EP 2002_02.pdf

(6472 KB) Pobierz
457720323 UNPDF
ELEKTRONIKA PRAKTYCZNA • Miêdzynarodowy magazyn elektroników konstruktorów
2/2002 • luty
457720323.033.png 457720323.034.png 457720323.035.png 457720323.036.png 457720323.001.png 457720323.002.png 457720323.003.png 457720323.004.png 457720323.005.png 457720323.006.png 457720323.007.png 457720323.008.png 457720323.009.png 457720323.010.png
Warsztatowy zasilacz szufladkowy
Na str. 87 przedstawiamy kolejny minipro−
jekt z serii “warsztatowej”.
3−kanałowy termometr MIN/MAX
z zegarem
Na str. 96 przedstawiamy bardzo interesujący
projekt opracowany przez jednego z naszych
Czytelników.
Radiomodemy firmy Satel
W artykule na str. 141 przedsta−
wiamy odpowiedź na często
zadawane pytanie: czym zastą−
pić kabel w RS232?
Zabezpieczenie portu
równoległego komputera
Za pomocą tej prostej przystawki
można zabezpieczyć port równoleg−
ły przed uszkodzeniami wywołanymi
przepięciami. Str. 88 .
Timer telefoniczny
Pomimo szeroko reklamowanego
potanienia usług telekomunika−
cyjnych ich realne koszty są
bardzo wysokie. Jest to podsta−
wowa przyczyna, dla której
przedstawiamy nową wersję
timera telefonicznego. Str. 31 .
Zegar z kalendarzem
zasilany bateryjnie
Konstrukcja pozornie
banalna, ale na dwóch
ogniwach AA może
niezawodnie pracować
wiele tygodni... Str. 35.
Emulator odbiornika DCF
Dzięki upowszechnieniu informacji
o sygnale DCF coraz większa liczba
konstruktorów podejmuje samodzielne
próby wykonania odbiorników do
zegarów synchronizowanych DCF. Ich
uruchamianie, ze względu na dość
niską jakość docierającego do Polski
sygnału radiowego, ułatwi emulator
przedstawiony w artykule. Str. 27 .
Emulator pamięci
EPROM do Amigi i C−64
Kolejne na łamach EP urządzenie
warsztatowe dla amigowców. Str. 21 .
LogPen 10 −
rejestrator temperatury
W artykule zaczynającym się
na str. 55 przedstawiamy
wrażenia z testów przenośne−
go rejestratora temperatury
firmy Advantech.
SFG830 − generator arbitrarny
Na str. 69 przedstawiamy wyniki
testów generatora, którego możli−
wości są tak bardzo ograniczone,
jak wyobraźnia operatora...
6
Elektronika Praktyczna 2/2002
457720323.011.png 457720323.012.png 457720323.013.png 457720323.014.png 457720323.015.png 457720323.016.png 457720323.017.png 457720323.018.png 457720323.019.png
Nr 2 (110)
luty 2002
Programowane panele
operatorskie z panelami
dotykowymi
Na str. 143 przedstawiamy
najważniejsze zagadnienia
związane z konfiguracją i progra−
mowaniem paneli operatorskich,
stanowiących najważniejszy
fragment interfejsu operatorskie−
go w nowoczesnych systemach
automatyki.
Projekty
Zabawka − programowany pojazd, część 1 ........................... 14
Emulator pamięci EPROM do Amigi i C−64 .............................. 21
Emulator odbiornika DCF ........................................................... 27
Timer telefoniczny ........................................................................ 31
Zegar z kalendarzem zasilany bateryjnie ................................. 35
GALER − programator GAL−i do Amigi, część 2 ....................... 41
Rozładowarka i miernik pojemności
akumulatorków, część 2 ............................................................. 45
Miniprojekty
Warsztatowy zasilacz szufladkowy ............................................ 87
Zabezpieczenie portu równoległego komputera ................... 88
Automatyka
ELC − miniaturowe sterowniki logiczne firmy Fuji Electric ..... 139
Radiomodemy firmy Satel, część 1 ......................................... 141
Small & Smart − programowane panele operatorskie
z panelami dotykowymi ........................................................... 143
Sprzęt
Analizator energii elektrycznej MT 1010 ................................... 51
Rejestrator temperatury LOGpen−10 ........................................ 55
Motorola na Flashowo − starter kity dla mikrokontrolerów
serii HC908 .................................................................................... 60
Generator arbitrarny SFG−830 .................................................... 69
Motorola na Flashowo
Na str. 60 przedstawiamy nowe
starter kity dla mikrokontrolerów
Motoroli z serii HC908.
Podzespoły
Wzmacniacze audio klasy D ...................................................... 63
Nowe Podzespoły ........................................................................ 65
Programy
OrCAD − profesjonalny system wspomagający
projektowanie układów elektronicznych − edytor płytek
drukowanych, część 3 ................................................................ 73
Projekty Czytelników
3−kanałowy termometr MIN/MAX z zegarem .......................... 96
MT1010 − analizator jakości
energii elektrycznej
Pomiar jakości energii elektrycz−
nej jest coraz bardziej popularny.
Na str. 51 przedstawiamy kolejny
dostępny w naszym kraju przy−
rząd pomiarowy umożliwiający
precyzyjne zmierzenie i analizę
jej najważniejszych parametrów.
Kurs
Co w LPT−cie piszczy, część 3 .................................................... 82
Architektura mikrokontrolerów PIC16F8x, część 3 .................. 79
Projektowanie
Zalecenia projektowe dla tanich systemów,
bezprzewodowej transmisji danych cyfrowych, część 1 ....... 93
Info Świat ....................................................................... 123
Info Kraj.......................................................................... 125
Biblioteka EP ................................................................. 136
Kramik+Rynek .............................................................. 101
Listy ................................................................................. 107
Ekspresowy Informator Elektroniczny..................... 119
Wykaz reklamodawców ............................................ 122
Elektronika Praktyczna 2/2002
7
457720323.020.png
Zabawka − programowany pojazd
Zabawka − programowany
pojazd, część 1
AVT−5051
Nie wiem
dlaczego we
wszystkich pismach
przeznaczonych dla
elektronikÛw obserwuje
siÍ kompletny brak
zainteresowania zabawkami!
Opisywane s¹ same ìstrasznie
m¹dreî rzeczy, skomplikowane
przyrz¹dy laboratoryjne,
niezliczone regulatory
wszystkiego, co tylko moøna
regulowaÊ, programatory
i†emulatory, a†praktycznie
nikt nie zauwaøa arcyciekawej
dziedziny techniki zwi¹zanej
z†zabawkami. Nie wiem jaka
jest tego przyczyna, ale mogÍ
jedynie domyúlaÊ siÍ, øe jest
ni¹ strach, strach przed
bezlitosnymi krytykami, jakimi
s¹ dzieci. Dzieci z†natury
nie s¹ grzeczne (grzeczne
dziecko to chore dziecko)
i†taktowne, nie sil¹ siÍ na
wymuszone komplementy
i†jeøeli ofiarowana im
zabawka nie znajduje ich
uznania, to po prostu rzucaj¹
j¹ w†k¹t! Najwyøszy jednak
czas przemÛc ten lÍk
i†pomyúleÊ o†zbudowaniu
ciekawej zabawki
elektronicznej, jeøeli nie dla
dzieci, to chociaø dla
siebie. SprÛbujÍ.
Budowanie zabawek ma jesz-
cze jeden sens. To w³aúnie od
prostych zabawek wywodzi siÍ
wiele nowatorskich urz¹dzeÒ
i†olúniewaj¹cych pomys³owoúci¹
rozwi¹zaÒ konstrukcyjnych. Nie
mam nawet zamiaru porÛwny-
waÊ zbudowanej przeze mnie
zabaweczki z†bardzo ciekawym,
choÊ z†uøytkowego punktu wi-
dzenia doúÊ kontrowersyjnym
wynalazkiem, jakim jest tak re-
klamowany w†mediach Segway.
Jeszcze raz podkreúlam, øe nie
porÛwnujÍ obydwÛch urz¹dzeÒ,
ale stwierdzam, øe i†mnie i†kon-
struktorowi Segway'a przyúwie-
ca³a ta sama idea: zbudowanie
pojazdu, ktÛry by³by zdolny do
sprawnego poruszania siÍ na tyl-
ko dwÛch ko³ach, i†to w†dodatku
ustawionych obok siebie. ByÊ
moøe mÛj utytu³owany Kolega
z†USA takøe zaczyna³ od budo-
wy modelu - prostej zabawki?
Na ca³ym úwiecie bowiem naj-
tÍøsze umys³y elektronikÛw pra-
cuj¹ nad wymyúlaniem nowych
zabawek. Przemys³, nie bacz¹c na
wysoki stopieÒ ryzyka, inwestuje
miliony w†nowe pomys³y, a†my
ci¹gle jesteúmy zbyt ìpowaøniî,
aby zaj¹Ê siÍ ìdziecinnymiî spra-
wami. Stan naszego rynku zabaw-
karskiego jest wiÍcej niø przera-
øaj¹cy: odwiedzaj¹c sklepy z†za-
bawkami widzimy g³Ûwnie kosz-
marki typu Barbie lub tandetne
kopie urz¹dzeÒ do zabijania lu-
dzi. ZdajÍ sobie sprawÍ, øe wy-
konanie atrakcyjnej zabawki jest
spraw¹ bardzo trudn¹, g³Ûwnie ze
wzglÍdu na problemy zwi¹zane
z†obudow¹ i†uk³adami mechanicz-
nymi. Nie mamy wiÍc wiÍkszych
szans, aby w†warunkach amator-
skich, a†nawet w†dobrze wyposa-
øonym laboratorium, wykonaÊ coú
w†rodzaju s³ynnego Furbie. Warto
jednak zaj¹Ê siÍ zabawkami
o†prostej konstrukcji mechanicz-
nej, ktÛrych ca³a ìinteligencjaî
umieszczona jest w†uk³adzie elek-
tronicznym. Problemy z†mechani-
k¹ zawsze moøna jakoú ìobejúÊ
bokiemî.
Proponowany uk³ad do zabaw-
ki jest prostym sterownikiem po-
jazdu mechanicznego, zrealizowa-
nym z†wykorzystaniem popularne-
14
Elektronika Praktyczna 2/2002
P R O J E K T Y
457720323.021.png 457720323.022.png
Zabawka − programowany pojazd
go procesora AVR typu
AT90S2313. Sterownik przystoso-
wany jest do wspÛ³pracy z†naj-
prostszym uk³adem napÍdowym,
jaki jest tylko moøliwy: pojazd
jest napÍdzany i†jednoczeúnie kie-
rowany za pomoc¹ dwÛch nieza-
leønych silnikÛw. Kaødy z†silni-
kÛw napÍdza jedno ko³o, a†rÛøni-
ca w†ich prÍdkoúci obrotowej po-
woduje zmiany kierunku ruchu
pojazdu. Rozwi¹zanie takie, po-
wszechnie stosowane w†pojazdach
g¹sienicowych, eliminuje koniecz-
noúÊ stosowania skomplikowane-
go mechanizmu skrÍcania kÛ³
przednich pojazdu oraz mechaniz-
mu rÛønicowego, bardzo trudnych
do wykonania w†warunkach do-
mowego warsztatu.
Konstrukcja mechaniczna po-
jazdu jest na tyle oryginalna, aby
nie powiedzieÊ ekstrawagancka,
øe moi dowcipni Koledzy z†redak-
cji Elektroniki Praktycznej nazwa-
li j¹ Raabowozem ! No cÛø, niech
im i†t¹ moj¹ krzywdÍ Bogowie
wybacz¹!
Zabawka ma rzeczywiúcie wy-
j¹tkowo oryginaln¹ budowÍ i†wy-
gl¹da trochÍ jak pojazd ze Star
Wars, co z†pewnoúci¹ juø zauwa-
øyliúcie na zdjÍciu. Jednak wyko-
nanie jej zespo³Ûw mechanicz-
nych nie powinno nikomu nastrÍ-
czyÊ wiÍkszych trudnoúci, ponie-
waø najwiÍkszy problem, jakim
jest wykonanie przek³adni mecha-
nicznej moøemy tym razem omi-
n¹Ê, stosuj¹c w†roli przek³adni
napÍdowej przerobione serwome-
chanizmy modelarskie.
Zabawka jest pojazdem dwuko-
³owym, z†tym øe ko³a nie s¹
ustawione tak, jak w†pojazdach
jednoúladowych, ale umieszczone
s¹ jedno obok drugiego. Jak taki
pojazd moøe siÍ w†ogÛle poru-
szaÊ? A†moøe, wykorzystuj¹c do
tego ogÛlnie znane prawa fizyki.
Jednak to wyjaúnimy sobie nieco
pÛüniej, w†czÍúci artyku³u doty-
cz¹cej montaøu zabawki. Teraz
najwyøsza pora wyjaúniÊ Czytel-
nikom, co w³aúciwie potrafi robiÊ
pojazd, z†ktÛrego opisem zapozna-
my siÍ za chwilÍ.
Pojazd sterowany za pomoc¹
naszego uk³adu moøe wykonywaÊ
nastÍpuj¹ce manewry:
1. Jazda do przodu.
2. Jazda do ty³u.
3. SkrÍt w†prawo.
4. SkrÍt w†lewo.
Rys. 1. Schemat elektryczny układu sterownika programowanego pojazdu.
5. SkrÍt do ty³u w†prawo.
6. SkrÍt do ty³u w†lewo.
7. ObrÛt dooko³a osi w†prawo.
8. ObrÛt dooko³a osi w†lewo.
9. Zatrzymanie pojazdu.
Moøliwe jest takøe korzystanie
z†funkcji dodatkowej, np. w³¹cza-
nia úwiate³ lub sygna³u akustycz-
nego.
Przed rozpoczÍciem zabawy
uk³ad musi zostaÊ zaprogramowa-
ny (co takøe jest niez³¹ zabaw¹),
czyli ìnauczonyî jakie ruchy,
w†jakiej kolejnoúci, i†z†jak¹ szyb-
koúci¹ ma wykonaÊ. Moøliwe jest
zaprogramowanie do 125 poru-
szeÒ, co przy najszybszym ich
wykonywaniu daje ca³kowity czas
realizacji programu rÛwny 125
sekundom, czyli ponad 2†minuty
zabawy.
Nasze pociechy bywaj¹ bardzo
roztrzepane i†pozostawianie przez
nie zabawek z†w³¹czonym zasila-
niem jest w³aúciwie regu³¹. Ponie-
waø dobrej jakoúci baterie, s³uø¹ce
do zasilania zabawki, nie naleø¹
do najtaÒszych, przewidzia³em od-
powiedni úrodek zaradczy: samo-
czynne wy³¹czanie siÍ uk³adu
w†przypadku braku ìzaintereso-
waniaî zabawk¹ trwaj¹cego d³uøej
niø kilka minut.
Zastosowanie procesora, zawie-
raj¹cego w†sobie ca³¹ ìinteligen-
cjÍî sterownika, pozwoli³o na
Elektronika Praktyczna 2/2002
15
457720323.023.png 457720323.024.png 457720323.025.png 457720323.026.png 457720323.027.png 457720323.028.png 457720323.029.png 457720323.030.png 457720323.031.png 457720323.032.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin