matura_ustna_z_jezyka_angielskiego.pdf

(161 KB) Pobierz
Matura ustna z jezyka angielskiego
PublikacjafirmyEducentrumPiotrPiekarzewski
Autor:AnnaPłaza
Jakprzygotowaćsiędoczęściustnejzjęzykaangielskiego
napoziomiepodstawowym?
1.Naczympolegaczęśćpierwszamaturyzjęzykaangielskiegona
poziomiepodstawowym?
PamiętajnapoziomiepodstawowymczekająCiebiedwazadania.Pierwszymz
nichsąwłaśnierozmowysterowane.Zawszebędątotrzyrozmowynastępujących
typów:
uzyskiwanieiudzielanieinformacji,
relacjonowaniewydarzeń
negocjowanie
2.Jaktowygląda?
Poleceniamaturalnesąnapisanepopolsku.Uff,jakaulga.Zawierająpodziałról.
Wtensposóbokreślają,ktorozpoczynarozmowę,zdający,czyliTy,czyTwój
rozmówca,czyliegzaminującynauczyciel.Gdywylosujeszzestawmasz5
minutnazapoznaniesięzjegotreścią.Zadaniatotrzysytuacjedoodegraniai
obrazekodnoszącysiędoczęścidrugiejegzaminu.(Otymwnastępnejlekcji).5
minuttonietylkoczasnazapoznaniesięzzadaniami,toczęśćegzaminu,którą
możeszpoświęcićnaprzygotowaniesiędokonwersacji.Pamiętajotym,na
tedwieczynnościmatylko5minut.
3.Copowinieneśzrobićwciągu5minutprzygotowaniadoczęści
ustnejegzaminu?
Przedewszystkimprzypomnijsobiewyrażenia,jakichnależałobyużyćw
rozmowie.Pamiętaj,żesamtekstpoleceniabardzopomagaw
przypomnieniusobiesłownictwa.Ustalsobiekolejnośćrozmów.Wprawdzie
scenariuszerozmówzawszepodawanesąwtejsamejkolejności,pouprzedzeniu
egzaminującegonapoczątkuodpowiedzi,możeszzmienićkolejnośćrozmów.
Słuchajuważnietego,comówidoCiebieegzaminujący.Twójustnyegzamintonie
prezentacjaanimonolog,pamiętajotym.Wswoichwypowiedziachpowinieneś
nawiązywaćdotego,cojużzostałopowiedziane.NietylkoprzezCiebie,aleiprzez
nauczycielaegzaminującego.Conajważniejsze,bądźnaturalny,jestto
przecieżrozmowa.
4.CzegowymagaodCiebieczęśćegzaminu:uzyskiwanieiudzielanie
informacji?
Wtejczęściegzaminubędzieszalboocośpytać,alboodpowiadaćnapytania.
ScenariuszrozmowyprzewidujetrzywymianyzdańpomiędzyTobąa
1
15640234.004.png
egzaminującym.Wpierwszymprzypadkubędątotrzypytania,któreTy
zadajesz.Oczywiściepoangielsku.Wdrugimprzypadkutrzypytania,które
zadajeegzaminujący.WszystkobędzieOki,przyzałożeniu,żeTwójzasób
słownictwabędziewystarczający.
ZestawyprzykładowychwyrażeńpomogąCiczućsiępewniewczasie
rozmówsterowanych.
PodajęCiprzykład:Przyjechał/adoCiebiekolega/koleżankazAustralii.
RozmawiacieowyższychuczelniachwAustraliiiwPolsce.Zakładając,że
rozmowęzaczynaegzaminujący,powiedzmu/jejonastępującychrzeczach:
1.Onajbardziejznanychirenomowanychuczelniachwnaszymkraju,
2.OwarunkachdostaniasięnauczelnięwPolsce,
3.Jakikierunekwybrałeś/łaśidlaczego?
(Wtymprzykładzierozmowęsterowanąrozpoczynaegzaminujący).
Jeślisiędenerwujesz,topomyśl,możeszzerknąćaczasieegzaminu„otworzyć
szufladkę”zestawuprzykładowychwyrażeńznapisemszkoły/wyższe
uczelnie.
Możeszwzestawieznaleźćnastępującewyrażenia:
1.therearevariousinstitutionsofhighereducation…,
stateandprivateones…,
themostfamousaretheJagiellonianUniversity,WarsawUniversity,
WarsawUniversityofTechnology…,
mostrenownedarealso…,
it’sdependswhatyouwanttostudy…,
dependingwhatyouwanttostudy.
2.it’snoteasytogetaplace…,
firstyoumustdowellatyourschoolleavingexamcalled“matura”…,
youhavetopassentranceexams,writtenororal
3.Moreinformationlaterintheexamplelesson.
PodajęCikolejnyprzykład:PodczaspobytuzagranicąokradzionoCię.
2
15640234.005.png
Naposterunkupolicji:
·
Wyjaśnij,cosięstało?
·
Opiszskradzioneprzedmioty
·
Opiszsprawców.
(wtymprzypadkurozmowęrozpoczynazdający)
Poniżej podaję Tobie przykładową rozmowę, którą w tym przypadku Ty
rozpoczynasz.
Twojepierwszezdanie:(łatwe,dozapamiętania)
1. GoodMorning.Iwouldliketoreportarobbery.
oczywiście–możeszużyćskrótuwformieIwouldlike,czylimożeszpowiedzieć:
1a.GoodMorning.I’dliketoreportarobbery.
Egzaminujący:Canyoutellmewhathappenedexactly?
Odpowiadaszmniejwięcejtak:
2. Iwaswalkingintheparkwhentwomenattackedme.Theycameuptome
andtoldmetogivethemsomemoney.WhenItoldthemIdidn’thaveany,
oneofthemhitmeinthestomachandtwistedmyarm,andtheotherstole
mybag.
2a. Zwróć uwagę na istotną rzecz, rozpoczynasz zdanie czasem Past
Continuous Tense, ponieważ twój spacer w parku przerywa nagły napad.
PotemojegoprzebiegumówiszwczasiePastSimple,ponieważnapadzostał
dokonany, a tym przypadku stosujemy zawsze czas przeszły prosty (past
SimpleTense).
Egzaminujący:Whatwasinthebag?
(teraz już, chyba wiesz, że pytania egzaminującego są krótkie, a Twoje
odpowiedzipowinnybyćprzynajmniej4razydłuższe)
Twojaodpowiedźnatepytaniebrzmi:
3. Itwasmaschoolbag,sothereweremostlybooksandnotebooks(He,He!
Dajesz do zrozumienia, że szkołę traktujesz poważnie I dźwigasz tony
książek, a także zeszytów, w których skrzętnie notujesz to, co dyktują
nauczyciele–trzebadbaćoswójwizerunek).Buttherewasmymobile,it
wasaNokia6100,ablueone,andmywallet,abrownleatherone,withmy
Idandlibrarycard.(Ponowniedobrzeosobie,jakoouczniu).Therewas
littlemoney,fortunately.
(zauważ w części zdania przedostatniego, – and my wallet, a brown leather
3
15640234.006.png
oneniepowtarzaszrzeczownikawallet,gdyokreślasz,żebyłbrązowyiskórzany,
alestosujeszsłowoone).
Egzaminujący:DoyourememberWhattherobberslookedlike?
Twojaodpowiedź:
4. Well, I only saw one well, the other one was standing behind me all the
time.TheoneIsawinhisearlytwenties,tall,quitestocky,withshortdark
hair.Hehadascaronhisleftcheekandhewaswearingsunglassesand\the
leatherjacketandtrousers.
Egzaminującytakfinalizujezazwyczajwypowiedźzdającego:
Thankyouforyourreport.We’lllookrightintoit.
Teraz proponuję Tobie w ramach oddechu, przed następną partią materiału
dotyczącąegzaminuustnegozabawę.
Ułóż poniższe zdania w poprawnej kolejności, a potem sprawdź swoje
umiejętności.
1. One day, on
her way to visit
her grandmother
Kitty Redcape saw
a
handsome
“Oh, shut
up, you
silly old
woman”, he
retorted.
So he rode
away, sadder,
but alas, no
wiser.
4
prince.
15640234.007.png 15640234.001.png
At that moment
the prince rode
by and charged
into the garden
“I’m sure you were, said
the prince. “Come on,
let’s get away from that
silly old lady and go to
my castle for lunch.
By the time she got
to her grandmother”s
house, Kitty had
forgotten about the
prince, but she was
horrified to see the
old lady being
attacked by a bear.
The bear, who by
his time was fed up
with being ignored,
followed the prince
into the forest and
ate him.
5
15640234.002.png 15640234.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin