Chojnacka relacja_pomiedzy_wiara_a_rozumem.pdf

(778 KB) Pobierz
31751473 UNPDF
RELACJA POMT4DZY WIARA A ROZUMEM
DWA SKRZYDLA DUCHA LUDZKIEGO
spotkalasigzapowiedZnapisania
encyklikiprzez papieiaJanaPawla II, kt6ra miala siq sta6uwieilczeniem
Z wielkim oczekiwaniem
i zainteresowaniem
jego
jej w dokumencie tej rangi.Tematyzacja
filozofiijako fundamentuuprawianiateologii oraz metarefleksjinad wynikami
naukszczeg6lowychstanowi zapewne ,,filozoficzny testament" papieza, kt6ry
wiernyswojej dotychczasowej pracy naukowej, pröbujedokona6syntezymySli
filozoficznej i teologicznej,zostawiaj4cniejako swöj testamentfilozoficzny.
14 wrzeSnia1998r. w SwigtoPodwy2szeniaKrzyLa podpisujesw6j dokument,
ktöregoarenga brzmi: Fides et ratio, nie zostawiaj4cwqtpliwo5ci,iLezajmie
sigw nim m4droSci4 przyrodzon4
i nadprzyrodzonq'.Oficjalna prezentacja
tekstu
I Arenga jest tytulem encykliki i s4 to pierwszeslowa dokumentuw j. laciriskim.Zwyczaj ten
w odniesieniu
do encyklikzostalwprowadzony przezpapie2a GrzegorzaXVI encyklik4 Mirami vos
llt
my(li filozoficzneji dowartoSciowania
31751473.002.png
r64
Materialy
odbyla sig 15 paädziernika 1998r. w Watykaniei zostaladokonana przez kard.
J6zefaRatzingerai abpaJ6zefaZycifrskiego. Od samego pocz4tku spotkalasig
z wielomakomentarzamizar6wnoprasowymi,
jak i filozoficzno-teologicznymi,
co
bylopotwierdzeniem
zainteresowania
i oczekiwafir.Dokument
tejrangizajmujqcy
relacj4pomigdzywiar4 i rozumemstanowiwielkq nobilitacjg
filozofii i przyczynek do dalszychbadari,analizi dociekarinatemattej nie zawsze
latwejrelacji.Tylko wlaSciweustawienierelacjimoZepomöc,abyniestalasigona
destrukcyjn4dla czlowieka,lecz daj4c4wlaSciwqsyntezgspojrzeniana Boga,
czlowieka,rzeczywistoSö ziemsk4i caly kosmos.Papieskarefleksja jest bardzo
wa2nymglosemwyra2onymw formie urzgdowejw dyskusji,kt6rama miejsce na
lamachpublikacjinaukowych, salwykladowych,alei w ka2dymczlowieku,kt6ry
dostrzegawzajemneprzenikanie sig wiary i rozumu.Jan Pawel II chcial kon-
tynuowaddyskurspodjgtyprzezmySlicielistaroZytnych,
jak i nowo2ytnych.WSr6d
tej drugiej grupy papieZ wymienil m.in. EdytE Stein, daj4c ja jako przyklad
,,owocnej relacjimiqdzyfilozofi4 a slowemBo2ym"i. Dlatego interesuj4cewydaje
sig byö pytanieo podobiedstwa
i r62nicez wykazaniemewentualnychrecepcji
w koncepcjistosunkuwiary do rozumuw przypadkuEdyty Steini JanaPawlaII.
W pierwszej czgSciartykulu punktem wyj6ciabedziewiara,kt6ra poszukuje
zrozumienia,w nastgpnejcentralnymzagadnieniem
bgdzierozum,ktdry otwierasig
naSwiatlowiary.Czy moZliwy jest dialog pomigdzy nimi i w jaki spos6bnaleLygo
prowadzi6?
CREDOUT INTELLIGAM'
JanPawelII siggaw swoimdyskursienatematwiaryposzukuj4cejzrozumienia
do doSwiadczenia
PismaSwigtego,wskazuj4cnaprzekonanie
2e,.istniejeglgboka
a poznaniem wiary"5.Owa
jednoSd zakladazdolno6dczlowiekado przeprowadzenia
jednoSö miqdzypoznaniem
rozumowym
procesöwpoznawczych
nie wykluczajqcprzy tym wiary. Dlaczegonie nale2yodrzucadwiary w poznaniu
rozumowym?Przedewszystkimzapewniaj4crozumowipotrzebn4mu autonomig
w zastosowaniuSrodkdw
i wyborzematerii,nie naleZyzakladaöbezpo5rednio,
2eta
(1832). Wigcejna tentematzob.G. Chojnacki, Sumieniew iwietleprawdy,Kotnparatywna analiza
koncepcjisumieniaw encyklice ,,Verilatis splendor"i ,,Corpus Paulinunt",Poznafi2003,s. 50-53.
W niniejszymprzedlo2eniuwykorzystanopolskie wydanieencykliki:JanPawelll, EncyklikaFideset
ratio,Poznafi1998 (dalej: FR). DlaczegoJanPawelII wybralSwiqtoPoclwyZszenÄKrzy2a
Sw. jako
dzierluroczystego
podpisania
tekstuencyklikiwyja6niaT. Styczefi,Rozum
i wiarawobecpytania:Kim
i wiarawobecpytania...,s. 153-212:K. Mqder, Rozumi wiaramöwiqdomnie.Wokrilencykliki
Jana PawlaII ,,Fideset ratio", Krak6w 1999;H. Waldenfels, Mit zwei Fliigeln,KommentarLtnd
Anmerkungen 1ur Encyklika ,,Fides et ratio" PapstJohannesPaulsll.. Paderborn 2000.
t FR nr 74.W tekSciewykorzystanowlasnetlumaczeniadzielEdytyStein.
a Nawi4zaniedo wypowiedziSw.Augustyna: ,,WierzE, aby rozumied,i rozumiem,aby gtgbiej
wierzyö",Sermones.43,7,9, w: Patrologialatina I-CCXVII (l-lV Indices),wyd. J.P.Migne, Paris
1878-90,
s.38,258.
5 FR nr 16.
sig bezpoSrednio
i nierozerwalna
jestem?,Lublin2001,s.212-214,
' Zob. niektdrewybranekomentarze. Per unalekturadell' Enciclica ,,Fideset ratio", Quaderni di
,,L'Osservatore Romano",Collanadirettada Mario Agnes45, Cina del Vaticano 1999;T. Styczefi,
Rozum
31751473.003.png
Materialy
r65
autonomiazostanie poprzezwiarg ograniczona.Uzmyslowienie sobie,ze.istnieje
poznanie wiary jest öciywiSciewezwaniem dla czlowieka,ilebyu6wiadomil sobie,
2e rozu nie jäsljedynym Zr6dlem poznawczym
i skorzystal z ptopozycji.poznania
T9 propozycjqmozeczlowiek przyjqölub j4 odrzucid.Ale czy
wteäy LgdziemöZliwe ,,d<iglebrie
nadprzyrodzohegö.
poznanieSwiatai dziejowych wydarzeri"?'. .
Niasu*asiq poza rym pytanieczy pomiQdzy wiar4i rozumemistnieje jakaS
rywalizacjaT.Ouä ZrOaiapo/naniamaj4wlasny przedmiotbadarii odmienny punkt
wyjScia, posluguj4csig wlaSciwadla nich metod4.Jednak2e
istniejept.zestrzeir,
w-[t6rej ilE one przenikaj4,gdy2 natur4ich jest ch-göodpowiedzi na podstawowe
pytania"dotycz4cö
sensu 1 efzystencjiczlowieka. Stqdmo2esig rodziöwraZenie
i<onkurencji pomigdzytymi-sposobami poznania,gdyLmoZna-pr6bowaö ustaliö
hierarchigZr6delpoznawczychi spos6b
ich przyporzqdkowania. MoZnatelinaczei
rozwiqzaö problemrywalizäcjipoprzezokreslenie zale2no6cizwrotnej:im bardziej
poznajgroiumo"no,iym bardziejmuszg w to uwierzy6co poznalemw naturalny
ipos66, gdy2 wszelkäwiedza Zakladaprzeslanki,ktdre przyjmuiemya priori,
i zaraz{m'nauki szczegdtowe i filozoficzne nie wyczerpujqgqteg,o _spektrum
poznawczego.PapieZargumentuje
to istniej4c4w czlowieku intuicjq,kt6raoparta
nanieprzebianycE
silaclipoznawczych,
ukierunkowuje
gow stronqg_ranicy
rozumu
2e za Äiq znaidzie on peln4,a nie czgSciow4 prawdq
dajqcA mu"pocluciecalkowitegoszczqsciä po calymtrudziepoznawczym.ö.
Vu\"?-
noSöoOwrotnamusibyö zachowanaw takimsamymstopniu. To zagadnieniebEdzie
stanowilo jeszczepunktdo dalszychrozwazafr.
Poznanie na drodzewiary jest poznaniempewnym.Bez niegonie mieliby6my
dostgpu do tajemnic zawaittch w Objawieniu, kt6re dla rozumu sq wiedz4
nieoiiqgaln4.iakZe w stosunku do prawd, kt6re mo2emy poz.naöna drodze
rozumöwej, wiarastanowipoznaniebeZ niebezpieczedstwa
lle.Au. Chodzibowiem
o to, 2e ska2onanaturatudzka, wigc i rozum mo2e bladziö, poznaj4cprawdy
moralnei religijnee.Tg prawdq zawarlju2 w swojej encyklice. HuyaTtjgeneris
PiusXII, odnöszqc siEdb latwoSci poznania,
jaka dajenam wiara"'.Naturalnie
odrzucaj4c wiarQ,trudno przyj4ö, 2e poznaniena jej drodzedaje nam pewnoSd
i jest wolneod blgdu.
rozumowegodorvodem na
Scisly zwiqzäkpomigdzynimi s4 wypowiedzizawartenakartach Stareg-o
Te_stamen-
tu, ki6reodzwierciedlajq podobieristwado starozytnej mySliOrientu.JanPawel II
przywolujetu starotestamentalna
prawdqo tym,. 2e poznanie.ludzkie
jest procesem
przypominaj4cym
ludzkq wEdrdwkEnie maj4cqkofica. Aby na tej
6 Tam2e.
? Zob.FR nr 17.
s Tam2e. ,,Pragnienie
poznania
jest tak wielkie i rozbudzatakieenergie, 2e ludzkieserce,chod
bogactwemukrytym poza niq. przeczuwa
bowiem. 2ew nim zawartajestwyczerpujqca odpowiedZna ka2dedot4dnierozstrzygnigte
granicg,
tqsknizaniesko6czonym
pytanie".
pnez kt6re czlowiek postanowilnada6sobie
calkowit4i absolutnqautonomig w stosunkudo Tego,kt6ry go stworzyl,utraciltq zdolno66siggania
rozumemdo Boga Stw6rcy.(...)Oczyumysluniemogly ju2 widzieöwyraZnie:stopnioworozum stalsiQ
wigZniemsamegosiebie".
r0 ,,by nawet prawdy religijne i moralne,ktdre sameprzezsig nie sq niedostqpne
rozumowi,
w obecnymstanierodzaju ludzkiegomoglybyö poznaneprzezwszystkichw spos6btatwy,z zupelnq
pewno6ci4
ibez domieszkibtEdu".H. Denzinger, A. Schoenmetzer,Enchiridion symbolorum,
definitiorurm
et cleclarationum
de rebus Jidei et ntorum,3875.
i wiary daj4c przekonani-e,
- Powracaj4c do wqtkuroli wiary w procesiepoznania
permanentnym,
natrafiananie przekraczaln4
e FR nr 22: ,,W nastQpstwie niepostuszeiistwa,
31751473.004.png
r66
Materialy
rozumowi.Do tegodochodzi jeszczebojaifi Bo2a,charakterystycz-
nadla starotestamentalnego
jakiS sukces poznawczy, nalezywyzbyösig pychy, 2e wszystko
Bogai wiargw to, 2e
B,69Izraelanie jest Bogiem w wydaniudeizmu. Wrgcz przeciwnie,
mgdrca,uznaj4cq
transcendencjg
jego milo6ö
kierujeimmanentnieSwiatem.Je6lite prawdyzaakceptuje
rozum,bo nie sqonemu
jego naturze,to wtedy zostaniezaiegnany jakikolwiek
konfliktpomigdzynim a wiarq (por. FR nr l8)".
Kolejnymkrokiem w lepszymrozumieniunieodzownejroli wiary w procesie
poznaniarozumowego jest odniesieniedo tajemnicy UkrzyZowaniai Zmart-
wychwstaniaJezusaChrystusa.Jan PawelII okreSlatajemnicapaschalnq
jako
rafg, o kt6r4 mo2e siE rozbid relacja pomigdzy wiar4 i rozumem.Nie oznacza
to, 2e tylko rozbiciegrozi ich spotkaniu.KrzyL i Zmartwychwstaniewyznaczaja"
dokladniemiejscespotkaniatych dwöch rzeczywisto6ci poznawczych. Dlatego,
aby je wlaSciwiezinterpretowa6 nale?ymisteriumpaschalneuznaezanieodzowne,
gdyZ w JezusieChrystusienastapilaidealna jednoSd wiary i rozumu. ,,Rozum
nie moZesprawi6,2e stracisenstajemnicamilo5ci,ktörej symbolem jest Krzy2,
natomiastKrzyL moLedaörozumowiostatecznqodpowiedZ,ktörejtenposzukuje"
(FR nr 23). Von Balthazarzaznacza,2e tajemnicaJezusaZmartwychwstalego
pomaga aplikowaö relacjg wiary i rozumu do wla5ciwegorozpoznanianorm
Zycia chrzeScijarlskiego,
aby w ten spos6bnast4pila jedno6d wiary i etosu''.
T. Styczeri podkreSla tu fakt udzielenia czlowiekowi daru transcendentalnej
wolnoSci,k^tdrapolegana przyjgciulub odrzuceniuszansyplyn4cejz tajemnicy
Paschalnej
''. Na pewno nie jest ta tajemnicalatwado zrozurnieniadla osoby,
ktdrej obce s4 chrzeScijafskie prawdy wiary, ale i ona moze otworzyö sig
na dzialanieBoga,ktdry wzbudzalaskgwiary.
Przytaczajqcteraz wypowiedzi Edyty Stein dotycz4cewiary, poszukuj4cej
zrozumienia,chcialbym wykazaöpodobiefrstwomerytorycznepomigdzymy6lami
Jana PawlalI i Edyty Stein,ktörewyr62niaobojgaautordww dyskursiena temat
relacjiwiary i rozumu.EdytaSteinpodkreSla,2e caleZyciemolna by spgdziönad
tym,abyci4gleszukaö
legitymacjidoSwiadczeh
religijnych.Koniecznewgniej jest
jednak podjEcie decyzji tundamentalnej'.
za lub przeciwBogu.Oczywi6ciezaklada
t9decyzjgbez jakichkolwiekgwarancji. Stein
nawiqzujedo wypowiedziAnzelmaz Canterbury: ,,Wierzg, 2eby pozna6",kt6ra
wpisujesig w liczne wypowiedzifilozof6wchrze6cijariskich
jeszcze
raz, 2e filozoficznei teologicznespojrzeniena prawdg, o ile s4 one prawidlowo
dokonane
o potrzebie
tzn.zgodniez przyjgtqmetod4i Zrddlaminiekonkuruj4zesobq,leczsig
wzajemnieuzupelniaja. Prawdy wiary naklaniaj4rozum, aby on je wyja6nial
i strzeg4go przedbledamiorazwyjaSniajqrzeczy,ktdreon pozostawia niewyja6-
rr Komentarzdo tej kwestii zob. H. Waldenfels, Mit zwei Flügeln...,s. 34. Odwolaniedo
starotestamentalnej
mySli jest napewnoponownymzaproszeniem,
abydokonad
refleksjinad wsp6tczes-
nqdyskrepancj4
pomigdzywiarili rozumemorazznakiemotwarto6ciUrzgduNauczycielskiego
KoSciola
na dyskusjg na tentemat.
12 Wigcejna tematnorm 2yciawyplywaj4cychz wiaryorazrozumuzob.G. Chojnacki, Spör
o ,,Heilethos"
i ,,Weltethos", w: Facereveritatem
in caritate.KsiqS4a
Jubileuszowa
hr cTciBpaPawla
SochyCM, ks.A. Brenk(red.),Poznari2005,s.427-435.
13 Por.T. Styczeri,Rozum
i wiarawobecpytania...,
s.80.
'o Anzelmz Canterbury,Proslogionl.
drodzeosi4gn4ö
zawdztgczamy
wrogie lecz odpowiadaj4
to wielk4odwagg,gdy2podejmujemy
intelektual-
negoprzeniknigciaprzyjgtychprawdwiary'o.W tym kontekScie podkreSla
31751473.005.png
Materialy
167
jeSli mamy do czynieniaz poszukiwaniemprawdy,gdy| czE6cia prawdy
jest uznanieprawdyreligijnejo istnieniuAbsolutu jakim jest Bdg.Wraz z decyzj4
zaBogiempojawia siqzdolno56,kt6r4fenomenologianazywaoglqdem (Schauen).
Poprzez
i jasno6d poznania.
To napewno jest zachgt4do tego,aby nie szukaöuparcieargument6w
tenogl4d,ktöry zakladawiargmarnywigkszqpewnoS6
legitymuj4-
cychsluszno6ö poznania nadrodzewiary,lecz wzbudzidw sobiezaufänie,ze choö
bez gwar4ncjirozumowych, droga ta najlepiej prowadzi nas do poznania calej
prawdy.Swiadectwotakiegozrozurnicniadaj4 wielcy mistycy, jak np. Teresa
z Avila orazJanod Krzyäa'n.TakZeJ. H. NewmanpodkreSla,2eprawdareligijna
i jej poznanie nie jest tylko spraw4 refleksji, my_6lenia,
i pozwolenianaogarnigciesigprzezniq".
JeszczewyraZniejartykulujeE. Stein potrzebg decyzjizaBogiem.^wkorespon-
dencjiz Romanem
lecz wewngtrznego
jak i naukowych,pokazuj4czernoZliwy
mo2ebyö dialog pomigdzy osob4wierz4c4i niewierzipa,.Oczywi6cie podjgcie
takiej decyzjiniemusinaruszaö
Ingardenem,
podobnie
inne Srodki
poznawcze niZ te filozoflczne.Niekonsekwentnymbyloby stosowaniefllozoficz-
nychnarzqdziw obszarzeuznanym przez frlozoiiqza wybiegajqcepozapoznanie
naturalne
,,godnoSci
''. E. Stein iest iednak bardzooburzonana to, 2e Ingardensprowadza
wiargdodogmatycznögo
äparatuwlaclzynadmasami.Natakioslildniembzesobie
pozwoliö ktoS, kto wyznaje ostre reguly filozofowania.E. Stein tlumaczy to
f5 Por.E. Stein, Problemeder neuerenMädchenbildung,w: Edith SteinGesamtausgaäe
(ESGA)
13,s. 165: (Teologiczne
i filozoficznesposoby postrzegania,
gdy s4 plawidlowo zrozumiane
i dokonane,
i ubogacaj4.Credout intelligant. Fitlesquarensintellectum.
Prawdywiary zadajqfilozofujqcemurozumowizadanie,aby on uczynil je zrozumialyrni.Z dlugiej
stronybroni4go przedbledemi odpowiadajqna pewnezagadnienia,
kt6reon pozoslau'iaotwartymi).
"'Por.E.Stein,ListllT,w:
ESGA4,s.
l9l.(,,Niejestkonieczne,aby(mynakoniecnaszegoZycia
religijnego.Ale jest konieczne,aby6mypodjqli decyzjgza
Bogiemlub przeciwniemu.Tego sig bowiem od naswymaga:podjgciadecyrji bez.jakiejkolwiek
gwarancji. To jest wielkaodwaga wiary. Droga prowadzi od wiarydo ogl4du,a nieodwrotnie.Kto jest
zbytdumny,aby przejSöprzez t4 w4sk4turtkg,nigdy tego nie doSwiadczy.Kto jednak przez ni4
przejdzie,
legitymizacjgdo6wiadczenia
ten iui za 2ycia do(wiadczy ja6niejszej klarowno(cii sensownoicitwierdzeniacredo ut
intellig,am.
lub opartymina fantazji prze2yciami,
wierzgpodobnie.Tam gdziebrak jest wlasnegodo6wiadczenia,
Ze nie mamy tu do czynieniaze skonstruowanymi
powinniimyskorzystaöze (wiadectw
religiosi.Czyniqcto, nieodnosimy2adnegouszczerbku.Moim zdanienrnajbardziejprzekony-
wuj4ces4Swiadectwamistyk6whiszpafiskich,Sw.Teresyi Janaod Krzyir.a").
t' Bis zur Abschiedspredigt
in Littlemore,w: ESGA 22, s. 202. (,,Prawdg religijn4nie mo2na
rozezm(poprzezrefleksjg,lecz poprzezwewnetrzneuchwycenie.Ka2dy jest zdolnydo refleksji,ale
tylkowyszkolone,wyksztalcone
i uformowaneduchymaj4zdolnoSö
rvewnQtrznego
ujgcia").
It Zob.tom,ktör'yzawieralisty E. Steindo RomanaIngardena,ESGA nr 4.
to Zob.E.Stein,List l2l, w: ESGA 4, s. 195. (Odno6niemojejgodnoSci
filozofa [do ktdrejmam
wieleznakdwzapytanial,muszc przyznaö,2e zgodniez moim religijnym, jak i filozoficznym
przekonaniem
istniej4rzeczy,kt6re znajduj4sig pozagranic4 naturalnychzdolnoSci poznawczych.
Filozofia
jakonaukabazuj4canapoznaniuc7-ysto
rozumowym,zczymPansignapewnozgadza,potrafi
tegranicerozpoznaö.W takimb4d2raziefilozoficzniekonsekwentnym
byiobyrespektowaö
te
i bezsensownym
wyci4gnEd
jakie( wnioski poza tq granic4 stosuj4cczystofilozoficzneSrodki").
nioners.Stein poruszatym samym bardzowaZnezagadnienie,kt6re mo2naby
okre6lid
jako decyzjgfundamentaln4za lub przeciw Bogu.Ta decyzja pojawia sig
zawsze,
pojmowania
jak onauczniemHusserla'o. Korespon-
dencjatazawierawielewqtkdwosobistych,
filozofa".JeSlikto6chceporuszadsigpo
polu, kt6re wybiega poza poznaniefilozoficzne musi zastosowaö
niekonkurujqzesobq, lecz siguzupelniaj4
osiagngli
hontines
wla6nie
granice
31751473.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin