Program szkolenia wstępnego ogólnego w zakresie BHP.pdf

(313 KB) Pobierz
46357010 UNPDF
Zalacznik nr 4
PROGRAM
szkolenia wstepnego ogólnego (instruktazu ogólnego)
w dziedzinie bezpieczenstwa i higieny pracy
1. Zalozenia organizacyjno-programowe.
1.1. Nazwa i formy szkolenia.
Szkolenie wstepne ogólne w dziedzinie bezpieczenstwa i higieny pracy zwane instruktazem
ogólnym.
1.2. Cel szkolenia.
Celem szkolenia jest zaznajomienie pracowników, w szczególnosci z:
podstawowymi przepisami bezpieczenstwa i higieny pracy zawartymi w Kodeksie pra-
cy,
komórka organizacyjna, w której sa zatrudnieni oraz przepisami i zasadami bezpie-
czenstwa i higieny pracy obowiazujacymi w danym zakladzie pracy,
zagrozeniami wystepujacymi w ich pracy oraz metodami ograniczania tych zagrozen,
regulaminem pracy obowiazujacym w zakladzie pracy zatrudniajacym sluchaczy,
zasadami udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej.
1.3. Zakres tematyczny szkolenia.
Realizacja celu szkolenia wymaga zapoznania jego uczestników z nastepujacymi tematami:
zakres obowiazków pracownika i pracodawcy,
zakres dzialania komórki organizacyjnej zatrudniajacej sluchaczy oraz rola tej komórki
w dzialalnosci zakladu pracy,
podstawowe przepisy i zasady bhp zwiazane z obsluga urzadzen technicznych, uzytko-
wanych przez pracowników,
ochrona przeciwpozarowa,
opieka lekarska pracowników,
zasady udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej.
Instruktaz ogólny w zakresie bezpieczenstwa i higieny pracy przechodza wszyscy nowo za-
trudnieni pracownicy, a takze uczniowie odbywajacy praktyczna nauke zawodu.
1.5. Czas trwania szkolenia i sposób organizacji.
Szkolenie prowadzone jest w formie instruktazu przed dopuszczeniem pracownika do pra-
cy w czasie minimum 3 godzin lekcyjnych - w uzasadnionych przypadkach (osoba instru-
owana bedzie osoba kierujaca pracownikami lub bedzie osoba zatmdniona na odpowie-
dzialnym stanowisku) instruktaz ogólny mozna wydluzyc. Instmktaz prowadzi pracodaw-
ca lub osoba, której zlecono pelnienie obowiazków inspektora bhp, albo praco\\'l1ik wyzna-
czony przez pracodawce, posiadajacy zasób wiedzy i umiejetnosci zapewniajacy wlasciwa
realizacje programu instmktazu.
85
1.4. Zasady doboru uczestników szkolenia.
46357010.002.png
1.6. Sposób sprawdzania efektów nauczania.
Aktywne uczestnictwo w instruktazu ogólnym stanowi podstawe do zaliczenia szkolenia
i wystawienia stoso\\mego zaswiadczenia o jego ukOllczeniu.
2. Ramowy program nauczania.
Lp.
1.
Tresc nauczania
Liczba
odzin
Istota bezpieczenstwa i higieny pracy
Zakres obowiazków i upra\\'1lien pracodawcy, praco\\'1lików oraz
poszczególnych komórek organizacyjnych zakladu pracy
i organizacji spolecznych w zakresie bezpieczenstwa i higieny pracy
Odpowiedzialnosc za naruszenie przepisów lub zasad
bezpieczenstwa i higieny pracy
Zasady poruszania sie na ter~nje zakladu prac
Zagrozenia wypadkowe i zagrozenia dla zdrowia wystepujace
w zakladzie i podstawowe srodki zapobiegawcze
Podstawowe zasady bezpieczenstwa i higieny pracy zwiazane
z obsluga urzadzen technicznych oraz transportem
wewnatrzzakladowym
Zasady przydzialu odziezy roboczej i obuwia roboczego oraz
srodków ochrony indywidualnej, w tym w odniesieniu do
stanowiska instruowanego
Porzadek i czystosc w miejscu pracy oraz higiena osobista
raco\\'1lika - ich wplyw na zdrowie i bezpieczenstwo pracownika
Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania
w odniesieniu do stanowiska instruowanego
Podstawowe zasady ochrony przeciwpozarowej oraz postepowania
w razie pozaru
Organizacja i zasady udzielania pomocy przedlekarskiej w razie
wyoadku
2.
0,6
3.
4.
5.
0,5
6.
0,4
7.
8.
0,5
9.
10.
11.
Razem:
min. 3
3. Szczególowy program instruktazu.
3.1. Istota bezpieczenstwa i higieny pracy, zakresy obowiazków i uprawnien praco-
dawcy, pracowników i komórek organizacyjnych
oraz odpowiedzialnosc
za narusze-
nie przepisów - 0,6 godziny.
Istota bezpieczelistwa i higieny pracy.
Bezpieczenstwo i higiena pracy jest to zespól postanowieI1 podjetych w celu usuniecia
przyczyn zagrazajacych zyciu i zdrowiu czlowieka.
Pojecie bezpieczenstwa i higieny pracy uzywa sie jako okreslenia ogólu srodków i urza-
dzen zapewniajacych taki stan, w którym mozliwosc wystepowania zatruc przemyslowych,
chorób zawodowych i wypadków przy pracy jest eliminowana lub co najmniej sprowa-
dzana do minimum.
86
46357010.003.png
Teoria i praktyka bezpieczenstwa pracy opiera sie na osiagnieciach: higieny pracy, toksy-
kologii przemyslowej, naukowej organizacji pracy, techniki przemyslowej, pedagogiki, er-
gonomii, psychologii i fizjologii pracy.
Naczelnym celem tej dzialalnosci jest ochrona pracy, czyli ochrona czlowieka w czasie
pracy.
Ochrona pracy jest dziedzina, w której prawo naj glebiej wkracza w problematyke tech-
niczna i organizacyjna procesu produkcji.
Na czele zródel prawnej ochrony pracy sio i Konstytucja RP. Na niej oparte sa kolejne
zródla ochrony pracy, a to:
Kodeks pracy,
ustawy, przepisy wykonawcze w formie rozporzadzen Rady Ministrów i Ministrów,
uklady zbiorowe pracy,
regulaminy pracy.
Zakres obowiazków i uprawnie!, pracodawcy i pracowników Hl zakresie bezpiecze!istwa
i higieny pracy.
Podstawowe obowiazki pracodawcy:
• organizowac prace w sposób zapewniajacy bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
• zapewniac przestrzeganie w zakladzie pracy przepisów oraz zasad bezpieczenstwa i hi-
gieny pracy, wydawac polecenia uchybien w tym zakresie oraz kontrolowac wykona-
nie tych polecen,
• zapewniac wykonanie nakazów, wystapien, decyzji i zarzadzen wydawanych przez or-
gana nadzoru nad warunkami pracy,
• zapewniac wykonanie zalecel1 spolecznego inspektora pracy.
Podstawowe obowiazki pracownika:
znac przepisy i zasady bezpieczeóstwa i higieny pracy, brac udzial w szkoleniu i ins-
truktazu z tego zakresu oraz poddawac sie wymaganym egzaminom sprawdzajacym,
wykonywac prace w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczel1stwa i higieny pracy
oraz stosowac sie do wydawanych w tym zakresie polecen i wskazówek przelozonych,
dbac o nalezyty stan maszyn, urzadzen, narzedzi i sprzetu oraz o porzadek i lad
w mIeJscu pracy,
stosowac srodki ochrony zbiorowej, a takze uzywac przydzielonych srodków ochrony
indywidualnej oraz odziezy i obuwia roboczego, zgodnie z ich przeznaczeniem,
poddawac sie wstepnym, okresowym i kontrolnym oraz innym zaleconym badaniom
lekarskim i stosowac sie do wskazan lekarskich,
niezwlocznie zawiadomic przelozonego o zauwazonym w zakladzie pracy wypadku
albo zagrozeniu zycia lub zdrowia ludzkiego oraz ostrzec wspólpracowllików, a takze
inne osoby znajdujace sie w rejonie zagrozenia, o grozacym im niebezpieczeóstwie,
• wspóldzialac z pracodawca i przelozonymi w wypelnianiu obowiazków dotyczacych
bezpieczenstwa i higieny pracy.
Uprmvllienia pracodawcy:
nagradzanie i wyróznianie praco\vników,
stosowanie kary upomnienia i nagany za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalone-
go porzadku, regulaminu pracy, przepisów bhp oraz przepisów ppoz.,
stosowanie kary pienieznej za nieprzestrzeganie przepisów bhp, opuszczanie pracy bez
usprawiedliwienia, stawianie sie do pracy w stanie nietrzezwym lub spozywanie alko-
holu w czasie pracy.
87
46357010.004.png
Uprawnienia pracownika:
powstrzymanie sie od wykonywania pracy (zawiadamiajac o tym przelozonego) w ra-
zie gdy warunki pracy nie odpowiadaja przepisom bezpieczeJlstwa i higieny pracy
i stwarzaja bezposrednie zagrozenie dla zdrowia lub zycia pracownika,
jezeli powstrzymanie sie od wykonywania pracy nie usuwa zagrozenia, pracownik ma
prawo oddalic sie z miejsca zagrozeni", zawiadamiajac niezwlocznie o tym przelozo-
nego,
powstrzymanie sie od wykony ,':ania pracy wymagajacej szczególnej sprawnosci psy-
chicznej, w przypadku gdy jego stan psychofizyczny nie zapewnia bezpiecznego wy-
konania pracy i stwarza zagrozenie dla innych osób.
Odpowiedzialnosc za naruszenie przepisów i zasad bhp.
Odpowiedzialnosc porzadkowa (wszyscy pracownicy):
• uponmJeme,
• nagana,
• kara pieniezna.
Odpowiedzialnosc wykroczeniowa (pracodawca i osoby kierujace zespolami pracowniczy-
mi).
Odpowiedzialnosc karna dotyczaca osób odpowiedzialnych w zakladzie pracy za bezpie-
czenstwo i higiene pracy, którzy nie dopehliaja w tym zakresie swoich obowiazków.
3.2. Zasady poruszania sie po zakladzie, zagrozenia wypadkowe i dla zdrowia, wyste-
pujace w zakladzie oraz podstawowe srodki zapobiegawcze - 0,5 godziny.
Zasady pOl'llszallia sie po terenie zakladu pracy.
Przyponmienie obowiazków pracownika, ze szczególnym podkresleniem tych obowiaz-
ków, które wynikaja ze specyfiki zakladu zatrudniajacego sluchaczy szkolenia i dzialalnos-
ci prowadzonej przez ten zaklad. Zwrócic uwage na zasady poruszania sie po drogach ko-
munikacyjnych w zakladzie, zwracanie uwagi na tablice informacyjne zakazujace wejscia
do niektórych pomieszczen lub zachowania szczególnej ostroznosci.
Zagrozenia wypadkowe i zagrozenia zdrowia wystepujace w zakladzie i podstawowe srod-
ki zapobiegawcze.
Omówienie zagrozen wynikajacych z niewlasciwej organizacji pracy, nieprzestrzegania
podstawowych zasad bezpieczenstwa i higieny pracy, tarasowania dróg, przejsc itp. oraz
zagrozen wynikajacych z technologii stosowanej w zakladzie.
Zagrozenia porazenia pradem elektrycznym w wyniku uzywania niesprawnych urzadze(J
zasilanych energia elektryczna lub manipulowania przy instalacji elektrycznej.
Zagrozenia upadku w wyniku tarasowania przejsc i dróg komunikacyjnych.
Zagrozenia wynikajace z nieprzestrzegania przepisów podczas recznego przemieszczania cieza-
rów.
Przestrzeganie przepisów i zasad bhp, jako podstawowy srodek zapobiegawczy dla unik-
niecia zagrozen.
3.3. Podstawowe zasady bezpieczenstwa i higieny pracy zwiazane z obsluga urzadzen
technicznych oraz transportem wewnatrzzakladowym - 0,4 godziny.
Utrzymanie dróg komunikacyjnych i przejsc we wlasciwym stanie.
Uzywanie sprawnych technicznie narzedzi, maszyn i innych urzadzen tec1micznych.
88
46357010.005.png
Przestrzeganie instrukcji bezpieczenstwa i higieny pracy obowiazujacych w zakladzie za-
trudniajacym uczestników szkolenia.
Informowanie w pore o zagrozeniach wystepujacych na stanowiskach pracy.
Przestrzeganie norm dzwigania ciezarów podczas recznego przemieszczania materialów.
Poinformowanie instruowanych praco\'mików o srodkach transportu wevmatrzzakladowe-
go, stosowanych w przedsiebiorstwie i przepisach upravmiajacych do ich obslugi.
3.4. Zasady przydzialu odziezy roboczej i obuwia roboczego oraz srodków ochrony
indywidualnej, utrzymanie porzadku na stanowisku pracy, profilaktyczna
karska - 0,5 godziny.
Zasady przydzialu odziezy roboczej i obuwia roboczego.
Obowiazki pracodawcy w zakresie srodków ochrony indywidualnej oraz odziezy i obmvia
roboczego - obowiazujace przepisy w tym zakresie.
Obowiazki pracovmika w zakresie stosowania srodków ochrony indywidualnej, zbiorowej,
odziezy i obuwia roboczego.
Roo:z.a)e ~Ioo.k6'N Qcmou)1 iuo.)1'Nio.\lalue) i obuwia Ioboc'Z.eg,G stosowau)1cn w komólce OI-
ganizacyjnej zatrudniajacej szkolonego pracovmika.
Porzadek i czystosc w miejscu pracy oraz higiena osobista pracownika - ich wplyw na
zdrowie i bezpieczelistwo pracownika.
Obowiazki pracodawcy w zakresie pomieszczen higieniczno-sanitamych oraz srodków nie-
zbednych do utrzymania wlasciwych warunków higieny na stanowisku pracy.
Obowiazki pracowników w zakresie utrzymania higieny osobistej na stanowisku pracy.
Obowiazki pracowników w zakresie utrzymania higieny osobistej na stanowisku pracy oraz
w pomieszczeniach higieniczno-sanitarnych.
Profilaktyczna opieka lekarska - zasady jej sprawowania w odniesieniu do inst1'llowa-
nych pracowników.
Rodzaje badan, którym podlegaja pracovmicy: wstepne, okresowe i kontrolne. Obowiazki
pracownika w zakresie poddawania sie badaniom i obowiazki pracodawcy w tym zakresie.
Informowanie pracownika o siedzibie placówki sluzby zdrowia opiekujacej sie zakladem
(jezeli taka opieka jest sprawowana).
-1 godzina.
Podstawowe zasady ochrony przeciwpozarowej oraz postepowanie IV razie pozaru.
Obowiazki praco\'lllików w zakresie ochrony przeciwpozarowej - wszyscy pracownicy,
bez wzgledu na zajmowane stanowisko, ponosza odpowiedzialnosc za przestrzeganie pod-
stawowych przepisów w zakresie ochrony przeciwpozarowej.
Kazdy pracownik powinien wiedziec, ze zabronione jest miedzy innymi:
• pozostawianie bez dozoru wlaczonych do sieci odbiorników energii elektrycznej, usta-
wianie dozwolonych do uzywania grzejnych urzadzen elektrycznych na przedmiotach
i materialach palnych,
• umieszczanie materialów palnych w odleglosci mniejszej niz 0,5 m od punktów swietl-
nych,
• przeciazanie instalacji elektrycznej.
Omówic zagrozenia pozarowe wystepujace na poszczególnych stanowiskach pracy.
Alarmowanie Strazy Pozamej - podac alarmowy nr telefonu oraz sposób alarmowania
Strazy Pozamej (meldunek: co sie pali, gdzie sie pali, czy jest zagrozone zycie ludzkie, nr
telefonu, z którego korzysta zglaszajacy oraz swoje nazwisko).
89
opieka le-
3.5. Postepowanie w razie pozaru i wypadku oraz zasady udzielania pierwszej pomocy
46357010.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin