1. konspekt - Ekonomia menedżerska - Wprowadzenie do ekonomii menedżerskiej.pdf

(56 KB) Pobierz
ME-konspekt1.doc
K RAJOWA S ZKOŁA A DMINISTRACJI P UBLICZNEJ
Ryszard Rapacki
EKONOMIA MENEDŻERSKA
Konspekt 1: Wprowadzenie do ekonomii menedżerskiej.
A. Cele zajęć
1. Przedstawienie przedmiotu, metody i gównych zastosowań praktycznych
ekonomii menedżerskiej.
2. Wprowadzenie ram pojęciowych wykorzystywanych w analizie wielofazowych
procesów decyzyjnych.
3. Praktyczne zastosowania poznanych narzędzi i kategorii pojęciowych.
B. Podstawowe problemy
I PRZEDMIOT I ZASTOSOWANIA ekonomii menedżerskiej : analiza decyzji
podejmowanych w procesie zarządzania przedsiębiorstwem z wykorzystaniem
narzędzi dostarczanych przez ekonomię.
II FAZY W PROCESIE PODEJMOWANIA DECYZJI
1. Ramy koncepcyjne (rys. 1.1).
Rys. 1.1. Fazy procesu decyzyjnego
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.softwarelabs.com
314159538.001.png
1. Zdefiniowanie problemu
2. Określenie celu
3. Zbadanie wariantów
4. Przewidzenie skutków
5. Wybór optym. wariantu
6. Analiza wrażliwości
2. Zdefiniowanie problemu - określenie istoty problemu decyzyjnego (wyboru), w
tym także jego kontekstu (uwarunkowań).
3. Określenie celu podmiotu podejmującego decyzję (kryterium wyboru).
a/ cele przedsiębiorstw prywatnych - np. zysk,
b/ cele sektora publicznego - analiza kosztów-korzyści,
c/ problem różnego rozłożenia w czasie kosztów i korzyści - zmiany wartości
pieniądza w czasie.
4. Zbadanie wariantów decyzyjnych.
a/ dwa poziomy wyboru: np. lokalizacja inwestycji ( location and site ),
b/ proces decyzyjny jako sekwencja czasowa - podjęcie określonej decyzji stawia
menedżera wobec kolejnych problemów wyboru.
5. Określenie (przewidzenie) możliwych skutków podjętych decyzji - symulacja
możliwych scenariuszy przyszłych zdarzeń za pomocą różnego rodzaju modeli
( deterministycznych i probabilistycznych ).
6. Wybór optymalnego wariantu - możliwe metody selekcji.
a/ wyliczenie wariantów decyzyjnych,
b/ metody optymalizacyjne,
(i) analiza marginalna,
(ii) programowanie liniowe,
(iii) drzewka decyzyjne,
(iv) analiza kosztów-korzyści ( cost-benefit ).
7. Analiza wrażliwości - istota i możliwe zastosowania. Próg rentowności jako
wstępny etap analizy wrażliwości.
III DECYZJE PRYWATNE I PUBLICZNE: CZY KONFLIKT CELÓW?
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.softwarelabs.com
314159538.002.png
1. Ekonomia menedżerska a model (teoria) przedsiębiorstwa prywatnego: wyjściowe
założenia określające cele i sposób podejmowania decyzji.
a/ maksymalizacja zysku przedsiębiorstwa - przewidywalne warunki,
b/ maksymalizacja wartości przedsiębiorstwa , tj. zaktualizowanej wartości
strumienia przyszłych zysków (gotówki) - konkretyzacja założenia /a/ w
warunkach niepewności,
c/ alternatywne modele przedsiębiorstwa (decyzyjne):
(i) model zachowania zadowalającego (satisficing);
(ii) model maksymalizacji wartości sprzedaży (udziału w rynku);
(iii) model autonomicznych celów menedżerów (technostruktury).
2. Cele publiczne - zakres kryteriów wyboru w porównaniu z decyzjami
mikroekonomicznymi.
a/ cele ekonomiczne i pozaekonomiczne,
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.softwarelabs.com
b/ dobra prywatne a publiczne (np. obrona narodowa),
c/ cele ekonomiczne a efekty zewnętrzne (np. zanieczyszczenie środowiska),
d/ ułomności mechanizmu rynkowego i nie istniejące rynki (np. ryzyka).
IV GŁÓWNE OBSZARY ZAINTERESOWAŃ EKONOMII MENEDŻERSKIEJ (rys.
1.2)
Rys. 1.2. Struktura ekonomii menedżerskiej
Analiza popytu
Analiza konkurencji
i struktury
rynków
(teoria gier)
struktury
Analiza kosztów
Firma
(analiza zysku)
Podejmowanie decyzji
w warunkach niepew-
ności
Podejmowanie decyzji
przez pañstwo:
dobra publiczne i
(ryzyko, informacja,
ocena projektów)
regulacja (analiza
kosztów-korzyści)
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.softwarelabs.com
Analiza popytu
Analiza kosztów
analiza
314159538.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin