instrukcja.pdf

(738 KB) Pobierz
Microsoft Word - Lowcy i zbieracze.doc
Tysia ce lat zanim w okolicach dzisiejszego miasta Carcassonne wybudowano
potezny zamek, rejon ten być juz zamieszkaćy. Aby przezyc ludzie polowali na
dzika zwierzyne, zbierali jagody i ćowili ryby. Do dnia dzisiejszego
fantastyczne rysunki w jaskiniach i wiele innych znalezisk ukazuja zycie z
tamtej epoki.
ą
Cel gry
ą 1 -
150535477.013.png
Gracze, runda za runda , ukóadaja karty krajobrazu. Powstaja w ten sposob óa ki, lasy i rzeki,
na ktorych moga zostac ustawieni czóonkowie plemion lub chaty, dzieki ktorym gracze
zdobywaja punkty. Poniewaz punkty zdobywa sie w trakcie gry ale rowniez po jej
zakon czeniu, tak wiec zwyciezca gry zostaje wyóoniony dopiero po kon cowej punktacji.
Przygotowania
Karta startowa z wulkanem zostaje uóoz ona na srodku stoóu. 78 pozostaóych kart zostaje
wymieszane i uóoz one w kilka zakrytych stosow w taki sposob aby kaz dy gracz miaó do
nich óatwy dostep. Rowniez 12 kart bonusow zostaje wymieszanych i uóoz onych w 1
zakryty stos.
Plansza punktacji zostaje uóoz ona na brzegu stoóu a 5 kart punktacji obok niej.
Kaz dy z graczy otrzymuje 6 czóonkow plemienia i 2 chatki w wybranym przez siebie
kolorze i stawia 1 z nich na planszy punktacji. Pozostaóych 5 i 2 chaty leza przed graczem.
Najmóodszy z graczy decyduje kto rozpoczyna gre.
Przebieg gry
Gra sie zgodnie z zasada wskazowek zegara. Gracz, ktorego kolej, wykonuje nastepuja ce
czynnosci w okres lonej kolejnos ci :
1. Musi wycia gnac 1 karte krajobrazu z 1 z zakrytych stosow kart ( nie ze stosu bonusow )
i uóoz yc tak aby pasowaóa do kart juz lezacych na stole.
2. Gracz moze ustawic swojego pionka lub chatke na węas nie co poęozonej karcie.
3. Jesli w wyniku uóoz enia karty doszęo do zamknie cia lasu lub rzeki , nastepuje jej
punktacja.
Ukęadanie kart krajobrazu
Pierwsza czynnoscia jego rundy jest wybranie 1 karty krajobrazu z jednego z zakrytych
stosow kart. Gracz pokazuje ja wszystkim i dopasowuje do kart lezacych juz na stole.przy
czym musi on zwrocic uwage na :
-Nowa karta ( w przykóadach obramowana na czerwono ) musi byc przyóoz ona co najmniej
jednym brzegiem do kart juz lezacych. Uóoz enie tylko rogami kart nie jest dozwolone.
-Wszystkie óa ki, lasy i rzeki musza byc rozbudowywane ( nie moz na uóoz yc karty z óa k a do
karty lasu )
-Bardzo rzadko zdarza sie, z e karta nie moz e byc uóoz ona w dozwolony przez reguóy
sposob.
W tym wypadku zostaje ona usunieta z gry, a gracz musi wybierac nowa karte, ktora
ukóada
na planszy.
Rzeka i obie ąa ki zostaja rozbudowane. Las zostaje rozbudowany
- 2 -
150535477.014.png 150535477.015.png 150535477.016.png
Z lewej strony rozbudowuje sie las, Tak nie wolno ukąadac kart.
z prawej ąa ka.
Ustawienie pionka lub chatki
Jesli gracz uóoz yó karte, moz e on ustawic na niej pionka lub chatke.
Przy czym musi zwrocic uwage na :
-Moze ustawic tylko 1 pionka lub 1 chatke.
-Musi uóoz yc pionka lub chatke z jego zapasow ( nie moz e uz yc tych z planszy ).
-Moze ustawic pionka lub chatke na węas nie co uęozonej karcie krajobrazu .
-Musi podjac decyzje na ktora czesc karty ustawic pionka ( na óa ce, na lesie czy na rzece ).
Moz e ustawic pionka jako ...
zbieracza lub rybaka lub ąowce
w lesie na rzece na ąa ce
Albo kąadzie on chatke
na rzece lub na jeziorze
Jesli gracz ustawi pionka jako óowce, nie stoi on jak pozostaóe pionki ( w lesie czy na rzece )
lecz jest on poóoz ony na wybranej óa ce .
- 3 -
150535477.001.png 150535477.002.png 150535477.003.png 150535477.004.png 150535477.005.png
Na poóa czonych poprzez nowa karte lasach, rzekach czy óa kach nie moga stac inne pionki
( rowniez węasne ) . Przy czym nie ma znaczenia jak oddalony jest ten pionek.
Jak to rozumiec wyjasniaja poniz sze rysunki.
Niebieski moze ustawic tylko ąowce.
W lesie znajduje sie juz zbieracz.
Czerwony moze ustawic zbieracza lub rybaka, ąowce jedynie na maąej
ąa ce ( czerwona strzaąka ) Na duzej ąa ce znajduje sie juz ąowca.
Jest jednak moz liwe aby na jednym obszarze ( las, rzeka, óa ka ) staóo wiecej figur. Jak to
moz liwe zostanie opisane na nastepnych stronach.
Jesli w trakcie gry, ktoremus z graczy zabraknie pionkow i chatek, moz e on jedynie ukóadac
karty krajobrazu. Lecz bez obawy : pionki moz na odzyskac z powrotem ( patrz rozdziaó
”Powrot pionkow do wóascicieliź ) Chatki pozostaja jednak na planszy do kon ca gry.
W ten sposob gracz zakon czyó swoj ruch i przyszóa pora na nastepnego z graczy ( zgodnie z
zasada kierunku wskazowek zegara ).
Wyja tek : jesli w wyniku uóoz enia karty, ktorys z obszarow ą las lub rzeka zostaje
ukonczony , musi dojsc do punktacji tego obszaru, zanim nast epny gracz rozpocznie swoj
ruch. Nie dotyczy to ukonczonych ęa k .
Punktacja ukonczonych rzek i lasow
Ukonczona rzeka
Rzeka zostaje ukon czona kiedy jej nurt zagrodzi z obu stron jezioro lub rodóo, lub jesli
utworzy zamkniety kra g. Rzeka pomiedzy tymi ograniczeniami moz e byc dowolnie dóuga.
Gracz, ktory jako jedyny posiada rybaka na ukonczonej rzece, otrzymuje 1 punkt za
kazdy odcinek rzeki. Jes li nurt rzeki zostanie zagrodzony 1 lub 2 jeziorami, kazda
ryba znajduja ca sie w takim jeziorze przynosi rowniez 1 punkt.
- 4 -
150535477.006.png 150535477.007.png
Czerwony otrzymuje 6 punkto w
Ukon czona rzeka skąada sie z 3 odcinko w
( 1, 2, 3 ). Ka zdy odcinek to 1 punkt.
Jezioro z odcinka 1 zawiera 1 ryb e, jezioro
z odcinka 3 zawiera 2 ryby. Co daje w sumie
dodatkowe 3 punkty.
Czerwony otrzymuje 3 punkty
( 2 odcinki rzeki i 1 ryba ). Nawet jesli
niebieski u ąozyąby te nowa karte, aby
powi ekszyc swo j las, czerwony otrzymuje
te punkty, poniewa z zostaje ukon czona
rzeka, na kt o rej on ma swojego rybaka.
Uwaga : graczem, ktory ukon czyó rzeke jest najczesciej ten kto ma na niej swojego rybaka i
otrzymuje punkty. Jednakz e nie musi tak byc . Moz e sie zdarzyc , z e gracz ukon czy rzeke
a inny z graczy ma na niej rybaka i otrzymuje za ni a punkty ( jak na przykóadzie wyz ej ).
Wszystkie punkty zostaj a natychmiast zaznaczone na planszy
punktacji. Jesli gracz dotrze ponownie do pola startowego,
otrzymuje jedna z kart punktacji i kąadzie przed soba liczba
50 do go ry, tak aby wszyscy widzieli, ze gracz ten przebyą juz
1 raz caąa plansze punktacji. Jesli gracz ten kolejny raz dotrze
do pola startowego, obraca wtedy kart e na
strone z liczba 100. Podczas rozgrywek z mniejsza liczba uczestniko w
moze sie zdarzyc, ze gracz uzyska wiecej niz 150 punkto w. Wtedy
otrzymuje on dodatkowa karte punktacji i obraca liczba 50.
Ukonczony las i karty bonusowe
Las zostaje ukon czony jesli ze wszystkich stron otaczaja go óa ki ( to znaczy nie ma z adnej
otwartej strony, do ktorej moz na by doóoz yc dodatkowa karte lasu ) i jesli nie ma w nim
z adnych luk. Ukon czony las moz e byc dowolnie duz y.
Gracz, ktory posiada samotnie zbieracza w takim lesie, otrzymuje 2 punkty za ka zda
jego czesc.
- 5 -
150535477.008.png 150535477.009.png 150535477.010.png 150535477.011.png 150535477.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin