Bielawska Katarzyna - Roślina Jogi w tantrycznej jodze Kundalini.pdf
(
181 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - 006.DOC
Katarzyna Bielawska
Ro
œ
lina Jogi w tantrycznej jodze
Kuı
ó
alinª
W niniejszym tek
œ
cie postaram siŒ przedstawi
æ
obraz Ro
œ
liny Jogi w tra-
dycji jogi Kuı
ó
alinª, nale¿„cej do nurtu tantryckiego w obrŒbie religii hin-
duskich. Przed przej
œ
ciem do w‡a
œ
ciwego opisu konieczne jest dokonanie
kr
ó
tkiego wprowadzenia. Obowi„zuj„ca w niekt
ó
rych sektach (czyli niefor-
malnych od‡amach religijnych) tajemnica doktryny i obrzŒd
ó
w sprawia, ¿e
dotarcie do dok‡adnych i pe‡nych opis
ó
w tradycji i kultu wielu grup jest
niemo¿liwe. CzŒstym zjawiskiem jest r
ó
wnie¿ celowe przeinaczanie ele-
ment
ó
w sk‡adaj„cych siŒ na tradycjŒ danej grupy religijnej, aby ¿adna z
os
ó
b obcych b„d
Ÿ
niepo¿„danych nie pozna‡a "
œ
cie¿ki" kolejnych etap
ó
w
inicjacji. Je
œ
li chodzi o jogŒ tantryczn„, a w jej obrŒbie jogŒ Kuı
ó
alinª, to
specjalnie dla ludzi Zachodu
1
zosta‡y opracowane uproszczone wersje,
pozbawione mistycyzmu, przes‡aniaj„ce naturŒ wiary i nie daj„ce mo¿liwo
œ
-
ci osi„gniŒcia najwy¿szego celu. Ostatnio mo¿na zaobserwowa
æ
wzrost za-
interesowania kultur„ indyjsk„, a co za tym idzie r
ó
wnie¿ wzrost zapotrze-
bowania na "orientalne pomys‡y na ¿ycie". Przystosowana do potrzeb
europejskich i amerykaæskich religia i kultura trafi‡a na podatny grunt i
wci„¿ ulega przemianom, aby zaspokoi
æ
potrzeby swoich wyznawc
ó
w.
Licznie powstaj„ publikacje zwi„zane z krŒgiem New Age [np. Paulson
1998] lub z okultyzmem [np.
Œ
witkowski 1937], odbiegaj„ce od trady-
cyjnych wierzeæ Hindus
ó
w. Jest rzecz„ oczywist„, ¿e zawartych w nich
informacji nie nale¿y traktowa
æ
powa¿nie.
Tantryzm zacz„‡ siŒ kszta‡towa
æ
w obrŒbie hinduizmu w II po‡. I tys.
n.e., jego korzenie siŒgaj„ jednak Wed, a zatem po‡. II tys. p.n.e. Poza tan-
tryzmem hinduistycznym praktykowanym w Indiach mo¿na wyr
ó
¿ni
æ
jesz-
cze tantryzm buddyjski w Chinach i Tybecie. Podstawowym
Ÿ
r
ó
d‡em tego
nurtu religijnego s„ Agamy, czyli Tantry, kt
ó
re powsta‡y ok. 500 r. n.e. i
znane s„ pod wieloma innymi nazwami, m.in. Upatantra, Sa§hita, Ya-
1
W latach 1920
–
1930 C.G. Jung prowadzi‡ badania hinduizmu i buddyz-
mu, podczas kt
ó
rych zwr
ó
ci‡ uwagŒ na znacz„ce r
ó
¿nice w sposobie po-
strzegania
œ
wiata przez ludzi Zachodu (dominuj„cy ekstrawertyzm) i ludzi
Wschodu (dominuj„cy introwertyzm).
146
———
mala, Damara, Kalpa, Arnava, Uddala, Upasamkhya, Vimar
œ
ini, Cintama-
ni, Purana, Upasajna, Sabhava, Am
ç
ta. Sama nazwa tantra znaczy dos‡ow-
nie "nici, tkanina, osnowa tkacka". Wyznawcy tantryzmu uwa¿aj„, ¿e ka¿da
z epok (yuga)
–
a jest ich cztery
–
ma inne pisma objawione. W K
ç
ta
–
yuga i
Treta
–
yuga by‡y to
Œ
ruti (Wedy), w Dvapara
–
yuga
–
Sm
ç
ti, a w obecnej
Kali
–
yuga
–
Agamy i Purany [Debroy
–
Debroy 1994].
Agam jest tak wiele, ¿e trudno by‡oby wszystkie wymieni
æ
. Jednak o
Kuı
ó
alinª traktuj„ tylko niekt
ó
re z nich, zw‡aszcza
Œ
akta
–
Tantry, poniewa¿
w‡a
œ
nie w tantryzmie
œ
aktystycznym zawiera siŒ joga Kuı
ó
alinª. N.N.
Battacharyya [1982] wymienia wiele tytu‡
ó
w Agam i przedstawia r
ó
¿ne spo-
soby tradycyjnego ich klasyfikowania. Jedna z list wymienia osiem zbior
ó
w:
Bhairav
à
øæaka, Yamal
à
øæaka, Matakhy
à
øæaka, Mangal
à
øæaka, ˘akr
à
øæaka,
Œ
ikh
à
øæaka, Bahur
å
p
à
øæaka i Vagi
ψ
øæaka. Oko‡o XI w. n.e. powsta‡y
tantryczne teksty
Œ
aradatilaka, w kt
ó
rych zawarte s„ komentarze dotycz„ce
aspekt
ó
w
Œ
ivy i
Œ
akti jako Puruøy i Prak
ç
tª oraz ich wzajemnych relacji. Tu
znajduj„ siŒ tak¿e opisy Kuı
ó
alinª
–Œ
akti jako mocy przybieraj„cej posta
æ
wŒ¿a z piŒ
æ
dziesiŒciu liter pisma sanskryckiego, umieszczonego w ˆdh—-
ra
–æ
akra, czyli M
å
l—dh—ra. Moc ta wstŒpuje ku g
ó
rze, pokonuje kolejne
˘akry
–
lotosy i intensywnie
œ
wiec„c mija r
ó
¿ne aspekty b
ó
stw tantrycznych
(I
œ
a, Rudra, Viøıu, Brahm—, Sad—
œ
iva i inne), aby w najwy¿szym lotosie
po‡„czy
æ
siŒ z Najwy¿szym
Œ
iv„. Kolejnym pismem rozwa¿aj„cym tajem-
nice jogi Kuı
ó
alinª jest Rudrayamala, napisana po 1300 r. n.e. Opisuje ona
rytua‡y zwi„zane z Kuı
ó
alinª, praktykŒ jogiczn„ oraz sze
Ͼ
æ
akr ulokowa-
nych w ciele cz‡owieka. Je
œ
li chodzi o teksty dotycz„ce samej praktyki
jogicznej, najwa¿niejszymi dzie‡ami s„ Yogas
å
tra napisana prawdopodob-
nie przez Pataæd
Ÿ
alego oko‡o 200 roku p.n.e. oraz komentarze do Yoga-
s
å
try
–
Yogabhashya, przypisywane Vjasie i p
óŸ
niejsze prawdopodobnie o
3
–
4 stulecia. Oba te teksty zosta‡y przet‡umaczone i opatrzone komenta-
rzem przez Leona Cyborana [1986].
Bardzo wa¿nymi
Ÿ
r
ó
d‡ami opisuj„cymi Kuı
ó
alinª,
æ
akry i wszystkie po-
wi„zane z nimi elementy s„ dwa dzie‡a komentowane przez Kali
æ
arana:
Saæ
–æ
akra
–
nir
å
pana czyli "Opis sze
œ
ciu o
œ
rodk
ó
w" i Paduka
–
pa⁄
æ
a
æ
akra,
"PiŒciostopniowy podn
ó
¿ek". T‡umaczenia obu tekst
ó
w znalaz‡y siŒ w
ksi„¿ce Artura Avalona "The Serpent Power" [1919], a ich syntetycznego
podsumowania dokona‡ Andrzej Wierciæski [1994]. Z opracowaæ nowo¿yt-
nych godne polecenia s„ "History of the Tantric Religion" autorstwa N.N.
Bhattacharyya, a tak¿e praca A.C. Dasa [1958] o ¿yciu Ramakriszny.
Przed przyst„pieniem do opisu ulokowania
æ
akr trzeba chocia¿by w skr
ó
cie
przedstawi
æ
tantrycki obraz
œ
wiata. Wszech
œ
wiat w ujŒciu tantrycznym to
147
———
A
ç
øæi
–
Kalpan
à
czyli Kreatywna Imaginacja
äœ
vary
–Œ
abda
–
Brahm—na, w kt
ó
rej
Œ
akti jako najwy¿sza bogini ma Moc Przys‡aniania. To ona ukazuje siŒ ka¿demu
cz‡owiekowi jako M—y— ("iluzja"), czyli
œ
wiat z jego r
ó
¿norodno
œ
ci„.
Œ
iva
przyjmuje posta
æ
Param—tm—na, czyli absolutu w najg‡Œbszej esencji nieroz-
dzielno
œ
ci i niezr
ó
¿nicowania. Przed stworzeniem
œ
wiata istnia‡ stan Para
–
Sa
ü
vit, nazywany stanem Pralaya
–
rozpuszczenia
œ
wiata
2
,
czyli jedno
œ
ci
Makro
–
i Mikrokosmosu, duszy indywidualnej (Jªv—tma) i duszy uniwersalnej
(Param—tm—na, Brahm—na, Absolutu). W Para
–
Sa
ü
vit przedmiotowo
Ͼ
"To"
(Ida
ü
) i podmiotowo
Ͼ
"Ja" (Aha
ü
) s„ nierozr
ó
¿nialne i maj„ potr
ó
jn„ naturŒ
Brahm—na Saæ
–
Cit
–
Ananda ("Istno
œæ–
Œ
wiadomo
œæ–
SzczŒ
œ
liwo
Ͼ
"). Do Pralaji
d„¿y ka¿dy jogin praktykuj„cy Kuı
ó
alinª.
Œ
wiat mo¿e zosta
æ
stworzony tylko pod warunkiem zaistnienia zr
ó
¿nico-
wania Absolutu na aspekty Puruøa i Prak
ç
tª (Duch i Natura), gdzie pierwszy
to pierwiastek mŒski (Para
–Œ
iva) a drugi ¿eæski (Para
–Œ
akti). Maj„ one
wsp
ó
ln„ naturŒ statyczno
–
dynamiczn„. Z tego zwi„zku wy‡ania siŒ
Œ
akti
jako Vimar
œ
a czyli "Ta, Kt
ó
ra Doznaje"
–
a nastŒpnie nabiera cech "tako
œ
-
ciowych" (Tattva
–
Ida
ü
). Kolejnym jej rozwiniŒciem jest
Œ
uddha
–
vidy—
–
tat-
tva ("czysta wiedza") i tu w‡a
œ
nie
Œ
akti przyjmuje posta
æ
M—y—, r
ó
¿nicuje
œ
wiat, nadaje formy, nazwy i funkcje. Sprawia, ¿e
œ
wiat odbierany jest jako
rzeczywisto
Ͼ
. Wyznawcy tantryzmu wierz„, ¿e cz‡owiek mo¿e odwzorowa
æ
w sobie proces tworzenia
œ
wiata i jego rozpuszczenia. Doj
Ͼ
do tego mo¿na
poprzez medytacjŒ i skupienie. Jogin "przebijaj„c" ˘akry i medytuj„c ka¿dy
z lotos
ó
w usi‡uje cofn„
æ
siŒ do stanu przed stworzeniem
œ
wiata wierz„c, ¿e
jest odwzorowaniem Makrokosmosu. Makrokosmos sk‡ada siŒ z Lok (dos‡.
"
œ
wiaty")
–
Saptabh
å
mi, kt
ó
rych nazwy to Bh
å
h, Bh
å
vah, Suvah, Mehah,
Janah, Tapah i Satya. Te obszary maj„ swoje odwzorowanie w sze
œ
ciu
˘akrach i wy¿szych o
œ
rodkach
œ
wiadomo
œ
ci, jakimi s„ r
ó
¿ne stany Umys‡u,
sk‡adaj„ce siŒ na Mikrokosmos w ciele cz‡owieka. Ka¿dy z lotos
ó
w znajduje
siŒ wiŒc w odpowiadaj„cym mu obszarze Wszech
œ
wiata.
Ro
œ
lina Jogi jest map„ rozrysowan„ w ciele mentalnym jogina, to
"
œ
cie¿ka", po kt
ó
rej musi kroczy
æ
ka¿dy inicjowany w jodze Kuı
ó
alinª. Hin-
dusi wierz„, ¿e tak„ "mapŒ" posiada w sobie ka¿dy cz‡owiek, lecz wiŒkszo
Ͼ
nie ma
œ
wiadomo
œ
ci jej istnienia. Nawet tym osobom, kt
ó
re wiedz„, czym
jest Ro
œ
lina Jogi i jak siŒ przejawia, czŒsto brak odpowiedniej praktyki i
2
Ten stan t‡umaczy przypowie
Ͼ
z Purany o tym, jak laleczka z soli zostaje
wrzucona do oceanu, aby zbada
æ
jego g‡Œboko
Ͼ
i potem opowiedzie
æ
o tym,
co widzia‡a. Okaza‡o siŒ to jednak niemo¿liwe, poniewa¿ laleczka po ze-
tkniŒciu z wod„ rozpu
œ
ci‡a siŒ i tym samym sta‡a siŒ jedno
œ
ci„ z oceanem.
148
———
zdolno
œ
ci do przebudzenia kosmicznej energii, aby przy wykorzystaniu
mocy
Œ
akti pozna
æ
proces tworzenia, podtrzymywania i rozpuszczania
œ
wiata. CzŒsto Suøumna
–
‡odyga Ro
œ
liny
–
przyr
ó
wnywana jest do kos-
micznej G
ó
ry Meru
3
bŒd„cej osi„
œ
wiata. Czy Ro
œ
linŒ Jogi mo¿na wiŒc na-
zwa
æ
wewnŒtrzn„ axis mundi ka¿dego cz‡owieka? Je
œ
li przyj„
æ
, ¿e ˘akry i
proces ich poznawania jest odwzorowaniem odwr
ó
conego procesu genezy,
rozwoju i destrukcji
œ
wiata, to mo¿na uzna
æ
tŒ Ro
œ
linŒ za Mikrokosmos bŒ-
d„cy odzwierciedleniem Makrokosmosu. Zdaje siŒ, ¿e nieprzypadkowo
"mapŒ" tŒ nazywano Ro
œ
lin„
–
chodzi tu o analogiŒ z wyobra¿eniem drzewa
kosmicznego, znanego w wielu kulturach i wierzeniach astrobiologicznych.
Jogini
4
i guru
5
przytaczali wiele argument
ó
w za tym, ¿e Ro
œ
lina Jogi ist-
nieje i jest Ro
œ
lin„ Kosmiczn„, obecn„ tylko w ¿ywym cz‡owieku. Jak ka¿da
ro
œ
lina wiŒdnie i umiera bez dop‡ywu si‡ witalnych. Je
œ
li jogin nie dostarczy
Pr—ıy
6
do jej ‡odygi i innych kana‡
ó
w, kwiaty lotosu nie rozwin„ siŒ i
pozostan„ nieujawnione. Jogin musi dba
æ
o ka¿dy z kwiat
ó
w, o Dewi, kt
ó
re
w nich mieszkaj„, musi siŒ modli
æ
do opiekun
ó
w poszczeg
ó
lnych lotos
ó
w i
wype‡nia
æ
polecenia guru, aby kwiaty ja
œ
nia‡y ca‡„ moc„ swej barwy, dr¿a‡y
d
Ÿ
wiŒkiem, wirowa‡y form„, aby ujawni‡y swoje w‡a
œ
ciwo
œ
ci i spe‡nia‡y
3
Kosmiczna G
ó
ra Meru
–
Merudaıda to g
ó
ra w Himalajach, wed‡ug wielu
kosmologii indyjskich siedziba b
ó
stw hinduskich.
4
Jogin (Jªv—tma czyli "Doznaj„cy") to osoba, kt
ó
ra potrafi ujarzmia
æ
i po-
w
œ
ci„ga
æ
zjawiska
œ
wiadomo
œ
ciowe pod„¿aj„c "
œ
cie¿k„ jogi" (Yoganga) do
celu, kt
ó
rym jest najwy¿sze zjednoczenie z Param—tm—nem.
5
Guru to mistrz duchowy, uto¿samiany z wszechpoznaj„cym "ja". To on
inicjuje "Doznaj„cego", udziela mu wskaz
ó
wek i ocenia jego zdolno
œ
ci.
6
Pr—ıa
–
energia kosmiczna, si‡a witalna wyznaczaj„ca d‡ugo
Ͼ
¿ycia
ka¿dego stworzenia. Ka¿dy Jªv—tma posiada w sobie indywidualn„ Pr—ıŒ,
kt
ó
rej ruchem mo¿e kierowa
æ
. DziŒki niej jest w stanie przebudzi
æ
Kuı
ó
a-
linª i unie
Ͼ
j„ ku S—hasr—rze. Pr—ıa jest no
œ
nikiem ¿ycia, a kiedy uchodzi z
organizmu, powoduje jego
œ
mier
æ
. Przenika ka¿d„ czŒ
Ͼ
cia‡a. Pr—ıa to
inaczej V—yu
–
wiatr, oddech. Fizycznym przejawem Pr—ıy jest akt oddy-
chania
–
wdech i wydech. Wdech przybiera posta
æ
Pr—ıa
–Œ
akti, symboli-
zowany jest przez mantrŒ Sa
þ
i spe‡nia funkcjŒ ch‡odz„c„, wydech ma
posta
æ
Pr—ıa
–Œ
iva i przejawia siŒ jako mantra Ha§, ma naturŒ ogrze-
waj„c„. Obie tworz„ DuszŒ Ha§sa
þ
, kt
ó
r„ ma ka¿dy cz‡owiek. Poprzez
techniki oddechowe Pr—ıay—ma Jªv—tma oczyszcza sw
ó
j organizm, dziŒki
wprowadzeniu Pr—ıy lunarnej (zebranej z I
ó
y) i solarnej (z Piægali) do
Suøumny mo¿e doprowadzi
æ
sw
ó
j umys‡ do stanu Pralaya.
149
———
swoje subtelne funkcje. Wtedy Jªv—tma mo¿e zobaczy
æ
w sobie Ro
œ
linŒ.
"Takie rzeczy, jak tanm—tra
7
i inne s„ przedmiotem bezpo
œ
redniej percepcji
wy‡„cznie jogin
ó
w. Jogin ’widzi’ ˘akry mentalnym okiem (ˆjni). W innych
wypadkach jest to kwestia wnioskowania" [Avalon 2000:135].
Ro
œ
lina
——————————————————————————————————————
Ro
œ
lina sk‡ada siŒ z korzenia, ‡odygi, kwiat
ó
w i li
œ
ci. Korzeniem jest Kaı
ó
a
(Ghanthi
–
sthanam
–
wŒze‡) u podstawy krŒgos‡upa, bulwa wygl„daj„ca jak
jajo ptaka, szeroka na cztery palce. Znajduje siŒ dwa palce powy¿ej odbytu i
dwa palce poni¿ej penisa, ‡„czy w wŒze‡ trzy g‡
ó
wne N—
ó
i
8
: SuøumnŒ, I
ó
Œ i
PiægalŒ. To w‡a
œ
nie Suøumna, kana‡ centralny biegn„cy wzd‡u¿ krŒgos‡upa
lub w jego wnŒtrzu, jest ‡odyg„. I
ó
a i Piægal— tworz„ ˘akry
–
subtelne
wŒz‡y w owocniach kwiat
ó
w lotosu
9
. Suøumna rozci„ga siŒ od Kaı
ó
y do
centrum dwunastop‡atkowego lotosu w owocni S—hasr—ry, czyli do czubka
g‡owy, gdzie znajduje siŒ "Otw
ó
r Brahm—na", czyli Brahm—
–
randhra.
Jak ka¿dy element Ro
œ
liny, ‡odyga podzielona jest na bardziej lub mniej
subtelne czŒ
œ
ci. Sama Suøumna jest najgrubsza
10
, w niej przewa¿a Guıa
11
7
Tanm—tra (dos‡. "To
–
Ilo
Ͼ
") to ponadzmys‡owe wyobra¿enie Subtelnych
¯
ywio‡
ó
w, ich Esencja.
8
N—
ó
i (od n—
ó
"ruch")
–
subtelne kana‡y, kt
ó
rymi porusza siŒ Pr—ıa (ener-
gia s‡oneczna i ksiŒ¿ycowa) oraz Vªvara (energia witalna).
9
˘akry (Padma, Kamala) to subtelne o
œ
rodki tattviczne ("nacechowane at-
rybutami")
–
centra
œ
wiadomo
œ
ci (˘autanja) i subtelnej mocy (
Œ
akti).
10
Cia‡o Grube jest jednym z trzech lub czterech sk‡adnik
ó
w cielesnych
obecnych u Jªv—tmy. Cia‡o Grube (Sth
å
la
œ
arira
–
Cia‡o Pokarmowe) jest
najbardziej materialne. Ma zdolno
Ͼ
poznawania i dzia‡ania, w nim jest
piŒ
æ
Jæanendriya (organ
ó
w doznawania) i piŒ
æ
Karmendriya (organ
ó
w
dzia‡ania). Jest ono przedmiotem zmys‡owej percepcji. Cia‡o Pokarmowe
wywodzi siŒ z Cia‡a Subtelnego, kt
ó
re z kolei jest bezpo
œ
rednim rozwi-
niŒciem Cia‡a Przyczynowego.
11
Jak podaje L. Cyboran, Guıa znaczy "pasmo, ni
æ
, sznur". S„ trzy Guıy:
Sattva, Tamas i Rajas, kt
ó
re stanowi„ sk‡adniki rzeczywisto
œ
ci przedmio-
towej. Guıa Sattva jest istot„ tego, co psychiczne, jest czyst„
œ
wiadomo
œ
ci„,
ma naturŒ biern„. Guıa Rajas jest elementem aktywnym, powoduje ruch
Plik z chomika:
filades
Inne pliki z tego folderu:
Jak wyzwolić energię życia - Tantra Krija Joga.htm.zip
(251 KB)
J.A.S. - Droga w światy nadzmysłowe. Radża joga.doc
(864 KB)
Nydahl Ole - 15 odpowiedzi jogina.doc
(181 KB)
Shivananda Swami - Yoga Samadhi.doc
(105 KB)
Bielawska Katarzyna - Roślina Jogi w tantrycznej jodze Kundalini.pdf
(181 KB)
Inne foldery tego chomika:
Ajurweda
Audiobook
Buddyzm
Chrześcijaństwo
Cirque du Soleil
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin