfikacja Techniczna D.00.00.00 - Wymagania ogólne odnosi się do wymagań
wspólnych dla poszczególnych wymagań technicznych dotyczących wykonania i odbioru robót
budowlanych, które zostaną wykonane w ramach przebudowy drogi X
1.2. Zakres stosowania STWiORB
STWiORB jest stosowana jako dokument przetargowy i kontraktowy przy zlecaniu i realizacji robót
wymienionych w punkcie 1.1.
1.3. Zakres robót objętych STWiORB
Wymagania ogólne należy rozumieć i stosować w powiązaniu z niżej wymienionymi
STWiORB znajdującymi się w załącznikach:
D.01.01.01 ROZBIÓRKA ELEMENTÓW DRÓG
D.04.00.00 PODBUDOWY
D.04.01.01 KORYTO WRAZ Z ZAGĘSZCZENIEM PODŁOŻA
D.04.01.02 PODBUDOWA Z DESTRUKTU ASFALTOWEGO Z DOMIESZKĄ KRUSZYWA ŁAMANEGO STABILIZOWANEGO MECHANICZNIE
D.05.00.00 NAWIERZCHNIE
D.05.01.01 NAWIERZCHNIA Z BETONU ASFALTOWEGO
1.4. Określenia podstawowe
Użyte w STWiORB wymienione poniżej określenia należy rozumieć następująco:
Budowla drogowa - obiekt budowlany , nie będący budynkiem , stanowiący całość
techniczno-użytkową.
Dokumentacja budowy - dokumenty wymagane do przeprowadzenia budowy jak pozwolenie
na budowę wraz z Projektem Budowlanym, Dziennik Budowy, Protokoły Odbiorów częściowych
i końcowych, operaty geodezyjne, książka obmiarów, Projekt Wykonawczy
(opisy i rysunki służące realizacji budowy).
Dokumenty budowy – dokumenty powstałe w związku z prowadzoną budową, stanowią
część dokumentacji budowy.
Dokumentacja projektowa, Projekt, Dokumentacja techniczna – opracowanie projektowe
stanowiące samodzielną całość zawierające wymagane dokumenty projektowe, wykonane przez
kompetentne osoby.
Dokumenty projektowe – dokumenty dołączone do opracowań projektowych.
Droga - wydzielony pas terenu przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów oraz ruchu
pieszych wraz z wszelkimi urządzeniami technicznymi związanymi z prowadzeniem i zabezpieczeniem ruchu.
Droga tymczasowa - droga specjalnie przygotowana , przeznaczona do ruchu
pojazdów obsługujących zadanie budowlane na czas jego wykonania , przewidziana do usunięcia
po jego zakończeniu.
Dziennik Budowy – opatrzony pieczęcią Zamawiającego zeszyt, z ponumerowanymi
stronami, służący do notowania wydarzeń zaistniałych w czasie wykonywania zadania budowlanego,
rejestrowania dokonywanych odbiorów robót, przekazywania poleceń i innej korespondencji
technicznej pomiędzy Inżynierem, Wykonawcą i Projektantem.
Inżynier – Kierownik Kontraktu – osoba pisemnie wyznaczona przez Zamawiającego,
będąca jego pracownikiem, uprawniona do występowania w imieniu Zamawiającego, działająca
zgodnie z zakresem czynności wynikającym z umowy o prace, w zakresie przekazanych uprawnień i obowiązków dotyczących organizacji pracy zespołu na budowie, sprawowania kontroli zgodności realizacji robót z projektem wykonawczym, przepisami, zasadami wiedzy technicznej oraz postanowieniami warunków umowy.
Jezdnia - część korony drogi przeznaczona do ruchu pojazdów.
Inspektor Nadzoru - osoba pisemnie wyznaczona przez Zamawiającego, działająca w jego
imieniu, w zakresie przekazanych jej uprawnień i obowiązków dotyczących sprawowania kontroli
zgodności realizacji robót budowlanych z dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi,
przepisami, zasadami wiedzy technicznej, sprawdzania jakości wykonywanych robót i wbudowanych
wyrobów budowlanych, sprawdzania i odbioru robót budowlanych ulegających zakryciu lub
zanikających oraz potwierdzania faktycznie wykonanych robót, usunięcia wad i współdziałania w
kontrolowaniu rozliczeń budowy ( zgodnie z art. 25 i 26 Ustawy Prawo Budowlane )
Korona drogi - jezdnia z poboczami lub chodnikami , zatokami , pasami awaryjnego postoju
i pasami dzielącymi jezdnie.
Konstrukcja nawierzchni - układ warstw nawierzchni wraz ze sposobem ich połączenia..
Korpus drogowy - nasyp lub ta część wykopu , która jest ograniczona koroną drogi
i skarpami rowów.
Koryto - element uformowany w korpusie drogowym w celu ułożenia w nim konstrukcji
nawierzchni.
Laboratorium – akredytowane laboratorium badawcze, zaakceptowane przez
Zamawiającego, niezbędne do przeprowadzenia wszelkich badań i prób związanych z oceną jakości
wyrobów budowlanych oraz robót.
Materiały –- wszelkie tworzywa niezbędne do wykonania robót, zgodna z Dokumentacją
Projektową i STWiORB , zaakceptowana przez Inżyniera (zgodnie z Ustawą z dnia 16.04.2004r o
wyrobach budowlanych ).
Nawierzchnia - warstwa lub zespół warstw służących do przejmowania i rozkładania obciążeń
od ruchu na podłoże gruntowe i zapewniających dogodne warunki dla ruchu.
a) warstwa ścieralna - górna warstwa nawierzchni poddana bezpośrednio oddziaływaniu ruchu
i czynników atmosferycznych.
b) warstw wiążąca - warstwa znajdująca się między warstwą ścieralną a podbudową, zapewniająca
lepsze rozłożenie naprężeń w nawierzchni i przekazywanie ich na podbudowę
c) podbudowa - dolna część nawierzchni służąca do przenoszenia obciążeń od ruchu na podłoże.
Podbudowa może składać się z podbudowy zasadniczej i podbudowy pomocniczej.
d) podbudowa zasadnicza - górna część podbudowy spełniająca funkcje nośne w konstrukcji
nawierzchni. Może ona składać się z jednej lub dwóch warstw.
e) podbudowa pomocnicza - dolna część podbudowy spełniająca, obok funkcji nośnych funkcje
zabezpieczenia nawierzchni przed działaniem wody , mrozu i przenikaniem cząstek podłoża.
Niweleta - wysokościowe i geometryczne rozwinięcie na płaszczyźnie pionowego przekroju
w osi drogi lub obiektu mostowego.
Objazd tymczasowy - droga specjalnie przygotowana i odpowiednio utrzymana
do przeprowadzenia ruchu publicznego na okres budowy.
Osnowa realizacyjna - osnowa geodezyjna (pozioma i wysokościowa), przeznaczona
do geodezyjnego tyczenia projektów w terenie oraz geodezyjnej obsługi budowy. Osnowa ta powinna służyć do pomiarów kontrolnych przemieszczeń i odkształceń, a także w miarę możliwości do pomiarów powykonawczych.
Pas drogowy - wydzielony liniami rozgraniczającymi pas terenu przeznaczony
do umieszczania w nim drogi oraz drzew i krzewów. Pas drogowy może również obejmować teren
przewidziany do rozbudowy drogi i budowy urządzeń chroniących ludzi i środowisko przed
uciążliwościami powodowanymi przez ruch na drodze.
Pobocze - część korony drogi przeznaczona do chwilowego zatrzymania się pojazdów ,
umieszczenia urządzeń bezpieczeństwa ruchu i wykorzystywana do ruchu pieszych , służąca
jednocześnie do bocznego oparcia konstrukcji nawierzchni.
Podłoże - grunt rodzimy lub nasypowy , leżący pod nawierzchnią do głębokości przemarzania.
Podłoże ulepszone - górna warstwa podłoża , leżąca bezpośrednio pod nawierzchnią ,
ulepszona w celu umożliwienia przejęcia ruchu budowlanego i właściwego wykonania nawierzchni.
Polecenie Inżyniera - wszelkie polecenia przekazane Wykonawcy przez Inżyniera, w formie
pisemnej, dotyczące sposobu realizacji robót lub innych spraw związanych z prowadzeniem budowy.
Projektant - uprawniona osoba prawna lub fizyczna będąca autorem Dokumentacji
Projektowej.
Przetargowa Dokumentacja Projektowa (wyciąg z projektu budowlanego
i wykonawczego) - część dokumentacji Projektowej, która wskazuje lokalizację, charakterystykę
i wymiary obiektu będącego przedmiotem robót oraz wszystkie podstawowe elementy konstrukcyjne
i technologiczne niezbędne do zrozumienia i wyceny obiektu będącego przedmiotem robót.
Rekultywacja - roboty mające na celu uporządkowanie i przywrócenie pierwotnych funkcji
terenom naruszonym w czasie realizacji zadania budowlanego.
Przedmiar robót – zestawienie przewidywanych do wykonania robót budowlanych w
kolejności technologicznej ich wykonania wraz z ich szczegółowym opisem lub wskazaniem podstaw
ustalających szczegółowy opis oraz wskazaniem właściwych specyfikacji technicznych wykonania i
odbioru robót, z wyliczeniem i zestawieniem ilości jednostek przedmiarowych robót budowlanych.
Teren budowy - teren udostępniony przez Zamawiającego dla wykonania na nim robót
oraz inne miejsca wymienione w kontrakcie jako tworzące część terenu budowy.
Zamawiający – Nazwa podmiotu + adres do korespondencji
1.5. Ogólne wymagania dotyczące Robót
Wykonawca robót jest odpowiedzialny za jakość ich wykonania oraz za ich zgodność z Dokumentacją
Projektową, STWiORB i poleceniami Inżyniera.
1.5.1. Przekazanie terenu budowy
Zamawiając...
authorintrovert